AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #21 Del Skrevet 1. mai 2013 Går det an? Å tenke slik? At utgifter utjevnes gjennom at gjestene betaler for seg? Gaven er altså betaling for vertskapets utgifter? Hvor står det at utgiftene skal utjevnes eller betale for vertskapets utgifter? Jeg spør bare om folk ikke tenker over at de faktisk blir invitert til selskap, og at gaven bør stå i stil med det. Er trist å lese i tråden her at folk er så lite gavmilde, når vertskap er gavmild tilbake. Anonym poster: 82eab06ba33cf98053091a77556edda8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 1. mai 2013 #22 Del Skrevet 1. mai 2013 Det er ikke snakk om å være lite gavmilde! En gir etter lommeboka, ikke etter hvor mye penger vertskapet legger i en konfirmasjon. Skal konfirmanter som har foreldre med dårlig inntekt som velger å ha et lite selskap hjemme med hjemmelaget mat få mindre enn konfirmanter som har mere bemidlende foreldre som velger å leie lokale på en restautant med full pakke?? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #23 Del Skrevet 1. mai 2013 Det er ikke snakk om å være lite gavmilde! En gir etter lommeboka, ikke etter hvor mye penger vertskapet legger i en konfirmasjon. Skal konfirmanter som har foreldre med dårlig inntekt som velger å ha et lite selskap hjemme med hjemmelaget mat få mindre enn konfirmanter som har mere bemidlende foreldre som velger å leie lokale på en restautant med full pakke?? Det virker ut som folk i tråden her vil gi minst mulig - uten tanke på at de faktisk er invitert i selskap. Hvis folk med inntekt (som samboeren til den jeg svarte på i tråden har) ikke kan gi mer enn 200 pr person, så nekter jeg å tro at man gir etter lommeboken. Til det siste du spør om. Jeg mener ikke det, og forstår ikke hvordan du kan tolke mine svar dit. Anonym poster: 82eab06ba33cf98053091a77556edda8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #24 Del Skrevet 1. mai 2013 Det er ikke snakk om å være lite gavmilde! En gir etter lommeboka, Så det forventes at jeg med god råd skal gi mer enn de med normal inntekt? Trodde man skal gi noenlunde det samme som andre i gave. Hvor mye bør jeg gi hvis jeg var TS (har veldig god råd)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 1. mai 2013 #25 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg er ganske enig med Maya76 her. Det er ikke alle som har så mye til overs når man er ferdig med regningene hver måned. Skal disse da være hjemme fra konfirmasjon? Jeg synes det er så mye fokus på at man skal gi så mye. Mitt barn er konfirmant i år, og jeg vet at hans bestemor f.eks ikke har råd til en gave for mere enn 300.- Jeg vet mitt barn blir kjempeglad for gaven og at denne passer midt i blinken.Hun gir etter sin lommebok, og andre får gi etter sin egen. Det er ikke størrelsen på gaven det kommer an på. Jeg synes det er så mange forventninger om så mye penger til konfirmasjon jeg. jeg blir litt lei meg faktisk. Allerede nå før konfirmasjonen er det snakk om fra de andre i klassen at de skal får forferdelig mye penger fra både den ene og den andre i familien. Synes dette pengefokuset har blitt så alt for stort. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 1. mai 2013 #26 Del Skrevet 1. mai 2013 En fersk undersøkelse utført av Ipsos MMI for DNB, viser at de som skal i konfirmasjon sier at de skal bruke følgende på gave - http://www.nrk.no/he...stil/1.11004893 :Til eget barn: 14.386 kronerTil konfirmanter i familien: 1794 kronerTil konfirmanter som er venner av familien: 690 kroner Tror nok besteforeldre trekker opp familiesnittet, og faddere trekker opp snittet i begge kategorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 1. mai 2013 #27 Del Skrevet 1. mai 2013 Så det forventes at jeg med god råd skal gi mer enn de med normal inntekt? Trodde man skal gi noenlunde det samme som andre i gave. Hvor mye bør jeg gi hvis jeg var TS (har veldig god råd)? Hva om de andre som har dårlig råd skal gi etter hva dere mener er vanlig her da? Sånn opp til 500.