Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Finnes det noe sted jeg som venninne av ei som blir mishandlet kan rådføre meg?! Med tanke på hvordan jeg bør gå fram for å få henne ut av galskapen... Merker at jeg ofte går i den "fella" med å rakke ned på han... Fortelle henne hvor mye hun må bort fra han osv osv... Noe som resulterer i at hun trekker seg mere unna meg. Og det er KRISE! For i utgangspunktet får hun ikke lov å ha kontakt med meg, av han, som sier jeg ikke er bra for henne. Syke, syke fyr!!!! Så den lille kontakten vi har, måååå jeg bruke riktig. Og der trenger jeg råd, tips, veiledning... Noe som vet? Har erfaring? Blir takknemlig for all hjelp
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 Med mindre hun vil ut av forholdet selv så er det lite du kan gjøre. Og siden han slår henne som han skal elske og ta vare på, så er det lite som hindrer ham i å gi deg juling også hvis du blander deg opp i ting. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Jeg har vært i et voldelig forhold. Desto mer vondt du sier om ham, desto mer usikker blir hun på DEG, og trekker seg unna ja. Hun er ikke i en posisjon hvor logisk tankegang og resonering er i orden, enda. Det som skjedde med meg er at jeg innså hvor godt jeg hadde det med venner og familie, og etterhvert at jeg ikke trngte ham, så rev jeg meg løs, med litt planlegging, men det tok 1 år før det skjedde. Jeg anbefaler deg, når du er med din venninne, gi henne overflod av komplimenter, vær positiv, legg gjerne opp til situasjoner hvor hun får en rolle og betyr noe, styrk selvtilliten hennes, mestringsfølelsen, la HENNE hjelpe deg. Dikt gjerne opp et problem du har som du vet hun har løsnigen på, og når hun gir deg råd, takk henne opp og ned i mente. Hun skal føle at "oi, jeg klarer meg, jeg er flink, jeg kan, jeg får det til". Hilsen ei som overlevde 2 drapsforsøk fra sin egen samboer. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d 20
Gjest MamaQuilla Skrevet 1. mai 2013 #4 Skrevet 1. mai 2013 Når det er vold i et forhold er man som regel psykisk nedbrutt og ute av stand til å se sin egen verdi som menneske. Jeg er enig med forrige taler, fokuser på å å bygge opp venninne di med gode ord. Det trenger hun for å klare å bryte ut av dette forholdet. 1
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2013 Jeg hadde alltids tålt en på trynet av han Er verre med henne som blir slått Gud vet hvor ofte... "Med mindre hun ikke vil uta det, så er det lite jeg kan gjøre" DET blir for enkelt for meg... Innerst inne vil hun jo på ingen måte ha det sånn, men det psykiske overtaket han har på henne, er større enn viljen til å gå. Jeg har ikke på noen måte tenkte å sitte stille å se på den GALSKAPEN! Så om noen har noen erfaringer med dette, del! 1
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2013 (endret) Jeg har vært i et voldelig forhold. Desto mer vondt du sier om ham, desto mer usikker blir hun på DEG, og trekker seg unna ja. Hun er ikke i en posisjon hvor logisk tankegang og resonering er i orden, enda. Det som skjedde med meg er at jeg innså hvor godt jeg hadde det med venner og familie, og etterhvert at jeg ikke trngte ham, så rev jeg meg løs, med litt planlegging, men det tok 1 år før det skjedde. Jeg anbefaler deg, når du er med din venninne, gi henne overflod av komplimenter, vær positiv, legg gjerne opp til situasjoner hvor hun får en rolle og betyr noe, styrk selvtilliten hennes, mestringsfølelsen, la HENNE hjelpe deg. Dikt gjerne opp et problem du har som du vet hun har løsnigen på, og når hun gir deg råd, takk henne opp og ned i mente. Hun skal føle at "oi, jeg klarer meg, jeg er flink, jeg kan, jeg får det til". Hilsen ei som overlevde 2 drapsforsøk fra sin egen samboer. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d Tuuuuusen takk for gode råd... Som kommer til å følges. Jeg er så fortvilet, og rådvill. En vond situasjon å være ii. Og tanken på hvordan det er for henne, er uutholdelig Fine fine jenta mi <3 Endret 1. mai 2013 av Tivoli77 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Du skal ikke snakke om forholdet hennes med et vondt ord, for da trekker hun seg unna deg og blir forvirret.. Du skal være den oppbyggende, blide, trygge venninnen. Alt du gjør rundt venninnen din, skal styrke hennes trygghet på deg. En dag kommer hun til deg med tanker om å forlate denne fyren, for de vil komme. Folk tror gjerne de må dra folk ut av voldelige forhold, men det er som en strips, desto hardere du drar, desto hardere sitter det. Når jeg var i voldelig forhold mistet jeg en venninne fordi hun kjeftet meg fordi jeg var dum som ble i det forholdet, hun skjønte ingenting, prøvde å hjelpe og gjorde alt feil. Det som fikk meg ut av dette var folk rundt meg sm visste at det er ikke vits i å snakke med meg om det, men å bygge meg opp, vise meg respekt, stelle rundt meg, vise meg omsorg, la meg være nyttig, gi meg komplimenter, skjemme meg bort på soialt liv osv. Sakte men sikkert bygget jeg meg opp igjen, men desto mer trygghet og glede jeg så i disse menneskene rundt meg, desto sterkere ble kontrasten til den voldelige mannen jeg bodde med, og jeg så til slutt hvor grusom han var. Han prentet i meg at jeg var ingenting, jeg klarte meg ikke alene, jeg ville aldri klare meg uten ham, jeg var verdiløs. Mennesker rundt meg fikk meg til å se så smått at slik var det ikke, og når det frøet er sådd, vil det vokse opp til at hun rykker ut derfra, men du må gjøre som vi sier her.. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d 4
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. mai 2013 Når det er vold i et forhold er man som regel psykisk nedbrutt og ute av stand til å se sin egen verdi som menneske. Jeg er enig med forrige taler, fokuser på å å bygge opp venninne di med gode ord. Det trenger hun for å klare å bryte ut av dette forholdet. Ja, psykisk nedbrutt er bare for bokstaven her. Sist uke når jeg var hos henne, og han kom hjem å fløy på hun, først da skjønt jeg hvor ille dette er. For det som fulgte da, med politi, måten hun prøvde å forsvare han på for politiet, og det som ble sagt til meg i redsel er noe av det verre jeg har sett... Ser så fram til å vitne mot han i en kommende rettsak nå snart... 2
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Jeg hadde alltids tålt en på trynet av han Er verre med henne som blir slått Gud vet hvor ofte... "Med mindre hun ikke vil uta det, så er det lite jeg kan gjøre" DET blir for enkelt for meg... Innerst inne vil hun jo på ingen måte ha det sånn, men det psykiske overtaket han har på henne, er større enn viljen til å gå. Jeg har ikke på noen måte tenkte å sitte stille å se på den GALSKAPEN! Så om noen har noen erfaringer med dette, del! Problemet er mer det at hvis du begynner å snakke skit om han og argumenterer om at hun må bort, før hun er klar for det, så vil hun begynne å forsvare ham og skape et skille mellom deg og seg. Du kan naturligvis si at du har ryggen hennes, men du skal ikke begynne med noe som kan sette henne (og deg selv) i fare. 1
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 1. mai 2013 Du skal ikke snakke om forholdet hennes med et vondt ord, for da trekker hun seg unna deg og blir forvirret.. Du skal være den oppbyggende, blide, trygge venninnen. Alt du gjør rundt venninnen din, skal styrke hennes trygghet på deg. En dag kommer hun til deg med tanker om å forlate denne fyren, for de vil komme. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d Har vært såååå påpasselig de siste gangene vi har møttes.. Og ser at det virker For har tenkt tanken om at en dag så skjer det som du sier, hun vil bort...
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Hvor lenge har de vært sammen? Har hun pratet med deg om volden eller er dette noe du bare har funnet ut av selv? Å rakke ned på mannen til henne eller å konstant ta opp dette temaet kan få henne til å trekke seg unna deg. De fleste som er i voldelige forhold føler etterhvert litt skyld i det selv og skammer seg over det. Du sier hun ikke får lov til å være venn med deg, regner med at det ikke er det eneste forholdet han nekter henne. Hvordan har hun det med familie eller andre venner nå i forhold til før hun traff denne mannen? Det høres søkt ut, men man gjør som regel det kjæresten ber om. Man blir trykt ned og føler seg verdiløs og ikke minst redd! Ønsket om at mannen skal endre seg og at forholdet skal bli fint ligger nok hos henne, man er ganske naiv i en slik situasjon. Synes det var et fint tips å prøve å bygge henne opp igjen. Er dere sammen, ikke ta opp temaet om denne mannen, men prat med henne om hun vil det selv. Finn på ting sammen med henne, be henne med deg ut på ting, gi henne komplimenter... Etter hvert kan du forsiktig gå inn på dette med typen hennes. Ikke snakk stygt om han eller si at hun er gal som er i et forhold med han, det er hun nok fult klar over selv. Men spør henne rolig om hvordan hun har det, hva de gjør sammen osv. Ikke bare fortell henne at du vil være der for henne, men vis det også, ved å "bygge henne opp". Går man ut fra et voldelig trenger man andre, og man trenger å vite at noen kommer til å være der for å prate eller bare være sammen med så man føler seg trygg og ikke er ensom. Anonym poster: 87586eb9dd5ccecb5fb0edf0f2078ffc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er sikkert håpløst naiv... Men... Kan man ikke melde ham til politiet og si alt han har gjort? Eller går ikke det hvis ikke hun det har skjedd mot anmelder det selv? Anonym poster: d5fe4880e1ed1dd152ecd7868be5d20b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Jeg tror det lureste du kan gjøre er å passe på at hun har det kjempebra sammen med deg, og bygg henne opp og gi henne masse komplimenter. Etter hvert vil hun sammenligne awesome kvelder med deg med horrible kvelder med han, og lure på hvorfor ikke han også bare kan være grei med henne, få henne til å le og gi henne komplimenter. Samtidig bygger du også opp selvtilliten hennes og gjør henne sterkere, kanskje sterk nok til å prøve å gjøre noe med saken. Anonym poster: 8c07f8db36731a5b9418e8c608adfe5f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er sikkert håpløst naiv... Men... Kan man ikke melde ham til politiet og si alt han har gjort? Eller går ikke det hvis ikke hun det har skjedd mot anmelder det selv? Anonym poster: d5fe4880e1ed1dd152ecd7868be5d20b Problemet med det er at jenta selv mest sannsynlig kommer til å forsvare mannen. Mannen blir da mer obs på henne og hun vil få det mye verre, i tillegg til å miste vennene og familien helt. Enten ved at han nekter henne kontakt, eller at hun trekker seg unna grunnet skam. Anonym poster: 87586eb9dd5ccecb5fb0edf0f2078ffc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er sikkert håpløst naiv... Men... Kan man ikke melde ham til politiet og si alt han har gjort? Eller går ikke det hvis ikke hun det har skjedd mot anmelder det selv? Anonym poster: d5fe4880e1ed1dd152ecd7868be5d20b Nei, men hvis politiet finner det for godt, kan de anmelde ham uavhengig av henne. Men da må de liksom se bevis for dette voldelige forholdet selv. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d
Gjest Miranda2011 Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Finnes det noe sted jeg som venninne av ei som blir mishandlet kan rådføre meg?! Med tanke på hvordan jeg bør gå fram for å få henne ut av galskapen... Merker at jeg ofte går i den "fella" med å rakke ned på han... Fortelle henne hvor mye hun må bort fra han osv osv... Noe som resulterer i at hun trekker seg mere unna meg. Og det er KRISE! For i utgangspunktet får hun ikke lov å ha kontakt med meg, av han, som sier jeg ikke er bra for henne. Syke, syke fyr!!!! Så den lille kontakten vi har, måååå jeg bruke riktig. Og der trenger jeg råd, tips, veiledning... Noe som vet? Har erfaring? Blir takknemlig for all hjelp Vil hun selv ut da?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 Ikke gi ham noen grunn til å begynne å isolere henne ytterligere. 1
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #18 Skrevet 1. mai 2013 Hvor lenge har de vært sammen? Har hun pratet med deg om volden eller er dette noe du bare har funnet ut av selv? Å rakke ned på mannen til henne eller å konstant ta opp dette temaet kan få henne til å trekke seg unna deg. De fleste som er i voldelige forhold føler etterhvert litt skyld i det selv og skammer seg over det. Du sier hun ikke får lov til å være venn med deg, regner med at det ikke er det eneste forholdet han nekter henne. Hvordan har hun det med familie eller andre venner nå i forhold til før hun traff denne mannen? Det høres søkt ut, men man gjør som regel det kjæresten ber om. Man blir trykt ned og føler seg verdiløs og ikke minst redd! Ønsket om at mannen skal endre seg og at forholdet skal bli fint ligger nok hos henne, man er ganske naiv i en slik situasjon. Synes det var et fint tips å prøve å bygge henne opp igjen. Er dere sammen, ikke ta opp temaet om denne mannen, men prat med henne om hun vil det selv. Finn på ting sammen med henne, be henne med deg ut på ting, gi henne komplimenter... Etter hvert kan du forsiktig gå inn på dette med typen hennes. Ikke snakk stygt om han eller si at hun er gal som er i et forhold med han, det er hun nok fult klar over selv. Men spør henne rolig om hvordan hun har det, hva de gjør sammen osv. Ikke bare fortell henne at du vil være der for henne, men vis det også, ved å "bygge henne opp". Går man ut fra et voldelig trenger man andre, og man trenger å vite at noen kommer til å være der for å prate eller bare være sammen med så man føler seg trygg og ikke er ensom. Anonym poster: 87586eb9dd5ccecb5fb0edf0f2078ffc De har vært sammen litt over ett år... Jeg har de siste 3 månedene fått med meg 2 konkrete episoder. 1 hvor hun ringte meg. Da knakk han nesen hennes på flere steder. Og nå en i forrige uke som jeg var vitne til. Har også sett og skjønt at det er mye mye mere... Hun har INGEN kontakt med noen av de "gamle" vennene sine. Bare hans kompiser. Familien hennes bor dessverre på en annen kant av landet
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #19 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er sikkert håpløst naiv... Men... Kan man ikke melde ham til politiet og si alt han har gjort? Eller går ikke det hvis ikke hun det har skjedd mot anmelder det selv? Anonym poster: d5fe4880e1ed1dd152ecd7868be5d20b Hun vil ikke anmelde det... Men politiet har nå da lagt inn 2 anmeldelser på han. Skal vitne mot han i den første saken veldig snart... 1
Tivoli77 Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #20 Skrevet 1. mai 2013 Nei, men hvis politiet finner det for godt, kan de anmelde ham uavhengig av henne. Men da må de liksom se bevis for dette voldelige forholdet selv. Anonym poster: c97b187e2a7c566dfdf406c752281a0d Som nevnt, så ligger det 2 anmeldelser fra politiet her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå