Gå til innhold

Hva skjer om man har for mange ord på masteroppgaven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Omfanget på oppgaven er 60-80 sider (21 000-28 000 ord), står det.

Jeg skal snart levere masteroppgaven min, og jeg har skrevet akkurat 80 sider (kuttet masse allerede for å komme ned i det antallet).

Problemet er at den er mer enn 28 000 ord, nærmere bestemt ca 33 000 ord. Dersom jeg skal holde meg innen ord-kravet må jeg kutte 5000 ord, ca 10 sider! Oppgaven er allerede kuttet masse, vet ærlig talt ikke hvor jeg kan kutte mer. Kunne alltids fått det ned et par sider, men 10!? Er ulike grunner til at det har blitt så langt, uten at jeg vil utdype det mer her.

Noen som vet hva som skjer om man har for mange ord på oppgaven? Sjekker de dette? På forsiden skriver jeg jo inn antall sider, ikke ord...

Var helt nylig dette ordkravet kom poppende opp på its learning, tidligere har det alltid hetet 60-80 sider, noe som jeg har forholdt meg til.

Skal så klart spørre veilederen om det, men er redd han sier "hold deg innen ordgrensen" bare for å være sikker. Må ta vekk mye relevant med oppgaven dersom det er tilfellet, det er ikke snakk om at jeg ikke gidder å korte ned eller har med mye urelevant:(

Vurderer å kutte ned det jeg evner, også levere den inn. Er bare redd for å stryke dersom de er veldig firkantet på ordgrensen!

Noen erfaringer?

Mvh

Stresset masterstudent

Anonym poster: 186b8414b4be5bb1d4d3e3211b04ee43

AnonymBruker
Skrevet

Det som er er at de kikker også på om du har evne til å bruke mindre tekst for å få frem det du vil si.

Du må faktisk holde deg innenfor rammene hvis du vil gi et godt inntrykk.

I løpet av studiet lærer man jo vokabulær og hvordan korte ned men likevel få sagt det man vil si uten å dandere rundt med masse ord. Kanskje det er flere ting du kan korte ned? Jeg er sikker på at du kan bruke mer akademisk språk, hvis du kikker ordentlig etter.

Anonym poster: 46e68515373b55f3a6e2c87ff92c653b

Skrevet

Du får ikke godkjent oppgaven med 5000 ord for mye. Som AB over her skriver så skal man kunne få frem poenget sitt innenfor de rammene som er opplyst. Les gjennom flere ganger, fjern typiske fyllord, kanskje du har gjentatt deg selv ? Skrevet det samme to ganger, men på forskjellige måter? :) Jeg leste korrektur på masteroppgaven til ei veninne, og hun hadde mye gjentakelse. Få noen andre til å lese gjennom, og få dem til å merke av der de syns ting kunne vært gjort kortere/annerledes :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

For en som sitter å leser flere masteroppgaver i løpet av en periode, vil nok 10 sider med ekstra ord merkes ganske godt og det at det blir langdrygt vil nok absolutt trekke ned.

Anonym poster: bd39bce886d7f9f4089122fff4468981

Gjest Wei Wei
Skrevet

Men er oppgaven din "kort" nok med tanke på antall sider? Oppfyller den kriterier da?

Jeg ville ikke stresset så mye med det. Du skal jo levere i papirform (evt. digitalt for biblioteket).

Skrevet

Jeg ville forsøkt å kutte ned slik at det havner innenfor spesifikasjonene. 80 fullstappede sider er mye tekst, og det er ikke nødvendigvis til din fordel å putte inn mest mulig i oppgaven. Det er ansett som en dyd i akademia å være konkret og to-the-point.

Jeg hadde selv 40 sider på min masteroppgave, og det var inkludert forside, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Jeg vet at det er forskjellige normer i forskjellige fagmiljøer, men jeg har aldri forstått hvorfor man skal skrive slike eviglange masteroppgaver som ingen orker å lese.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet (endret)

Det er ein uting å skriva meir enn ein skal. Eg hugser tilbake på ungdomsskulen, kor me skulle skriva ei større oppgåve i samfunnsfag. 12-20 sider, stod det. Ein som trudde han var så flink skreiv 35 sider, og fekk sjølvsagt elendig karakter. Læraren vart irritert. Sjølv skreiv eg akkurat 20, og vart belønna med Særs Godt.

Endret av Knut Lavngard
AnonymBruker
Skrevet

MIn erfaring er at man kan stryke ved å ikke følge krvene. Og det er værre med for mange enn for fø ord.

Anonym poster: d971d2cd22ecc327a4402f83ef11d5ab

Skrevet

Hadde det vært en halv side over, da hadde jeg ikke reagert så veldig. En så liten del er jo ingenting i den store helheten. Ti sider er litt vel i overkant. Du kan oppleve at en sensor kutter vekk de ti sidene og forholder seg til kravet, og siden konklusjonen antageligvis befinner seg der kan du stryke. Når det er sagt, om du er innenfor 80 sider selv om du har for mange ord, så ville ikke jeg bekymret meg særlig. Det står faktisk enten 80 sider eller 28000 ord. Da kan man i mine øyne forholde seg til en av delene. Der hvor jeg kommer fra er 28000 ord kun 70 sider, da man regner 400 ord per side. I mine øyne har du bare 2,5 side over. Jeg ville spurt før du kutter. Hvis du tar et kjapt søk på nett En setning har i gjennomsnitt elleve ord; en A4-side har i gjennomsnitt fra 32 til 35 setninger. En vanlig side med standard oppsett, inneholder omkring 350 til 400 ord.

AnonymBruker
Skrevet

Er teorien du har skrevet relevant for diskusjonen? Kan du kutte noe i metodedelen?

Anonym poster: de10314131e9a3179ad09bd67b2b0478

Gjest Armule
Skrevet

Hvor streng sensor er avhenger bl.a. av forskningsområde. Vår humanistiske studieretning tolererte at man ikke holdt seg innenfor kravene. En jeg studerte med gikk 20 sider over kravet men fikk fortsatt A.

Står det 60-80 sider, og du har skrevet 80 sider, så holder det. Ikke tenk på ordkravet (jeg antar at du kun har telt ordene for selve oppgaveteksten, og ikke innholdsfortegnelse, figurliste, litteraturliste, appendiks, ++).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, folkens!

Har snakket med inst.leder nå og fått et beroligende svar. Hun mente at ordkravet var for å "ta" de som har minimun antall sider, og altfor få ord, f.eks at de hadde masse mellomrom, svære figurer osv. Så lenge jeg var under 80 sider, var det ikke krise om ordene var for mange. Tidligere hadde det alltid vært kun antall sider-grense, ordgrensen var ny i år pga minimun-studentene fra tidligere år.

Er et hum. fag der jeg har brukt flere metoder og mye drøfting osv, så derfor har jeg komt opp i maks antall sider. Skal så klart gå gjennom med granskende blikk og kutte alt som ikke er relevant. Har allerede kuttet mye i teoridelen, pga skrev den tidlig i prosessen og tok med enkelte ting bare i tilfelle.

Anonym poster: 186b8414b4be5bb1d4d3e3211b04ee43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...