Gå til innhold

Konfirmasjon - pengegave, hvor mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tallene representerer gjennomsnittet. Og med 200-400 drar du det ned. Selv gir jeg mellom 500-1000 i konfirmasjonsgave til venner av familien (alt etter om jeg er invitert i selskap eller ikke).

Deg om det. Ikke alle kan gi så mye. Har f.eks en bror som er lærling, ville aldri forventet at han ga 1794kr til niesen sin da hun ble konfirmert. Det er ikke snakk om å være gnien og dra snittet ned, men å gi etter hva en har råd til.

Jeg synes og det er litt dumt å skille mellom om en blir invitert eller ikke når det gjelder størrelsen på gaven.

Endret av maya76
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes og det er litt dumt å skille mellom om en blir invitert eller ikke når det gjelder størrelsen på gaven.

Fra tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet at gaven skal dekke kuvert-prisen, når man er invitert. Det har man imidlertid gått mer og mer bort fra, men tankegangen om å gi mer, når man er invitert henger altså sammen med hva som har vært vanlig opp gjennom tidene. Jeg er forundret over tankegangen din, men er kanskje oppvokst i en familie som har vært mer opptatt av "skikk og bruk"?
Skrevet

I år er vi invitert i 2 konfirmasjoner, begge til nieser. Den ene er jeg fadder til, den andre ikke.

Begge to får gaver til en verdi av ca 1000,-

Til barn av venner der vi ikke er invitert gir vi i år 200,-

Er enig i at man gir etter egen lommebok og ønske. Da min eldste datter ble konfirmert fikk hun 1000,- i gave av det ene besteforeldreparet og 7000,- av det andre. Hun reagerte ikke på det i det hele tatt da de har helt forskjellige forutsetninger for å gi gave (økonomi, antall barnebarn osv)

Er også enig i det som ble nevnt her at det er ikke verdien på gaven som teller. Tviler på at den jevne konfirmant går rundt og husker på hvem som ga 100,- og hvem som ga 690,-......

• Liker 1
Skrevet

Fra tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet at gaven skal dekke kuvert-prisen, når man er invitert. Det har man imidlertid gått mer og mer bort fra, men tankegangen om å gi mer, når man er invitert henger altså sammen med hva som har vært vanlig opp gjennom tidene. Jeg er forundret over tankegangen din, men er kanskje oppvokst i en familie som har vært mer opptatt av "skikk og bruk"?

Jeg er vant med at man gir mere i bryllup der man er invitert, men ikke i konfirmasjoner. Her er det f.eks vanlig å invitere nær familie, noen venner av konfirmanten og de som er fadder til konfirmanten, ikke foreldrene sine venner.

Og igjen; hva med de som holder konfirmasjonen i eget hjem og lager maten selv? Blir mye mindre kuvertpris enn for de som holder konfirmasjon på en restautant med restaurantpriser på maten, skal en da skille på hvor mye en gir til konfirmanten?

• Liker 2
Skrevet

Deg om det. Ikke alle kan gi så mye. Har f.eks en bror som er lærling, ville aldri forventet at han ga 1794kr til niesen sin da hun ble konfirmert. Det er ikke snakk om å være gnien og dra snittet ned, men å gi etter hva en har råd til.

Jeg synes det er helt naturlig å gi mer til de en blir invitert til. For det første har man vanligvis et nærere forhold til de en blir invitert til. For det andre er det hyggelig å gi litt mer til de en er invitert til.

For oss (min husstand) vil det være naturlig å gi kr 1 000,- til en konfirmant vi er i selskapet til. Jeg tipper tallene det er henvist til i undersøkelse fra DnB gjelder hva en husstand i snitt gir, uavhengig av om den består av 1 eller flere personer.

Gave til nære venners barn og naboer der vi ikke er i selskap vil naturlig være på kr 200,- til kr 500,- avhengig av hvor mye vi har hatt med konfirmanten å gjøre.

Gjest alven
Skrevet

Vi hadde komf for 2 år siden, av meg og faren fikk han kamera til 3500, av moren og mannen hennes fikk han den samme summen i penger, vi har komf nå om 14 dager da er det samme sum til han.

De får selskap og dress og diverse så vi syntes det er m,er enn godt nok.

Av mamma fikk og får de 500 men av sine besteforeldre er det vel rundt 2000, og 1000 av tanter og onkler.

Man skal gi det man kan ikke etter hva andre gir

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Og igjen; hva med de som holder konfirmasjonen i eget hjem og lager maten selv? Blir mye mindre kuvertpris enn for de som holder konfirmasjon på en restautant med restaurantpriser på maten, skal en da skille på hvor mye en gir til konfirmanten?

Som sagt så var reglene for skikk og bruk vedr. kuvertpris" en pekepinne. Om man lager maten selv eller betaler andre for det, spiller ikke noe rolle. Tankegangen er at man gir mer hvis man er invitert, og det henger altså sammen med gamle regler for skikk og bruk. Jeg er nok eldre enn deg, og mer vant til å følge "skikk og bruk", og reagerer derfor på hvor smålig mange i denne tråden virker å være. Jeg kan forstå at enkelte har dårligere råd, og gir mindre. Men å legge seg på nivået til naboer som ikke er invitert, da hadde jeg blitt flau. Det er heller ingen som sier at det ikke går an å planlegge litt i tid, dvs. legge av litt hver måned. Men hvis man ikke ønsker å gi mindre enn hva som regnes som skikk og bruk, så vær så god. Det er dere som gir.... :)
Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig å gi mer til de en blir invitert til. For det første har man vanligvis et nærere forhold til de en blir invitert til. For det andre er det hyggelig å gi litt mer til de en er invitert til.

For oss (min husstand) vil det være naturlig å gi kr 1 000,- til en konfirmant vi er i selskapet til. Jeg tipper tallene det er henvist til i undersøkelse fra DnB gjelder hva en husstand i snitt gir, uavhengig av om den består av 1 eller flere personer.

Gave til nære venners barn og naboer der vi ikke er i selskap vil naturlig være på kr 200,- til kr 500,- avhengig av hvor mye vi har hatt med konfirmanten å gjøre.

Vi og gir 1000kr til de vi er i familie med, ga 1500 til hun i familien jeg er gudmor til. Likevel så vil jeg si det kommer an på alder, livssituasjon og inntekt. Da jeg var student så hadde jeg ikke mulighet til å gi samme summene som jeg gir nå. Og som nevnt, den ene bestemoren min har ikke økonomi til å gi like mye som den andre bestemoren min. Ifjor hadde bestemoren min som er minstepensjonist 4 oldebarn som konfirmerte seg i mai. Ikke sjans om hun kunne ha gitt høye summer i gave.

Skrevet

Som sagt så var reglene for skikk og bruk vedr. kuvertpris" en pekepinne. Om man lager maten selv eller betaler andre for det, spiller ikke noe rolle. Tankegangen er at man gir mer hvis man er invitert, og det henger altså sammen med gamle regler for skikk og bruk. Jeg er nok eldre enn deg, og mer vant til å følge "skikk og bruk", og reagerer derfor på hvor smålig mange i denne tråden virker å være. Jeg kan forstå at enkelte har dårligere råd, og gir mindre. Men å legge seg på nivået til naboer som ikke er invitert, da hadde jeg blitt flau. Det er heller ingen som sier at det ikke går an å planlegge litt i tid, dvs. legge av litt hver måned. Men hvis man ikke ønsker å gi mindre enn hva som regnes som skikk og bruk, så vær så god. Det er dere som gir.... :)

Å dra inn skikk og bruk, samt alder synes jeg er unødvendig. En kan ikke gi så høye gaver når man ikke har råd til det, noe du glatt velger å overse.

Ikke trodde jeg det var vanlig å spørre hva naboer gir heller..... Vi bor forresten i en by, og her er det ikke vanlig å få gaver av naboene. Da jeg konfirmerte meg så vokste jeg opp på et tettsted, og da var det mere vanlig å få gaver fra naboene. Det var og helt andre skikker, f.eks så var familie og faddere invitert til selve konfirmasjonen, og dagen etter så ble naboene invitert til "etterlag".

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Endelig noen som har skjønt det. :)
Gjest Gjest
Skrevet

Å dra inn skikk og bruk, samt alder synes jeg er unødvendig...

Hva er unødvendig med å dra inn skikk og bruk, og at det kan se ut som dere yngre ikke er så opptatt av å følge det? For meg så forklarer det hvorfor vi er uenige. :)
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg snike inn et spørsmål:

To søsken konfirmeres med et par års mellomrom. Etter første konfirmantens ønske blir vi som naboer invitert i konfirmasjonen og gir 500 kr. I den andre konfirmasjonen, et par år senere, blir vi ikke invitert (men er like gode naboer). Gir vi like mye da?

Personlig liker jeg ikke å gjøre forskjell på ungene, men syns 500 er litt mye siden vi ikke er invitert.

Anonym poster: c51977792979d35c1ef85400589b554c

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg snike inn et spørsmål:

To søsken konfirmeres med et par års mellomrom. Etter første konfirmantens ønske blir vi som naboer invitert i konfirmasjonen og gir 500 kr. I den andre konfirmasjonen, et par år senere, blir vi ikke invitert (men er like gode naboer). Gir vi like mye da?

Personlig liker jeg ikke å gjøre forskjell på ungene, men syns 500 er litt mye siden vi ikke er invitert.

Anonym poster: c51977792979d35c1ef85400589b554c

Nei, dere kan gi mindre. Gi det dere vanligvis gir til nabobarn. :)

Anonym poster: 82eab06ba33cf98053091a77556edda8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes maks 500.- er ok til barn som ikke er i nær familie. Er man enslig, så synes jeg halvparten er ok. Blir mye utgifter hvis man skal ut med opp mot 1000.- til barn av venner o.l. Det viktigste er jo en oppmerksomhet. En blomsterbukett og et koselig kort eller et lite smykke med byttekort er også helt ok oppmerksomhet.

Anonym poster: bc3387c3a2e3702dc4a4754b57ddbe1b

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde konfirmant i fjor, og jeg har gått gjennom lista over gavene nå fordi en nabo som ga penger i fjor har konfirmant i år. Vi er ikke invitert - og gir 200kr der. Kan vel ikke si at vi har så nær relasjon til dem.

Av andre som ikke var inviterte fikk konfirmanten alt fra 200kr til 500kr.

Av de som var inviterte varierte pengegavene veldig - alt fra 250kr til flere tusen. Så det er tydelig, når jeg går gjennom lista nå (har ikke reflektert over den, konfirmanten var glad for alt han!), at det ble gitt etter relasjon til gutten, og etter egen lommebok.

Men når det gjelder hva du "bør" gi - så synes jeg en gave på 300kr kanskje? Alt mellom 3-500kr mener jeg er "passe" i dette tilfellet.

Vi er for øvrig invitert i konfirmasjon i år, til ei jente jeg er gudmor til. Og hun får en gave (et sølvsmykke) til en verdi av ca kr 750,- Mulig jeg er kjip som ikke gir mer i og med at jeg er gudmor, men jeg falt sånn for det smykket og tror det kan være noe hun virkelig vil like - og bruke. Og det er viktigere enn hva gaven kostet.

Anonym poster: 86370d8283cf62a6088b1deb575bba4a

Skrevet

Her gir vi 200 til venner av konfirmanten. Han får ca 500 - 700 av vennene mine og min mor.

Av besteforeldre 20.000 og 7000. Av foreldre 20.000

Jeg leste at gjennomsnitt å gi fra gjester ligger på 700.

Jeg tenker 200 til der en ikke er invitert og ca 500 når man er invitert.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svar og innspill.

Jeg har landet på å gi 300. Jeg ser flere skriver "vi gir". I mitt tilfelle er det kun jeg som gir og med en dårlig økonomi og at jeg er heller ikke i slekt så landet jeg på¨at jeg synes det er en grei sum.

Anonym poster: ab959e51ca32d6695f936bebca515dd6

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Gi en gave i stedet :P

Da jeg ble konfirmert for nærmere 15 år siden, husker jeg at jeg fikk 100-200 kr av naboer, venner av familien som ikke var bedt i selskapet osv. De fleste i selskapet (familie + faddere) fikk jeg gaver av, ikke penger.

Gjest Gjest
Skrevet

Når man kjenner barnet godt, men ikke er familie: Invitert kr 500,-. Ikke invitert Kr 200,-.

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Skal i konfirmasjon til søsknebarnet mitt, som jeg ikke har noe kontakt med. Vi har landet på å gi 400 eller 500 kr. Skulle allerhelst gitt gave, men konfirmanten ønsker seg kun penger.

Jeg mener man må gi etter pengboka. Ville mye heller at folk møter opp uten gave enn å take nei for at de ikke har råd til gave :)

Anonym poster: 0fa163531daabc735004322f9179cc6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...