Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som skjønner dette med ramme for lønnsoppgjør?

Jeg jobber innen finansbransjen, og årets oppgjør gir oss et generelt tillegg på 0,6%. Så godt som ingenting med andre ord. Men, forbundet uttaler likevel at de er fornøyd fordi rammen på oppgjøret er 3,93% og at vi kommer bedre ut enn andre. Jeg skjønner ikke dette. Hva menes egentlig med rammen? Og hvorfor er den så mye høyere enn det generelle tillegget? (Det står ingenting om andre eventuelle goder som er nytt fra dette oppgjøret, hvis det var noe stort går jeg ut fra at de har kommentert det?!)

https://www.finansforbundet.no/mellomoppgjoret-2013/enighet-i-finans-0-6--i-generelt-tillegg--minst-kr-2-200-til-alle/

Jeg har både snakket med like forvirrede kollegaer som meg selv, samt googlet litt. Men, klokere har jeg ikke blitt. Noen som skjønner dette?

Anonym poster: d071e20c640474edfe74364be993e884

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inn i totalrammen regnes både overheng og glidning fra 2012. Dette er penger som allerede er forbrukt av årets ramme pga datoen for lønnsøkning i fjor, og lokale tillegg og endringer gitt utenfor fjorårets ramme. Det er derfor lite igjen å faktisk forhandle om i år. Men for ordens skyld: Ingenting av disse to elementene gir deg mer lønn enn du allerede har, det gjør kun det generelle tillegget.

Kunne forsøkt å forklare nærmere hva glidning og overheng ifbm lønnsoppgjøret er, men tror det er like greit forklart om du googler uttrykkene.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Glitnir har rett. Eg kan forklara det litt meir detaljert.

Årslønsvekst som ein går ut frå er kor mykje høgare løn i snitt som vert utbetalt i 2013 samanlikna med 2012. Problem kjem ved at ein ofte nytter 1. mai som dato for lønstillegg.

Lønsoverhenget er kor mange prosent høgare løna ved utgangen av året er samanlikna med samla utbetalt løn i løpet av året. Til dømes:

Dersom ein har årsløn 300 000 i året 01.01.2012, og får eit løft 1. mai på 20 000 som gjev 320 000 i året. Forenkla (ser bort frå feriepengar o.a.) kan ein seia at ein får utbetalt 313 333, altså inngående løn 1/3 av året og utgåande løn 2/3 av året sidan løftet skjer med verknad frå den 1. mai.

Lønsoverhenget er i dette tilfellet 320 000 / 313 333 -1 = 2,13 %. Det betyr at sjølv om ein ikkje får noko som helst i lønstillegg i 2013, så vil ein likevel tjena 2,13 % meir i 2013 enn ein gjorde i 2012. Om ein skal til dømes liggja på om lag 3,5 % i årslønsvekst, så får ein ikkje så stort lønstillegg (6450 kr i dette tilfellet), sidan ein må inkludera lønsoverhenget frå året før som ein på ein måte alt har fått.

2012 var spesielt i kommunal sektor fordi ein hadde lokale lønsforhandlinger kor lønstillegg vart gjeve med verknad frå 01.08.2012. I tillegg var det streik, slik at sentrale tillegg vart gjeve med verknad frå 06.06.2012. Jo seinare verknadsdato (og jo meir som blir gjeve frå den datoen), jo høgare vert lønsoverhenget og jo mindre tillegg vil komma året etter i det såkalla mellomoppgjeret.

Akkurat det du viser til med 0,6 % i generelt tillegg og ramme på nesten 4 % verkar litt rart, kan ikkje hugsa at tillegga gjeve i fjor var så høge eller kom så veldig seint i året.

Lønnsglidning er til dømes om ein går opp nokre lønstrinn, kjem opp i eit nytt ansiennitetssteg i offentleg sektor eller andre liknande ting.

Med helsing han Knut Ragnvald

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, og god forklaring på hva lønnsoverhenget innebærer.

Jeg er nok fortsatt ikke helt "med". I fjor fikk vi 1,85% i generelle tillegg, og i år altså 0,6%.

Resten i rammen vel lokale tillegg, men det varierer jo svært fra bedrift til bedrift, og person til person. I min bedrift er det ikke alle som får lokale tillegg hvert år. Går ut fra at det er et form for snittall av lokale tillegg som utgjør resten av differansen mellom årets generelle tillegg, årets ramme og lønnsoverhenget fra i fjor?

Jeg har regnet litt på totalten min for de siste par årene, og tallene ser dårlig ut for min del. I år har jeg gått opp i underkant av 2% i lønn (lønn 01.05.13 sammenlignet med 31.12.12. Vi har allerede fått de lokale tilleggene for i år). I fjor gikk det litt bedre, lønn 01.05.12 sammenlignet med 31.12.11 var ca 3% økning. Sånn sett har jeg jo økt kjøpekraften min i det hele tatt, det er såvidt jeg holder tritt med inflasjonen. Skjønner at jeg må stå hardere på krava for neste års lønnssamtale.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Tusen takk for svar, og god forklaring på hva lønnsoverhenget innebærer.

Jeg er nok fortsatt ikke helt "med". I fjor fikk vi 1,85% i generelle tillegg, og i år altså 0,6%.

Resten i rammen vel lokale tillegg, men det varierer jo svært fra bedrift til bedrift, og person til person. I min bedrift er det ikke alle som får lokale tillegg hvert år. Går ut fra at det er et form for snittall av lokale tillegg som utgjør resten av differansen mellom årets generelle tillegg, årets ramme og lønnsoverhenget fra i fjor?

Jeg har regnet litt på totalten min for de siste par årene, og tallene ser dårlig ut for min del. I år har jeg gått opp i underkant av 2% i lønn (lønn 01.05.13 sammenlignet med 31.12.12. Vi har allerede fått de lokale tilleggene for i år). I fjor gikk det litt bedre, lønn 01.05.12 sammenlignet med 31.12.11 var ca 3% økning. Sånn sett har jeg jo økt kjøpekraften min i det hele tatt, det er såvidt jeg holder tritt med inflasjonen. Skjønner at jeg må stå hardere på krava for neste års lønnssamtale.

I privat sektor vert det given auke i lønstrinn, og denne praksisen gjer at sjølve lønsregulativet ikkje auker så mykje.

Nokon arbeidsgjevarar kan koma godt ut av dette om arbeidstakarane ikkje står på krava, så den årlege lønssamtalen du har kråv på er viktig. Men hugs at du lyt finna fram viktige argument for at nett du bør få auka løn. Konkrete argument.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Akkurat det du viser til med 0,6 % i generelt tillegg og ramme på nesten 4 % verkar litt rart, kan ikkje hugsa at tillegga gjeve i fjor var så høge eller kom så veldig seint i året.

Etter å ha tenkt over dette er det nok praksisen med å gje lønstrinn lokalt som er tingen her. Dette er spesielt for privat sektor. Altså er lønsglidningen mykje større der enn i det offentlege.

AnonymBruker
Skrevet

Nokon arbeidsgjevarar kan koma godt ut av dette om arbeidstakarane ikkje står på krava, så den årlege lønssamtalen du har kråv på er viktig. Men hugs at du lyt finna fram viktige argument for at nett du bør få auka løn. Konkrete argument.

Ja, ser den. Skal forberede meg godt til neste år, slik som alle andre år. I år var jeg en av to på min avdeling som fikk et ekstra lønnstrinn. Så sånn sett vet jeg at jeg blir sett, hørt og verdsatt i forhold til mange andre. Det påstås at det ikke er noe mer å gi dessverre, og vi forhandler hardt om de få lønnstrinnene som deles ut hvert år. Et lønnstinn utgjorde knappe 6000,- så det er jo ikke så mye å rope hurra for. Jeg skjønner jo at jeg egentlig ikke kan klage når jeg hvertfall har fått noe i motsetning til flere av mine kollegaer som i år ikke har fått noe i årutover det generelle tillegget som fagforeningen har forhandlet frem.

Skrevet (endret)

Svært viktig å kreve årlig lønnsamtale, og tenkte nøye over argumenter man kan ha.

Det er nok svært mange, især kvinner, som vegrer seg for denslags og bare tar det de blir tilbudt. Ikke lurt, så lenge man er saklig i sin argumentasjon og ikke er for storforlangende.

Endret av Leifern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...