Gå til innhold

Åpen bar

Fremhevede innlegg

Gjest Kiara!
Skrevet

Best mulig for en gjest i et bryllup = kort reisevei, ingen pause mellom vielse og mottagelse med middag, fri-bar hele kvelden. Ikke Galla som kleskode.

Dette er det få som har muliget til når de leier et lokale som dere. Da pleier den vanligste og mest riktige løsning både for gjester og brudepar å være at brudeparet spanderer alt fra velkomstdrink-middag med drikke - og kaffe avec. Da unngår dere de største "skandalene" som vertskap.

Skal dere derimot ha selskapet alkoholfritt når det passer dere blir det bare rot, å det tror jeg også de som leier ut hos dere synes. Voksne mennesker forventer vin og noe godt i glasset under middagen i et bryllup å det synes jeg også at de bør få, at de må betale for egen drikke utover kvelden/natten er for de aller fleste ikke et problem da.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som gjest hadde jeg ikke hatt problemer med et helt alkoholfritt bryllup. Det jeg syntes er rart er at betalbaren deres ikke åpner før etter middagen, for da får ikke folk mulighet til å kjøpe riktigere drikke enn musserende til middagen. Jeg er veldig glad i mat og setter stor pris på drikke til som er valgt ut for å passe til maten, og musserende til hovedretten kan jeg ikke tro blir riktig.

Anonym poster: 69b289843f4a90eeafc3292860f95fef

• Liker 2
Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
  • Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet

Synes CathFoto oppsummerte alternativene på en god måte :)

Kiara: at voksne mennesker forventer vin og noe godt i glasset under middagen i et bryllup er ikke en regel uten unntak ;) var nettopp i et nydelig og hyggelig bryllup uten alkohol, og hørte ingen snakk om at det var savnet

MIn erfaring er at de som virkelig går inn for et alkoholfritt selskap også passer på at det er gode alternativer til alkohol som lemonader eller Vår. Fordi der er det viktig at det er alkoholfritt hele veien, ikke bare når det passer lommeboken. De som velger det har min fulle støtte for deres valg! Det er denne løsningen med å spare inn der fordi det passer brudeparet best økonomisk jeg har litt utfordringer med å forstå. :)

Jeg drikker selv minimalt og er ofte "misunnelig" på de gravide som kan drikke disse gode franske lemonadene. Så jeg har kjøpt inn en haug slik at jeg også kan få denne gangen. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Nå gav det mer mening for meg. Syns det høres lirt ut jeg. I invitasjonen ville jeg skrevet: vi serverer middag med tilhørende drikke. Etter middagen vil det tilbys musserende og et utvalg av alkoholfri drikke. Baren holder åpen slik at dere kan kjøpe det dere ønsker utover dette.

Vi ser. Kan hende vi finner noe annet også.

Skrevet

Vi som skal ha fri bar, skriver man det i invitasjonen?

Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
Skrevet

Nå gav det mer mening for meg. Syns det høres lirt ut jeg. I invitasjonen ville jeg skrevet: vi serverer middag med tilhørende drikke. Etter middagen vil det tilbys musserende og et utvalg av alkoholfri drikke. Baren holder åpen slik at dere kan kjøpe det dere ønsker utover dette.

Okei, tusen takk :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Man serverer ikke flott middag uten vin til. Det er faktisk helt på trynet.

Anonym poster: e3f8e1c3db6e6b358c98e76eebd16460

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man inviterer til bryllup hvor man gjestene skal betale så forelstår jeg en helt ærlig tekst:

Vi serverer middag med vin, kaker og kaffe.

Det er åpent i baren utover kvelden, så husk lommebok!

(Få også med om det er mulig å bruke kort eller om det er kun kontant)

Jeg tror også en del hadde spart seg en del spørsmål om man formulerte dette helt klart. For.eks har jeg opplevd å komme i bryllup hvor vi måtte kjøpe i baren og betale kontant (noe som er ikke helt uvanlig på en del selskapslokaler som ikke er regelmessig åpen).

En dårlig formulering hvor det ble forsøkt å dekke over det at man måtte betale selv gjorde til at mange gjester fløy over på en bensinstasjon 500 meter nede i veien for å ta ut penger!

Tror det er lurt å være helt 100% klar på det om det er slik at gjestene må betale for drikke i etterkant. Det er ingenting som er så pinlig som rush ut i bilen for å hene lommebok eller andre slike ting som gjør det så åpentbart at alle ble tatt helt på senga.

Anonym poster: 633cac2e379015fed489a25d71b4eeb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi som skal ha fri bar, skriver man det i invitasjonen?

Nei, det er ikke nødvendig når det ikke krever noe av gjestene å informere om det i invitasjonen. Man antar at om ikke det er presisert noe helt klart i invitasjonen at det er noe man ikke trenger å tenke på.

For.eks ville jeg heller ikke skrevet det om bryllupet var ellers alkoholfritt.

Anonym poster: 633cac2e379015fed489a25d71b4eeb1

• Liker 1
Skrevet

For en merkelig tråd egentlig.

Har man fri bar så ville jeg ikke skrevet det i invitasjonen nei. Vi serverer vin og konjakk, men man må kjøpe seg alkohol i baren på kvelden. Dette har vi selvfølgelig opplyst om i invitasjonen.

Skrevet

.. nesten helt matt av å lese denne tråden ...

Hva har du egentlig lyst til, Marthe? Ønsker dere et alkoholfritt bryllup så kjør det hele veien. Ønsker dere ikke må dere tilby skikkelig drikke (altså vin som passer til maten) til middagen. Åpen bar eller betalbar blir en vurdering i neste runde slik jeg ser det.

Altså er det første spørsmålet :

Alkoholfritt bryllup eller ikke?

Og spørsmål to, dersom dere ikke skal ha alkoholfri linje :

Betale alt for alle, ha bonger i baren eller la gjestene betale alt / alkohol selv ?

Ikke gjør det vanskeligere enn det er.

Og dersom du ikke spanderer all drikke på gjestene dine, ha for all del ikke en kjole til tyve tusen.

• Liker 5
Skrevet

Den musserende vinen du snakker om, skal den serveres til maten?

Skrevet

Jeg får inntrykk av at den musserende vinen er alkoholfri?

Gjest Blondie65
Skrevet

Marthe: er det sånn at du ikke pleier drikke vin selv?

Det er helt vanlig å servere et glass vin til forrett og et til hovedrett. Og kaffe avec (dvs kaffe med tilbehør som cognac og likør).

Musserende vin brukes gjerne til apertif - sjelden til middag. Veldig mange liker ikke en gang denne typen vin.

Jeg er enig med de som sier at bryllupet enten er alkoholfritt hele veien eller server alkohol til maten. Baren er åpen og tar kontanter og kort etter middag - men for meg blir det merkelig at man kun får alkohol (utover musserende) dersom man betaler den selv.

Jeg skjønner at man kan drømme om et flott lokale, men hvis en ikke har råd til det eller til å være vertskap slik man normalt forventer at vertskap skal oppføre seg så blir bryllupet husket for merkverdighetene fremfor at det var deres store dag som var hyggelig.

Jeg forstår at det kan være veldig dyrt å spandere alt på gjestene - men jeg ville heller hatt et mindre fasjonabelt lokale og servert gjestene den drikken de ville ha enn å sprenge banken på drømmelokalet.

Skrevet

Jeg får inntrykk av at den musserende vinen er alkoholfri?

Den er det ja

Skrevet

Marthe: er det sånn at du ikke pleier drikke vin selv?

Det er helt vanlig å servere et glass vin til forrett og et til hovedrett. Og kaffe avec (dvs kaffe med tilbehør som cognac og likør).

Musserende vin brukes gjerne til apertif - sjelden til middag. Veldig mange liker ikke en gang denne typen vin.

Jeg er enig med de som sier at bryllupet enten er alkoholfritt hele veien eller server alkohol til maten. Baren er åpen og tar kontanter og kort etter middag - men for meg blir det merkelig at man kun får alkohol (utover musserende) dersom man betaler den selv.

Jeg skjønner at man kan drømme om et flott lokale, men hvis en ikke har råd til det eller til å være vertskap slik man normalt forventer at vertskap skal oppføre seg så blir bryllupet husket for merkverdighetene fremfor at det var deres store dag som var hyggelig.

Jeg forstår at det kan være veldig dyrt å spandere alt på gjestene - men jeg ville heller hatt et mindre fasjonabelt lokale og servert gjestene den drikken de ville ha enn å sprenge banken på drømmelokalet.

Vi ser på andre lokaler, for dette går jo ikke

• Liker 1
Skrevet

Den er det ja

Da ble det mer logisk for meg :)

Jeg syns det høres helt fint ut, men jeg drikker ikke vin, så jeg har ikke det behovet som enkelte har med at de MÅ ha vin til god mat...

Syns f.eks Ringi sin eplejuice er kjempegod ved siden av middagen.

Skrevet

Da ble det mer logisk for meg :)

Jeg syns det høres helt fint ut, men jeg drikker ikke vin, så jeg har ikke det behovet som enkelte har med at de MÅ ha vin til god mat...

Syns f.eks Ringi sin eplejuice er kjempegod ved siden av middagen.

Har heller ikke det behovet at jeg MÅ ha vin til god mat, og sånn er det med nesten alle gjestene våres også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...