AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Del Skrevet 1. mai 2013 Lagde hjemmelagde kjøttkaker idag. Fulgte Wenches kjøkken oppskrift. Men jeg synes de ble så harde og kompakte . Brukte krydder, melk og potetmel. Noen her som har tips til hvordan man kan unngå at de blir som harde klumper? Anonym poster: 73f8ad7ebdb11d1cd3c5ec3c1c3c9c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #2 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg lager de slik: 400gram kjøttdeig 1 egg bittelitt melk, ala 1/2 desiliter pepper og salt bittelitt hvetemel til det blir skikkelig fast litt hakket løk Steker de i panna, så lar jeg de småkoke med brun saus, smaker deilig og blir ikke harde. Anonym poster: 9610c150d14d61d1b6b96f105980ed81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winston Skrevet 1. mai 2013 #3 Del Skrevet 1. mai 2013 Bruk brød/griljermel, egg og melk/vann. Mine blir alltid silkemyke og fine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2013 #4 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Basert på min mors originale oppskrift har jeg engang i tiden modifisert frem min egen variant: Til rundt 500 gram ren kjøttdeig bruker jeg 1 hel grovraspet løk, 1 egg, salt, nykvernet pepper og 1 grovraspet rå potet. Siden det da ikke er potetmel, men rå potet så vil de ikke bli steinharde, men myke. Andre er mer enn velkomne til å prøve Edit: Og selvsagt noen spiseskjeer vann. Sånn at deigen blir passe. Best å liste de ss med vann om noen tenker bruke øyemålsoppskriften min Endret 9. mai 2013 av Lille-pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 1. mai 2013 #5 Del Skrevet 1. mai 2013 Basert på min mors originale oppskrift har jeg engang i tiden modifisert frem min egen variant: Til rundt 500 gram ren kjøttdeig bruker jeg 1 hel grovraspet løk, 1 egg, salt, nykvernet pepper og 1 grovraspet rå potet. Siden det da ikke er potetmel, men rå potet så vil de ikke bli steinharde, men myke. Andre er mer enn velkomne til å prøve Denne hørtes spennende ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-ida Skrevet 3. mai 2013 #6 Del Skrevet 3. mai 2013 Sper med farris :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 3. mai 2013 #7 Del Skrevet 3. mai 2013 En teskje bakepulver gjør også susen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Del Skrevet 5. mai 2013 I tillegg må du gi dem en skikkelig stekeskorpe før du putter dem i kjelen, det har i hvert fall hjulpet mine kjøttkaker. Anonym poster: d9db587939d125a1ed332d6bbf424966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 5. mai 2013 #9 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg bruker; 500g kjøttdeig 1/2 ts salt 1/2 ts pepper 1/2 ts revet muskat 1/2 løkpulver 1 egg ca 1-2dl melk (vann kan også brukes) ca 1dl griljermel Blir saftige og myke, og ikke kompakte. Før så brukte jeg potetmel, og da ble de hardere, men fikk tips om griljermel:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 6. mai 2013 #10 Del Skrevet 6. mai 2013 Ikke kjør dem i maskinen for lenge, da ber du om sprettballer. Ikke ha salt i farsen før på slutten heller. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 6. mai 2013 #11 Del Skrevet 6. mai 2013 Ikke kjør dem i maskinen for lenge, da ber du om sprettballer. Ikke ha salt i farsen før på slutten heller. :-) Bruker du kjøkkenmaskin på kjøttkaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #12 Del Skrevet 6. mai 2013 Bruker du kjøkkenmaskin på kjøttkaker? Kjøttdeig skal lages fra bunn? Anonym poster: 64c5160a2b099bdcf9b423f5bd612eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 6. mai 2013 #13 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Kjøttdeig skal lages fra bunn? Anonym poster: 64c5160a2b099bdcf9b423f5bd612eda Da hadde hun vel kanskje kalt det kverna? Og man pleier vel bare å kjøre kjøttet gjennom én gang, altså kan det ikke bli "for lenge"? Endret 6. mai 2013 av Chloe- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pipegakk Skrevet 9. mai 2013 #14 Del Skrevet 9. mai 2013 Bruker du kjøkkenmaskin på kjøttkaker? Min mor har alltid brukt maskin på kjøttkaker, kanskje fordi hun lager så enorme mengder av det på en gang også, men hun har aldri hatt problemer med for harde kjøttkaker. Trikset er, som delirious sier, å ikke kna den for lenge. Uansett om du gjør det for hånd eller med maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mai 2013 #15 Del Skrevet 9. mai 2013 Denne hørtes spennende ut Jeg listet ikke opp de få spiseskjeene med vann jeg pleier bruke, men de skal altså røres inn i kjøttdeigen aller først (i mitt kjøkken). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 11. mai 2013 #16 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Bruker du kjøkkenmaskin på kjøttkaker? Nei, jeg bruker kun bolle og tresleiv, lager stortsett bare små mengder da vi er to. Men har du kikket på en oppskrift og to på nett ser du at foodprosessor og maskin blir hyppig nevnt. TS sa ikke noe om hva måte hun brukte, derfor tenkte jeg det var greit å ta det med. Edit: La til ett ord og to som manglet. Endret 11. mai 2013 av delirious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå