Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa
Skrevet

Lurer sånn på hvilken grøt jeg skal gi til min 6 mnd gamle sønn.

Har hittil gitt Holle fra helsekosten fordi jeg har hørt mye bra om den, og den er ikke tilsatt verken sukker eller kumelk. Men ser at de har kommet dårlig ut i diverse tester, f.eks. hos Foreldre&Barn, blant annet fordi de ikke er tilsatt jern.

Nestle sine grøter kommer veldig godt ut, men jeg er veldig skeptisk til at de inneholder kumelk, selv om den visstnok skal være 'tilpasset spedbarn.'

Hvordan har dere gjort det?

Hva gir dere og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet ditt melkeallergi? Hvis ikke forstår jeg ikke hvorfor du er redd for å gi kumelk? Vanlig MME er jo også laget på kumelk, og millioner av barn i verden har vokst helt fint opp på dette (så fremt de ikke er allergiske, selvsagt).

Anonym poster: f5d760091e9c2175694df7ca97afb425

• Liker 2
Skrevet

Aldri nestle, de boikottes.

Men litt hipp og litt helsekost og litt forskjellig den gang mine fikk.

• Liker 3
Skrevet

Vi bruker Nestlé sine grøter uten tilsatt smak og sukker.

Så lenge barnet ikke er allergisk for kumelk, så er det ikke problematisk å gi grøt som inneholder dette. All MME, med unntak av noen få på apoteket, er basert på kumelk, og det er vanligvis helt problemfritt.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ga hirsegrøt fra Holle i starten.

Nå (7mnd) får han vanlig havregrøt.

Gjest Elyssa
Skrevet

Man anbefaler vel ikke kumelk før tidligst 10 måneder? Det hemmer jo jernopptaket, så ser ikke helt hvorfor det er positivt?

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Publikasjoner/mat-for-spedbarn-konvertert.pdf

Jeg ammer, så MME har ikke mye peiling på. Visste faktisk ikke at det inneholdt kumelk.

Liker egentlig ikke å støtte Nestlé, nei, men da de lager veldig mye sjokolade, frokostblanding o.l, synes jeg det er veldig vanskelig å boikotte. Samtidig må jeg vel innrømme at jeg setter mitt barns velbefinnende først, så hvis de har den beste grøten, gir jeg den. Desverre.

Skrevet

Småfolk sin har jeg syntes vært best. Men jeg varierer, og har også kjøpt inn Hipp og Nestle av og til.

Du kan se jerninnholdet på pakningen.

AnonymBruker
Skrevet

Ga ikke grøt. Grønnsaksmos, fisk, kjøtt, egg osv. er jo mye mer næringsrikt.

Anonym poster: 70754a4faea13ae28066c29bfea679ed

• Liker 4
Skrevet

Vi gir nestle. Kveldsgrøten på kvelden og bringebærgrøten om morgenen. Vesla liker begge godt og reagerer ikke. Gir de fordi de er tilsatt jern.

Skrevet (endret)

Man anbefaler vel ikke kumelk før tidligst 10 måneder? Det hemmer jo jernopptaket, så ser ikke helt hvorfor det er positivt?

http://helsedirektor...-konvertert.pdf

Jeg ammer, så MME har ikke mye peiling på. Visste faktisk ikke at det inneholdt kumelk.

Liker egentlig ikke å støtte Nestlé, nei, men da de lager veldig mye sjokolade, frokostblanding o.l, synes jeg det er veldig vanskelig å boikotte. Samtidig må jeg vel innrømme at jeg setter mitt barns velbefinnende først, så hvis de har den beste grøten, gir jeg den. Desverre.

Det med at de ikke skal ha kumelk før de er 10 måneder handler om f.eks et glass melk. Store mengder altså. Grøtpulver og MME inneholder også kumelk men her er det jo snakk om veldig små mengder. Man blander jo grøtpulveret med vann så det blir så lite kumelk i ferdig grøt at det ikke hemmer opptaket av jern. Hvis du alikevel er bekymret, kan du gi ungen c vitamin (frukt f.eks) når den spiser grøt for det øker jernopptaket:)

Ellers er jeg helt enig i at det viktigste er at ungen får den grøten som er best, og hvis det tilfeldigvis er Nestle sin.. tja.. too bad;)

Endret av marielle171
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tviler meget sterkt på at drittnestle er så enormt mye bedre at det utgjør kvalitative forskjeller for barnets helse om den får en annen grøt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir hirsegrøt, den er jo ikke tilsatt jern, men hirse er et jernrikt kornslag og hvis man slenger oppi litt aprikosmos så skal det dekke det daglige behovet for jern!

Anonym poster: 5e7c5111aa62e30bb1f32cd4a2abd839

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor dette behovet for å gi kjøpegrøt til hverdags? Er det ikke bedre å skaffe seg kunnskap og lage maten selv?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig greia med nestle? Hvorfor er det så ille?

Anonym poster: f0bb96c6476b66505599c84ff6ec6cdf

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslaget om aprikos i hirsegrøt forå dekke jernbehovet! Ellers begynner de jo gjerne med brødskive med leverpostei osv etterhvert, så om man passer på å gi jernholdig mat går det vel greit.

Ellers har vi gitt all mulig slags grøt for å variere, men prøver å styre unna Nestlè. Bor på et lite sted med dårlig utvalg i butikken (ja, èn butikk ;)), men prøver å handle mest mulig slikt når vi er på større butikker.

Holle, Hipp, Småfolk, og noen ganger Nestlè.

• Liker 1
Skrevet

Hva er ille med nestle? Noe jeg har gått glipp av?

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg ga hirsegrøt med aprikosmos. Brukte sjelden annen butikkgrøt. Denne gangen blir det kun hjemmelaget grøt sånn at vi slipper å gi unødige tilsetningsstoffer.

Skrevet

Vi gav en god blanding av alle sorter, så hun skulle venne seg til forskjellige smaker og samensettninger.

Gjest Elyssa
Skrevet

Oi, så gøy med litt respons! :)

Ga ikke grøt. Grønnsaksmos, fisk, kjøtt, egg osv. er jo mye mer næringsrikt.

Det går jo an å gi begge deler :) Vi gir ett måltid grøt og ett måltid grønnsaksmos.

Det med at de ikke skal ha kumelk før de er 10 måneder handler om f.eks et glass melk. Store mengder altså. Grøtpulver og MME inneholder også kumelk men her er det jo snakk om veldig små mengder. Man blander jo grøtpulveret med vann så det blir så lite kumelk i ferdig grøt at det ikke hemmer opptaket av jern. Hvis du alikevel er bekymret, kan du gi ungen c vitamin (frukt f.eks) når den spiser grøt for det øker jernopptaket:)

Ellers er jeg helt enig i at det viktigste er at ungen får den grøten som er best, og hvis det tilfeldigvis er Nestle sin.. tja.. too bad;)

Okei, da skjønner jeg. Men jeg vil alikevel helst unngå både kumelk og MME siden jeg ammer såpass mye ved siden av. Da er det liksom overflødig. Så hittil er jeg veldig fornøyd med Holle-grøtene kun tilsatt vann. Men de er jo ikke tilsatt jern da.

Holder det å bare gi litt frukt ved siden av da? Det gir jeg jo uansett.

Jeg tviler meget sterkt på at drittnestle er så enormt mye bedre at det utgjør kvalitative forskjeller for barnets helse om den får en annen grøt.

Det tror ikke jeg heller, men nå kom den jo ut best i test da. Er jo ikke så rart om vi vil gi barna det beste? Derfor jeg spør :) Vil bare vite hvilke grøter som er best kun vurdert ut ifra innholdet i grøten.

Jeg gir hirsegrøt, den er jo ikke tilsatt jern, men hirse er et jernrikt kornslag og hvis man slenger oppi litt aprikosmos så skal det dekke det daglige behovet for jern!

Anonym poster: 5e7c5111aa62e30bb1f32cd4a2abd839

Er det nok med litt frukt altså? Er det bra med jern i disse fruktmosene fra butikken? Lager mye hjemmelaget frukt, men det blir jo litt forskjellig.

Hvorfor dette behovet for å gi kjøpegrøt til hverdags? Er det ikke bedre å skaffe seg kunnskap og lage maten selv?

Det har ikke så mye med kunnskap å gjøre. Stort sett lager jeg grønnsaksmos og fruktpureer selv, men grøten synes jeg foreløpig det er greit å kjøpe. Sånn er det med den saken! :)

Støtter forslaget om aprikos i hirsegrøt forå dekke jernbehovet! Ellers begynner de jo gjerne med brødskive med leverpostei osv etterhvert, så om man passer på å gi jernholdig mat går det vel greit.

Ellers har vi gitt all mulig slags grøt for å variere, men prøver å styre unna Nestlè. Bor på et lite sted med dårlig utvalg i butikken (ja, èn butikk ;)), men prøver å handle mest mulig slikt når vi er på større butikker.

Holle, Hipp, Småfolk, og noen ganger Nestlè.

Enig med deg, Stinelin. Vil også helst holde meg unna Nestlè, men gidder ikke bli fanatisk. Hvordan er det hvis man gir litt kjøtt i middagsmosen da? Det inneholder vel en del jern?

Hva er ille med nestle? Noe jeg har gått glipp av?

Nestlè markedsfører morsmelkerstatning som det beste alternativet for babyer, da spesielt i U-land. De er altså direkte skyld i at små barn dør, da de kanskje kunne vært reddet ved å få morsmelk. Grusomt..

Ammehjelpen bla.a. oppfordrer til boikott. http://ammehjelpen.no/boikott-nestl

Men nå skal det sies at Nestlè nekter, og det er flere år siden Ammehjelpen hadde ny info.

Vet ikke om det er noen som har noe informasjon/dokumentasjon på hvordan det forholder seg nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...