Gjest Myumi Skrevet 2. april 2004 #1 Skrevet 2. april 2004 Mandag 5 april er det 10 år siden Kurt Cobain tok sitt eget liv hjemme i Seattle WA. http://www.dagsavisen.no/kultur/article928082.ece Her kan du lese en lang og informativ artikkel om Nirvanas eneste konsert på norsk jord. Den fant sted søndag 28. juni 1992 på Kalvøyafestivalen.
Gjest Moonshadow Skrevet 2. april 2004 #2 Skrevet 2. april 2004 Det var ett stort tap for musikkværden :-(
Felicia Skrevet 2. april 2004 #3 Skrevet 2. april 2004 Takk for tipset, det var en bra artikkel om en trist sjebne
Laina Skrevet 2. april 2004 #4 Skrevet 2. april 2004 Her kan du lese en lang og informativ artikkel om Nirvanas eneste konsert på norsk jord søndag 28. juni 1992 på Kalvøyafestivalen. Og jeg var der!!! *mimre*
Felicia Skrevet 2. april 2004 #6 Skrevet 2. april 2004 Jeg også! MISUNNELIG!!!! ...dumme, dumme meg, som ikke dro da jeg ble tilbudt en Roskildebillett i '92 der Nirvana spilte... Retrospektivt så hadde det vært verd det å dele telt med han ekle fyren som tilbudte meg billetten....
Malou Skrevet 2. april 2004 #7 Skrevet 2. april 2004 Jeg også! Me too! Herregud, er det så lenge siden? :o Mimrer om når jeg falt under konserten, ble tråkket på og deretter "reddet" av en søt type fra Måløy... Jennifer
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2004 #8 Skrevet 2. april 2004 For dem som vil lese mer om denne rockelegenden er "heavier than heaven" av Charles Cross en fantastisk biografi. Reagerte på en ting i artikkelen i dagsavisen:– Så tok «Nevermind»-plata av så vanvittig at de avlyste og ble i USA. Den offisielle begrunnelsen var – hva er det heter med junkier, da? «Stomach pains». Kurt Cobain slet faktisk med ekstreme magesmerter, også før han begynte å bruke heroin.Noe av det han elsket med heroin var at det var det eneste som fjernet smertene.Selvsagt var nok heroin en stor del av grunnen til at skandinaviaturneen ble avlyst, men han hadde faktisk mageproblemer, alvorlige sådane. (måtte bare nevne det.. Forresten, Kurt døde når han var 27, samme dag som Jimi Hendrix, Janis Joplin,Jim Morrison og Jeff Buckley..leter fortsatt etter forklaringen på dette fenomenet.Noen forslag?
Gjest Myumi Skrevet 2. april 2004 #10 Skrevet 2. april 2004 Kurt Cobain slet faktisk med ekstreme magesmerter, også før han begynte å bruke heroin. Dette stemmer. Kurt begynte med heroin fordi det var det eneste som hjalp mot smertene. Dette har han sagt selv i flere intervjuer.
sinicola Skrevet 2. april 2004 #11 Skrevet 2. april 2004 Forresten, Kurt døde når han var 27, samme dag som Jimi Hendrix, Janis Joplin,Jim Morrison og Jeff Buckley..leter fortsatt etter forklaringen på dette fenomenet.Noen forslag? Samme alder kanskje? Janis Joplin døde 4.oktober 1970(av overdose) Jim Morrison døde 3.juli 1971 (av hjertefeil eller overdose) Jimi Hendrix døde 18.september 1970 (av overdose) Så mitt forslag er stoffmisbruk, tror ikke det har noen annen forklaring.
Gjest Embla s Skrevet 2. april 2004 #12 Skrevet 2. april 2004 Er det så lenge siden!? Husker fortsatt hva jeg gjorde da jeg fikk vite at han var død. (Jeg og to venner var på tur da vi stoppet for å fylle bensin og kjøpe godt og der så jeg det på førstesiden av VG.. Det var så trist, så tragisk at en så begavet mann skal ende slik så tidlig..)
Piñacolada Skrevet 3. april 2004 #13 Skrevet 3. april 2004 Forresten, Kurt døde når han var 27, samme dag som Jimi Hendrix, Janis Joplin,Jim Morrison og Jeff Buckley..leter fortsatt etter forklaringen på dette fenomenet.Noen forslag? Ja!!! Det har jeg også lurt på!!! Brian Jones fra Stones døde også da han var 27. :o *savne Kurt*
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #14 Skrevet 3. april 2004 For dem som vil lese mer om denne rockelegenden er "heavier than heaven" av Charles Cross en fantastisk biografi. Reagerte på en ting i artikkelen i dagsavisen:– Så tok «Nevermind»-plata av så vanvittig at de avlyste og ble i USA. Den offisielle begrunnelsen var – hva er det heter med junkier, da? «Stomach pains». Kurt Cobain slet faktisk med ekstreme magesmerter, også før han begynte å bruke heroin.Noe av det han elsket med heroin var at det var det eneste som fjernet smertene.Selvsagt var nok heroin en stor del av grunnen til at skandinaviaturneen ble avlyst, men han hadde faktisk mageproblemer, alvorlige sådane. (måtte bare nevne det.. Forresten, Kurt døde når han var 27, samme dag som Jimi Hendrix, Janis Joplin,Jim Morrison og Jeff Buckley..leter fortsatt etter forklaringen på dette fenomenet.Noen forslag? Dette innlegget var mitt, hadde glemt å logge meg inn.. (bare så dere visste det-er svoren Cobain-fan og stolt av det :-) Var veldig ung når Kurt døde, men før det rakk han å åpne en helt ny verden for meg-musikkens verden.Det var på grunn av Nirvana at jeg ble interessert i rock, og det er det bandet som har betydd mest for meg gjennom tidene. Forresten, dokumentarfilmen "Kurt & Courtney" er vel obligatorisk for Kurt Cobain-fans, men jeg synes ikke noe særlig om denne..den fokuserer nesten utelukkende på teoriene om at Courtney skulle ha drept Kurt.Det har jo vært en rekke slike teorier, folk ser ikke ut til å ville akseptere at han tok livet av seg.Selv synes jeg det virker ganske åpenbart-en deprimert heroinmisbruker, utslitt av karrieren, et dårligere og dårligere forhold til bandet og kona, utsatt for et enormt press fra alle kanter og et selvmordsforsøk bak seg-det virker mer enn sannsynlig at han tok livet av seg selv.Og dette gjør bare personen og historien hans enda mer tragisk.. Men jeg må igjen få anbefale heavier than heaven, det er en ekstremt bra biografi.Jeg har lest den flere ganger, og gråter meg gjennom kapittelet som tar for seg selve selvmordet hver eneste gang..Det er så detaljert at det nesten er morbid, man kan virkelig se for seg hans siste time..
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #15 Skrevet 3. april 2004 Samme alder kanskje? Janis Joplin døde 4.oktober 1970(av overdose) Jim Morrison døde 3.juli 1971 (av hjertefeil eller overdose) Jimi Hendrix døde 18.september 1970 (av overdose) Så mitt forslag er stoffmisbruk, tror ikke det har noen annen forklaring. Vel, stoffmisbruk har vel åpenbart en del med dødsårsaken å gjøre , men ikke noe stoff jeg kjenner til garanterer å drepe deg i en alder av nøyaktig 27.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #16 Skrevet 3. april 2004 Moderator, gidder du fjerne dette innlegget? Det ble postet to ganger! Samme alder kanskje? Janis Joplin døde 4.oktober 1970(av overdose) Jim Morrison døde 3.juli 1971 (av hjertefeil eller overdose) Jimi Hendrix døde 18.september 1970 (av overdose) Så mitt forslag er stoffmisbruk, tror ikke det har noen annen forklaring. Vel, stoffmisbruk har vel åpenbart en del med dødsårsaken å gjøre , men ikke noe stoff jeg kjenner til garanterer å drepe deg i en alder av nøyaktig 27.
sinicola Skrevet 3. april 2004 #17 Skrevet 3. april 2004 Vel, stoffmisbruk har vel åpenbart en del med dødsårsaken å gjøre , men ikke noe stoff jeg kjenner til garanterer å drepe deg i en alder av nøyaktig 27. Nei, det er vel egentlig det jeg mener. I og med at man ikke vet når man tar overdose, så tror jeg det er tilfeldig at de ble 27 år alle sammen. Glemte det viktigste i det forrige innlegget mitt! Er stor fan av Nirvana, var bare 11 år da Kurt Cobain døde, men jeg husker det godt allikevel.Noen konsert ble det aldri dessverre :veldigsur: Hvordan tror dere det hadde gått med dem hvis ikke Kurt hadde tatt livet av seg?
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #18 Skrevet 3. april 2004 Jeg tror de ville blitt oppløst uansett.Kurts heroinmisbruk virket kraftig inn på karrieren og de andre bandmedlemmene, og Kurt uttalte flere ganger den siste tiden at hans tid i Nirvana var over.Han greide aldri å tilpasse seg rollen som verdensidol/ikon, oppmerksomheten og presset ble for mye for ham.Jeg tror nok ikke Nirvana ville gitt ut flere album uansett, men i og med at Kurt døde så brått gikk de ut "med en smell".Som Kurt skrev i selvmordsbrevet sitt: "I don't have the passion anymore, and so remember:It's better to burn out than fade away". Men selv om Nirvanas levetid var ganske kort har de jo fortsatt å påvirke og selge plater de ti siste årene også.Det var jo de virkelig ga liv til grungen/seattle-rocken.Jeg var også bare 11 når Kurt døde, og hadde nesten akkurat oppdaget ham, men jeg ble betatt med en gang, og husker at jeg fant Kurt forferdelig facinerende (og pen..).Rakk så vidt å "bli kjent" med bandet før det skjedde, men i ettertid har jeg kjøpt alle platene og forsket mer på historien rundt bandet, og Nirvana har betydd og betyr enda mye for meg.(men det har jeg vel sagt omtrent 3 ganger allerede :-) )
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #19 Skrevet 3. april 2004 La boheme; virker som du har en god mak når det gjelder musikk, og knasje litt eldre enn meg. Noe du kan anbefale meg av sangere og band, som kanskje jeg ikke har hørt om siden jeg er 18....
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2004 #20 Skrevet 4. april 2004 La boheme; virker som du har en god mak når det gjelder musikk, og knasje litt eldre enn meg. Noe du kan anbefale meg av sangere og band, som kanskje jeg ikke har hørt om siden jeg er 18.... Så smigrende :-) ! Men jeg er bare tre år eldre enn deg da.. Kanskje du bør spørre en av de gamle damene istedet Har selv en forkjærlighet for noen av de virkelig gode gamle-Janis Joplin og Bob Dylan f.eks, men det er langt fra Nirvana musikkmessig da.Det er også en annen, litt nyere favoritt, the smiths.For alle nirvanfans er vel "avkommene" foo fighters og queens of the stone age obligatorisk, men de regner jeg med at du allerede kjenner til :-) Enhver nirvanfan med respekt for seg selv bør seff også høre seg gjennom punkklassikerne-sex pistols, joy division, the ramones etc.Grungen stammet jo delvis fra punken.Av norsk musikk er jo jokke, seigmen og tidlig dumdumboys verdt å få med seg.. Men jeg er nok ærlig talt ikke den rette å rådføre seg med, jeg er ikke spess skolert innen rockehistorien :-) Det er utrolig mye bra ny musikk også da..men det meste blir jo boyband sammenlignet med nirvana :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå