AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Hvor mange av dere sa ikke et eneste ord på Facebook om at dere var gravid frem til fødsel? Og hvorfor? Ei venninne har ikke gjort det og skal føde snart, hun sier at hun ikke vet hvorfor hun ikke har delt det. Jeg respekterer valget men ser alle andre dele det (som jeg vet), noen forteller jo nyheten samme dag som de testet positivt, mens andre poster UL-bilder, og noen mange bilder av babymagen. Noen oppdaterer daglig hvordan formen er. Så stusser bare over at hun ikke har nevnt det. Er gravid selv men har ikke sagt noe ennå der, men skal dele det etterhvert, har mange venner der inne som bor langt unna og orker ikke sende 20 sms'er el. ta 20 telefoner for å dele det Og de blir fornærmet om de ikke får vite det før fødsel. Og hvorfor holde hemmelig at man er gravid helt til barnet er født? Er det så hemmelig at man skal få barn?? Skjønner det ikke Jeg er ganske privat på facebook, skriver maks 2-3 statuser i mnd, men en slik svær nyhet skal jeg dele etterhvert, men kommer ikke til å dele masse bilder som enkelte gjør. Ja noen er private på facebook, men å holde en graviditet hemmelig når man skriver om alt mulig anna som skjer, ja den må jeg bli forklart Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87
Pinto2013 Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Godt spørsmål.. Kanskje hun er redd for at noe skal gå galt, og ikke ønsker oppmerksomhet rundt det? Hvis det er "offentlig på facebook", så er det vel flere som syns terskelen er lav for å spørre eller blande seg inn (gjerne velmenende) hvis det mot formodning ikke skulle gå helt etter planen.. Kanskje? Jeg vet ikke.. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Hun ønsker nok ikke å dele alt på facebook. Det er ikke rart eller unaturlig. Jeg opplyser heller ikke om sånt noe særlig på facebook.. Anonym poster: 3150c32aeb215782aace4faeba273389 13
Gjest Magdalene Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 (endret) Jeg nevnte ikke graviditet med et ord på face. Hvorfor skulle jeg det? De som burde få vite det før fødsel, vil jeg tro jeg har pratet med i løpet av ni mnd, og fortalt det da. Mennesker jeg ikke har kontakt med på ni mnd bør virkelig ikke bli snurt for å ikke ha fått nyheten. For da er vi jo tydeligvis ikke så nære. Endret 30. april 2013 av Magdalene 20
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Godt spørsmål.. Kanskje hun er redd for at noe skal gå galt, og ikke ønsker oppmerksomhet rundt det? Hvis det er "offentlig på facebook", så er det vel flere som syns terskelen er lav for å spørre eller blande seg inn (gjerne velmenende) hvis det mot formodning ikke skulle gå helt etter planen.. Kanskje? Jeg vet ikke.. Hun har ikke fortalt meg at hun frykter noe nå, men kanskje hun ikke er helt ærlig om det da. Hun har bare et par uker igjen til fødsel og har så langt hatt nu problemer bortsett fra vanlige plagsomme symptomer. Hun ønsker nok ikke å dele alt på facebook. Det er ikke rart eller unaturlig. Jeg opplyser heller ikke om sånt noe særlig på facebook.. Anonym poster: 3150c32aeb215782aace4faeba273389 Nei hun gjør vel ikke det, men hun deler jo mye annet. Jeg deler fint lite selv, er ganske overfladisk der inne som i "ååå fint vær i dag" og ikke "i dag er jeg lei meg fordi jeg hadde en drittdag på jobb" Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #6 Skrevet 30. april 2013 Jeg nevnte ikke graviditet med et ord på face. Hvorfor skulle jeg det? De som burde få vite det før fødsel, vil jeg tro jeg har pratet med i løpet av ni mnd, og fortalt det da. Mennesker jeg ikke har kontakt med på ni mnd bør virkelig ikke bli snurt for å ikke ha fått nyheten. For da er vi jo tydeligvis ikke så nære. Det er jo ikke snakk om folk man ikke har kontakt med på 9 mnd (men kanskje du har null kontakt med folk på facebook), de vennene sletter man i så fall fra vennelista si. De vennene jeg har som bor langt unna vil bli snurt fordi jeg har kontakt ofte med de, og det vil da være merkelig hvis jeg plutselig sier "forresten jeg har fått en sønn/datter" eller ikke sier noe i det hele tatt. Og de vil garantert uansett få høre det fra andre, og vil da reagerer på at jeg ikke sa noe når vi snakket sammen f.eks dagen før. Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Jeg sa ikke noe om graviditeten på facebook. Jeg er ikke særlig aktiv der. Legger ut noen bilder i året, men skriver så godt som aldri statusoppdateringer. "Vennene" på facebook er jo heller ikke nødvendigvis veldig nære venner, mange er jo bare bekjente. Var derfor ikke naturlig for meg å plutselig skulle dele en slik nyhet der, som for meg er ganske personlig. De jeg ville dele nyheten med trenger jeg ikke facebook for å kommunisere med, så de fikk jo med seg nyheten uansett. Var ikke slik at det var hemmelig eller noe, så hvis noen hadde skrevet noe om graviditeten på veggen min hadde det fått stå, og jeg hadde svart - men som jeg nevnte tidligere, de som fikk vite om graviditeten og som hadde interesse av å vite hvordan det gikk med meg og den lille kommuniserte via andre (og for meg, mer personlige) kanaler. Når pjokken ble født skrev folk på veggen min og gratulerte, stilte spørsmål om vitale mål og slikt, så da ga jeg en oppdatering via facebook. Anonym poster: 11af7797f2fd01f56672d66dae8dca6e