- kan knekke økonomien en måned for noen. . . Skal man allikevel gi 500.- fordi andre gjør det? Hva med andre beteforeldre som gir mange tusen? Skal de besteforeldrene som ikke har råd til det ta opp lån da, fordi man får masse fra den andre siden med besteforeldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #28 Del Skrevet 1. mai 2013 Tror nok besteforeldre trekker opp familiesnittet, og faddere trekker opp snittet i begge kategorier. Og folk fra KG trekker ned snittet. (Alvorlig: Jeg kjenner igjen tallene fra det som er vanlig å gi her, men ser ut til at KG-brukere gir mindre enn hva jeg er vant til.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 1. mai 2013 #29 Del Skrevet 1. mai 2013 Så det forventes at jeg med god råd skal gi mer enn de med normal inntekt? Trodde man skal gi noenlunde det samme som andre i gave. Hvor mye bør jeg gi hvis jeg var TS (har veldig god råd)? Jeg har god råd, og jeg ga 400kr. Hadde jeg hatt dårlig råd så hadde jeg gitt mindre. Da barnet vårt konfirmerte seg så fikk hun fra 200-400kr fra mine venninner (som jeg skrev tidligere). Såklart; jeg kunne gitt mye mere, men en gir jo og etter hvilken relasjon en har til den som konfirmerer seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 1. mai 2013 #30 Del Skrevet 1. mai 2013 Og folk fra KG trekker ned snittet. (Alvorlig: Jeg kjenner igjen tallene fra det som er vanlig å gi her, men ser ut til at KG-brukere gir mindre enn hva jeg er vant til.). Hva er du vant med da? Jeg lurer virkelig...... Ser virkelig ikke poenget i å gi konfirmanten i bøtter og spann med penger. Det er ikke det en konfirmasjon skal handle om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #31 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg har god råd, og jeg ga 400kr. Hadde jeg hatt dårlig råd så hadde jeg gitt mindre. Da barnet vårt konfirmerte seg så fikk hun fra 200-400kr fra mine venninner (som jeg skrev tidligere). Såklart; jeg kunne gitt mye mere, men en gir jo og etter hvilken relasjon en har til den som konfirmerer seg. Skiller du på hva du gir i forhold til om du er invitert i selskap eller ikke? Eller tenker du kun "lommebok" (råd til å gi)? Jeg gir ut fra om jeg er invitert i selskap eller ikke, samt legger meg sånn ca. på hva andre gir (vil ikke gi mer eller mindre enn andre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #32 Del Skrevet 1. mai 2013 Hva er du vant med da? Jeg lurer virkelig...... Ser virkelig ikke poenget i å gi konfirmanten i bøtter og spann med penger. Det er ikke det en konfirmasjon skal handle om. De skrev jeg, at jeg kjenner igjen tallene fra undersøkelsen av hva som er vanlig å gi utført av Ipsos MMI for DNB. Skal selvfølgelig ikke handle om å gi bøtter og spann med penger, men gaver er vanlig (og det bør ikke handle om konkurranse mellom folk på KG om å gi minst mulig bare av prinsipp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #33 Del Skrevet 2. mai 2013 I fjor ga vi 200 kr til en konfirmant der jeg er god venninne med moren men ikke har noe kontakt med barnet. De bor på en annen kant av landet og vi var ikke invitert i konfirmasjonen. Til en annen konfirmant der vi er vennepar med konfirmantens foreldre ga vi 500 til konfirmanten. Der var vi (to voksne og 3 barn) invitert på kaffe/ kaker på ettermiddagen konfirmasjonsdagen. Bare som eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. mai 2013 #34 Del Skrevet 2. mai 2013 Skiller du på hva du gir i forhold til om du er invitert i selskap eller ikke? Eller tenker du kun "lommebok" (råd til å gi)? Jeg gir ut fra om jeg er invitert i selskap eller ikke, samt legger meg sånn ca. på hva andre gir (vil ikke gi mer eller mindre enn andre). Jeg skiller ikke mellom om jeg er invitert eller ikke, men hvilken relasjon jeg har til konfirmanten. Bestevenninne sin konfirmant vil få en større gave enn konfirmanten til den venninna som jeg kanskje møter bare av og til og som ikke står meg så nære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 2. mai 2013 #35 Del Skrevet 2. mai 2013 En fersk undersøkelse utført av Ipsos MMI for DNB, viser at de som skal i konfirmasjon sier at de skal bruke følgende på gave - http://www.nrk.no/he...stil/1.11004893 :Til eget barn: 14.386 kronerTil konfirmanter i familien: 1794 kronerTil konfirmanter som er venner av familien: 690 kroner Dette er i alle fall langt over det vår familie pleier å gi, og heldigvis for det, Vi har gitt rundt 1000,-. til tantebarn, også de vi er fadder til. Jeg har konfirmant i år og vet at hun får 4000,- fra de ene besteforldrene, og antagelig 3.000 fra de andre. Hos oss har hun allerede fått gave tilsvarende ca 6.000. Til naboer gir vi 200,- Til venners barn 400,-. Dette er mer enn nok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #36 Del Skrevet 2. mai 2013 Dette er i alle fall langt over det vår familie pleier å gi, og heldigvis for det, ... Som tidligere nevnt, så kan det se ut som KG-brukere ikke representerer gjennomsnittet, men "drar det ned". Greitt å vite, når man spør om slikt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. mai 2013 #37 Del Skrevet 2. mai 2013 De fleste her skriver summer som er ganske vanlige blant de fleste tror jeg. Har vært i mange konfirmasjoner, og holdt en selv, og det er ikke snakk om å "dra det ned" ved å gi 200-400kr til venners barn. Ang hva familie gir så er det etter hva en har råd til. F.eks fikk barnet mitt mye mere fra den ene oldemoren sin enn fra den andre. Ene oldemoren er minstepensjonist, og har en drøss med barnebarn og oldebarn hun husker på og gir rettferdig til, den andre har en god pensjon og bare 3 oldebarn, så hun gir mye mere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #38 Del Skrevet 2. mai 2013 De fleste her skriver summer som er ganske vanlige blant de fleste tror jeg. Har vært i mange konfirmasjoner, og holdt en selv, og det er ikke snakk om å "dra det ned" ved å gi 200-400kr til venners barn. Som nevnt representerer ikke du gjennomsnittet. http://www.nrk.no/he...stil/1.11004893 - En fersk undersøkelse utført av Ipsos MMI for DNB, viser at de som skal i konfirmasjon sier at de skal bruke følgende på gave:Til konfirmanter som er venner av familien: 690 kroner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. mai 2013 #39 Del Skrevet 2. mai 2013 Som nevnt representerer ikke du gjennomsnittet. http://www.nrk.no/he...stil/1.11004893 - En fersk undersøkelse utført av Ipsos MMI for DNB, viser at de som skal i konfirmasjon sier at de skal bruke følgende på gave:Til konfirmanter som er venner av familien: 690 kroner Tviler sterkt på at folk sjekker den undersøkelsen og putter 690kr i en konvolutt når de skal gi konfirmasjonsgave til venner av familien...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #40 Del Skrevet 2. mai 2013 Tviler sterkt på at folk sjekker den undersøkelsen og putter 690kr i en konvolutt når de skal gi konfirmasjonsgave til venner av familien...... Tallene representerer gjennomsnittet. Og med 200-400 drar du det ned. Selv gir jeg mellom 500-1000 i konfirmasjonsgave til venner av familien (alt etter om jeg er invitert i selskap eller ikke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå