Gå til innhold

Katten spiser sand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en guttekatt på 10-11 mnd. Fra i vinter av har han begynt å spise av do-sanden sin. Han spiser ikke av den hele tiden, men innimellom og spesielt når jeg har fylt etter med ny sand. Bruker klumpesand, og er derfor redd for at det skal klumpe seg sammen i spiserøret eller magesekken hans og ikke komme ut igjen. Hittil ser det heldigvis ut til å gå bra, for han er frisk og rask. Stopper han når jeg ser at han spiser av sanden ved å ta han vekk derfra. Og bare pirke i han og si nei hjelper ikke.

I dag var han ute uten bånd for første gang, og da begynte han å spise på sand/små-grus han fant ute også. Han slafset det i seg med stor appetitt, så ut som han var skikkelig sulten på sand. Prøvde å få han til å stoppe, men det gikk ikke, så måtte bære han til en annen plass.

Han har tilgang på tørrfôr hele tiden, så det er ikke på grunn av matmangel han spiser sanden.

Noen som vet hva dette kan komme av? Mangler han noe i kosten sin? Råd til hvordan jeg kan få han til å slutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han er grei i magen og har normal avføring, så synes jeg ikke du skal bekymre deg noe. Mest trolig er det bare en merkelig vane han har lagt seg til. Men en ting jeg lurer på: Da han spiste sand ute- var det sånn at han gikk rett bort og bare begynte å spise, eller snuste han lenge og vel der først? Det kan jo være en mulighet at andre katter hadde markert seg der. Da hender det nemlig at 'nestemann' fukter sanden grundig for riktig å få fram aromaen og 'budskapet' til førstemann. Og siden din nå er en liten sandspiser fra før, så kanskje det bare tok litt av liksom.. :fnise:

Slike nykker som dette bunner ofte i en av to ting- kjedsomhet eller nervøsitet. Skal pus ut på fri pote etterhvert? Hvis ikke er det viktig å sørge for nok stimuli den tiden han er inne. Jeg ville ha byttet ut klumpesanden jeg for sikkerhets skyld. Det er ikke så lett å få med seg alt som skjer. Videre ville jeg ha gitt han litt Zoolac både for å se om det kan være noe med magen likevel, og som forebyggende!

Skrevet

Takk for svar og råd, Aurora M. :) Han gikk rett bort og spiste av sanden ute, så ikke at han luktet noe særlig på den først.

Det er mulig han har kjedet seg litt siden han stort sett bare har vært inne hittil i livet sitt. Tenkte at det kom til å bli mer spennende og gøy for ham å komme seg ut nå når han er gammel nok, men syns det var ekkelt å se at han spiste sand ute også. Men kanskje han gir seg med det etterhvert når han får vært mere ute.

Hva er Zoolac? Og hvor får man tak i det?

Skrevet

Zoolac er et mage-tarmregulerende middel (en pasta) som du får kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær. De fleste katter liker det godt, så det pleier ikke være noe problem å få det i dem. :) Det er godt for det meste som kan feile pusemagene, og kan aldri gjøre noe skade. Derfor kan det også fint brukes som forebyggende. :)

Skrevet

Hvis du ikke får så mye Zoolac inn i munnen, så kan du gni litt rundt munnen hans sånn at han får det i seg når han tar en kattvask.

Skrevet

Takk for tips, Ismara :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...