Mus-Katt Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Men hvis du ofte har kontakt med de som bor langt unna så sier du det vel til dem? 2
Gjest Magdalene Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Det er jo ikke snakk om folk man ikke har kontakt med på 9 mnd (men kanskje du har null kontakt med folk på facebook), de vennene sletter man i så fall fra vennelista si. De vennene jeg har som bor langt unna vil bli snurt fordi jeg har kontakt ofte med de, og det vil da være merkelig hvis jeg plutselig sier "forresten jeg har fått en sønn/datter" eller ikke sier noe i det hele tatt. Og de vil garantert uansett få høre det fra andre, og vil da reagerer på at jeg ikke sa noe når vi snakket sammen f.eks dagen før. Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87 Jeg har bare venner på face jeg. Jeg deler uansett ikke noe særlig privat. Om man har så mye kontakt, så ser jeg ikke hvorfor man skal vente til etter fødsel med å fortelle. Da forteller man det vel ved et tidligere tilfelle når man snakker med/treffer de. Det er da ikke nødvendig at absolutt alle vennene må få vite det samme dag. Jeg hverken sendte meldinger eller ringte rundt for å fortelle, men fortalte det da jeg snakket med de (for noe annet) eller traff de. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Jøss, jeg synes det er mer rart å opplyse sine 456 "venner" om det enn ikke å gjøre det... Nå skriver jeg aldri personlige statuser på FB selv, og det kunne aldri falle meg inn å "annonsere" noe slikt, ei heller å "oppdatere om formen". Huff. Barna mine ble født før jeg hadde FB, men ville aldri delt noe slikt med hundrevis av andre. De nærmeste vet jo om det uansett, så hvorfor informere fjerne bekjente om noe slikt? Man får jo sikkert gratulasjoner osv når ungen er født. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Jeg skal ikke si noe, men det er vel ikke helt av private årsaker, men mer fordi jeg vil hoppe frem med babybilde: "Bø!" Anonym poster: 7895aac3e6c0a6eea593d450adac9ade 3
tingeling90 Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Jeg venter nå på att lillegullet skal komme til verden, og har ikke lagt ut noe på facebook! Jeg ser rett og slett ikke poenget med det.. er ikke noe hemmelig, men føler ikke for å klistre det ut på face.. De vi føler trenger å vite det, har fått vite det utenom face, og er godt nokk for meg.. Litt av grunn til at jeg ikke har lagt noe ut på facebook, er pga respekt for de som ikke kan få! Jeg har en søsster som slet i mangen år på å bli gravid.. å tenke på hvor vondt det må være med alle de som popper ut baby etter baby, og er gravid å deler alt på facebook gjør at jeg ikke klarer å være en av de som trykker det langt nedi halsen på andre! Ja de har rett å dele det, og jeg forstår de som ønsker, men jeg vil selv ikke være en av de som deler graviditet på facebook i respekt for de som gjerne ikke kan.. Det tok oss ca 6 mnd å bli gravid, ikke lenge, jeg vet det, men iløp av de 6 mnd så såg jeg så mangen gravide på facebook, å det ble vondrere og vondere for hver eneste gang.. Kommer det ut på facebook gjør det meg ingenting, men jeg legger det allikvell ikke ut selv.. HOH, ble langt dette sorry folkens.. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 At man ikke deler ting på face betyr ikke at det er hemmelig. Jeg synes FB er et overfladisk fjaseforum, hvor jeg bare deler skrå betraktninger og morsomme linker. Viktige ting synes jeg bare det er pinlig å ta der, snakker andre om svangerskap eller dødsfall synes jeg det er ultrakleint å se hvordan fjerne og nære sammen flokker seg med klemmer og de helvetes hjertene. Sorry folkens, men Mona fra syvendeklasse driter egentlig i ultralydbildet ditt, og en virituell klem gjør liten nytte når bestefaren din har daua, i forhold til en venn av kjøtt og blod som faktisk bryr seg. Anonym poster: 55f6883baf244cf9104312c69bc5505b 13
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 jeg føler ikke det er nødvendig. Anonym poster: c0e40f7dcdffd2fcc36352d094a64003
Gjest RockOn Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Jeg la ikke ut noe på facebook om at jeg var gravid. Jeg tenkte aldri særlig over det, de jeg har nære får da vite et uansett. Alle får da vite det uansett... Men jeg skjulte det ikke, folk skrev jo på veggen og spurte hvordan formen var. Men pga gratulasjoner etter fødsel, så skrev kort om navn, tidspunkt og vekt. (Som alle absolutt skal vite!) Jeg skjønner ikke helt at vi har kommet dit at det er unormalt og IKKE dele private hendelser i livet via sosiale medier. Nesten så folk synes du er rar som ikke poster alt der og hvis du ikke poster alt der så er du privat og ønsker å skjule noe, ellers er det noe galt. Altså, hva med at jeg lever livet mitt i det virkelige liv og sosiale medier er ikke en del av mitt liv. Er det innimellom, men sjeldent jeg poster noe, og ikke pga annet enn at det er ikke noe jeg tenker på. Tydeligvis veldig spesiell jeg..
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Takk for masse svar. Ser at mine venner tydeligvis er helt annerledes enn dere De deler sinnsykt mye om graviditeten, bortsett fra hun jeg allerede har nevnt. Jeg har null problemer med å fortelle de få jeg ikke har ofte kontakt med at jeg er gravid, syns ikke at det så big deal at de får vite at jeg er gravid, min facebook er ikke et "overfladisk fjaseforum". Beholder ikke overfladiske venner. Men deler ikke noe før jeg er ganske langt på vei, og skal ikke legge ut masse greier og UL-bilder som andre. Blir sikkert en kort status om at jeg er gravid og that's it, bare skjønner ikke at jeg skal holde det hemmelig fordi det er jo det man gjør når man bevisst ikke deler det der. Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 bare skjønner ikke at jeg skal holde det hemmelig fordi det er jo det man gjør når man bevisst ikke deler det der. Nei, det er ikke det. Jeg er drit lei at ting ikke er virkelig før det er postet på FB, og jeg synes holdningen din er helt latterlig, siden du er med på å bygge opp under denne forventningen. Selv har jeg ikke forholdsstatus på FB, så da er det liksom hemmelig, selv om alle jeg kjenner vet at jeg har mangeårig samboer? Og kjæresten min finnes vel ikke, siden han har slettet seg fra FB? Anonym poster: 55f6883baf244cf9104312c69bc5505b 11
Vera Vinge Skrevet 30. april 2013 #18 Skrevet 30. april 2013 Nå er jeg ikke så aktiv på Facebook, men husker jeg tenkte på det da jeg var gravid selv og hadde venninner som var gravide samtidig og delte det på FB. Jeg er vel litt redd for å bli oppfattet som en av de "se på mitt perfekte liv"-typene, så tror det var en grunn til at jeg ikke annonserte det. Jeg ser selvsagt poenget med at de som er nære uansett får vite det i virkeligheten, men jeg husker det likevel ble litt merkelig nesten når folk jeg ikke hadde snakket med på noen måneder, plutselig oppdaget at jeg hadde fått barn uten å vite at jeg var gravid en gang.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #19 Skrevet 30. april 2013 Nei, det er ikke det. Jeg er drit lei at ting ikke er virkelig før det er postet på FB, og jeg synes holdningen din er helt latterlig, siden du er med på å bygge opp under denne forventningen. Selv har jeg ikke forholdsstatus på FB, så da er det liksom hemmelig, selv om alle jeg kjenner vet at jeg har mangeårig samboer? Og kjæresten min finnes vel ikke, siden han har slettet seg fra FB? Anonym poster: 55f6883baf244cf9104312c69bc5505b Som jeg har nevnt før så vil jeg dele det for å fortelle det til venner som jeg ikke møter ofte fordi de bor langt unna og jeg vil ikke måtte ringe/sende sms til masse folk, nettopp fordi jeg ikke vil holde det hemmelig for de, og da er min holdning latterlig? Og jeg er liksom med på å opprettholde en forventning som jeg ikke er enig i (les litt mer om det jeg har skrevet). Som jeg har nevnt så er jeg ganske privat på facebook. Snakk for deg selv du, og ikke legg ord i min munn Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #20 Skrevet 30. april 2013 Og jeg syns at mine venner bør få høre det fra MEG, så det holder ikke for meg at de får uansett høre det etterhvert fra noen andre. Anonym poster: ad6407cb0d91c0e9730e13b982bfff87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå