Gå til innhold

Kapping av trepersienner

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Nile04

Kan noen vennlige sjeler der ute fortelle meg hvordan jeg kapper trepersienner i bredden?

Persiennene er 120 og vinduet er 110, må jeg kappe fem cm. på hver side, eller kan jeg ta alt på samme side uten at det blir stygt? De skal henge på et vaskerom, så de blir ikke nøye studert, men jeg vil jo ha det penest mulig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg ville kappet like mye på hver side, men det som er viktigst er jo at du ikke kommer i konflikt med snorene/styremekanismen.

Sånn rent praktisk hvordan du gjør det vet jeg ikke , for jeg har aldri kappet persienner.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

He he, lykke til!!

Vi har akkurat hatt det prosjektet med alumiliums persienner. Kjedelig og langtekkelig arbeid. :tunge1: Men det ble kjempefint når det var ferdig!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

Det er penest å ta like mye på hver side. Det er også lurt å ta en-to cm ekstra på hver side, slik at persiennens totale bredde blir litt mindre enn åpningen den skal dekke. Det blir ikke bra hvis den skraper borti utforingen hver gang du bruker den.

Jeg har akkurat kappet en tre-persienne fra IKEA: Holdt den godt sammenbundet, passet på at trådene lå midt på så de ikke ble kappet. Jeg rukte kappsaga, hadde en person som hjalp meg med å holde persiennen stabil, og kappet hele greia i en jafs . Med godt sagblad og litt forsiktighet blir det fine, strøkne "sårkanter" og det er heller ikke noe problem å kappe aluminiumsskinna. Ok, gjør det sakte og veldig forsiktig, pass for gnister :wink: så går det veldig bra. bruk gjerne en list som motkant mot endekanten (den motsatte siden av der du kutter) - da holder alle lamellene seg fine og rette.

PS: med kappsag mener jeg altså en maskinsag, også kalt gjæringssag. Den har jeg også kappet rullgardiner med - helt strøkent resultat!

Jeg tilpasset også persiennen med å fjerne de overflødige lamellene i bunn, slik at den passer helt perfekt når den er sluppet ned. Helt strøkent, og det for noen få hundrelapper :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til metallpersienner selges det egne "sakser", både på IKEA og andre steder. Men de funker nok dårlig på tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...