AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er ca 160 cm høy og veier 55 kg. Jeg lurer på om hvis jeg legger om til lavkarbo nå, og spiser ren og sunn mat, og ligger ca 500 kalorier i underskudd pr dag (evt mer? eller mindre??), og trener styrke tre ganger i uken, om det er sannsynlig at jeg vil se forskjeller på vekt/målebånd/i speilet etter tre uker? Anonym poster: 10b8cbbcf0a46bc77e2f6f92f861b7fb
Gjest Reza08 Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 Svaret er definitivt ja, hvis du er litt seriøs de tre ukene. Du må bare huske på å ikke spise for lite.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Ja, hvis du dropper kaloritellingen, ikke jukser med karbohydratene, trener HARD styrke og spiser mye proteiner etterpå. Anonym poster: 7317202c568f50d829db94cadce59cf5
MilleVanille Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Ja, uten tvil. Da jeg gikk over fra et kosthold med mye karbohydrater, til lavkarbo, så jeg forskjell etter under en uke. Målet mitt var ikke å gå ned i vekt, men kroppen forandret seg veldig på kort tid - i positiv forstand. Jeg så ikke bare litt smalere ut, men plutselig var jeg blitt HELT stram i kroppen. Karbohydratene gjorde magen min veldig oppblåst(så ut som om jeg var høygravid, måtte konstant holde inn magen etter å ha spist større måltid, og kroppen generelt litt "vannete" til tider), og hver eneste kveld følte jeg meg lubben pga. det. Det var jo kun vann/luft, jeg hadde jo ikke et gram for mye på magen. Nå er magen HELT flat nesten hele tiden. Du kan også gå ned mye i starten, men ikke begynn for hardt!! Er du flink vil jeg tro du kan 1. gå ned 3-5 kg, men det kommer veldig an på. Du veier jo ikke så mye, og jeg vet heller ikke hva som er målet ditt(men siden du nevner kaloriunderskudd regner jeg med du vil litt ned i vekt. Edit: 1-2 kg, kanskje t.o.m. 3 av disse kiloene vil være vannvekt, grunnet at man kutter ned på karbohydratene(de holder vann i kroppen), 2. du vil se MYE strammere ut i kroppen bare pga. kostholdsendringene(fordi mye av vannet i kroppen slipper, men også bli smalere(mindre fett) selvfølgelig om du faktisk går ned i vekt. På 3 uker VIL du se forskjell), 3. går du ned i vekt, vil det synes på målbåndet. Veldig lurt å måle seg, da vekten ikke alltid er like pålitelig. Jeg er IKKE store jenta, men en gang ville jeg ned 2-3 kg før sommeren, og selv om jeg trente hver dag og spiste i underskudd, gikk jeg ikke ned et gram den første uken. Om det skulle skje med deg, er det bare å fortsette. Det er mest sannsynlig vannretensjon, da kroppen kan bli "stresset" av kaloriunderskudd. Mulig dette er vanligst for de som allerede er ganske slanke og egentlig ikke bør gå noe mer ned i vekt, det skapes vel en stressreaksjon. Hvert fall, etter en ukes tid gikk jeg ned alt jeg i utgangspunktet skulle ha gått ned jevnt hele uken, altså vannet slapp. Går an å lese mer om det på nett. Det trenger absolutt ikke skje med deg altså, men tenkte bare å nevne det da det kan virke demotiverende i starten. Vet at det kan skje med ganske mange, også under slanking. At man merker at vekten stagnerer, selv om man spiser i kaloriunderskudd. Men masse lykke til! :D I tillegg må jeg si at det er veldig lurt av deg å trene styrke ved siden av. Om du ikke spiser for mye i underskudd, vil du også kunne bygge litt muskler(og bli strammere). Du forebygger også tap av muskelmasse, da det er vanlig å miste litt muskelmasse under vektnedgang(og det vil vi jo ikke ha noe av! Tap av muskelmasse - slappere kropp, men det vet du sikkert allerede). Endret 2. mai 2013 av MilleVanille
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Takk for svar! Dette var motiverende. Vil ned i vekt, ja. Eller ihvertfall ned i fettprosent, slik at jeg blir strammere. Skulle gjerne bygget litt muskler faktisk, men dette lar seg kanskje ikke gjøre om jeg ligger i underskudd? Jeg vingler litt frem og tilbake mtp om jeg vil proritere muskelbygging, eller vektnedgang. Skulle helst sett at disse skjedde parallelt, men det er vel kanskje for mye å håpe på.. Det er mulig jeg legger meg på rundt 2000 kalorier, som visstnok er vedlikeholdsnivå for meg, og prioriterer styrketrening/muskelbygging. Antar at jeg fortsatt kan ende opp som noe smalere allikevel? Hva skjer dersom jeg legger meg på et lavkarbo-kosthold (ikke så lavt at jeg kommer i ketose da det passer meget dårlig og gå rundt med stålånde for tiden ), men plutselig "skeier ut" med karbohydrater en dag? Vil dette ødelegge effekten i form av at jeg må bruke masse tid på å kvitte meg med vannet og det andre som evt vil bli lagret som en følge av en slik dag? Anonym poster: 10b8cbbcf0a46bc77e2f6f92f861b7fb
MilleVanille Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 Hvis du vil litt ned i fettprosent, men samtidig bygge muskler, kan du godt ligge litt i underskudd, bare ikke for mye. Hvis jeg skeier ut med mye karbohydrater en dag, kan jeg gå opp 1-2 kg i vann, som er borte igjen etter toppen 2-3 dager. Jeg føler meg mer oppblåst etterpå, men som sagt, det går fort over om du fortsetter å spise sunt og rent de påfølgende dagene. En utskeielse i ny og ne er helt fint, bare det ikke skjer flere ganger i uken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå