Gå til innhold

Ønske seg tjenester i stedet for ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En tanke slo meg. Vi skal jo ha en normal ønskeliste med servise, et par ting til kjøkkenet og hjemmet, noe pyntegreier og slikt, pluss et veldedig formål. Og selv om vi trenger nytt servise og blir glade for en kjøkkenmaskin, så har vi jo egentlig nesten alt vi trenger. Mange av disse tingene trenger strengt tatt ikke å stå på lista.

Det vi ikke har all verdens av er tid. Vi har stadig noen rydde-/oppusningsprosjekter i heimen. Men det går saaakte - både fordi vi ikke har all verdens tid til overs, og fordi vi er flinke til å bruke den tiden på ting som er morsommere enn rydding. :fnise: Også slo det meg: går det an å sette tjenester på ønskelista? Som f.eks. hjelp til å skru sammen IKEA-møbler, hjelp til å male en vegg, sjauehjelp eller bare "litt av din tid en dag det passer deg"?

Det er mange fordeler. Mindre materialistisk og mer miljøvennlig, det gir oss tid med folk vi liker og et spark i ræva til å få noe gjort, og det kan være et fint alternativ for de som ikke har så god råd. Og siden det står sammen med flere andre ting på lista, så er det jo faktisk bare folk som VIL hjelpe til som kommer til å tilby seg det. Men så er det jo litt utradisjonelt. Mon tro om noen vil synes vi er fryktelig sære? Eller til og med frekke? Og kanskje det blir håpløst å få gjennomført i praksis?

Uansett, alle tanker og synsinger tas i mot med takk. :)

Anonym poster: 7154f16f0c85b1e32e8fb4ae5cbd7ad7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres supert ut jeg :)

• Liker 3
Skrevet

Helt sikkert noen som vil mene dere er frekke og sære, men jeg syns det er en god ide jeg! Man kan da ønske seg hva man vil!

• Liker 3
Skrevet

Kjempegod ide når man har "alt" synes jeg. Skal jammen meg ta med meg den tanken :-)

• Liker 2
Skrevet

Vel, hadde noen ønsket seg at jeg skulle komme og rydde hos dem, bli med på oppusningsprosjekt så hadde jeg blitt irritert. For slike tjenester koster jo vanligvis skjorta når man må hyre hjelp så i realiteten så har man ønsket seg en gave til verdi av 3000-10000 kr.

• Liker 3
Gjest Mariah
Skrevet

Enig med siste kommentator, jeg vil mye heller kjøpe en gave enn å føle at jeg gir en dårligere gave fordi jeg prioriterer tiden min på min egen bolig etc.

Du sier dere har alt, men hva med gavekort på opplevelser? Reiser? Nytt kamera?

Har flere venninner som gifter seg i disse dager, og mye som skrives på lista er fyll fordi det skal være noe for alle i forskjellige prisklasser. Tror neppe du finner noen som har en ønskeliste som kun inneholder ting de virkelig vil ha.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette er typisk en slik ting folk digger eller hater. Men på en annen side er det jo et ønske, ikke et krav, så folk som misliker det kan jo la være. Jeg hadde nok heller gitt gave, ikke fordi jeg er i mot å hjelpe venner, men fordi jeg synes det er rart å gi en slik gave. Ser for meg at det ikke blir noe av også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hadde noen ønsket seg at jeg skulle komme og rydde hos dem, bli med på oppusningsprosjekt så hadde jeg blitt irritert. For slike tjenester koster jo vanligvis skjorta når man må hyre hjelp så i realiteten så har man ønsket seg en gave til verdi av 3000-10000 kr.

Takk for ærlig tilbakemelding.

Vi forventer selvfølgelig på ingen måte at noen skal hjelpe til tilsvarende den verdien. Jeg tenkte mest å bruke en 2-3 timer på et par småtterier som hvem som helst kunne gjøre, og uten at det skal være stress og styr og og prestasjonsmas. Ikke profesjonelt utført arbeid, eller at vi vil at de skal gjøre det bare for at de skal spare penger.

Vi har jo venner som har stilt opp på sånt helt uten å forvente noe som helst, så at det finnes noen som kunne tenke seg å gjøre det, vil jeg tro. Jeg synes kanskje du overtolker litt (i kjent og kjær Gjest-stil, men det er jo strengt tatt en av grunnene til at jeg liker deg). Men det er vel uansett en indikasjon på at det, om det i det hele tatt blir noe av, bør fremgå veeeeldig tydelig hva vi mener.

• Liker 4
Skrevet

Vel, hadde noen spurt om jeg gadd å bli med på å male stua hadde jeg sagt ja (jeg elsker å male), jeg hadde derimot sagt nei til ryddedugnad. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste kommentator, jeg vil mye heller kjøpe en gave enn å føle at jeg gir en dårligere gave fordi jeg prioriterer tiden min på min egen bolig etc.

Du sier dere har alt, men hva med gavekort på opplevelser? Reiser? Nytt kamera?

Har flere venninner som gifter seg i disse dager, og mye som skrives på lista er fyll fordi det skal være noe for alle i forskjellige prisklasser. Tror neppe du finner noen som har en ønskeliste som kun inneholder ting de virkelig vil ha.

Neida, vi har ikke vanskeligheter med å fylle opp lista med ting vi både liker og kan ha nytte av. Men jeg er ærlig talt dritt lei av alt overfokuset på penger, ting og tang i forbindelse med bryllup. Og prøver å tenke litt utenfor boksen og å lodde stemningen for nye ideer. Er jo ikke vits i å ønske seg noe om ingen er interessert i å gi det heller :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har snakket om å nevne noe sånt som det du foreslår muntlig for et par av gjestene. Dette er typ eldre menn med god tid, men fortsatt ved grei fysisk helse.

De fleste gjestene vet jeg befinner seg i samme situasjon som oss, og med alle dugnader, egen oppussing, barn å følge opp osv osv vet jeg i alle fall at jeg ville foretrukket å kjøpe en gave til en tusenlapp. (Kjøpe meg ut av dugnadsjobbinga, hehe)

Anonym poster: 80e7d9a710d8ef76b84f3d4594d1e189

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette virker som en kjempegod idé Gjestene bestemmer jo selv om de vil kjøpe noe, eller gi en hjelpende hånd :)

• Liker 4
Skrevet

Kul ide :)

• Liker 2
Skrevet

Syntes det var en veldig god i idè jeg. Når mamma og stefaren min giftet seg i januar, hadde tante laget en liste fra måned til måned som passet disse månedene. F.eks grillkveld, klippe hagen, male hus, lage pakkekalender til julen - den listen ble fort full og folk lo seg i hjel. For de syntes det var en morsom og god idè :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist utfall i et bryllup. Alle gjestene ler seg i hjel.

Syntes det var en veldig god i idè jeg. Når mamma og stefaren min giftet seg i januar, hadde tante laget en liste fra måned til måned som passet disse månedene. F.eks grillkveld, klippe hagen, male hus, lage pakkekalender til julen - den listen ble fort full og folk lo seg i hjel. For de syntes det var en morsom og god idè :)

Anonym poster: 261411b91268f58e3595fa7e1e147ee4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker som en god idé om dere både skriver opp vanlige gaver og tjenestegaver på lista, for da kan folk velge:)

Jeg hadde ikke hatt noe imot å hjelpe 2-3 timer med oppussing:)

Skrevet

Trist utfall i et bryllup. Alle gjestene ler seg i hjel.

Anonym poster: 261411b91268f58e3595fa7e1e147ee4

Fordi de syntes det var morsomt, kanskje? ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har delte meninger.

Først: jeg synes det er greit å be om tjenester så lenge du spesifiserer tidsbruk osv i ønskelisten. Ikke skriv "maling av vegg", for det kan faktisk ta mange dager.

For det andre: kall en spade for en spade, ikke pakk det inn i fine forklaringer som miljøvennlighet og kvalitetstid.

Å skru opp en IKEA-kommode er ikke noe som er miljøvennlig, mindre materalistisk og som gir mer tid med venner. Det er rett og slett bare en tjeneste. Ikke noe mer. Jeg synes det blir helt tåpelig å pynte på sannheten.

Hvis du er ute etter noe som oppfyller overnevnte krav må du nesten se på veldedige formål dere gjør sammen. Man kan for eksempel være frivillig på suppesentralen, Røde Kors, organisasjoner for omplassering av dyr osv.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Og så foreslår jeg en ting:

Stryk umiddelbart ting fra ønskelisten du ikke trenger, som du bare har der som "fyll". Drit i det folk sier om at du skal ha i alle prisklasser osv. Det er ikke noe poeng i å ha huset fylt opp med krimskrams dere ikke trenger, som dere aldri bruker, og som dere aldri har fremme.

Sett KUN opp de tingene dere virkelig trenger eller har behov for. Og så spesifiserer du at de som ikke finner noe i sin prisklasse kan donere til det veldedige formålet du nevnte :) Så enkelt kan det altså gjøres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har delte meninger.

Først: jeg synes det er greit å be om tjenester så lenge du spesifiserer tidsbruk osv i ønskelisten. Ikke skriv "maling av vegg", for det kan faktisk ta mange dager.

For det andre: kall en spade for en spade, ikke pakk det inn i fine forklaringer som miljøvennlighet og kvalitetstid.

Å skru opp en IKEA-kommode er ikke noe som er miljøvennlig, mindre materalistisk og som gir mer tid med venner. Det er rett og slett bare en tjeneste. Ikke noe mer. Jeg synes det blir helt tåpelig å pynte på sannheten.

Hvis du er ute etter noe som oppfyller overnevnte krav må du nesten se på veldedige formål dere gjør sammen. Man kan for eksempel være frivillig på suppesentralen, Røde Kors, organisasjoner for omplassering av dyr osv.

Den var litt urettferdig, synes jeg. jeg har ikke hevdet at vi ønsker å være 100% miljøvennlige (da burde vi jo droppet hele bryllupet) - men vi ønsker å gjøre hele gavegreia så fornuftig som overhode mulig. For gaver kommer folk tydeligvis til å gi uansett - svogeren min sa KLART ifra at de ikke ville ha noe. De endte opp med et bord fullt av drit som ikke kunne byttes en gang.

de vi vil er å finne de beste alternativene. altså ting som er MER miljøvennlige enn de tradisjonelle gavene. Vi sitter så absolutt ikke med noen illusjoner om at vi redder.verden her. vi har tallerkner. vi kan kvitte oss med dem og ønske oss 12 nye - eller vi kan få et par kompiser til å hjelpe oss med å kaste gammelt skrot på fyllinga/gjenvinningssentralen. min logikk tilsier ihvertfall at det siste er et bedre alternativ.

og som jeg skrev: det har aller mest med tid å gjøre. ikke blekkulf. :P

ellers takk for gode tips! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...