Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du bevisst på kredittkortbruken i forhold til å bytte kort etter hvor du kan få cashback osv? Eller foretrekker du å ha alt på ett kort? Jeg bruker trumfvisa når jeg handler på min lokale dagligvarebutikk, siden de gir 2% cashback. Bruker også trumfvisa på andre steder som gir 1%. Men nå har jeg begynt å bruke norwegian-kortet på blant annet Rimi og Rema som ikke gir trumf. Så får jeg 1% bonus der også. Flyreiser med norwegian går på norwegian-kortet, som da gir ekstra cashpoints og sparer kredittkortgebyret. Jeg har også et kort som gir rabatt på klær, men det handler jeg så sjelden at jeg glemmer jeg har det + glemmer koden. Hvilke kort bruker du, og hvor mye sparer du i året i ulike bonuser? Jeg får vel omtrent 1500 på trumfvisa, som jeg kan ta ut når som helst. Norwegian-bonusen tar jeg ut hver gang jeg bestiller en reise. Betaler selvsagt alle regninger på forfall, ellers går vinningen opp i spinningen.

Anonym poster: cb7c16e3d02f8cf81b9302e6ec4cf760

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt kredittkort. Men har inntrykk av at de fleste har det. Er vel av de rare jeg da?

Anonym poster: 38bccbf049f414455ae2e6d54c064101

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt kredittkort. Men har inntrykk av at de fleste har det. Er vel av de rare jeg da?

Muligens ikke på kg, har lagt merke til at mange her er veldig negative til kredittkort og mener det er synonymt med luksusfellen. Men det er jo ganske lønnsomt når man bruker det riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at kredittkort kan være lønnsomt, og spesielt greit å ha når man er på ferie i utlandet o.l. Men har vel pr. nå ikke vært i situasjoner hvor jeg har følt at det har vært nødvendig.

Men jeg er nok også litt "redd" kredittkort, da jeg har nær familie som er i store økonomiske problemer på grunn av dårlig dømmekraft ved bruk av kredittkort.

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker coop sitt! og da bruker jeg det til alle andre steder enn konkurrerende matvarekjeder. Får da bonus på alt:)

Jeg har lav kredittgrense på kortet, og setter inn et fast beløp hver måned, slik at jeg ikke trekker fra kreditten (med mindre jeg bruker til å bestille reiser (kortet innholder forøvrig reiseforsikring også)).

Så - jeg synes kredittkort er en fin ting - så lenge man bruker det med måte :)

Anonym poster: e362c434fa815be17f05afd9d60f8693

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at kredittkort kan være lønnsomt, og spesielt greit å ha når man er på ferie i utlandet o.l. Men har vel pr. nå ikke vært i situasjoner hvor jeg har følt at det har vært nødvendig.

Men jeg er nok også litt "redd" kredittkort, da jeg har nær familie som er i store økonomiske problemer på grunn av dårlig dømmekraft ved bruk av kredittkort.

Det er hva man gjør det til, du trenger ikke bruke dårlig dømmekraft selv om andre gjør det :)

Skrevet (endret)

Jeg har mange kredittkort, hvert til sitt bruk.

* Trumf Visa

* Coop

* Skandiabanken

* Santander

* DnB

* Bank Norwegian

* IKEA

Jeg bruker kredittkort på alle kjøp jeg foretar meg fordi jeg da får igjen penger for det. Jeg har gjort dette i flere år, aldri pådratt meg noen kredittkortgjeld. Jeg bruker ikke penger jeg har, jeg fører over penger til kredittkortet så fort jeg har brukt det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange kredittkort, hvert til sitt bruk.

* Trumf Visa

* Coop

* Skandiabanken

* Santander

* DnB

* Bank Norwegian

* IKEA

Jeg bruker kredittkort på alle kjøp jeg foretår meg fordi jeg da får igjen penger for det. Jeg har gjort dette i flere år, aldri pådratt meg noen kredittkortgjeld. Jeg bruker ikke penger jeg har, jeg fører over penger til kredittkortet så fort jeg har brukt det.

Hvorfor overføre med en gang du har brukt det? Taper litt renter på det i det lange løp. Jeg betaler hele summen på forfallsdatoen og har pengene på konto i mellomtiden.

Skrevet

Hvorfor overføre med en gang du har brukt det? Taper litt renter på det i det lange løp. Jeg betaler hele summen på forfallsdatoen og har pengene på konto i mellomtiden.

Fordi det er slik jeg holder kontroll. Jeg sparer såpass mye uansett utover dette ellers i hverdagen at de får kronene jeg taper i rente er ikke noe som bryr meg så fryktelig mye.

Skrevet

Jeg har 1 mastercard med 10 000 i kreditt. Thats it. Jeg orker ikke alle disse butikk kortene så slike har jeg ingen av.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er slik jeg holder kontroll. Jeg sparer såpass mye uansett utover dette ellers i hverdagen at de får kronene jeg taper i rente er ikke noe som bryr meg så fryktelig mye.

Kunne hatt like god kontroll ved å overføre til en egen konto og så betale regningen derfra med avtalegiro. Du har rett i at det ikke blir så veldig mange kroner i året å spare, men alle monner drar :)

Skrevet (endret)

Kunne hatt like god kontroll ved å overføre til en egen konto og så betale regningen derfra med avtalegiro. Du har rett i at det ikke blir så veldig mange kroner i året å spare, men alle monner drar :)

Jeg har selvsagt avtalegiro, men jeg synes det er tryggest på denne måten. Det er vel først og fremst det det handler om for meg. Så jeg er fullstendig klar over det du skriver her, men dette er noe jeg er villig til å gjøre.

Endret av Yvonne
Skrevet

Bytter ikke kort. Har Eurocard til jobbreiser. (Brukes omtrent utelukkende til det.) Bankens mastercard brukes til netthandel og privatreiser, og nå har jeg nettopp skaffet meg NAF xtra siden det er grei drivstoffrabatt på det kortet, og medlemskort må jeg ha uansett.

Betaler alltid faktura ved forfall, så jeg har aldri renteutgifter.

Skrevet

Har ikke kredittkort... Kjenner meg selv såpass godt at jeg tror ikke det ville fungert så bra... :P

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har et kredittkort med 30' i grense. Ingen cashbackavtaler som jeg kjenner til. Jeg har aldri klart å ha månedskustus nok til å bruke kredittkortet smart nok mtp handel i butikker og lignende. Med rammelån/boligkreditt så burde jeg strengt tatt dyttet hele lønna inn på lånet når den kom (for å spare utgiftsrenter) og brukt kredittkort rentefritt i XX antall dager og betalt ned kredittkortet når lønna kom, og satt alt annet inn på huslånet, og fortsatt med kredittkort.

Altså, holdt kredittkortet rentefritt ved å nulle det ut ofte, og stappet alt som ekstra kroner er inn på huslånet, istedet for å la det visne på en lønnskonto.

Men så mye kustus og interesse har jeg rett og slett ikke.

Jeg bruker kredittkort til utenlandskjøp, ferier, turer osv - fordi vi har reiseforsikring/avbestillingsforsikring gjennom kredittkortselskapet, og det er lettere å evt reklamere via banken/kredittkortselskapet enn til en liten, utenlandsk nettbutikk, evt en svindler av et reisebyrå. Så for min del brukes kortet mer for trygghet/forsikring enn for å spare penger og utnytte rabatter.

Jeg har nok en vei å gå. Og muligens litt å lære av Yvonne!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har norwegiankortet og et helt "vanlig" kredittkort som backup (til reiser). I tillegg har jeg trumf knyttet til det vanlige bankkortet (i fall jeg kommer over trippeltrumfdager og til bensinrabatt) og et coopkort.

På de to siste samler jeg vel opp en 200-400 i året - jeg er ikke særlig lojal mot butikker. På norwegiankortet kanskje en tusenlapp i året (og mye av dette fra flyreiser). Så store summer blir det jo ikke, siden jeg ikke kjøper så mye, og derfor gidder jeg ikke ha massevis av kort. :fnise:

Betaler alltid kortet ved forfall - aldri noe rente påløpt.

Men så bruker jeg kickback - har brukt det siden nyttår og samlet opp 6-700, så virker som det kan lønne seg (om en likevel skal kjøpe tingen, selvsagt).

Pluss slike rabattkoder på nett og handle på salg. De to siste der er nok betydelig mer lønnsomme enn noe av det andre.

Skrevet

365 Direkte. Har flere men er det eneste jeg bruker. Faktisk så mye brukt at det er så slitt at det av og til ikke fungerer, på tide å få nytt kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...