Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den biten av strømledningen som sitter inni macen (Macbook Pro) min røyk nettopp tvers av. Er det fabrikasjonsfeil at det er mulig? Den har vært slitt en stund, plasten rundt tuppen har vært slitt og slarkete, men i sta begynte den å bare koble seg av og på strømmen, og plutselig satt jeg med den lille biten i hånda.

Har eid den i omtrent et år, og har omtrent aldri med meg dataen noe sted, sitter bare i sofaen med den i fanget, så skjønner ikke hvordan den har blitt sånn.

OG: Nå må jeg jo ha ny før batteriet dør.

FInnes det noen billigversjon på Claes Olsson eller lignende, eller må jeg til Apple Store? Finnes den hos leverandører som selger Apple, som Expert? (Ja, jeg skjønner at jeg kan google dette, men tenkte om noen hadde erfaring med om disse evt er samme produkt og funker like bra etc). Og må man kjøpe hele den store firkanten/strømadaptertingen eller finnes det en måte å demontere den på og bare sette på ledning? Dataen er kjøpt i USA, men har norsk del på adapteren sånn at jeg kan bruke den i norske kontakter.

Hjelp!

:bond:

Legger ved bilde av hvordan det ser ut.

post-41744-0-96733300-1367441178_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har skjedd meg før også! Og en venninne av meg.. Jeg tror den bare rett og slett er slitt! Når du kjøper deg ny så må du passe på at ledningen ligger rett, for hvis den ligger skeivt blir den fortere slitt. Du kan kjøpe Appleprodukter på expert og elkjøp osv, men tror ikke de har slike adaptere på clas ohlson!

Skrevet

Oida, den så ikke bare *litt* slarkete ut stakkars"

Ny lader får du helt sikkert tak i på komplett, et kort søk der kom opp med denne; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=767106

Men jeg vet ikke om det er forskjell på pluggene eller på adapterne, så det må du nesten sjekke utifra den du har.

Skrevet

Hehe, nei, den slutta visst å være det i dag.

Ja, den på Komplett er annerledes enn min på tuppen, men fant på Expert. Skulle bare likt å visst om det går an å bare kjøpe ytterste delen, men virker ikke sånn.

Lurer på om det går an å få dette tilbake på Apple-forsikringa. Men sånne reklamasjonsgreier pleier å være så styrete at det ikke er verdt det når det gjelder Apple.

Skrevet (endret)

Når ledningen ryker, så er det like greit å bytte ut hele greia, tenk om adapteret også egentlig er litt gåent uten at du vet det? :)

De er ikke hysterisk dyre, så jeg ville likegreit kjøpt en uten å herje med forsikring, Apple kan være litt festlig som du sier.

Edit; selv om din var bøyd og den på komplett er rett, så kan det godt være at de passer til samme port. Sjekk tallene på adapteret ditt og sammenligne med det der, evt kikk på de andre typene de også selger. Jeg foretrakk den rette pluggen selv, den er så mye lettere å ha med å gjøre når man sitter i sofaen. :fnise:

Endret av Minya
Skrevet

Ja, de kan jo det. Fikk en gang et brev om at jeg kunne sende tilbake min Ipod 1. generasjon og få en gratis av den aller nyeste fordi det var oppdaget feil. Måtte vente på konvolutt, dra til UPS for å få den stempla, sende den i posten, vente, få beskjed fra UPS om at de ikke fikk levert pakka hos meg, kjøre til UPS igjen, masse kø og styr, og få pakka etter et par måneder, for den hadde vært i hele Europa omtrent.

Må nok gjøre det, ja.

Oppretter vanligvis ikke tråd for lett googlebare problemer, men fikk litt panikk da jeg plutselig ble strømløs og så for meg å leve uten data i flere dager når batteriet går! :fnise:

Gjest Marmot
Skrevet

Clas Ohlson selger orginalen, jeg kjøpte ny der. Det samme skjedde meg da min MacBook var ganske nøyaktig et år gammel. Eller, den røyk ikke på helt samme måte, min knakk inni den grå delen, den som "festes" i selve maskina, så plutselig en dag kunne jeg bare dra ut ledningsstumpen.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg tror forresten at du må gå inn på Om denne datamaskinen og så Mer info og så Systemrapport, finne Strømstyring under Maskinvare, og så bla ned til der du ser hvor mange W batteriet ditt har, for den jeg linket til er 85W mens den som er linket til over her er 60W. Jeg vet ikke hvor viktig det er å ha riktig watt, men...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror forresten at du må gå inn på Om denne datamaskinen og så Mer info og så Systemrapport, finne Strømstyring under Maskinvare, og så bla ned til der du ser hvor mange W batteriet ditt har, for den jeg linket til er 85W mens den som er linket til over her er 60W. Jeg vet ikke hvor viktig det er å ha riktig watt, men...

Så lenge den nye har mer watt skulle det ikke ha noe å si. Så lenge volt og pluggtypen er lik.

Anonym poster: 6459e5cc5f11041e29015cba0c761c82

Skrevet

Den biten av strømledningen som sitter inni macen (Macbook Pro) min røyk nettopp tvers av. Er det fabrikasjonsfeil at det er mulig? Den har vært slitt en stund, plasten rundt tuppen har vært slitt og slarkete, men i sta begynte den å bare koble seg av og på strømmen, og plutselig satt jeg med den lille biten i hånda.

Har eid den i omtrent et år, og har omtrent aldri med meg dataen noe sted, sitter bare i sofaen med den i fanget, så skjønner ikke hvordan den har blitt sånn.

OG: Nå må jeg jo ha ny før batteriet dør.

FInnes det noen billigversjon på Claes Olsson eller lignende, eller må jeg til Apple Store? Finnes den hos leverandører som selger Apple, som Expert? (Ja, jeg skjønner at jeg kan google dette, men tenkte om noen hadde erfaring med om disse evt er samme produkt og funker like bra etc). Og må man kjøpe hele den store firkanten/strømadaptertingen eller finnes det en måte å demontere den på og bare sette på ledning? Dataen er kjøpt i USA, men har norsk del på adapteren sånn at jeg kan bruke den i norske kontakter.

Hjelp!

:bond:

Legger ved bilde av hvordan det ser ut.

Er dette sånn magnetkontakt?

Uansett ser pluggen på bildet ut som veldig mye brukt (møkkete).

Likevel, om det er magnetkontakt, ser jeg helt hvordan alle lederne skal ryke tvers av uten at pluggen har vært hekta fast i noe og større krefter brukt (evt mange ganger smårøsk).

Gjest Marmot
Skrevet

Så lenge den nye har mer watt skulle det ikke ha noe å si. Så lenge volt og pluggtypen er lik.

Anonym poster: 6459e5cc5f11041e29015cba0c761c82

Det er derfor hun må sjekke, fordi det er de gamle som har 85W, så det kan vel bli feil om hun har en "gammel" MacBook og kjøper en lader med 60W?

Skrevet

Jeg så det med watt etter å ha dratt hjemmefra, men har med den ødelagte ledninga, så håper det går an å sjekke på den. Dataen er i alle fall ny, kjøpt desember 2011.

Den har definitivt ikke blitt røska i, men tror den har blitt slitt av at jeg har hatt den i den retningen som gjør at kanten kommer borti nederste delen av skjermen. Likevel syns jeg det er dårlig at det skal så lite til. Ettersom det faktisk er mulig å putte den begge veier. Er magnetfeste på den, ja. Enig i at blitsen får den til å se veldig møkkete ut. Den er ikke så ille egentlig, men er nok litt flekker som sitter fast.

Får håpe de har på Expert, Claes Olson sin var faktisk dyrere

Takk for hjelpa!

AnonymBruker
Skrevet

I teknologiens verden er en datamaskin kjøpt i 2011 ganske gammel i 2013. :fnise: Siden du har den gamle ladertypen, må du ha den gamle typen nå også, pga. det med watt. Og det er en svakhet i de gamle som gjorde at de endret design på dem, så du er ikke den første som opplever dette.

Anonym poster: 795ccaa99661018db78d943ecfea6933

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...