Gå til innhold

Jeg har bronkitt, hvorfor blir jeg ikke bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har nå hatt bronkitt i to uker, har fått pencilin av legen, men formen min blir ikke bedre.

Jeg har noe jeg vil kalle "hosteanfall", og da hoster jeg så jeg nesten besvimer og/eller kaster opp.

Føler ikke at pencilinen virker, har ikke merket noen forbedringer.

Noen som har hatt bronkitt før, og som kan gi meg tips om hva jeg kan gjøre for at dette skal bli bedre?

Jeg er helt utslitt, og er villig til å prøve det meste!

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Siden du har fått penicillin så går jeg ut ifra at det er en bakteriell bronkitt du har fått ?

Penicillin pleier å virke etter noen dager.

Jeg dro på meg en virustype for halvannet år siden, og den måtte bare 'gå seg ferdig'.

Heldigvis fikk jeg resept på en astma/kols-inhalator som var til uvurderlig hjelp noen ganger om dagen og gjorde det mulig å puste litt.

Mener produktnavnet var Oxis, men jeg er redd den er på resept.

Om du ikke blir bedre så ville jeg tatt kontakt med legen på nytt.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Be legen din om å få resept på Cosylan, en morfinholdig hostesaft. Den demper hosten med en gang. Uvurderlig!

Skrevet

Er det tørrhoste du har eller hoster du opp slim? Tørrhoste en periode etter en slik infeksjon er ikke uvenlig, men ubehagelig. Cosylan er et godt råd. Apoteket har ellers reseptfrie Noskapin-tabletter som også hjelper litt.

Om allmenntilstanden ellers er dårlig, ville jeg ha tatt meg en tur til legen.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Jeg har fått pencilin, cosylan, brustabletter og ventoline, men ingenting av det hjelper. Jeg har både tørrhoste og hoster opp slim.

Jeg har vært hos legen fire ganger på to uker, og jeg blir ikke klokere.

Skrevet

Hm, da har du jo fått alt som pleier å hjelpe! Men nå tar det ofte tid å komme seg etter en bronkitt, sånn generelt. Hva slags antibiotika har du fått? Enten kan den være for smalspektret, eller så kan det også være at det er et virus du har. Hva er CRP-en din nå? Og har de sendt oppspytt til dyrkning?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde langvarig hoste sånn som du beskriver. De fant ut at det var RS virus. Jeg hostet i over et år før jeg fikk noe som virkelig hjalp, måtte begynne med inhalator. Det hjalp veldig. Få ordentlig hjelp så fort som mulig, jeg pådro meg astma :( Ellers så har jeg hatt bronkitt også, det varte et par uker før det ga seg, så det kan jo hende det du har går over av seg selv og :)

Anonym poster: eb43df9bf6a16178ee932bbc56056b54

Skrevet

Hm, da har du jo fått alt som pleier å hjelpe! Men nå tar det ofte tid å komme seg etter en bronkitt, sånn generelt. Hva slags antibiotika har du fått? Enten kan den være for smalspektret, eller så kan det også være at det er et virus du har. Hva er CRP-en din nå? Og har de sendt oppspytt til dyrkning?

Har hatt bronkitt i to uker nå, og formen er like ille. Jeg har fått Apocillin 660 mg.

Vet ikke hva crp'n min ligger på nå, og ja de har sendt spytt til dyrking.

Skrevet

Jeg hadde langvarig hoste sånn som du beskriver. De fant ut at det var RS virus. Jeg hostet i over et år før jeg fikk noe som virkelig hjalp, måtte begynne med inhalator. Det hjalp veldig. Få ordentlig hjelp så fort som mulig, jeg pådro meg astma :( Ellers så har jeg hatt bronkitt også, det varte et par uker før det ga seg, så det kan jo hende det du har går over av seg selv og :)

Anonym poster: eb43df9bf6a16178ee932bbc56056b54

Huff da :/ Hvorfor tok det så lang tid før dem fant ut det? Og hvordan klarte dem å finne det ut til slutt?

Har bestemt for at hvis det ikke blir bedre i løpet av denne uka, så skal jeg forlange at legen undersøker meg på nytt.. Jeg bruker ventoline inhalator, men den merker jeg ingen virkning fra.

Skrevet (endret)

Turberkulose?

Endret av Evilposelos
Skrevet

Turberkolose?

Hva er symptomene på det?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tror vi skal avholde oss fra å spekulere i hvilke eventuelle tilleggsdiagnoser som kan ligge til grunn her.

Kontakt legen og be om en grundig utredning. Det er de beste rådene her nå :)

Skrevet

Langvarig hoste kan også være kikhoste. Be om at det tas prøver for dette også.

Samtidig vil jeg oppfordre alle til å huske å revaksinere seg for de barnevaksinene som har begrenset virkningstid.

Skrevet

Hva er symptomene på det?

Symptomer og tegn på aktiv lungetuberkulose er hoste som varer i ukevis og som kan gi misfarget eller blodig oppspytt. Du kan miste matlysten og gå ned i vekt. Du kan føle deg slapp, ha lett feber, ha nattsvette, oppleve frysninger. Noen kan oppleve smerter når de puster eller hoster (pleuritt).

http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/tuberkulose/tuberkulose-symptomer-og-tegn-10839.html?page=2

Skrevet

Jeg tror vi skal avholde oss fra å spekulere i hvilke eventuelle tilleggsdiagnoser som kan ligge til grunn her.

Kontakt legen og be om en grundig utredning. Det er de beste rådene her nå :)

Tror du har rett i det, blir bare mer bekymra jeg nå.

Skal kontakte legen til uka hvis formen ikke er blitt bedre!

Skrevet

Langvarig hoste kan også være kikhoste. Be om at det tas prøver for dette også.

Samtidig vil jeg oppfordre alle til å huske å revaksinere seg for de barnevaksinene som har begrenset virkningstid.

Ja, skal be dem ta prøver på det, og be dem ta en skikkelig utredning.

Skal høre med legen hva ho mener ang de vaksinene.

Skrevet

Symptomer og tegn på aktiv lungetuberkulose er hoste som varer i ukevis og som kan gi misfarget eller blodig oppspytt. Du kan miste matlysten og gå ned i vekt. Du kan føle deg slapp, ha lett feber, ha nattsvette, oppleve frysninger. Noen kan oppleve smerter når de puster eller hoster (pleuritt).

http://nhi.no/sykdom...839.html?page=2

Hmm, okei. Jeg har så og si alle de symptomene da, men får ta en tur til legen, så får jeg håpe dem finner ut noe mer. Takk for svar :)

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det verste man gjør om man er syk , er å ta råd fra slike forum som dette : Burde være forbudt! Lut lei av "rosabloggere" på 14, som kommer med kostråd. "spis et eple om dagen, så blir du slang"..livsfarlig!

Så at et av rådene her var b.la at du skulle ta cosylan. Du sier du har misfarget og blodig oppspytt. DA SKAL DET OPP, ikke dempes! Hvis det blir liggende, kan du risikere å få en alvorlig pneumoni( lungebetennelse)

Syk= rådfør deg med en profesjonell!

Anonymous poster hash: f82ff...5c4
  • Liker 1
Skrevet

Det verste man gjør om man er syk , er å ta råd fra slike forum som dette : Burde være forbudt! Lut lei av "rosabloggere" på 14, som kommer med kostråd. "spis et eple om dagen, så blir du slang"..livsfarlig!

Så at et av rådene her var b.la at du skulle ta cosylan. Du sier du har misfarget og blodig oppspytt. DA SKAL DET OPP, ikke dempes! Hvis det blir liggende, kan du risikere å få en alvorlig pneumoni( lungebetennelse)

Syk= rådfør deg med en profesjonell!

Anonymous poster hash: f82ff...5c4

Som du kanskje leste, så spurte jeg om vedkommende hadde tørrhoste eller ikke, og sa at hvis det var tørrhoste, var Cosylan et poeng. ;)

Regner forresten med at vedkommende er frisk, siden tråden er et år gammel. ;) Når du først dro opp denn tråden synes jeg jo at tuberkulosespekulasjonene er mer å skrike opp for enn et råd om Cosylan ved tørrhoste, som jo denne miksturen faktisk er indisert for. ;) Dette høres ut som en helt vanlig, seiglivet bronkitt. - Ellers råder jo de fleste i denne tråden TS til å kontakte lege, fornuftig nok. Les alt, og vær litt selektiv på hva du hisser deg opp for, AB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...