Gå til innhold

Hva gjør deres 9-åringer hjemme?

Tundra

Anbefalte innlegg

Bare litt lyst til å vite hvordan andre gjør det.

Min samboer har en datter på snart 10 som bor hos oss annenhver uke, ofte mer.

Jeg syns han er litt (eller egentlig veldig) slapp når det gjelder å sette henne igang med ting.

Og da tenker jeg på det med å hjelpe til hjemme.

Hva slags plikter om man kan kalle det det, gjør deres barn.

Går de med søppel, eller tømmer oppvaskmaskinen etc etc?

Får de ukepenger? Og hva må de gjøre for å fortjene det?

Han gir henne 50 kr i uka, og det eneste hun gjør er å rydde rommet sitt. Noe jeg syns er en selvfølge at man gjør, og det blir helt feil å gi henne penger for en sånn ting. Da hadde såfall jeg tjent meg rik hvis han skulle gitt meg penger for å rydde i huset... :-?

Jenta er kjempesnill, og jeg ser jo hvor hun har det fra... He he!

En rimlig rotete pappa...

Uannsett hadde det vært intressant å hørt synspunkter på dette.

Har ikke tatt det opp med han enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Betty

Jeg har ei jente på 11 og en gutt på 8 år og jeg må nok si at de ikke hjelper til så mye hjemme, nei. De må holde orden på rommet sitt og skolesekken sin ( ta ut matboks etc). Men ingen av de får lommepenger heller, for da synes jeg nok at innsatsen burde bli større :-? Dette synes de er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

De ukepengene min sønn får er helt uavhengig av plikter, så det spiller ingen rolle om han gjør lite eller mye.

Han har ikke så mange faste plikter, det blir nå mer til at jeg ber ham om å gjøre ting og tang når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
Han har ikke så mange faste plikter, det blir nå mer til at jeg ber ham om å gjøre ting og tang når det trengs.

Jeg har barn i tilsvarende aldersgruppe og de har tilsvarende oppgaver som barna til Starya. Det blir litt "til og fra", men oppfordringer skjer fra tid til annen. Dette kan f.eks. være å rydde rommene, fjerne leker fra stua/stuebordet, etc, etc. Men de har ingen faste oppgaver og "kravene" som stilles er ikke blandt de mest krevende.

Ukepenger får de uansett.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tiåring. Han får penger etter innsats. Gjør han ingenting får han ingen ukepenger. Vi har en liste han krysser av for ting han gjør. Gå i søpla 1 kr. Rydde rom 5 kr. Tømme oppvaskmaskin og sette på plass koppene 3 kr osv. Da kan han egentlig styre det selv om det blir ukpenger eller ikke. Da slipper man å mase også. Han sier heller aldri nei når man ber han om noe. For han vet jo at han får krysse på lista si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter får lommepenger, men har ingen plikter knyttet til dette. Jeg synes det er en grei løsning på mange måter:

* Hun lærer seg at det å hjelpe til hjemme ikke er lønnsarbeid, men noe vi alle gjør for at det skal være ok i heimen.

* Hun lærer å disponere penger - får en fast sum penger hver lørdag - that's it. Pengene må disponeres, og brukes de opp med en gang er hun blakk. Dette er altså lommepenger, til lørdagsgodt, blader etc., så hvis hun trenger noe eller det er noe ekstra kan hun få penger til det utenom.

* Jeg slipper det evige maset om penger til ditt eller datt i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde sånne lister hjemmed a jeg var lita. Funka supert synes jeg. Jeg sto på og jobba og fikk masse lommepenger. Søskene mine gjorde null og nix og fikk ikke noe.

Var ingen mas og kjefting for ting som ikke ble gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn får 50 kr for å holde det rent og ryddig på rommet og holde orden i gangen (henge opp yttertøyet, sette sko på plass). Gjør h*n ikke dette, får h*n heller ikke ukepenger. Jeg synes ikke det gjør noe om de får belønning for å hjelpe til.

H*n er ellers flink til å hjelpe til med støvsuging, oppvask og vasking av gulv, men hater å rydde. Så foreløpig blir h*n med på det h*n synes er gøy, og får selvfølgelig ros for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 9 åring får 50 kr i ukelønn, som egentlig ikke er lønn for noe. Men vi har også en liste, men den gir bare trekk i ukelønna. På lista er det skrevet endel selfølgeligheter som f.eks: ta matboksen ut av ranselen, henge opp jakke og sette på plass sko, rydde av bordet etter seg, legge skittent tøy OPPI skittentøyskurven osv.

For hver gang han ikke gjør det som forventes av ham, blir det trekk i ukelønna. Ikke mye, som regel bare en krone for hver ting, men det er nok til at han tar seg sammen og klarer å huske. Itillegg går det litt sport i ikke ha minus når fredagen kommer.

Vi ville ikke belønne ting som vi ser på som å delta i husholdningen, men slet litt med å få innarbeidet rutinene, denne metoden fungerer glimrende hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigeste tror jeg, er at barna lærer å rydde opp etter seg selv. Når de har spist setter de på plass fatet i oppvaskmaskinen. Når de har lest et blad i stua legger de det der det skal være etterpå. Når de har brukt et pledd bretter det det sammen igjen. Her må selvfølgelig de voksne være gode forbilder :wink:

Å lære at alle må rydde etter seg selv er det viktigeste de kan lære om å bidra til å holde et hjem koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en jente på 8 og en gutt på elleve og de må rydde.

De kommer hjem fra skolen og gjør lekser ,etterpå spiser de og da må de rydde opp etter seg, tømme oppvaskmaskinen og sette inn i den. Eldstemann må støvsuge og hun tørker støv. Rommet deres er det en selvfølge at de rydder. Enkelte ganger henger han opp tøy og hun bretter,

har de vært flinke i løpet av uken får de ukelønn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Mine barn rydder rommene sine hver fredag, og for det får de 50 kr. Ellers går de i butikken for oss, men hjelper ikke til noe særlig mer enn det.

Syns de kan få være barn en stund til, for alt det andre kommer tidsnok. Skal nok klare å lære de ett og annet underveis, men de er tross alt bare barn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min sønn på snart 9 år får 50 kr i uka. Da må han holde rommet ryddig, støvsuget rommet og resten av leiligheten en gang i uka. Være med og rydde av bordet når vi har spist. Vil han tjene noe utenom får han 10 kr ekstre for hver gang han vasker opp eller støvsuger utenom det han skal.

Å sette sko på plass og henge opp jakken etter seg er en selvfølgerlighet her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar!

Fikk noe ideer, får se hvordan de blir tatt imot.

Å holde 3 etg i orden helt alene er ganske slitsomt, sambo er flink han å men kunne nok ha vært bedre. Men sånn er det alltid!

Han gjør en del andre ting, og det fungerer fint sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 9 år får 60 kroner i uka. Pliktene han har er å holde rommet sitt ryddig og å legge fra seg skitne klær i skittentøyskurv bl.a.

Det er vel egentlig ikke pliktene han får ukelønn for, for å hjelpe til hjemme syns jeg alle kan kunne gjøre uten å få betalt for det. Men det er greit for ungene også å ha penger de kan gjøre hva de vil med også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...