MilkMaiden Skrevet 2. april 2004 #1 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg tror jeg må ha verdens mest overfølsome mandler, det skal jo ingenting til før jeg får halsbetennelse og det av de snodigste grunner. (mistenker sterkt at denne halsbetennelsen er et resultat av oralsex :oops: av alle ting) Men vil legen min fjerne dem, Neeeida, "Du må ha minst 7 halsbetennelser i året før vi tar mandlene dine" sier han og sender meg på dør med et fnys. Nå har jeg halsbetennelse kanskje en 3-4 ganger i året, alt etter for hva jeg utsetter meg for og når jeg ikke har halsbetennelse, har jeg noen ekkle, gule klumper som kommer fra mandlene hele tiden. Jeg synes at jeg burde få fjernet dem, hva tror dere? De gjør da mer ugangn enn nytte føler jeg. Det skal riktignok sies at jeg har fjernet polyppene (falske mandler), men dette kan da vel ikke ha noen innvirkning på hvor vanskelig det skal være å få noen til å fjerne de ordentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 6. april 2004 #2 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg skal ikke svare noe medisinskfaglig, der ville jeg stolt på legen. Men det høres da unektelig plagsomt ut. Halsbetennelse kan man jo overleve, er jo forskjellig i styrke på de. Går de over av seg selv, eller bruker du antibiotika hver gang? Det jeg synes hørtes plagsomt ut var gule klumpene som kom opp av halsen. Har du fått noe informasjon om hva det er? Men det lille poenget mitt - de er visstnok mye strengere med å fjerne mandler nå enn de var før. Var en periode i min barndom hvor de fjernet mandlene til "alle og enhver". (Selv hadde jeg halsbetennelse forholdsvis ofte, og legen sa til mamma at hvis jeg fikk det en gang til - da gikk mandlene. Etter det tok det flere år før jeg fikk halsbetennelse igjen.. Men får allikevel ganske ofte igjen nå, i voksen alder.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #3 Del Skrevet 6. april 2004 Mandlene dine er en del av imunforsvaret ditt, men ved gjentatte betennelser kan det slite og ødelegge vevet i mandlene og da bør man fjerne de. Jeg hadde masse halsbetennelser og tok mandlene for rundt fire år siden, og ble ikke bedre etterpå, jeg hadde like mye og ofte vond i halsen, det hjalp meg ingenting! Så et bedre alternativ er å styrke imunforsvaret ditt,så du blir kvitt ev bakterier og virus som forsøker seg på deg,før mandlene hovner opp. Jeg har vært mye bedre de siste to åra,jeg spiser masse c vit (1gx3)og en multivitamin med mye sink, renser kroppen i ny og ne(med urter) og tar å gurgler halsen ved hver antydning til vond hals. du kan gurgle i alt mulig rart, saltvann, div eteriske oljer(eucalyptus,tea tree,peppermynte,sitrus) solhatt(som du itillegg bør drikke 20-40 dråper av!) og min favoritt, grapefruktkjerne ekstrakt. C vit og multivitaminer koster ikke så mye, og dessuten er det jo bra for andre ting også (bedre enn narkose! og stikkpiller i to uker) prøv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 7. april 2004 #4 Del Skrevet 7. april 2004 Det tok 8 år med gjentatte halsbetennelser, bihulebetennelser og streptokokk A-infeksjoner samt kronisk forkjølelse før legen min ville fjerne mandlene mine. Gå til en øre-nese-hals-spesialist, som kan undersøke deg ordentlig, og bedre vurdere hvorvidt du har et reelt behov for å fjerne mandlene. Å fjerne mandlene er en veldig lettvint selvdiagnostisering for oss med mye problemer med øre-nese-hals Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå