AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Er sikkert tråder om dette, men trenger en som passer for meg også. Hvis det ikke er greit, får moderatorer slå dette sammen med en annen tråd Ung mann her (begynnelsen av 20-årene), men diverse treningsfora har neppe særlig forståelse for problemstillingen, noe jeg tipper flere her har. Handler ikke om hvorvidt trening har effekt på psyken, det her, det er mer et praktisk spørsmål. Jeg er usedvanlig utrent. Ikke overvektig i kilo, men jeg har håndtak på magen og er bare tynn ellers. Vi menn legger jo gjerne på oss kiloene litt mer konsentrert enn kvinner gjør. Har ikke trent skikkelig på mange år, og jeg blir støl i armene om jeg tar to tunge løft og ingenting annet en dag. Det er egentlig helt vanvittig. Har forfalt jevnt og trutt, før var jeg ganske godt trent, men jeg tror også grunnlaget er borte nå. Ønsker å ta tak i dette, da det både ødelegger selvtilliten, neppe er bra for psyken forøvrig og tross alt bare er plain sunt. Normalt ville det vel bare vært å sette igang med treningen, men problemet er at jeg har en nærmest uoverstigelig sosial angst. Den har bygget seg opp de siste årene. Før var jeg bare forsiktig, men det har eskalert. Jeg fungerer greit nok til daglig, da gjør jeg stort sett ting jeg er trygg på, men her er jeg ikke trygg i det hele tatt. Derfor er treningssenter, og å jogge offentlig, helt utelukket. Jeg vet det kanskje ikke "er så ille" og at jeg "bare bør prøve, det går nok fint", men nei. Enkelt og greit. Jeg går også i terapi, og behandler er enig i at jeg neppe er klar for det. Det handler ikke bare om vilje, og jeg må nok trene alene i begynnelsen. Ser ikke bort fra at jeg kan bli med på organisert idrett senere, jeg har drevet med det før, men ikke før jeg er på et dugelig nivå fysisk. Hva vil dere anbefale at jeg gjør? Jeg er student og har ikke anledning til å ha tredemølle og ergometersykkel hjemme, akkurat. Bor forresten midt i Oslo. Tar imot alle råd med åpne armer Anonym poster: 262fa00dc21a8e7ffab03da7615fa1d6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 På youtube finner du treningsvideoer, både styrke og kardio. Og hvis du har dvd-spiller finnes det også dvder man kan kjøpe. Anonym poster: 713bc26d9df44ca856f0162fdf03b0b5
Berit Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Det fins en del dvd med forskjellig instruksjoner og treningsformer man kan se og trene til hjemme. Det fins mange gode treningsformer som ikke krever apparater som styrker kjernemuskulaturen. F.eks Pilates er veldig fint. Jeg tror det hadde vært fint å trene i en gruppe f.eks 1 gang i uken, melde deg på f.eks en pilates kurs. ? Så kan du trene hjemme ellers ?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Om du har plass og råd: Kjøp deg et vektsett. Vektstang, manualer og løse vektskiver slik at du kan justere hvor tungt du løfter. Det er egentlig det eneste du trenger av utstyr. Om ikke det er en mulighet, er styrketrening med kroppsvekt også flott (men store muskler får du neppe). Anonym poster: dc5d164396ff6d9d5808f44b7e6e2e0b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Du får nok mye av å trene hjemme også i første omgang i allefall, og i neste også se her du: http://www.bodyrock.tv/ Anonym poster: 36d730fc284c21cfb3613562fe8ec104
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 TS her. Jeg har plass og råd til å kjøpe et vektsett, ja. Har plass til å pakke vekk en del ting etter bruk, og jeg har egen leilighet i sentrum, så jeg kan i hvert fall gjøre som jeg vil her inne. Så jeg skal kjøpe et vektsett og se etter trenings-DVD-er Har forøvrig ikke store ambisjoner om å bygge store muskler, jeg vil nok alltid være en som er bedre med hodet enn kroppen, uten at det gjør meg noe heller. Jeg må bare tilbake på et godt nok fysisk nivå. Mange takk for tips til dere alle Anonym poster: 262fa00dc21a8e7ffab03da7615fa1d6
Gjest Coolaid Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Hei, jeg har full forståelse for deg og ditt problem. Selv om du ikke er overvektig så vil jeg anbefale deg å lese boken "Feit" av Kristian Fjellanger. Den kan være relevant for deg, samt at det rett og slett er en bra bok om det å føle at en ikke passer inn. Når det gjelder trening så vil jeg anbefale alt som gir deg økt puls, dvs sykkling, rask gange, gå i oppoverbakker, gå på fjellturer osv. For styrke vil jeg anbefale ting som du kan gjøre hjemme, feks øvelser som trener store deler av kroppen samtidig. Du kan også sjekke ut boken til Yngvar Andersen "kom i form"... Yngvar er en fin fyr som lager treningsopplegg for alle. Du kan også laste ned appen hans som kan være bra å ha (har ikke prøvd den selv). Det er også mye bra å hente av informasjon hos nrk bedre puls, både av øvelser og facts. Lykke til med å nå dine mål !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå