Gjest Ts Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Jeg har ei jente på seks år. Jeg og faren skilte oss for fire år siden, og hun bor hos oss begge. Det siste året har hun sagt mange ganger at hun ikke vil dra til faren, men vil ikke si hvorfor. I helga fortalte hun til sin bestemor at hun ikke vil bo hos far mer fordi far drar henne hardt i ørene når hun ikke hører etter. Hun har klaget på hodepine de dagene hun har kommet fra far, og sa nylig at hun hadde vondt i hodet fordi far hadde dratt henne i øret om morgenen fordi hun ikke sto opp med en gang han ropte. Han hadde da gått inn på rommet hennes, dratt av henne dyna og dratt henne ut av senga etter øret. Jeg har snakket med far, og han sa at han har gjort det flere ganger når hun ikke hører etter. Han sa at han tar i, slik at hun skal skjønne at han mener alvor. Han sa også at det er veldig effektivt, og at hun hører etter med en gang når han gjør det. Jeg har bedt ham slutte, og hans svar var da at han skal prøve, hvis hun hører etter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler meg så maktesløs! Jeg vet at unger trenger begge foreldrene sine, og vil ikke ta fra henne pappaen sin. Samtidig greier jeg ikke tanken på at hun ikke har det bra. Gode råd?
Gabler Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 For din datters skyld bør du kontakte barnevernet så fort som mulig. Gjør det for henne. 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Kontakte barnevernet. Barnevernet er der for å hjelpe foreldre og barn. Det er det aller lureste du kan gjøre. For hvis noen annen finner ut av at det der skjer og de kontakter barnevernet og det kommer frem at du har visst om dette men ikke rapportert det... Anonym poster: 3f29af2d01014bc56eb7775bb3fb5d8f 11
Gjest Kv84 Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Du må kontakte barnevernet, om du ikke gjør det så lar du jo han fortsatte med det. 4
Trude.lutt Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Ingen barn trenger en foreldre som slår. Du vet det, datteren din har sagt ifra. Du er forpliktet til å gjøre noe med det. Dette må politianmeldes. Evt koble inn barnevernet. Han kan ikke være alene med barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 For min del virker det som om far ikke ser det alvorlige i dette. Som de andre sier; kontakt BV og ta det derfra. Anonym poster: 6e3f94cedf15db846416b5f6aa976a95 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Hva når han er sliten og virkelig mister besinnelsen? Tenk om han en gang, det er nok med en gang, slår henne virkelig hardt fordi han mister besinnelsen totalt og hun blir skadet for livet? Du kan enten gjøre det du kan her og nå eller du kan la det får gå ut over din datter fordi du ikke bryr deg nok om henne til å få satt en stopper for dette. Valget er ditt. Anonym poster: 3f29af2d01014bc56eb7775bb3fb5d8f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Dette må stoppes nå. Og da er det mer i dag og ikke i morgen jeg mener. Det kan faktisk få ganske store negative konsekvenser for din datter. Og skal det så lite til for han å dra henne i ørene bare hun ikke kommer med en gang han roper, så er nok ikke grensa så velig lang for han til å slå, risting eller rett og slett juling for den minste lille ting. Det er også ulovlig og det finnes ingen unskylding for å hverken slå unger, eller å stå å se på. Jeg hadde ikke sendt mitt barn til han noe mer om jeg var deg. Anonym poster: d4ee5726e3ddd6c722c4ce28711b7eb3 5
Gjest Ts Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Takk for svar. Jeg vil bare det beste for min datter, men allikevel vil jeg prøve å ha et best mulig forhold til barnefaren. Han er tross alt faren hennes, og jeg vil jo helst at hun skal ha et godt forhold til oss begge. Hun kommer hjem om et par dager, og jeg håper så inderlig at det ikke har skjedd noe nå. Jeg tok det opp med far med en gang jeg fikk høre om det, men det bekymrer meg virkelig at han ikke synes det er galt. Jeg har også tenkt barnevern om det skjer igjen, men hva med skolen? Bør jeg ikke snakke med læreren? Er det jeg som skal melde, eller kan skolen gjøre det hvis hun forteller det til læreren? Jeg fikk som sagt greie på dette nå i helga, og holder på å fordøye det...
Sweet77 Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 (endret) Barnevernet er rette instans om dere har delt omsorg, ja. Samtidig vil de sannsynligvis si til deg at det er ditt ansvar å holde henne hjemme dersom du har mistanke om mishandling - i motsatt fall vil du bli holdt ansvarlig, og kan miste omsorgen, om det kommer fram. Mitt beste råd er å IKKE sende jenta på et eneste opphold til, og samtidig ta kontakt med en advokat som kan barnerettsvern. Du vil få samme råd hos barnevernet, men det beste er at du viser handlekraft selv først. Advokaten vet nøyaktig hva du skal gjøre og hvordan du skal forholde deg. Dersom det er mulig å "fikse" situasjonen, da mener jeg om det kun er et spørsmål om - uvitenhet - fra fars side, så vil de også vite hvordan du skal gå fram. Så fort du har kontaktet advokat, tar du kontakt med barnevernet. Det de vil høre er at du ikke under noen omstendighet vil sende barnet dit før dette eventuelt er fikset, og ta gjerne med det du sa om at du samtidig bekymrer deg for at jenta skal bli stående uten kontakt med far. Men vær klar på at du likevel vil holde henne unna så lenge det er fare for mishandling. Da ser de at du har jentas fulle ve og vel i tankene på alle måter, og at du velger riktig. Edit: Det er denne veien du skal gå. Ikke veien om skolen. Dette blir først aktuelt senere i prosessen, om det blir det i det hele tatt. Også her vil advokaten fortelle deg hva du skal gjøre. Endret 29. april 2013 av Flair 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Far til vår sønn klapset han i bakhodet når sønnen gjorde noe galt eller ikke hørte. Det var ikke hardt men sønnen vår tok det som avstraffelse. Vi hadde delt samvær. Jeg fortalte far at han måtte slutte, han gjorde det etter en tid, jeg spurte sønnen vår om han hadde sluttet og det bekreftet han. Sønnen vår har per i dag ikke kontakt med sin far pga fars sinne og avstraffelse, så det du mener med at du vil at din datter og eks skal ha et godt forhold ødelegger far kanskje for alltid nå. Hun er ikke stor nok til å nekte å ha samvær med far, hun er nok også redd for hva som kan skje om hun nekter. Anonym poster: 5055e7f6b7e7346e1e2ea8414e866a25 4
The Kitten Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Takk for svar. Jeg vil bare det beste for min datter, men allikevel vil jeg prøve å ha et best mulig forhold til barnefaren. Han er tross alt faren hennes, og jeg vil jo helst at hun skal ha et godt forhold til oss begge. Hun kommer hjem om et par dager, og jeg håper så inderlig at det ikke har skjedd noe nå. Jeg tok det opp med far med en gang jeg fikk høre om det, men det bekymrer meg virkelig at han ikke synes det er galt. Jeg har også tenkt barnevern om det skjer igjen, men hva med skolen? Bør jeg ikke snakke med læreren? Er det jeg som skal melde, eller kan skolen gjøre det hvis hun forteller det til læreren? Jeg fikk som sagt greie på dette nå i helga, og holder på å fordøye det... Det får da være måte på hvor mye ansvar man skal skyve over på skolen. Dette er ditt ansvar og du må kontakte barnevernet 3
La Guapa Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Din datter er fullstendig avhengig av deg nå! Det er ikke normalt å dra barn i ørene ut av senga. At hun har hodepine og ikke vil til far er et stooooooort tegn på at du må handle NÅ ! Varsle far om at du ikke kommer til å sende barnet til ham før han legger fysisk avstraffelse helt på hylla! Du må kontakte BV og registrere hendelsen som en bekymring. La ikke ønsket og drømmen om at han skal være en far for jenta deres gå foran barnets beste ! Kjære deg: nå må du hente frem løvemammaen i deg !
Strixvaria Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 Det er ungen som har førsteprioritet her, og som forelder må man tenke på hva som er best for ens barn - ikke for en selv, ikke for den andre forelderen, men for BARNET. At faren drar barnet i ørene når hun ikke står opp fort nok høres helt sinnsykt ut; jeg lurer veldig på hva han kan finne på når han virkelig blir sint.. Ta kontakt med advokat og BV - ikke send henne på flere samvær, og sørg for at noe blir gjort i denne saken. Datteren din har ikke godt av å være hos faren sin, og hun det hun trenger at DU, som er MAMMA, tar ansvar og setter ned foten. Det er ingen grunn til å vente - advokat kan du ta kontakt med I DAG. 2
Gjest gunda Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Uff, jeg får vondt i meg. Hun blir sviktet av sin far som fysisk mishandler henne, og når hun endelig har fortalt det til noen så svikter de også. Christoffer saken kommer opp i hodet mitt. Du MÅ kontakte barnevernet og du MÅ la være å sende mer på samvær. Tilby samvær på dagtid, at han tar henne med på svømming, aktiviteter osv. Ting hvor du vet andre er tilstede. At du setter kontakten med faren høyere barnets sikkerhet syns jeg høres grufult ut. Du burde ikke sendt barnet på samvær i det hele tatt. Jeg har selv nektet samvær i mange år pga en spesiell situasjon. Når faren ble tatt av politi ble det også sendt bekymringsmelding siden han hadde barn. JEG ble innkalt, ikke faren. Og jeg fikk skryt og svart på hvitt at jeg måtte fortsette på samme måte. Saken ble lukket uten undersøkelse. De sa også klart ifra at hadde de funnet ut at jeg hadde sendt på samvær hadde jeg ligget dårlig an og min omsorgsevne ville blitt kraftig undersøkt. Den dagen jenta di sier ifra til læreren og en melding sendes via skolen ligger du dårlig an. Som forelder må en avogtil sloss. Dette er ikke en kamp du kan velge å overse.
Gjest Elseby13 Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Jenta har meldt et overgrep til deg. Hvis du ikke gjør noe for å beskytte jenta di, er du også en overgriper.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 I vårt land er det ikke lov å slå eller annen håndgemeng. Dette blir straffet med bøter eller fengselsstraff. Hvorfor vil du at den lille, forsvarsløse jenta di skal oppleve dette uten at far blir straffet??? Ingen trenger en sånn far.
Gjest Gunda Skrevet 1. mai 2013 #18 Skrevet 1. mai 2013 Tenker enda på denne jenta jeg. Hadde jeg vidt hvem dere var hadde jeg meldt dere. Du viste om stemor du sendte nå på samvær!
Miss moneypenny Skrevet 1. mai 2013 #19 Skrevet 1. mai 2013 Hadde det vært mitt barn hadde jeg definitivt meldt fra til barnevernet. Skjønner ikke at det er noe å lure på. Jeg hadde ikke tålt tanken på at dattera mi kanskje ble dratt etter ørene mens jeg satt hjemme i sofaen og ikke gjorde noe med det. Beklager om jeg virker brysk, det er ikke meningen. Men i mine øyne er ikke dette noe du bare kan "håpe at ikke skjer".
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #20 Skrevet 1. mai 2013 Er i samme situasjon. Anmeldte barnefaren, barnet var i dommeravhør og bekreftet hele greia. Konklusjon = barnefaren har temperaments problemer. Far har fortsatt samvær! Snakket med barnevernet og faren skal få hjelp med sinnemestring osv. Jeg har bestemt meg å kreve daglig omsorg, skaffet meg advokat og snart er det 1. rettsmøte. Anonym poster: 2511ba4d959cf8cd56e1c6bd5bf9fb8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå