Tussilago_2 Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 (endret) Var på visning i helgen -men hadde veldig dårlig tid (slet med å finne frem og skulle på en visning til som vi trodde vi ville like bedre...) Ser nå at den første leiligheten antageligvis ikke er solgt enda og at det står at man kan kontakte megler for å avtale visning. Lurer da på om det er merkelig at vi tar kontakt og ønsker en titt nr2. (Vi skrev oss på interesselisten da vi var der, så han har navnet vårt). Hvordan gjør dere det på visning? Hvor mye titter dere på? (Vi har vært på noen visning nå og mannen får fnatt når jeg åpner skapdører under vask for å se etter fukt. Har hatt med klinkekuler - men enda ikke fått meg til å bruke dem. Føler det er litt merkelig alle andre ser ut til at de bare titter kjapt og så bestemmer de seg...) Edit: ser nå at denne havnet i feil underforum... Endret 30. april 2013 av Tussilago_2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Jeg er en av de som er ganske kjapp på visning. For meg er det beliggenheten som er viktigst, og selvsagt størrelsen, antall soverom og slikt. Om kjøkkenet er 5 eller 15 år gammelt bryr jeg meg lite om, og om gulvet heller litt, er ikke det noe som gjør at jeg sier "nei takk" hvis magefølelsen min sier JAAAA!. Jeg leser takstrapporten grundig, selvsagt, og det er viktig at det lukter friskt der inne, god lufting på bad etc. Anonym poster: efd5ba241659b64be150e37935b5b857 1
Gjest barista Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Var på visning i helgen -men hadde veldig dårlig tid (slet med å finne frem og skulle på en visning til som vi trodde vi ville like bedre...) Ser nå at den første leiligheten antageligvis ikke er solgt enda og at det står at man kan kontakte megler for å avtale visning. Lurer da på om det er merkelig at vi tar kontakt og ønsker en titt nr2. (Vi skrev oss på interesselisten da vi var der, så han har navnet vårt). Hvordan gjør dere det på visning? Hvor mye titter dere på? (Vi har vært på noen visning nå og mannen får fnatt når jeg åpner skapdører under vask for å se etter fukt. Har hatt med klinkekuler - men enda ikke fått meg til å bruke dem. Føler det er litt merkelig alle andre ser ut til at de bare titter kjapt og så bestemmer de seg...) Edit: ser nå at denne havnet i feil underforum... Synes ikke det er rart at dere vil ha en visning nr2. De fleste tar bare en kjapp kikk, og titter rundt. Men hva med å ha med dere en fagperson, enten en dere kjenner, eller leie noen for noen kroner for å ha med dere? Koster jo litt, men er kanskje verdt det med tanke på bomkjøp. Når det er snakk om store penger, vil jeg heller dumme meg ut, enn å sitte igjen med katta i sekken.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Jeg sjekker i hjørner, fliser, rundt vask, vinduer osv. Jeg har kun vært på visning i tomme hus/leiligheter da, ikke mens selgerens ting fortsatt er i leiligheten.. Da hadde jeg nok følt at det var snoking å se inni skap Anonym poster: 3d0a9e8fce725c8694d9a34b7f9980b3
Tussilago_2 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2013 Nå er den lagt ut med ny visning på et tidpunkt jeg ikke kan, men får nå se om jeg får sendt mannen og noen andre til en titt nr.2. (og krysse fingrene for at det ikke går langt over prisantydning siden det ikke ble solgt etter forrige runde...)
Tussilago_2 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2013 Ja, har ingen problemer med å snok når det er tomt - men føler det er litt ekkelt når man titter under kjøkkenvasken og lignende og det står masse ting i skapet der... Greit nok at man ikke trenger å titte inn i vanlige kleskap, men akkurat under vaskene kunne de kanskje flyttet på ting???
orgus Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Det er jo vesentlig å studere det man skal bruke flere millioner da! Leste et sted at en gjennomsnitlig visning varer i sju minutter, mens vi gjerne bruker flere uker for å bestemme oss om å kjøpe en bil. Hvis du er usikker - spør megleren om det er greit at du tar en titt, tviler på at du får et negativt svar. Jeg var selv på en "privat visning" etter den ordinære, da jeg synes det gikk litt fort.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Ring gjerne for en titt nr to. Ikke ta med fagperson! Dersom dere oppdager noen mangler i etterkant, stiller dere dårlig i en evt sak da fagperson burde oppdaget dette på visning. Anonym poster: 5b3d756c604e76e3bc2953123dd2548b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Ring gjerne for en titt nr to. Ikke ta med fagperson! Dersom dere oppdager noen mangler i etterkant, stiller dere dårlig i en evt sak da fagperson burde oppdaget dette på visning. Anonym poster: 5b3d756c604e76e3bc2953123dd2548b Eller ta med fagperson, og få vite med en gang om det er katta i sekken .. Spørs jo HELT på hva slags fagperson du tar med!!! Det forventes ikke at en elektriker skal ha peiling på rør eller fukt bare fordi han er fagperson.. Anonym poster: 327a93a18d24b9d0eaf072621a13d1e3
orgus Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Trenger jo ikke ta med en snekker som har hammeren og tommestokken i lommen heller da.. 2
helenaa Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Hvis dere har vært der en gang, og fortsatt tenker at leil er aktuell, synes jeg dere skal be om privat visning. Er det ikke best om dere begge får se den? Som selger ville jeg i alle fall vist fram med glede!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Ta med en fagperson: folk behøver jo ikke å gå med navneskilt og CV på ryggen! Evt klager/utbedringer tas senere, eierskifteforsikringen dekker vel slike ting; det er de selger som er ansvarlig for. Anonym poster: a1f8ba3a4ef064525779240964238df2
Gjest Mariah Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Mitt inntrykk er at folk ikke er spesielt nøye, dessverre. Da jeg solgte leiligheten min kom det tydelig frem i prospektet at det var fuktproblemer ved vasken og at gulvet var veldig slitt enkelte steder. Selv når jeg og megler nevnte disse tingene gadd ikke folk å sjekke det, og dette var private visninger. Fikk solgt til bedre pris enn jeg trodde, så jeg er fornøyd, men tenker jo mitt om de andre. Jeg hadde iallfall sjekket ut området med fukt før jeg svidde av nesten 2 million på under 40 kvadrat.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Var på visning i helgen -men hadde veldig dårlig tid (slet med å finne frem og skulle på en visning til som vi trodde vi ville like bedre...) Ser nå at den første leiligheten antageligvis ikke er solgt enda og at det står at man kan kontakte megler for å avtale visning. Lurer da på om det er merkelig at vi tar kontakt og ønsker en titt nr2. (Vi skrev oss på interesselisten da vi var der, så han har navnet vårt). Hvordan gjør dere det på visning? Hvor mye titter dere på? (Vi har vært på noen visning nå og mannen får fnatt når jeg åpner skapdører under vask for å se etter fukt. Har hatt med klinkekuler - men enda ikke fått meg til å bruke dem. Føler det er litt merkelig alle andre ser ut til at de bare titter kjapt og så bestemmer de seg...) Edit: ser nå at denne havnet i feil underforum... Det du ser etter: -Niles salgsoppgave etter følgende: skadedyr, fukt, el-instalasjoner/rør utført av ufaglærte, ev om det skal foretas oppussing av fasader de nærmeste årene, øking av fellesgjeld/utgifter (påvirker salgsverdi men også salgbarhet) -Åpne skap under vask for å se på rør. Ikke fukt. Du ser om rørene ser ok ut eller ikke. -Åpne skap på kjøkken for å se etter: skitt (tegn på dårlig vedlikehold i boligen), lort etter dyr (ditto), stand på skap (må du bytte innredning?) -Åpne skap på bad og se på rør. Skru på vannet i vasken for å lytte etter rørlyder. Harker og hoster rørene så er systemet gammelt og dårlig. Det må du i så fall leve med når du flytter inn. -Sjekk toalettet om det står på gulv. Finn ut om det er skrudd eller limt? (om det er skrudd er membranen ødelagt og badegulvet ikke tett) -Har badet dusjkabinett? Se etter tørkeflekker rundt dette i så fall. -Sjekk om flisene på badet er nogenlunde gjevne. (er irriterende å ha en "snubleflis", men ikke skadelig for selve badet) -Bank i veggene litt her og der. Hva lytter du etter? Fukt/uregelmessigheter samt hvilke material veggen er laget av. -Se på vinduene. Er de tette eller trekfulle? Kjenner du kulderas når du tar hånden borttill må du beregne ekstra til oppvarming. --Bank i yttervegger. Høres de hule ut er det dårlig isolert. -Ta av skoene og kjenn etter om gulvet er kaldt. (så vet du om det er gulvkaldt) -Om dere har tenkt å endre romløsning så hør med megler hva som er ev. bærevegger (om noen) og se etter hvor rørene går (den veggen blir svindyr å rive). -Stikk nesen borttil veggen/inni kjøkkenskap og borti sluken på badet. Lukter det ekkelt? Lukt kan være vanskelig å bli kvitt og kreve oppussing. Klinkekulene er kun brukbare i ett tilfelle: om dusj på bad er rett påp gulv. Men i så fall skal du være i stand til å SE fallet. Ellers i leiligheter så er gulv etter standarden såpass skjeve at kulene vil trille både hit og dit (og slik skal det være - det er ikke en feil). Og megler blir nok bare glad om du ringer - h*n vil jo selge. Si det som der er, at dere fikk dårlig tid men gjerne vil ta en ekstra titt da dere likte det dere så men må se det en gang til for å bestemme dere. Fagperson er betydelig mindre aktuelt på en leilighet enn et hus. Fasade/tak/grunnmur etc er ting som kan gå virkelig galt på et hus - på en leilighet skal du ikke vurdere slikt noe særlig, men du må selvsagt ta en sjekk på sameie/borettslag e.l. om de har tingene i orden. Har de ikke det så kjøper du ikke, for da har hele huset et alvorlig problem. Anonym poster: af2260bd2642051d78688caf79e7bb38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå