Gå til innhold

Nedstemt etter trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer normalt at det er motsatt?

For jeg blir ofte deppa etter treninga, av en eller annen merkelig grunn! Og det er ikke fordi jeg har dårlige treningsøkter, for jeg er i god form og har som regel økter jeg er fornøyd med..

Men ofte resulterer dette altså i negative tanker etter treninga? Har jeg det motsatte av dopamin i hjernen min?

Anonym poster: 66c05c5181442d7ed8c632e3751f5b78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du noe etter du har trent? Jeg merker jeg raskt kan bli nedfor om jeg ikke spiser og drikker relativt raskt.

Anonym poster: 381241d425de4d3e6988d48f90bccabb

Skrevet

Trener du mye? Nedstemthet er et symptom på overtrening.

AnonymBruker
Skrevet

Trener du mye? Nedstemthet er et symptom på overtrening.

Nei, trener løping 2 ganger i uka i tillegg til 1 fotballtrening.

Spiser du noe etter du har trent? Jeg merker jeg raskt kan bli nedfor om jeg ikke spiser og drikker relativt raskt.

Anonym poster: 381241d425de4d3e6988d48f90bccabb

Glemmer det av og til. Usikker på om det er kjernen til problemet.

Hilsen Ts

Anonym poster: 66c05c5181442d7ed8c632e3751f5b78

Skrevet

Spis en banan eller noe rett etter trening, ellers går kroppen rett i innsparingsmodus, noe man blir nedstemt av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alltid irritert/sur etter trening, selv om jeg har hatt en god økt. Tror det kommer av at jeg er trøtt, og det er sannsynligvis fordi jeg har for lavt blodsukker da.

Anonym poster: 80bf9fc0fc78fe563ae33e8692cd2011

Skrevet

Jeg tror ikke det har noe med blodsukker å gjøre. For friske mennesker er blodsukkeret innenfor en ganske begrenset ramme. Jeg tror det har større sammenheng med kortisol, serotonin og adrenalin.

Etter harde økter med høy intensitet pleier jeg å få et ganske kraftig adrenalinrush. Med en påfølgende "høy" periode etterpå. På engelsk kalles dette "runners high".

Kan det være at man går ned i en lav (low) periode etter denne høye perioden? Eller at fraværet av denne høye perioden (fordi man trener på en annen intensitet, langvarig) gjør at kortisolets "negative" egenskaper blir mer tilstede?

Jeg har ikke peiling egentlig, jeg bare synser.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet (endret)

Jeg har alltid en god følelse etter en hard økt jeg. Sliten og utladet, ja, men sitter med en herlig følelse i kropp og sjel. Eneste gangene jeg kan føle meg nedstemt(at jeg nesten føler meg syk) er når jeg er overtrent. Da må jeg ta noen dager fri og så er jeg fin igjen. Med nå trener jeg 5-7 dager i uka da, med bare 2-3 økter i uka så ser jeg ikke at det skulle være en mulighet å bli overtrent.

Endret av *MaggieQ*
Gjest JakeGreen
Skrevet

For min del varierer det, men i en periode hvor jeg var generelt utmattet, stresset, overtrent og trente alt for hardt (har alltid gitt litt for mye), så opplevde jeg ofte å bli nedstemt og tom etter trening.

Kan det være det som ligger bak her?

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...