Gjest Elissima Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Jeg har sett en del programmer og sigøynere og travellers på TLC. Det som overrasker meg er at de er så utrolig rasistiske mot vanlige folk! De kaller vanlige folk for gorgyas eller noe sånt, det betyr vel hvit mann eller noe. Mange ville heller aldri tillatt sine barn å gifte seg med en som ikke er gypsy. De har et kvinnesyn som er forkastelig, og likevel sier de at vi som ikke er gypsy har et umoralsk levesett og dårlig moral. Jeg blir så provosert! Mange av mannfolka er slemme, utro og drikker. Også er de ofte slemme mot hestene sine. Har de noe hat mot vanlige mennesker eller hva er greia? 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Jeg er ikke uenig i poenget i inlegget ditt, men det er vel egentlig ikke noe galt i å kalle oss for gorgyas hvis det betyr hvit mann, det er jo som at vi sier neger, sigøyner eller til og med bare svart mann.
Gjest Elissima Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Jeg er ikke uenig i poenget i inlegget ditt, men det er vel egentlig ikke noe galt i å kalle oss for gorgyas hvis det betyr hvit mann, det er jo som at vi sier neger, sigøyner eller til og med bare svart mann. Nei, men de sa at det ordet var veldig negativt ladet. Så er visst ikke positivt ment. Jeg ville heller aldri sagt til barna mine at de ikke fikk lov å gifte seg med noen på bakgrunn av nasjonalitet/kultur. Som bestemora mi sa, det er fort gjort å få en neger i familien. De fleste i min omgangskrets er ganske åpne for andre kulturer, og derfor forstår jeg ikke hvorfor sigøynere ser sånn ned på oss "vanlige" eller hva jeg skal kalle det. Er det bitterhet pga dårlig behandling under krigen? Bor jo sigøynere over hele verden.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Nå er vel ikke "hvite menn" mye bedre. Vet om mange familier som ikke ville blitt overbegeistret over å få en utlending (kun visse typer vel og merke) inn i familien. Anonym poster: deacc729bd731e3d0da83b6f79771274 2
Samaysa Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Jeg er enig med deg, Elissima. Nå får man jo bare dannet et generelt inntrykk fra dette programmet, men det jeg reagerer sterkest på er hvordan jentene må være "rene" og "uskyldige" før de gifter seg, mens guttene gjør som de vil. Det virker ikke som det skal noe til før jentene blir stemplet som billig, løs og dårlig konemateriale. Må bare tilføye at stilen som de aller fleste av disse har er helt jævlig. De brudekjolene de har må være noe av det mest trashy jeg har sett. 1
sebastianen Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Jeg har sett en del programmer og sigøynere og travellers på TLC. Det som overrasker meg er at de er så utrolig rasistiske mot vanlige folk! De kaller vanlige folk for gorgyas eller noe sånt, det betyr vel hvit mann eller noe. Mange ville heller aldri tillatt sine barn å gifte seg med en som ikke er gypsy. De har et kvinnesyn som er forkastelig, og likevel sier de at vi som ikke er gypsy har et umoralsk levesett og dårlig moral. Jeg blir så provosert! Mange av mannfolka er slemme, utro og drikker. Også er de ofte slemme mot hestene sine. Har de noe hat mot vanlige mennesker eller hva er greia? Hehe, her legger du ditt eget sosialdemokatiske livssyn inn i disse folkas liv. Det nytter jo ikke. Selvfølgelig lever de som de gjør, det er nødvendig for å holde klanen sammen i et samfunn ved siden av samfunnet.
Gjest Elissima Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Hehe, her legger du ditt eget sosialdemokatiske livssyn inn i disse folkas liv. Det nytter jo ikke. Selvfølgelig lever de som de gjør, det er nødvendig for å holde klanen sammen i et samfunn ved siden av samfunnet. Men hvorfor klager de over rasisme fra oss andre da, når de er enda verre selv? Kaller jenter i vårt samfunn billige og løse. Dobbeltmoralske folk. Det er det som irriterer meg.
sebastianen Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Men hvorfor klager de over rasisme fra oss andre da, når de er enda verre selv? Kaller jenter i vårt samfunn billige og løse. Dobbeltmoralske folk. Det er det som irriterer meg. Fordi de lever etter sin kultur, de er ikke inpoda med at man ikke skal uttrykke politisk ukorrekte meninger. Det betyr ikke at vi skal godta deres argumentasjon. Vi har lov å si at de tar feil, ikke at jeg tror det vil gjøre noen forskjell. De har levd ved siden av vårt samfunn i generasjoner uten å ta til seg våre tanker. Hvorfor skulle de begynne nå ?
Drizzt Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Jeg har sett en del programmer og sigøynere og travellers på TLC. Det som overrasker meg er at de er så utrolig rasistiske mot vanlige folk! De kaller vanlige folk for gorgyas eller noe sånt, det betyr vel hvit mann eller noe. Mange ville heller aldri tillatt sine barn å gifte seg med en som ikke er gypsy. De har et kvinnesyn som er forkastelig, og likevel sier de at vi som ikke er gypsy har et umoralsk levesett og dårlig moral. Jeg blir så provosert! Mange av mannfolka er slemme, utro og drikker. Også er de ofte slemme mot hestene sine. Har de noe hat mot vanlige mennesker eller hva er greia? Med tanke på betydningen av ordet "rom" på deres språk, er de mer enn rasister, ja. For "rom" på deres språk betyr "et menneske". Så alle vi som ikke tilhører "romfolket", er ikke mennesker. Tenk på det neste gang dere kaller sigøynere for "romfolk" og tror at dere er politisk-korrekte. Jeg har også merket at de ser ned på de som ikke er "rom", nekter sine døtre å gifte seg med ikke-"rom", osv. De lever etter sin kultur og sine tradisjoner, som det sies. De blant dem som tør å bryte med tradisjonene og kulturen og faktisk integrerer seg og godtar verdiene i samfunnet for øvrig, blir utestengt fra gruppen og sett på som uekte "rom". Man lærer veldig mye om dem ved å være deres nabo i en del år. Man lærer også andre ting, som å aldri gå ut alene når det er mørkt, aldri ha mye verdifullt med seg og gi fra seg alt av verdi de ber om hvis man ikke vil bli knivstukket på vei hjem.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Jeg kjenner ei sigøynerjente. Hun er et fantastisk menneske, og langt ifra så fordømmende som du fremstår her. Så, din påstand om at "sigøynere" er rasistiske, er feil. Kulturen som ligger bak, derimot, som nok er den som gjør at de er sigøynere, er så som så. Hvorfor vet jeg ikke; det er vel som i alle andre kulturer, på både godt og vondt. Men sigøynerne er ikke en folkegruppe hvor alle er identiske en annen, i likhet med alle andre folkegrupper. De er individer, selv om de vi ser mest til i dagliglivet kanskje ikke bidrar til en heldig fremstilling. Anonym poster: 792229cd64bcb46a7801b20d56556a81
Gjest Elissima Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Jeg kjenner ei sigøynerjente. Hun er et fantastisk menneske, og langt ifra så fordømmende som du fremstår her. Så, din påstand om at "sigøynere" er rasistiske, er feil. Kulturen som ligger bak, derimot, som nok er den som gjør at de er sigøynere, er så som så. Hvorfor vet jeg ikke; det er vel som i alle andre kulturer, på både godt og vondt. Men sigøynerne er ikke en folkegruppe hvor alle er identiske en annen, i likhet med alle andre folkegrupper. De er individer, selv om de vi ser mest til i dagliglivet kanskje ikke bidrar til en heldig fremstilling. Anonym poster: 792229cd64bcb46a7801b20d56556a81 Jeg er ikke fordømmende, hvor har du fått det fra? Stiller meg bare undrende til at sigøynere generelt (vet alle ikke er like men er ikke det vi diskuterer her) er veldig negative til de som ikke er sigøynere. Som jeg skrev ville jeg ikke nektet mine barn å bli sammen med noen fra en annen kultur, mens hvis en sigøyner blir sammen med en vanlig person så blir de utestengt fra familien. Det er stygt gjort. Blir litt for enkelt å skylde på kulturen, man har jo sin egen vilje. Det er jo barna deres!
sebastianen Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er ikke fordømmende, hvor har du fått det fra? Stiller meg bare undrende til at sigøynere generelt (vet alle ikke er like men er ikke det vi diskuterer her) er veldig negative til de som ikke er sigøynere. Som jeg skrev ville jeg ikke nektet mine barn å bli sammen med noen fra en annen kultur, mens hvis en sigøyner blir sammen med en vanlig person så blir de utestengt fra familien. Det er stygt gjort. Blir litt for enkelt å skylde på kulturen, man har jo sin egen vilje. Det er jo barna deres! Du må aldri stille spørsmål ved andre kulturer enn din egen, vet du ikke det ? I møte med andre kulturer er det alltid den europeeiske som er undertrykkende, overbærende og egoistisk. Sånn er det bare. (Ironi) 2
ViljaH Skrevet 3. mai 2013 #13 Skrevet 3. mai 2013 Veldig mange er rasistiske, av alle farger. Det er min erfaring iallefall. Asiater er f.eks. veldig rasister mot hvite, mener de er feite og late og ubrukelige.
Gjest Riskjeks Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Hvis du baserer ditt syn på sigøynere på amerikansk søppel-TV, blir utgangspunktet for diskusjonen veldig vanskelig, TS... Det er kun noen få prosent av alle sigøynere som er reisende. Sigøynere er heller ikke ett folk. Det er ikke slik at alle sigøynere over hele verden snakker samme språk og føler seg som en egen gruppe. Det er stor forskjell på både kultur, språk og sosiale forhold avhengig av hvor i verden de bor. Man kan ikke diskutere tema sigøynere på bakgrunn av realityserier, det trodde jeg enhver oppegående person visste. Det blir som å diskutere nordmenn på bakgrunn av informasjon fra Paradise Hotel...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Ingen som er mer rasistiske enn utlendinger! Både på hudfarge og på religion. Anonym poster: ba40dce42d0495b46e253e4a60562bde
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #16 Skrevet 5. mai 2013 Ingen som er mer rasistiske enn utlendinger! Både på hudfarge og på religion. Anonym poster: ba40dce42d0495b46e253e4a60562bde Alle andre enn vaskekte nordmenn, altså? Og samer eller? Anonym poster: c85a5aa611f10baa3d6353697488fdf7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 Veldig mange er rasistiske, av alle farger. Det er min erfaring iallefall. Asiater er f.eks. veldig rasister mot hvite, mener de er feite og late og ubrukelige. Gwailô! Anonym poster: c8f2629a88144c8d50ec3045f1eb0ed7
waco Skrevet 7. mai 2013 #18 Skrevet 7. mai 2013 Nei, men de sa at det ordet var veldig negativt ladet. Så er visst ikke positivt ment. Jeg ville heller aldri sagt til barna mine at de ikke fikk lov å gifte seg med noen på bakgrunn av nasjonalitet/kultur. Som bestemora mi sa, det er fort gjort å få en neger i familien. De fleste i min omgangskrets er ganske åpne for andre kulturer, og derfor forstår jeg ikke hvorfor sigøynere ser sånn ned på oss "vanlige" eller hva jeg skal kalle det. Er det bitterhet pga dårlig behandling under krigen? Bor jo sigøynere over hele verden. Så når jeg leser deg her og tar deg bokstavelig så er du helt åpen for at datteren din får seg unge med noen omreisende sigøynere?
Gjest Elissima Skrevet 7. mai 2013 #19 Skrevet 7. mai 2013 Så når jeg leser deg her og tar deg bokstavelig så er du helt åpen for at datteren din får seg unge med noen omreisende sigøynere? Ja, hva kan jeg gjøre med det? Egne valg. Så lenge man er over 18 så er man jo myndig, da har ikke foreldrene noe de skulle ha sagt.
waco Skrevet 7. mai 2013 #20 Skrevet 7. mai 2013 Ja, hva kan jeg gjøre med det? Egne valg. Så lenge man er over 18 så er man jo myndig, da har ikke foreldrene noe de skulle ha sagt. Nå har ikke jeg barn, men om mora mi hang med sigøynere måtte jeg bare tatt avstand fra hele henne. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå