AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Iblant synes jeg å innbille meg/merke at jeg etter måltider med mye karbohydrater (brødskiver, hamburger med brød, sjokolade el) iblant blir enten emosjonell "død", eller til og med nedstemt og smådeppa. På dager med mye karbohydrater føler jeg meg som en følelsesdød, sliten zombie. Om dette skyldes maten, eller noe annet, aner jeg ikke. Er dette bare noe jeg innbiller meg? Er det knyttet noen slike symptomer til en eller annen form for intoleranse knyttet til karbohydrater, eller til blodsukkersvingninger, f.eks? Synes også jeg får en litt feberaktigfølelse, varm, "tung" følelse i kropp/hode dersom jeg har spist mer enn et par brødskiver. Anonym poster: 9774e55703a550fb2e5c80ee5be47c46 4
Elanore Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Liker ikke å leve på karbohydrater selv, spesielt ikke raske. Da blir jeg slapp, energinivået og humøret svinger og jeg nyter det rett og slett ikke nok til at det blir verdt det for meg. 2
Gjest *MaggieQ* Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 På mye junk, sjokoalde, godteri etc over tid så blir jeg i dårlig humør. Tenker det har sammenheng med svingende blodsukker. Holder meg meg til villris, brun pasta, grove kornprodukter etc så har jeg masse overskudd og energi Så for mye raske karb=blæh Trege karbs= yey! 1
daemonia Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 På mye junk, sjokoalde, godteri etc over tid så blir jeg i dårlig humør. Tenker det har sammenheng med svingende blodsukker. Holder meg meg til villris, brun pasta, grove kornprodukter etc så har jeg masse overskudd og energi Så for mye raske karb=blæh Trege karbs= yey! Må skrive under på dette. Både jeg og sønnen min har det slik. Sukker, hveteprodukter, hvit ris, og andre raske karbohydrater gir meg dårlig humør, og jeg har ingen energi. Med grove kornprodukter, poteter, gulrøtter, kålrot, osv som fortsatt har noe motstand i tillegg til sunne fettsyrer og proteiner har den helt motsatte virkningen. Jeg blir opplagt, har et bedre og mer stabilt humør, og ikke minst så får jeg ikke den uggene følelsen.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Takk for svar! Hadde håpet det bare var noe jeg innbilte meg.. søren. :b Synes det er godt med litt brød av og til, og for ikke å snakke om sjokolade... Mon tro om noe av effekten kan dempes om man spiser litt proteiner og/eller fett ved siden av? Anonym poster: efb0eea07a0c828ed58a7c93174d85b7
JollyJolly Skrevet 30. april 2013 #6 Skrevet 30. april 2013 Jeg blir i alle fall garantert deppa av brød! Elsker nybakt brød, men det er oppskriften på en grinete morgen ...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Jeg blir i alle fall garantert deppa av brød! Elsker nybakt brød, men det er oppskriften på en grinete morgen ... Really? Jeg har ikke engang tenkt på hva som inneholder karbohydrater eller ikke. Men grovbrød er i alle fall både sunt og godt, så det spiser jeg hver dag og jeg er blid som en sol. Tror at om man tenker for mye på at "ånei.. det er karbohydrater i brød" osv når man spiser det, så blir man deppa av at man tror at man blir deppa av brød eller andre ting som inneholder karbohydrater. Det handler jo om at om man overbeviser seg selv om at man har vondt i magen for eksempel, så får man vondt i magen. Dette er psykisk. Kan for all del hende at du blir deppa av brød altså, men jeg tror at det meste egentlig ligger i psyken, og jeg har det sånn jeg også (altså om man tror at man er syk for eksempel så blir man det), så det er ikke ment frekt mot deg. Det beste er å ha et normalt forhold til mat, og ikke tenke for mye over det. Selvsagt viktig med variert kosthold, og å ikke spise for mye godteri. De spiste brød før i tiden også, og jeg tror ikke at de da tenkte på karbohydrater osv. Spis grønnsaker, frukt, kornbrød (eller f.eks ryvita knekkebrød), kylling, fisk eller annet kjøtt, og så får man i seg det man trenger i løpet av en dag. Jeg har selv drevet ganske høyt oppe med idrett og da på en god del konferanser med olympiatoppen, og man hører igjen og igjen at man bare skal spise sunt og variert, og ikke noe tull om karbohydrater osv. Dette sier leger og kokker også. Ikke noe feil med å ta seg en sjokolade i helgene og kose seg litt ekstra, for det heter jo å spise variert Anonym poster: eba0d6532e42a846f7c2aee4872f8e1c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 TS her: Jeg er nok ikke spesielt hysterisk hva kosthold angår, og jeg spiser heller ikke etter lavkarboprinsipper. I utgangspunktet, i forhold til det kostholder jeg har valgt å legge meg på (som er delvis basert på trivsel, delvis på helse), har jeg ingen motforestillinger mot å spise litt brød i blant. Så om dette er psykisk, foregår det isåfall på et meget underbevisst nivå. At korn er nødvendig er jeg dog uenig i da jeg ikke synes det gir mening om man ser langsiktig på menneskehetens utvikling fra et evolusjonistisk perspektiv. Men siden jeg ikke har motivasjon/viljestyrke/interesse (dessverre) unner jeg meg altså både brød og sjokolade og det som verre er. Uten å føle noe dårlig samvittighet rundt dette. Om man blir nedstemt og/eller føler fysisk ubehag blir det jo noe i veien med å kose seg med den type matvarer, dessverre.. Og det sier jeg ikke fordi jeg vil at det skal være sant. Jeg elsker sjokolade! Anonym poster: efb0eea07a0c828ed58a7c93174d85b7 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Really? Jeg har ikke engang tenkt på hva som inneholder karbohydrater eller ikke. Men grovbrød er i alle fall både sunt og godt, så det spiser jeg hver dag og jeg er blid som en sol. Tror at om man tenker for mye på at "ånei.. det er karbohydrater i brød" osv når man spiser det, så blir man deppa av at man tror at man blir deppa av brød eller andre ting som inneholder karbohydrater. Det handler jo om at om man overbeviser seg selv om at man har vondt i magen for eksempel, så får man vondt i magen. Dette er psykisk. Kan for all del hende at du blir deppa av brød altså, men jeg tror at det meste egentlig ligger i psyken, og jeg har det sånn jeg også (altså om man tror at man er syk for eksempel så blir man det), så det er ikke ment frekt mot deg. Det beste er å ha et normalt forhold til mat, og ikke tenke for mye over det. Selvsagt viktig med variert kosthold, og å ikke spise for mye godteri. De spiste brød før i tiden også, og jeg tror ikke at de da tenkte på karbohydrater osv. Spis grønnsaker, frukt, kornbrød (eller f.eks ryvita knekkebrød), kylling, fisk eller annet kjøtt, og så får man i seg det man trenger i løpet av en dag. Jeg har selv drevet ganske høyt oppe med idrett og da på en god del konferanser med olympiatoppen, og man hører igjen og igjen at man bare skal spise sunt og variert, og ikke noe tull om karbohydrater osv. Dette sier leger og kokker også. Ikke noe feil med å ta seg en sjokolade i helgene og kose seg litt ekstra, for det heter jo å spise variert Anonym poster: eba0d6532e42a846f7c2aee4872f8e1c Jeg kan skrive under på det med å bli nedstemt at f.eks brød. Jeg fikk sånne reaksjoner på eksempelvis brød lenge før jeg visste hva karbohydrater og proteiner var, hvertfall før jeg ble bevisst. Har blitt mer bevisst etter at jeg merket at jeg reagerte rart på ulik type mat. Anonym poster: faa07237c06e2a1885c89ddc55298686 1
Drizzt Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Iblant synes jeg å innbille meg/merke at jeg etter måltider med mye karbohydrater (brødskiver, hamburger med brød, sjokolade el) iblant blir enten emosjonell "død", eller til og med nedstemt og smådeppa. På dager med mye karbohydrater føler jeg meg som en følelsesdød, sliten zombie. Om dette skyldes maten, eller noe annet, aner jeg ikke. Er dette bare noe jeg innbiller meg? Er det knyttet noen slike symptomer til en eller annen form for intoleranse knyttet til karbohydrater, eller til blodsukkersvingninger, f.eks? Synes også jeg får en litt feberaktigfølelse, varm, "tung" følelse i kropp/hode dersom jeg har spist mer enn et par brødskiver. Anonym poster: 9774e55703a550fb2e5c80ee5be47c46 Brød er ikke bare karbohydrater. Det kan være hvetemel du ikke tåler, gluten eller annet der. Norsk brød som man kjøper på butikken inneholder mye unødvendig dritt. Jeg lager brødet mitt selv og tåler mer enn bra å spise en matpakke med 2 brødskiver når det trengs. 1
Redbull Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Jeg sitter lett i sofaen en hel dag om kosten består av polarbrød med nugatti, sjokolade, loff og anna drittmat. Jeg er over alt i huset, lufter hunden og lager sunne middager de dagene jeg spiser karboredusert, grønnsaker, egg og kjøtt. Så ja, jeg vil si jeg blir nedstemt av dårlige/raske karbs. 1
Glynis Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Pfft. Jeg er sjelden så lykkelig som når jeg får en nybakt kanelbolle. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Pfft. Jeg er sjelden så lykkelig som når jeg får en nybakt kanelbolle. Haha, joda, samme her. Følelsene før/mens jeg spiser det, er ingenting å klage på. Anonym poster: efb0eea07a0c828ed58a7c93174d85b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå