AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Hvorfor er det sånn at så mange syns det tar mye tid til husarbeid? Jeg fatter det virkelig ikke. Har ganske mange venninner som bare går rundt å rydder/vasker ja alt mulig av husarbeid hele tiden. Hvorfor bruker mange så lang tid på dette? Det er jo ganske enkelt. Har du spist så setter du inn i oppvaskmaskinen/vasker opp med en gang. Tørker av benken og kanskje koste over gulvet om man smuler veldig. Kler man av seg så putter man i skittentøyet med en gang og ikke lar det ligge rundt og slenge. Står man opp så kan man re sengen med engang. Det tar bare 5 sekunder. Og når man skal skifte sengetøy kan man ta 5 minutter før man legger seg. Har du lest en bok, brukt en skriveblokk, verktøy ja hva som helst, da legger man det der man fant det med engang man er ferdig å bruke det så slipper det å hope seg opp med rot. Hvorfor klarer man ikke dette? Måtte bare få det ut. Takk for meg! Anonym poster: 60c442ddfa3444597687c4ed463e6a47 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Alle er ikke like strukturerte. Hurra for mangfoldet blant oss mennesker :-) Anonym poster: ecd42dac12bca6a1e9379bc26a8fffd2 1
helenaa Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Se for deg 4-5 mennesker i samme hus som IKKE følger de lure reglene dine... 9
Chien Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 (endret) For oss som roter et rom på 2 minutter mens vi leter etter én ting, og kaster rundt oss de andre klærne og tingene mens vi leter. Og for oss som ikke alltid gidder å rydde opp fat og kniver og glass med en eneste gang etter det er brukt. Og for oss som har med en hund som drar inn grus og støv og røyter. Og for oss som generelt er litt rotete, så blir det fort rotete og det tar en stund å rydde opp igjen. Heldigvis har jeg bare 50 kvm!!! Hehe PS: Jeg rer aldri opp på sengen! Forstår ikke vitsen. Har aldri forstått vitsen med det. OK, gjør det når jeg får besøk, men aldri ellers. Endret 29. april 2013 av Chien 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Vi er ganske flinke, men det blir fort rotete her fordi vi har liten plass. Så om vi får bare 1 ny "ting" i hus så blir det rotete. Og man skal ikke re sengen like etter man har stått opp Bruker alltid å re den når vi kommer hjem fra jobb. Er forresten 2 voksne i leilighet, uten barn. Anonym poster: 66c75e17adbbd62726747181a5d2bc76
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Hos meg bor det en liten gnom (nei, ikke mannen min...) som roter som bare juling mens jeg er på jobb :-/ Anonym poster: f2ddc47870ac4faf0fa9662563e19a70 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Kommer an på hvordan man vil ha det også. Jeg synes alltid det er noe som trenger å gjøres, det du nevner er jo bare daglige småting. Tørke støv, vaske i kjøleskapet, bak toalettet, lister, skapdører, speil, vinduer... Jeg liker å ha det rent, men så syter jeg heller ikke da Anonym poster: 00c27233bf3a5c22ac726519981878d8 1
Orchideae Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Fordi man ikke alltid rekker det. Og da må man ta igjen det etterpå. Om vesla vår gråter prioriterer jeg heller henne enn å sette inn i oppvaskmaskina, eller rydde opp leker eller hva som helst. 1
sommermor Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Dette høres veldig flott og strukturert ut.Har du barn forresten? Med barn så er det ikke så lett å ha det så ryddig og fint hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Hva med halvskitne klær?? De får vi aldri bukt med hjemme hos oss. Vil jo ikke vaske bukser og gensere om de bare er brukt en gang, men så vil vi gjerne bruke andre klær dager etter. Henger opp noe, men til slutt er det ikke plass og vi hiver de over alt. Så blir de krøllete og må vaskes likevel.. Anonym poster: 2c0f78e425fcc0f7fa69456c01bd49b9 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Dette høres veldig flott og strukturert ut.Har du barn forresten? Med barn så er det ikke så lett å ha det så ryddig og fint hele tiden. Ja har et barn på 8 mnd. Klart om h*n gråter og trenger meg at jeg prioriterer det, men da tar jeg det andre etterpå og det tar 2 minutter i stedet for at jeg skal samle opp å bruke evigheter på det senere. Anonym poster: 60c442ddfa3444597687c4ed463e6a47
Gjest Crazycatlady Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Det kommer vel an på hvor ryddig og rent man vil ha det. Noen ser jo rot og skitt overalt, mens andre er mer fleksibel. Bryr meg ikke så voldsomt om det er litt rot her og der. Har andre ting jeg prioriterer før rydding og vasking, men enkelte ting takler jeg ikke. Som skitten oppvask og søppel. 1
Brunhilde Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Jeg tror det er det at vi er forskjellige. Jeg har mine rutiner, og det er sjeldent rotete hos meg, men jeg bruker allikevel glatt 2-3 timer på å gjøre rent en gang i uken. Noen ganger enda mer. Det tar tid å vaske vinduer, tørke støv, støvsuge og vaske gulv. For meg holder det nemlig ikke at det er ryddig, jeg vil ha det rent også.
Chloe- Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 En dag i uken spiser jeg middag " på vei ut døra" fordi skole og jobb er rett etter hverandre = oppvask i vasken. Andre stressende dager havner tallerkner der om oppvaskmaskinen er full og man ikke har tid til å tømme den der og da. Tøyet mitt blir halvskittent på en dag, altså legger jeg det over en stol til det skal brukes igjen - noe som selvfølig ikke skjer på hvertfall en uke. Vil jo ikke gå i det samme.. Samboer legger seg før meg, så når jeg skal snike meg lydløst inn på soverommet i bekmørket havner klærna ofte på gulvet. Bager og kofferter pakkes ut av gradvis, da det ofte blir utrolig hektisk jobbmessig etter en periode med fri. (Og jeg akter ikke å kutte ned på ferien for å få bedre utpakkingsmargin.) Flere bøker leses samtidig, fordi jeg glemmer å ta de med meg eller fordi jeg vil bytte tema. Ryddes de inn i hylla får jeg aldri lest slutten. Flere i husholdningen vil gå gjennom posten, altså får både brev og reklame benkplass på kjøkkenet. Både sengetøy og sofapledd ligger i bylter, for om vi skulle brette det pent er hunden flink til å krølle det til igjen. Og det var noen få grunner til at det blir skippertaksrydding her i huset 2
Vera Vinge Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Jeg syns det var mye lettere å holde det ryddig før vi fikk barn. Når vi nå har en liten en som tasser rundt og drar med seg ting overalt, krever det mer enn før. Samtidig har jeg blitt flinkere til å ikke utsette ting, fordi man aldri vet når man får gjort det igjen. Det er mye som både tar kortere tid og føles enklere om man gjør det med en gang. Og så må jeg si jeg merker en psykisk forskjell på når ting er vanlig hjemme, og nå, som vi pusser opp en halvetasje. Det betyr at vi en periode nå har en ekstra sofa i stua, samt flere andre møbler, fordi vi må oppbevare møblene fra peisestua i stua. Når det da ser såpass overmøblert ut, blir det som jeg gir litt mer blaffen i hvordan det ser ut enn til vanlig. Det var interessant å innse hvordan jeg er mye flinkere til å holde det ryddig når det først er ryddig i utgangspunktet. Men jeg må samtidig si jeg ikke føler meg overarbeidet av husarbeid, selv om vi nå har både hus og barn. Det er klart mer enn da vi hadde ingen av delene, men likevel kjenner jeg meg ikke igjen i de som snakker om å bruke timesvis hver uke. Jeg har ikke behov for å tørke støv hver uke, vaske lister eller vaske vinduer ofte. Så det handler jo mye om hvor man legger lista.
pressplay Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Jeg må ta tak i meg selv og bli mer strukturert. Jeg har derfor fra denne uken av satt av en halv time hver dag etter middag som skal gå til husarbeid. Den halvtimen skal brukes fullt ut. Blir jeg ferdig med å legge sammen klær kan jeg begynne å rydde på kontoret. Blir jeg ikke ferdig med å støvsuge huset så avslutter jeg med det rommet jeg er i og tar resten i morgen. En halvtime hver dag bør være overkommelig. I helgene har jeg ryddefri. Så får vi se hvordan dette går. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå