Gå til innhold

Hvordan trene seg opp til å klare pushups?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker gymmen i slutten av 8.klasse, hvor vi hadde en time hvor vi skulle gå på forskjellige poster og gjøre ulike styrkeøvelser(styrketest), deriblant pushups. Læreren/elever som hjalp til skrev opp resultatene, så fikk vi karakter deretter.. :fnise: Jeg hadde aldri trent den gang, og klarte ikke en eneste pushup(armheving). Vi snakker selvfølgelig om på tærne. I løpet av 10.klasse begynte jeg å trene styrke, men er en typisk periodetrener(dessverre, men bedre enn ingenting! Ofte 2 mnd på, 1 mnd av osv :fnise:), så noe langvarig intensivtrening var det ikke. Vi fikk samme test i starten av VG1, og jeg visste ikke hvordan dette skulle gå. Pushups liksom, jeg hadde jo ikke tatt en eneste pushup siden styrketestene på ungdomsskolen. Det var min tur, og jeg klarte hele 20!! Jeg hadde trent armene på andre måter, men jeg forstod ingenting.

Nå har jeg hatt en laaang pause fra styrketrening grunnet skade, men har begynt igjen. Klarer ikke mer enn 2 pushups(for et nederlag, haha!), men har utrolig lyst til å klare mange!

Derfor lurer jeg på hvilke øvelser dere anbefaler, for å klare mange pushups? Har lyst til å klare 50 eller et annet sykt tall :fnise:, men første delmål er vel 10. Vet at man "bør" trene på nettopp pushups, men jeg foretrekker faktisk å gjøre andre øvelser. Benkpress har jeg ikke så lyst til å gjøre, da armene mine er svake og jeg ikke har noen til å hjelpe meg. Ellers er jeg åpen for alt.

Og hvor rask progresjon kan jeg forvente meg? Regner med at det vil ta tid, selvfølgelig! :)

Anonym poster: e21d9a3eb8e1da28d0eca73a27fd4320

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, godt å se at jeg ikke er den eneste! skal følge med i denne tråden:)

Hva med å bare løfte vekter?

Anonym poster: 8862f522491f090d8a0929cc79cad6e9

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare trene på pushups, med både smalt og bredt grep, men det vil ha bedre effekt om du styrker musklene med andre øvelser også.

Hvis du er svak i armene så å de jo trenes. Samme med benkpress, det er fantastisk øvelse når man blir venn med den. Ryggen er også viktig, balanse mellombryst og rygg.

Flyes, stående eller sittende, da bruker du stabiliseringsnuskler, altså musklene rundt de store brystmusklene i tillegg. :)

Anonym poster: 9f78872bf9c44dd3552314869bcd3e3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte plutselig å gjøre push ups etter at jeg hadde brukt noen uker på push ups på knærne + militærpress, 3x10 repetisjoner, tre ganger i uken. Har ikke klart å gjøre skikkelige push ups på mange år, og bestemt meg bare for å prøve her om dagen, og ble skikkelig overasket over at jeg plutselig klarte to. :danse:

Anonym poster: 58f7b85c56bb00b5c9dad94c1d1a97aa

AnonymBruker
Skrevet

Vel, som liten bestemte jeg meg for å trene opp bare for moro skyld. Jeg husker ikke hvor mange jeg klarte når jeg begynte, men jeg var rimelig slapp og klarte vel en 10-12 om gangen. Så jeg tok 10 hver morgen til jeg klarte to mer, og så øket jeg på, hver morgen, etter hvert som jeg klarte å ta flere. Så veldig mye mer trening enn akkurat de morgen-pushupsene gjorde jeg ikke, men det var nok til at jeg klarte 30 uten å føle at det var noen stor anstrengelse (en blir varm, men ikke sånn dødssliten i armene som en blir når en begynner). Tar du noen pushups innimellom så holder du muskelvarmen ved like og du får trent opp musklene enda fortere. Men å ta noen pushups hver morgen er noe en husker på, det er fort gjort og det hjelper. Hver morgen og hver kveld er en enda bedre rutine.

Anonym poster: 7f12a32d2073d969e58452e19f94deac

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres fryktelig mye ut.. Hva med restitusjon?

Anonym poster: 58f7b85c56bb00b5c9dad94c1d1a97aa

AnonymBruker
Skrevet

Ta pushups med hendene oppå noe, slik at du står skrått, og mer av vekten din hviler på beina.

Velg en høyde som gjør at du akkurat greier det.

Så kan man ha hendene oppe noe stadig lavere, og til slutt på gulvet.

Når du klarer mange vanlige pushups, kan du gjøre det motsatte, heve beina, slik at det blir tyngere.

Lykke til :)

Anonym poster: 8b106077cd7119b0d6f81a0cb779ea05

• Liker 1
Gjest Teemo
Skrevet

Er tærne for vanskelig, ta på knærne, om knærne er for vanskelig så tar du opp mot kjøkkenbenken eller sengekanten. Om alt det er vanskelig tar du i mot veggen. Så jobber du deg oppover til du klarer på tærne. Om 20 armhevninger på knærne er lett, gå til tærne.

http://www.hundredpushups.com

Skrevet

Ta pushups med hendene oppå noe, slik at du står skrått, og mer av vekten din hviler på beina.

Velg en høyde som gjør at du akkurat greier det.

Så kan man ha hendene oppe noe stadig lavere, og til slutt på gulvet.

Tiltredes; denne metoden er langt overlegen knærne på gulvet, både siden man får korrekt spenn i hele kroppen og fordi man kan justere vanskegraden så fint man ønsker.

Et alternativ er den såkalte frekvensmetoden: Klarer man noen repetisjoner -- to eller flere i ett sett -- kan man opparbeide en betydelig treningsmengde uten å bli sliten på noe tidspunkt, ved å ta mange submaksimale sett spredt ut over hele dagen, 5-6 dager i uka. Hvis man klarer to med god teknikk, for eksempel, tar man bare en av gangen, men 6-10 ganger per dag. For eksempel 6 om dagen den første uka, 7 om dagen neste uke, osv. -- etter noen uker på den måten burde man klare en hel del mer enn man begynte med.

• 3 år senere...
Skrevet (endret)

Klarer ikke én jeg. Holder meg på tråden

Endret av Love_Martha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...