Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye hun skal spise ettersom hun blir eldre. Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg:)

Ca 08.00- en stor porsjon grøt, eller en brødskive

Ca 12.00- 200 ml mme

Ca 14.00- en fruktpure eller et mellommåltid med havre

Ca 16-17.00- et middagsglass

Ca 19.00- litt grøt

Ca 19.30-20.00- 200 ml med mme

Grunnen til at jeg lurer er fordi hun enda ikke sover natten igjennom uten mme

Håper dere kan svare meg, da hs sier at hun er frisk og fin med god vekt, og at jeg bare må se Ann situasjonen..

Hilsen en litt stresset førstegangsmor

Anonym poster: 40dc1f93ff8913f12adecacd19491c05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får hun ikke en skikkelig lunsj kl tolv? Og heller en full porsjon grøt og en liten slurk mme til kvelds?

Men det kan ta tid før de sover natta gjennom uansett, noen gjør det omtrent fra dag en, andre gjør det først når de er et par år gamle.

Anonym poster: 03e62157b5583f96b8a8d00fffac5bfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får hun ikke en skikkelig lunsj kl tolv? Og heller en full porsjon grøt og en liten slurk mme til kvelds?

Men det kan ta tid før de sover natta gjennom uansett, noen gjør det omtrent fra dag en, andre gjør det først når de er et par år gamle.

Hun drikker jo lite melk gjennom døgnet, så har bare gitt henne melk da og tenkt at det er nok.. Skal jeg heller gi en brødskive isteden kanskje? Men syns hun drikker så lite melk.. Er det ikke så viktig med melk når hun er 9 mnd?

TS

Anonym poster: 5ce9a50a7969230ae3e037fd6641f4bb

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å la henne spise se mett når hun er sulten?

Anonym poster: c034ba21b4a20278f82f5c5e5ded2cb7

• Liker 1
Skrevet

Gi vann sammen med maten, gi full porsjon grøt til kvelds, brød fulgt av frukt til lunsj og tilby mme en liten stund etter alle måltider. Slik gjorde vi det i alle fall for å sikre nok av både næring og væske :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi vann sammen med maten, gi full porsjon grøt til kvelds, brød fulgt av frukt til lunsj og tilby mme en liten stund etter alle måltider. Slik gjorde vi det i alle fall for å sikre nok av både næring og væske :)

Stemmer i denne.

AnonymBruker
Skrevet

De skal ha max 6 dl mme og da medregnet det i grøten, så hun får absolutt ikke for lite melodi gir vanlig kjøpegrøt (nestle feks) som har mme i seg. Syntes og det går litt lang tid mellom frokost og lunsj... Min spiser ikke om natta lenger, er like gammel, men våkner likevel mange ganger om natta men roer seg med tutt. Mengde mat avhenger selvsagt også av aktivitetsnivå og vekt på barnet generelt

Vår spiser

Frokost:

07.30 ca 150 ml mme (når vi står opp)

08. 15 grøt (etter stell) (ca 130 ml vann i kjøpegrøt med mme)

Lunsj:

11.00 en skive og litt fruktpuret

"Mellommåltid":

13.30 100 ml mme + resten av fruktpureten

Middag:

15.00 tilsvarende ca 3/4-1 helt middagsglass (kjøpt eller hjemmelaget)

"Mellommåltid":

17.00 " 120 ml mme

Kvelds:

18.15 grøt ca 100-150 ml ferdiggrøt med mme avhengig av hvor mye det er spist tidligere på dagen

Som du ser er det hyppige og mindre måltider for oss enda, jeg har ei litt lita men veldig aktiv jente. Drikker vann til alle måltid med fast føde. Gir flaske som "mellommåltid" fordi det ikke metter så lenge og det hjelper å ikke gi det til måltidet for at hun skal spise mer fast føde til måltidet. Slutta å spise om natta når de ble spist 3-4 måltider med fast føde.

