Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

går det an å få basilikumplanter som er kjøpt på butikken til å vokse opp igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke klart det hvertfall!

Prøvde også å snitte stilkene og sette de i vann til de slo egne røtter, men heller ikke da ville de vokse i potta si. Mynten og de andre plantene har klart seg helt fint, men basilikum er tydligvis et håpløst prosjekt hos meg.

Fikk anbefalt å heller kjøpe de på et gartneri, der plantene allerede har blitt aklimatisert, men har ikke fått gjort det enda.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg har ikke prøvd med basilikum, men jeg har en sitronmelisseplante og en mynteplante som jeg gav en nedklipp og større potte. Det så litt ynkelig ut til å begynne med, og det tok litt tid, men nå er de store og fine. :) Jeg har en kruspersilleplante også, som måtte klippes ned fordi det visnet så mye i toppen. Den skal få større potte når jeg bare kommer så langt.

Skrevet

Ja, men den har best sjanse hvis du planter den utendørs. I bed eller potte. Men du må vente til det er varmt nok. Basilikum dør når temperaturen går under 8 grader. Men hvis du bor i Sør-Norge, kan du kanskje få en fin basilikum om sommeren? Lenger nord vet jeg ikke (er ikke spesialist på gjennomsnittstemperaturer..)

Kanskje en idé å ha den i et lyst vindu i en potte, og flytte den ute i varme perioder?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun plantet de jeg har kjøpt hos garteri. Planter i en selvvanningspotte. I begynnelsen av sesongen så setter jeg de ut når det er varme dager og inn igjen på kvelden. Når sommeren er kommet står den ute hele tiden, men under tak. Den får godt med sollys. Den gror villig og jeg får også blomster på den som jeg kniper av.

Anonym poster: c3f15e674912d538c56651f6191f366e

Gjest padawan
Skrevet

Jeg holder også på med litt urter men er usikker på hvor mye vann de skal ha.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å styre unna de du får kjøpt i dagligvarebutikk. De virker døende på vei hjem fra butikken og holder sjelden mer enn en dag eller to her. Har hørt av flere at de sprøyter plantene med et eller annet som gjør at de ikke skal klare seg så lenge. Synes selv det hører tvilsomt ut, men kan begynne å lure når ingenting funker på disse urteplantene..

Samme typen urter kjøpt i gartneri er derimot lette å stelle og holde i live :) tror Plantasjen får inn en god del nå i midten/slutten av mai?

Anonym poster: 81dbdf077d780ef23267e2b76394ebac

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Plantasjen har hatt urter en stund nå. I hvert fall her jeg bor og regner med det er ganske likt over hele landet.

Vet ikke om tilbudet gjelder enda, men de hadde nettopp tilbud på krydderurter, 3 for 100 kroner :)

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Mener at jeg har lest at de urtene de selger på butikken erplantet i dårlig jord så derfor holder de ikke så lenge. Er vel ment at de skal brukes fort, men blir dyrt hvis man skal kjøpe ny om man bruker det ofte.

Basilikum er vel den som er vanskeligest å stelle siden de ikke tåler så mye. Må stå varmt og tørt, ha mye lys og ikke tørke ut. Er det jeg har lest. I tillegg må man passe på å ha stor nok plass når man potter den om, for den kan dø om det blir for trangt og.

Nettopp kjøpt min så håper den overlever, men den skal ikke ut før det blir varmere i været.

Skrevet

takk for svar alle sammen, kanskje jeg får ta meg en tur på plantasjen en dag da :) har fått til en del andre urter, men hvist basilikum er vannskelig å få til så vet jeg hvertfall at det ike er meg det er noe galt med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...