Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jobber som ekstrahjelp i butikk, og har gitt beskjed om at jeg kan jobbe mye i sommer. Skal ikke ha ferie, ikke før til høsten KANSKJE, så da vil jeg jobbe og tjene penger i sommer. Greia er at jeg vet enda ikke hvor mye jeg får jobbe der i sommer, og har to andre jobber i tillegg. Så jeg vil jo vite tidligst mulig hvor mange og hvilke dager i sommer jeg får jobbe, slik at jeg kan få muligheten til å jobbe på de to andre jobbene de dagene jeg ikke jobber på hovedjobben.

Er det noen regler på når vaktlister for sommerferien skal være klare? Jeg vil jo planlegge litt, og i tidligere jobb har vi brukt å få vaktlisten for sommeren i april allerede.

Mvh. Meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra butikk til butikk og sjef til sjef.

Jeg har opplevd alt fra å ha full oversikt i tre måneder fremover, til å kun få beskjed om vakter en uke av gangen. Den eneste måten å vite sikkert, er å spørre sjefen din.

Gjest barista
Skrevet

På min jobb nå var listene klare for en mnd siden, men har også opplevd at de ble tatt måned for måned. :/ Varierer veldig..

Skrevet

takk for svar dere:) er det ikke noen lover på dette? fant noe på lovdata nettopp:

- Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte.

- Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Jeg skal sende melding til avdelingsleder imorgen (har ikke hilst på sjefen enda, ettersom jeg begynte å jobbe der for to uker siden, ble flyttet til samme butikkjede på en annen avdeling i byen). Ville bare høre om noen visste noe om dette :) I fjor sommer fikk jeg ikke vaktliste før siste uka i juni og da gjaldt den fra samme dagen, og da fikk jeg minimalt med vakter. Slet nesten med å betale husleia hele sommeren ettersom jeg ikke får lån/stipend i sommer..

AnonymBruker
Skrevet

Det ser jo ut som at det er krav om at listene skal være klare to måneder før. Men hvordan er det til vanlig da?

Anonym poster: 43fd01dcbaa65343ed17b733abaafb1c

Skrevet

Det ser jo ut som at det er krav om at listene skal være klare to måneder før. Men hvordan er det til vanlig da?

Anonym poster: 43fd01dcbaa65343ed17b733abaafb1c

Ja jeg synes også det virker slik, fant det på lovdata. Jeg har som sagt bare jobbet i denne avdelingen i to uker, hatt 3-4 vakter, men etter det jeg har sett av vaktlistene, så var det kun én uke fremover den ene uka, og andre uke så var det hengt opp vaktlister for gjeldende uke og neste uke. Vil jo vite hvor mye jobb jeg får i sommer, slik at jeg kan si fra tidligst mulig til de andre jobbene at jeg kan jobbe en del der.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ferielistene skal være klare to måneder før ferien, men vaktlistene skal ikke være klare før to uker før vakten, som resten av året. Så det er slett ikke sikkert du får flere vakter enn til vanlig.

Anonym poster: 0bc04aa55caf3c70403fbd778e48bde4

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har mulighet til å jobbe på tre ulike jobber ville jeg faktisk satt hardt mot hardt og bedt avdelingsleder gi deg vaktene god i forveien. Hvis hun ikke kan det vil jeg bare si 'du, jeg er avhengig av å jobbe så mye som mulig, så hvis ikke jeg får vite hvor mange uker jeg får så takker jeg ja til mer arbeid på den andre jobben'.

En viss respekt fra sjefen må man kreve. Det skal ikke være sånn at en ung, energisk og arbeidsvillig person blir sittende på gjerdet og vente og ender opp med økonomiske problemer fordi man ikke turte å si i fra.

Anonym poster: b59b9efcab9e1ab7884eee9c30262535

• Liker 4
Skrevet

Siden du har mulighet til å jobbe på tre ulike jobber ville jeg faktisk satt hardt mot hardt og bedt avdelingsleder gi deg vaktene god i forveien. Hvis hun ikke kan det vil jeg bare si 'du, jeg er avhengig av å jobbe så mye som mulig, så hvis ikke jeg får vite hvor mange uker jeg får så takker jeg ja til mer arbeid på den andre jobben'.

En viss respekt fra sjefen må man kreve. Det skal ikke være sånn at en ung, energisk og arbeidsvillig person blir sittende på gjerdet og vente og ender opp med økonomiske problemer fordi man ikke turte å si i fra.

Anonym poster: b59b9efcab9e1ab7884eee9c30262535

Tusen takk for svar og forståelse!:) Jeg sendte melding til en på jobb idag og forklarte at jeg har to andre jobber som jeg også skal avtale jobb med, og hun sa hun skulle gi beskjed til sjefen.. Så hvis jeg ikke hører noe innen neste uke når jeg skal jobbe fredag så blir vel eneste muligheten å gjøre det slik du sier, prøve å presse dem litt. Jo tidligere de setter vaktlista jo flere vakter kan jeg ta der. Har jo helst lyst å jobbe mest der ettersom timelønna i denne butikken er høyest:) Hvis de skal være så treige så får jeg bare si at hvis ikke de kan få orden på vaktlistene snart så kommer jeg til å si ja til alle vaktene jeg får på de andre jobbene, så får det bare være slik. Jeg kan ikke risikere å få minimalt med vakter i år også..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei alle, TS her!

Fikk snakket med sjefen denne uka, og dagen jeg snakket med henne skulle hun dra på ferie i to uker. Hun har såklart ikke giddet å lage vaktlista før hun dro.. Hun sa at hun skal lage vaktlistene for sommeren i starten av juni når hun kommer tilbake. Hun ble også gretten fordi jeg har andre jobber...

Og så lurer jeg på om noen vet av regler ved endring av vaktplan. Jeg fikk plutselig vite at jeg blir satt opp hver eneste onsdag, og dette gjaldt fra samme dagen. Er dette riktig? Snakket med min tidligere arbeidsgiver, og hun sa at man skal vite endringer i vaktplan minst 3-4 uker før den trer i kraft. Jeg har forsåvidt enda ikke fått kontrakt på denne nye arbeidsplassen, har bare kontrakt fra den andre butikken jeg jobbet i, men den gjelder ikke lengre..

Noen innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Endringer i turnus skal meldes 14 dager før endringen settes i verk.

Skrevet

Endringer i turnus skal meldes 14 dager før endringen settes i verk.

Ja ikke sant. Mine nye vakter startet samme dagen jeg fikk beskjed om dette. En mail fra handel og kontor sier, angående endringer av vaktplan:

godkjent vaktplan skal henges opp senest 3 uker før den skal iverksettes.

Da skal jeg etter reglene ikke starte med disse vaktene før om 2-4 uker da.. Har eksamen kl 16 den ene onsdagen jeg har jobb, så da kan jeg ikke jobbe. Jeg kommer aldri til å få byttet vakten selv siden jeg er ny der og ikke kjenner så mange der. Har dere noen forslag på hvordan jeg kan slippe den vakten? Jeg kommer til å si at de ikke får sette meg opp da, og at jeg ikke kan jobbe uansett hva som skjer. Snakket med tidligere arbeidsgiver, og hun sa at jeg har retten på min side hvis de begynner å si at jeg må jobbe den dagen, med tanke på at de ikke har fulgt reglene angående oppsigelse og endringer i vaktplan.

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer aldri til å trives i den jobben der. Du er jo allerede på kant med sjefen. Slutt og konsentrer deg om de andre jobbene dine mens du søker etter ny jobb. I mellomtiden gir du beskjed til sjefen din skriftlig at du ikke kan ta endrede vakter på så kort varsel, og at hun må finne noen andre de to første ukene.

I følge Butikkoverenkomsten mellom HK og NHO (punkt 5.5), så skal endringer kungjøres senest 14 dager før endring. Så hvor HK får 3-4 uker fra, skjønner jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...