Anonym poster: bc5a27822587db7076b70961bc1d637c

Skrevet (endret)

hos oss

06:00 150ml MME

07:00 grøt

(liten lur)

10:00 brødskive og vann

(lang lur)

13:00 grønnsaksmos/frukt/middag

(lur)

15:00 grønnsaksmos/frukt/middag

18:00 grøt

19:00 150-200ml

her er det ingen store porsjoner, men heller hyppig påfyll med nærlng/energi

Endret av marsy
Skrevet

Eg syns det var litt lite kanskje. I alle fall var det litt langt mellom frukost og middag, sidan der ikkje var ein skikkelig lunch?

Men mme mettar jo, så ho svelt nok neppe altså ;)

Min gut er 8,5 mnd og her er eit døme på korleis dagen kan vere for han:

08.00: Graut (en porsjon) + vatn

11.30: Ei brødskive (går treeeeigt!) eller eit glas med mos av avokado og søtpotet + litt frukt/fruktmos + vatn

15.00: Eit middagsglas + litt frukt/fruktmos + vatn

18.00: Graut (ein porsjon) + vatn

19.00: 150-230 ml mme

Han får i tillegg pupp i ny og ne. Har ikkje så voldsomt system på det lenger, men på morgonkvisten før vi står opp får han alltid. Våknar fortsatt på natta og får pupp. Sikkert mest fordi eg er så trøtt då og tar lettaste utveg :fnise:

Skrevet

Det som funka her var å gi en god grøtporsjon på kvelden og fylte på med melk. Da tar han det han orker. Får de nok mat på dagen sover de bedre på natta. Så jeg hadde helt klart gitt mer på dagen

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å la henne spise se mett når hun er sulten?

Anonym poster: c034ba21b4a20278f82f5c5e5ded2cb7

Jeg gir jo selvfølgelig mat til hun er mett når hun er sulten, men jeg har ei jente som aldri sier nei til mat, og hun spiser alltid det hun får. Hun sier aldri ifra når hun er mett, hun bare fortsetter å spise og spise.. Så vet aldri når hun egentlig er mett..

Derfor blir det kanskje større porsjoner med litt større mellomrom..

Hun veier 10 kg og 300 g så hun er en liten klump.. Hun har en fin vektskurve i følge hs..

Anonym poster: 5ce9a50a7969230ae3e037fd6641f4bb

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn spiser godt om dagen og sover fortsatt ikke gjennom natten. Så det er nesten bare å prøve seg frem. Ville fulgt noen av rådene over, litt mer ordentlige måltider og heller fylle på med MME. Min sov ikke gjennom natten jevnlig før hun var over ett år, og våkner fortsatt om natten noen ganger i uka. Nå roer hun seg med vann og smokk da, men hender hun ber om skive også faktisk.

Anonym poster: dd127732e3798e9b19d99a4a5fcbccfc

Skrevet

Jeg synes det ser lite ut, spesielt midt på dagen. Men det trenger ikke bety at økt matmengde på dagen gjør at hun slutter å spise på natten; sønnen min er 8,5 måneder og ca 10 kg, spiser mye på dagtid men våkner likevel fr mat to ganger per natt. Det er nok vanen som spiller inn hos ham, han er vant til å få mat på natten så da blir han automatisk sulten uten at han nødvendigvis trenger næringen.

En typisk matdag for ham:

07: morsmelk

08.30: Frokost. Hirsegrøt med kokosolje og fruktmos.

12.30: Stor porsjon med mos av grønnsaker og kjøtt/fisk + evt. pasta/ris/byggryn + olje. Mengde tilsvarende 1-1,5 middagsglass med ekstra olje i.

15.30: 1/2 avocado med litt fruktpuré

16: morsmelk

17.30: Mos av grønnsaker og kjøtt/fisk + evt. pasta/ris/byggryn + olje. Om han har spist lite til måltidet 15.30 får han gjerne litt fruktmos med ekstra kokosolje og litt grøtpulver i.

19: morsmelk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...