Arkivskap Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Etter å ha vært her inne på forumet en stund så blir jeg litt matt over alle de sterke meningene som noen har. Noe som er en selvfølge for noen er helt uhørt for andre. Så da lurer jeg på hva som er det perfekte bryllup å være gjest i? For å begynne med meg selv, så syns jeg bryllup som er utenfor a4 formen er best. Jeg kan godt ble bedt bare til kaffen, men ikke hvis jeg må reise langt. Da forventer jeg å få middag også. Jeg vil ha det gøy, vil ha korte, men gode taler med artige poeng. Ikke for mye show, men gjerne litt. Kan gjerne ha selskapsleker, men det må være frivillig å delta. Jeg ønsker at brudeparet er tilstede og ikke drar tidlig på kvelden /natten. Da blir festen slutt. Jeg syns det er greit med en gjestepresentasjon, da jeg er litt nysgjerrig av natur. Det verste er hvis det blir mye venting. Hvis vi må vente på brudeparet, på middagen osv. Sikkert mye mer også, men dette jeg kom på i farten. (Jeg kan godt betale for mitt eget drikke, eller bidra til åpen bar!) 1
Tallulah Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 (endret) .. Endret 9. november 2015 av Tallulah 3
CathFoto Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Jeg reiser gjerne et annet sted i landet eller til utlandet i bryllup, eller det kan være på det lokale grendehuset, men jeg gidder ikke å være kaffegjest. Da sier jeg takk for invitasjonen og sender gave. Jeg foretrekker at det ikke er så stiv kleskode at min kjære må kjøpe smoking for å få liv å komme. Selskapsleker og endeløse taler kan jeg styre meg for. Om maten er gourmet eller koldtbord er ikke så nøye, så lenge den er god og det er nok mat. Og når det gjelder drikke så kan jeg godt betale for drikke etter maten, kan også være alkoholfritt for min del. Men det perfekte bryllup å være gjest i er et bryllup hvor stemningen er god, og at opplegget bærer preg av at brudeparet har tenkt på gjestene sine i planleggingen.
Petalouda Skrevet 1. mai 2013 #4 Skrevet 1. mai 2013 Jeg vil ha blide brudefolk som har tid til å smile og å se meg i øynene en gang eller to i løpet av feiringen, og aller helst tid til en prat også. Jeg liker å se gavebordet, det er grei icebreaker også dersom man ikke kjenner så mange. Jeg kan ikke fordra selskapsleker eller standardsanger. Jeg vil sitte sammen med han jeg kommer dit med. Og jeg vil ikke ha med meg lommebok. Server gjerne pølse og lompe og fun light, ha bryllupsfesten på hotell, i partytelt eller på en strand eller på McDonalds, bare sørg for å spandere alt på meg. Bortsett fra taxi hjem. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2013 #5 Skrevet 1. mai 2013 En hyggelig bryllupsfest er godt planlagt med tanke på at gjestene skal kose seg. Jeg er egentlig ikke så glad i tema fester - men hadde synes det var skikkelig artig å oppleve en som er ordentlig gjennomført. God mat og god drikke er viktig for meg. Jeg synes det er bedre å invitere 25 stk til middag og 25 stk til kaffe hvis denne fordelingen betyr at jeg har råd til å spandere både mat og drikke på alle gjestene. Jeg tenker at hyggen inne i lokalene er viktigere enn at lokalene er stilfulle - og hvis jeg må velge et rimeligere lokale for å ha råd til å være vert så ville jeg heller valgt det rimeligere lokalet. Jeg forstår at en førstegangs brud har veldig lyst på drømmebryllupet, drømmekjolen og drømmebryllupsreisen, men det er merkelig hvis drømmetingene blir viktigere enn gjestene. Man har råd til voldsom dyr kjole, men ikke fri bar - osv. Når det gjelder underholdning så er ikke jeg spesielt glad i selskapsleker. Men det kan være greit i begrenset mengde. Live musikk må være skikkelig god for å slå en godt planlagt spilleliste på Mp3. Gjestepresentasjon er en god ide dersom gjestene ikke kjenner hverandre. I et bryllup med tett program og mange gjester er det viktig med en god toastmaster. Med god mener jeg en med erfaring fra andre selskaper - som holder kontakt med kjøkken og bar og forhindrer eller reduserer forsinkelser i størst mulig grad. Hr du dårlig råd og må holde et budsjettbryllup er det fullt mulig å ha en middag tidlig med de aller nærmeste og vennefest / kaffebar på kvelden med mye enklere servering.
pusla Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Det viktigste for meg er at stemningen er god og ar brudeparet er avslappet og glade - det smitter Det må være god mat og nok mat. Ikke for lange taler og mange timer til bords. Ikke selskapsleker. Men ellers så er jeg ikke så kravstor, tror jeg. 1
Gjest dette Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Av de bryllupene jeg har vært i, likte jeg best det som hadde humoristiske, personlige taler, powerpointpresentasjon, den leken der bruden og brudgommen løfter skoa for å svare på spørsmål om seg selv... Jeg personlig synes folks humør har mye å si. At de ulike gjestene tør å snakke med hverandre istedenfor å sitte i familieklikker. jeg liker at stemningen og menneskene er avslappa og at folk er glade. Enig i at jeg gjerne kunne blitt servert pølser o.l., så lenge jeg blir mett:) Men da ville jeg gjerne at noe annet (og, i mine øyne, viktigere) skulle trekke opp stemninga, som underholdende taler og icebreakere. Jeg foretrekker MP3-lister fremfor live band! Variert musikk, så alle kan like noe. Personlig synes jeg dekorasjon kan sette god stemning, men jeg er sånn som kan bli glad av farger og visuelle inntrykk (stor interesse for kunst, foto, intertør o.l.). Likevel: menneskene er det viktigste:)
thinkywinky Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Jeg vil sitte sammen med noen jeg kjenner! Ikke plasser meg sammen med noen jeg ikke går overrens med! Kan godt kjøpe min egen drikke. Jeg vil gjerne ha god stemning, men ser helst det ikke uttarter seg til en rein fyllefest. Hva slags mat det er kommer på det samme, men det må være nok til alle, også den som blir servert sist (og flere runder). Taler er ok, så lenge de er korte og gjerne morsomme. Sanger kan jeg ikke fordra, spesiellt ikke om brudens mor har diktet en tre-fire stykker. Så kommer selvfølgelighetene med at brudeparet godt kan veksle et par ord med meg i løpet av kvelden, og gjerne si at det var såååå hyggelig at jeg ønsket å dele deres store dag med dem osv.
AuroraB Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 Jeg foretrekker et bryllup der jeg føler meg ønsket som gjest, og ikke som statist i noens byllupsfantasi (det er et dårlig tegn når innbydelsen inneholder instrukser om hva man ikke kan ha på seg). Jeg ønsker at det ikke er for lang tid mellom vielse og selskap, og at det er overkommelige avstander. Om gjestene skal vente på brudeparet i noen timer, så er det fint med litt å drikke og noe å småspise på. God mat og nok mat er viktig, gode kaker er et pluss, og at toastmasteren er så dyktig at ikke taler blir satt i gang når de første er ferdige med å spise men de siste akkurat har fått maten på tallerkenen. Musikk og mulighet til å danse er hyggelig, men det må være mulighet til å prate sammen også. Om det ikke er fri bar, så opplys i det minste om det på innbydelsen. Jeg har vært i et bryllup der mange av oss ikke visste det, og vi endte med å drikke vann i plastkopper fra badet - ikke stas! Barer med normale hotellpriser er dog med på å dra inntrykket av festen ned. Når det koster 40,- for et glass brus, og 25,- om du vil ha en kopp kaffe til, så føles det litt rart i et selskap der man er invitert som gjest. Min erfaring er at folk ikke drikker noe særlig mer om det er fri bar, og man slipper samtaleemner som "Vet du hva de skulle ha for en Cola?!" At brudeparet er bortom og prater med meg i løpet av kvelden er veldig hyggelig, og om man ikke kjenner noen andre i selskapet så er det trivelig å bli presentert for noen man har noe felles med. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #10 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er fornøyd om jeg får gratis mat og DRIKKE. Anonym poster: f934a1e9833d960674310cce2416c8b4 1
melly666 Skrevet 2. mai 2013 #11 Skrevet 2. mai 2013 1. Jeg blir invitert med følge og får sitte sammens med følget. 2. Ikke gjestepresentasjoner eller selskapsleker (kan driste meg til å godta quizer) eller sanger. 3. Mat som er god nok til å bli mett. 4. Kleskode på invitasjonen 5. Ønskelister! 6. Ikke kaffegjest Helst ikke så lenge venting - men jeg er en ganske tålmodig person. Ellers går alt bra - tema / ikke tema. show / ikke show. fri bar/ta med selv. Så lenge de fire første punktene er oppfylt, bryr jeg meg ikke så mye. 1
Vaffel Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Noen momenter jeg setter pris på: - Sommerbryllup så man kan slappe av ute i solen "mellom slagene" - Bli kjent arrangement med quiz etc. dagen før. Gjerne også en kort presentasjon av alle gjestene. - Selve festen på en plass som ligger litt for seg selv, blir en egen stemning da. - God mat og drikke Ikke koldtbord/tapas som bryter stemningen når 50-100 folk skal opp å forsyne seg - Gode taler. De fleste er ikke vant med å holde taler, men jeg liker at folk har lagt innsats i både form og innhold. De minst inspirerende er de som bare løst har satt sammen historier og vitser. - Bra kakebord, både kvalitet og kvantitet (Ja, jeg er fra vestlandet) - Bra stemning på kvelden med åpen bar og et brudepar som holder koken. - Sist, men ikke minst vil jeg nevne det andre også nevner, at brudeparet har tid og ønske om å snakke med meg (og resten av gjestene), og viser at de er glade for at vi er der for å dele dagen deres Endret 2. mai 2013 av Vaffel 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #13 Skrevet 2. mai 2013 Ikke kaffegjest, med mindre jeg bor like ved selskapslokalet (da snakker vi maks 15 km). Ikke streng dresskode. Stol på at jeg kan å kle meg passende, i stedet for å kreve smoking. Ikke selskapsleker. Fri bar. Enten man serverer alkohol eller ikke, så bør det man velger å servere være inkludert. Ikke for lang ventetid på mat. Sulten gjester er ikke fornøyde gjester. Om det er en god stund mellom vielse og middag, kan man evt serverer litt forfriskninger. Frukt, brus og småsnacks på et hyggelig sted (ikke alt for "venterom-aktig") kan absolutt være hyggelig. Et brudepar som har tid til å snakke med meg og får meg til å føle at de vil ha meg der. Anonym poster: a2b5e8df79c7abd515e1420cbd96d2f7
Gjest Tirkes Skrevet 2. mai 2013 #14 Skrevet 2. mai 2013 Det er to ting som kan trekke veldig ned eller opp et bryllup for meg: For meg er middagen "viktig" - det er som regel full av taler, sanger, bilder av brudgommen i bleier og mye morro. Det som løfter middagen for meg er å sitte i pratbar avstand til mannen min, evt noen andre jeg kjenner godt som er gjester i samme bryllup. Vi trenger ikke være ved siden av hverandre, gjerne tvers over bordet, eller at vi er ved siden av hverandre, men at jeg er noen andres borddame. Er det småbord, så er det OK så lenge vi er på samme bord. Mange timer kun blant ukjente som jeg ikke vil snakke mye sammen med etter bryllupet blir litt ensomt. Stemningen og praten sitter løsere om jeg og noen kjente er blandet sammen med ukjente. Ting nr to: Ventetid. Dersom jeg er "ukjent", altså venn av brud eller brudgom, så kjenner jeg vanligvis ikke noen av slekten og kanskje bare brudeparet og forlovere - da trekker det ned dersom det er satt av for lang tid til mingling, spesielt mellom kirke og middag. Jeg grøsser fortsatt på ryggen når jeg blir invitert tvers over landet til vielse kl 11 og middag kl 17. Det betyr film og lakrissnøre på hotellsenga for meg. Senere vielse og tidligere middag blir mer morro og jeg får "delta" mer aktivt. Å vente noen timer på brudeparet som er til fotograf er helt naturlig, jeg krever ikke tett program, men vielse 11 og middag 18 er skrekkeksempelet som jeg har deltatt i. Jeg hadde bunad og reiste på McDonalds i bunad i 14-tiden for å spise lunsj. 6
Gjest dette Skrevet 2. mai 2013 #15 Skrevet 2. mai 2013 Sanger kan jeg ikke fordra, spesiellt ikke om brudens mor har diktet en tre-fire stykker. Så enig 1
super-s Skrevet 2. mai 2013 #16 Skrevet 2. mai 2013 Det perfekte bryllupet å være gjest i hadde vært et bryllup på stranden i Maldivene, hvor turen er betalt av brudeparet! Hihi! Men jeg er egentlig ikke så veldig kresen. Kanskje det er fordi jeg bare har vært i ett bryllup etter at jeg ble "voksen" (var 18), og dermed ikke har opplevd så mye negativt =)
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #17 Skrevet 2. mai 2013 Ikke kaffegjest, med mindre jeg bor like ved selskapslokalet (da snakker vi maks 15 km). Ikke streng dresskode. Stol på at jeg kan å kle meg passende, i stedet for å kreve smoking. Ikke selskapsleker. Fri bar. Enten man serverer alkohol eller ikke, så bør det man velger å servere være inkludert. Ikke for lang ventetid på mat. Sulten gjester er ikke fornøyde gjester. Om det er en god stund mellom vielse og middag, kan man evt serverer litt forfriskninger. Frukt, brus og småsnacks på et hyggelig sted (ikke alt for "venterom-aktig") kan absolutt være hyggelig. Et brudepar som har tid til å snakke med meg og får meg til å føle at de vil ha meg der. Anonym poster: a2b5e8df79c7abd515e1420cbd96d2f7 Brudeparet kan ikke garantere sol da :0) Anonym poster: 1c603f301fb3a4b3ae47f7b47e08b2e0 1
Charlene87 Skrevet 2. mai 2013 #18 Skrevet 2. mai 2013 - Å være i et fint kirke som har blitt pyntet opp med blomster - At brudeparet hilser på alle - at det er god hjemmelaget mat som folk kan forsyne seg av, og ikke altfor mye folk maks 80 stk - at noen holder en koselig tale, noe romatisk <3 :-) - at det er fint vær, foretrekker sommerbryllup - Fri bar Syns selv at det bør være gratis siden , mange bruke mye penger på transport og hotell, så det er det minste de kan gjøre. Så jeg ville brukt mye penger for å få råd til alt det.
Gjest Kiara! Skrevet 2. mai 2013 #19 Skrevet 2. mai 2013 Brudeparet kan ikke garantere sol da :0) Anonym poster: 1c603f301fb3a4b3ae47f7b47e08b2e0 Ikke? Har hatt min religiøse mor på saken i over et år jeg om å godsnakk med værgudene slik at det blir sol. Et raust, ekte og nært bryllup ville vært det perfekte bryllup! Et brudepar som har tenkt på sine gjester gjennom hele gjennomføringen. 4
Karmosin Skrevet 2. mai 2013 #20 Skrevet 2. mai 2013 Ikke sanger eller selskapsleker.Velsmakende mat med drikke som passer til.Brudeparet må ha tid til å veksle noen ord med meg.Nevnte jeg ikke sanger eller selskapsleker? Det kan godt sies igjen.Ikke splitte par.Seriøst: IKKE SANGER ELLER SELSKAPSLEKER. Ellers er det vanligvis de andre gjestene det kommer an på. Får jeg halvdemente onkel Thorvald til bords og han gnåler nonstop om de fæle innvandrerne er kvelden katastrofe uansett hvor bra rammen er. Jeg kjenner til to tilfeller hvor noen rett og slett ble mobbet av en annen gjest gjennom hele middagen! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå