AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #21 Del Skrevet 1. mai 2013 Det var verdens mest upresise svar. Det du sier er at alt er råvarer. Men såklart, om du setter sammen råvarene dine til en omelett, en pannekake, en smoothie, en grøt eller en langpannekake er vel akkurat det samme. Så alt er egentlig hverdagsmat siden alt er råvarer? Funker det for deg så er jo alt vel, ikke sant? Jeg ser annerledes på det, og det funker for meg. Hææ, jeg skjønner ikke hvordan formen maten har skal ha noe så si. Hvis du skal spise ett egg så er det jo det samme om egget er kokt, stekt eller kalles for en eggekake. "Pannekake" er jo bare en form. Om man putter "kos" oppi i form av sukker, sjokolde, mel etc så blir det jo kos. Om man putter det samme oppi som man ville hatt i en "omelett" så er det jo det det blir. Utgjør jo ikke noen forskjell for kroppen Anonym poster: d9749cf6967aad2ff3ce591746db1547 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicola Skrevet 1. mai 2013 #22 Del Skrevet 1. mai 2013 haha jeg må le av denne diskusjonen Jeg skjønner dere begge to. Men når det gjelder mat og barn, kan man "lure" barn til å tro at den maten de får i form av noe annet enn det tradisjonelle (som f.eks en pannekake med sunne ingredienser) er kosemat. Dermed tror barnet det får kosemat, og mor/far lykkes med god sunn mat iført en penere kledning 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 1. mai 2013 #23 Del Skrevet 1. mai 2013 @nicola Ja, det er vel det jeg forsøker å formidle sånn ca... At det handler om å skille hverdagsmat og kosemat. Men klart, har man bare seg selv å tenke på så er det kanskje ikke så viktig om man spiser pannekaker og "sunt" godteri hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 1. mai 2013 #24 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Men hvor gamle er barna? Kan du ikke heller lære dem forskjellen på sunn og usunn kos? Endret 1. mai 2013 av Eau de perfume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aoki Skrevet 1. mai 2013 #25 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes det smaker så ekkelt Men jeg synes det er sunt. Jeg klarer bare ikke å spise det. Spiser heller stekte egg og en banan etterpå, det er mye bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 1. mai 2013 #26 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Men hvor gamle er barna? Kan du ikke heller lære den forskjellen på sunn og usunn kos? Eh? Det er jo akkurat det jeg gjør frøken. Jeg lærer/har lært de forskjellen på hverdagsmat og kosemat, og jeg gjør det på den måten jeg mener er riktig. Jeg synes ikke det er riktig eller spesielt lurt å "sunnifisere" mat på den måten som mye gjøres i dag, for et barn/en ungdom vet gjerne ikke forskjellen på en proteinmuffin og en vanlig muffin. Og en pannekake er en pannekake uansett. 9-åringen ville ha Nugatti for hun hadde sett at det nå var 30% mindre sukker, og da var det vel ok, ikke sant? Banan og egg er ikke usunt, såklart ikke. Men pannekaker er per def ikke hverdagsmat, uansett om de skulle være laget av nettopp banan og egg. Sånn har vi det, og det funker kjempefint. Da har vi et klart skille på hva man vanligvis spiser på en hverdag og hva man koser seg ekstra med. Om kosen er sunn eller usunn blir da av liten betydning, og matvaren beholder kosepreget sitt og gjør at det liksom blir litt ekstra. Mye mer stas å plutselig få pannekaker på tirsdagskvelden når det skjer en gang innimellom enn å få det hver dag flagget som "sunt". Endret 1. mai 2013 av Løvetanten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 1. mai 2013 #27 Del Skrevet 1. mai 2013 Eh? Det er jo akkurat det jeg gjør frøken. Jeg lærer de forskjellen på hverdagsmat og kosemat, og jeg gjør det på den måten jeg mener er riktig. Jeg synes ikke det er riktig eller spesielt lurt å "sunnifisere" mat på den måten som mye gjøres i dag, for et barn/en ungdom vet gjerne ikke forskjellen på en proteinmuffin og en vanlig muffin. Og en pannekake er en pannekake uansett. Banan og egg er ikke usunt, såklart ikke. Men pannekaker er per def ikke hverdagsmat, uansett om de skulle være laget av nettopp banan og egg. Sånn har vi det, og det funker kjempefint. Da har vi et klart skille på hva man vanligvis spiser på en hverdag og hva man koser seg ekstra med. Om kosen er sunn eller usunn blir da av liten betydning, og matvaren beholder kosepreget sitt og gjør at det liksom blir litt ekstra. Nei du gjør jo ikke det, frøken. Jeg mente å lære barna forskjell på sunn kos og usunn kos. Jeg mener det må gå an å spise god mat selv om det ikke er lørdag, så lenge man skiller mat som er laget av usunne ingredienser fra de sunne. Men nå skal ikke jeg plage deg med mitt syn, det er dine barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 1. mai 2013 #28 Del Skrevet 1. mai 2013 Nei du gjør jo ikke det, frøken. Jeg mente å lære barna forskjell på sunn kos og usunn kos. Jeg mener det må gå an å spise god mat selv om det ikke er lørdag, så lenge man skiller mat som er laget av usunne ingredienser fra de sunne. Men nå skal ikke jeg plage deg med mitt syn, det er dine barn. Jeg gav deg en god forklaring. Vi spiser god mat hver eneste dag. Mat er god selv om den ikke har et navn som slutter på -kake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 1. mai 2013 #29 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg tror ikke du ser poenget mitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 1. mai 2013 #30 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Jeg tror ikke du ser poenget mitt. Jo, men vi bare ser ting på forskjellig måte. Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg er ikke noen fan av å måtte "kose seg" med søtmat hele tiden (sunn eller usunn). Da lager jeg heller bedre hverdagsmat enn å spe på med typisk kosemat. Det har funket i snart 2 tiår... Endret 1. mai 2013 av Løvetanten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 1. mai 2013 #31 Del Skrevet 1. mai 2013 Nei du gjør jo ikke det, frøken. Jeg mente å lære barna forskjell på sunn kos og usunn kos. Jeg mener det må gå an å spise god mat selv om det ikke er lørdag, så lenge man skiller mat som er laget av usunne ingredienser fra de sunne. Men nå skal ikke jeg plage deg med mitt syn, det er dine barn. Poenget hennes er vel at det er ganske vanskelig å lære barn forskjellen på en sunn pannekake og en usunn en. Man kan si at den ene inneholder sukker og den andre gjør det ikke, men når barnet ser en pannekake vil ikke barnet klare å skille. Jeg forstår poenget, selv om jeg ikke er helt enig når det kommer til pannekaker - men jeg er derimot enig når det kommer til muffins/vafler etc (som er kjempevanlig å sunnifisere). Kommer vel an på hva man er vant med. Jeg er, hvis jeg har forstått Løvetanten rett, enig i at det ikke er nødvendig å sunnifisere absolutt alt, men kanskje heller lære barn at hverdagsmat ikke trenger å ta form av kaker og vafler, selv om de er sunnere. Det er jo helt opp til hver enkelt familie hva man gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #32 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg skjønner hva Løvetanten mener. Vi gjør det også sånn - vi spiser sunn, god mat gver dag, og koser oss med det. Har vi lyst på noe ekstra godt så lager vi det - enten til spesielle anledninger, i helgene eller bare som en overraskelse til hverdags. Men vi spiser ikke kosemat hverdag selv om det er sunne ingredienser! Barnet mitt skal være vant til at det er mat som er mat, og at f.eks. pannekaker er noe ekstra som vi kan lage av og til. Anonym poster: 75a9622715417fdcab856592b1c0e954 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 1. mai 2013 #33 Del Skrevet 1. mai 2013 Jo, men vi bare ser ting på forskjellig måte. Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg er ikke noen fan av å måtte "kose seg" med søtmat hele tiden (sunn eller usunn). Da lager jeg heller bedre hverdagsmat enn å spe på med typisk kosemat. Det har funket i snart 2 tiår... Da er vi enige om å være uenige 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #34 Del Skrevet 1. mai 2013 Ok, skjønner greia når det er snakk om barn. Men jeg tenkte mest på for egen del da. Hvis mitt kosthold består av egg så er det jo ett fett for kroppen min om den lages i den ene eller andre formen Anonym poster: d9749cf6967aad2ff3ce591746db1547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 1. mai 2013 #35 Del Skrevet 1. mai 2013 Poenget hennes er vel at det er ganske vanskelig å lære barn forskjellen på en sunn pannekake og en usunn en. Man kan si at den ene inneholder sukker og den andre gjør det ikke, men når barnet ser en pannekake vil ikke barnet klare å skille. Jeg forstår poenget, selv om jeg ikke er helt enig når det kommer til pannekaker - men jeg er derimot enig når det kommer til muffins/vafler etc (som er kjempevanlig å sunnifisere). Kommer vel an på hva man er vant med. Jeg er, hvis jeg har forstått Løvetanten rett, enig i at det ikke er nødvendig å sunnifisere absolutt alt, men kanskje heller lære barn at hverdagsmat ikke trenger å ta form av kaker og vafler, selv om de er sunnere. Det er jo helt opp til hver enkelt familie hva man gjør. Det var derfor jeg spurte om alderen på barna. Jeg mener det bare er bra å gjøre barn bevisst på hva forskjellig type mat gjør med kroppen, så lenge de har nådd en viss alder og fokuset ikke er kropp og utsende. Jeg har heller ikke ment at man skal spise bananpannekaker hver dag, heller at man kan spise dette en ukedag uten å få dårlig samvittighet pga næringsinnholdet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #36 Del Skrevet 1. mai 2013 Kan dere vennligst starte egen tråd? Jeg ville bare ha svar på om bananpannekaker i seg selv er sunt, ikke hvorvidt barna bør få det servert én eller ti ganger i uken. -TS Anonym poster: 077cb20b71022f07cb8c7335d631686a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellam Skrevet 1. mai 2013 #37 Del Skrevet 1. mai 2013 Pannekaker er hverdagsmat. At noen kan mene noe annet mener jeg må ha noe med hvilke ingredienser som vedkommende bruker. Og pannekaker kan jo ikke sammenlignes med muffins eller vafler med de "originale" ingredienser. Pannekaker inneholder proteiner, karbohydrater og fett/olje fra stekinga. Grønnsaker/frukt/bær kan man jo spise til eller før/etter. Bananpannekake er etter min mening både sunt og hverdagslig. Vi tåler absolutt en banan pr dag. God kilde til bl.annet kalium. Egg er jo en super proteinkilde. Mine barn oppfatter iallefall ikke pannekaker som "nå skal vi ha skikkelig kosemat". Selv om de selvfølgelig liker det. Og det er jo formålet mitt med alle måltidene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #38 Del Skrevet 2. mai 2013 Ja, Egg er sunt og en banan om dagen er sunt. Spis det! Anonym poster: d9749cf6967aad2ff3ce591746db1547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eau de perfume Skrevet 2. mai 2013 #39 Del Skrevet 2. mai 2013 Kan dere vennligst starte egen tråd? Jeg ville bare ha svar på om bananpannekaker i seg selv er sunt, ikke hvorvidt barna bør få det servert én eller ti ganger i uken. -TS Anonym poster: 077cb20b71022f07cb8c7335d631686a Men du har vel fått svaret ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskemor Skrevet 2. mai 2013 #40 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvis ikke banan og egg er sunt, så lurer jeg virkelig på hva i denne verden som er sunt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå