Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 - 4 uker siden begynte jeg å trene styrke. De første 2 ukene 2 ganger i uken, og etter det 3 ganger i uken. I tillegg går jeg turer som jeg alltid har gjort, raskt tempo i ulent terreng 1 - 2 timer 5 ganger i uken. Hensikten med styrketreningen er jo å øke muskelmassen samt senke fettprosenten med kosthold og tur, siden jeg ikke har lyst til å bli hverken større eller mindre enn jeg er var, bare litt fastere i fisken. Men... lårene mine har jo økt med over 1 cm allerede, og det var jo ett mildt sagt uønsket resultat siden jeg har kraftige nok ben fra før. :grine: Har til nå kjørt både knebøy, markløft og glutebridge men om dette fortsetter kommer jeg til å slutte med det. Har ett lite håp om at det kanskje kan være vannansamling i kroppen, men det kan jo være å tro på nissen for alt jeg vet.

Noen som har opplevd det samme eller har noen tips? Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

For 3 - 4 uker siden begynte jeg å trene styrke. De første 2 ukene 2 ganger i uken, og etter det 3 ganger i uken. I tillegg går jeg turer som jeg alltid har gjort, raskt tempo i ulent terreng 1 - 2 timer 5 ganger i uken. Hensikten med styrketreningen er jo å øke muskelmassen samt senke fettprosenten med kosthold og tur, siden jeg ikke har lyst til å bli hverken større eller mindre enn jeg er var, bare litt fastere i fisken. Men... lårene mine har jo økt med over 1 cm allerede, og det var jo ett mildt sagt uønsket resultat siden jeg har kraftige nok ben fra før. :grine: Har til nå kjørt både knebøy, markløft og glutebridge men om dette fortsetter kommer jeg til å slutte med det. Har ett lite håp om at det kanskje kan være vannansamling i kroppen, men det kan jo være å tro på nissen for alt jeg vet.

Noen som har opplevd det samme eller har noen tips? Hjelp!

Hva er målene din per i dag da? Høyde, vekt alder?

De fleste vil slite med å bygge muskler og miste fettprosent samtidig. Mange legger på seg fordi underskuddet rett og slett ikke er stort nok til at fettprosenten går ned. Og for å prestere med tunge vekter så MÅ en ha overskudd derfor kan det være lurt å fokusere på en ting i første omgang.

De fleste som begynner med skikkelig tung styrke der målet er lav fettprosent og mer muskelmasse starter med å kutte fettprosenten først.

Det betyr hard cardio med kaloriunderskudd(noe styrke er selvsagt lurt, men ikke supertungt når kroppen er i underskudd for da bare brenner du bort muskler, da de ikke har nok næring til å bygge seg opp igjen) og når den er lav nok, så starter de med tung styrke og mer mat, men kun i form av ren mat som kylling, egg, fisk, ris, grønnsaker etc.

Skrevet

Det er jo litt feil tankegang når du vil slutte å styrke kroppen din siden du ikke ser vektnedgang, og spesielt etter så kort tid. 4 uker er ingenting. Er du helt utrent bruker gjerne kroppen et par uker bare på å få "kontakt" med musklene, og du er i aller høyeste grad i startgropen.

De du gjør nå er å legge fundamentet for en sterk og sunn kropp som med økt muskelmasse har en økt hvileforbrenning og en bedre isulinfølsomhet. Du former kroppen innenfra, så når fettprosenten går ned vil muskulaturen synes og du slipper å bli dvask og slapp.

Jeg synes du helt skal droppe de lange turene dine. Det er ingen vits. Vil du ha litt effektiv cardio så kjører du noen korte sett intervall innimellom- mer trenger du ikke.

Hvis du skal overleve dette så er det ikke greit å kjøre på med trening, trening, trening og kaloriunderskudd. Du kommer til å gå på en smell enten med utmattelse, fråtsing, skader eller alt på en gang.

Jeg bygger muskler på paleo/lavkarbo, og er mett og har mye energi hele tiden. Fettprosenten min er lav nok til at musklene synes, og kostholdet er bra nok til at jeg bygger. Jeg kjører litt intervall nå og da, og en gang i uka tar jeg en lang-ish sykkeltur. Men jeg trener primært styrke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 162 høy og veier 58 kg. Har aldri sagt jeg vil ned i vekt, jeg skrev jo at jeg ikke ville bli hverken større eller mindre, men få en strammere kropp. Jeg har trent mye lenge uten problemer, så utmattelse, skader eller fråtsing tviler jeg blir noe problem nå heller. Men styrketrening er nytt, derfor spørsmålet siden målene har økt såpass fort. Jeg hadde da ikke brydd meg om at vekten gikk oppover om bare målene gikk rette veien. Å kutte på turene er ikke aktuelt da jeg har hund, så om jeg må kutte noe er det i såfall styrken som ryker. Fordi jeg var nyskjerrig på om det kunne være kosten har jeg logget alt de siste ukene, og ender hver uke med litt underskudd, så det er ikke det som er problemet. Det jeg lurer på er hva denne økningen kommer av. For i mitt hode høres det rart ut at jeg skal greie å øke muskelmassen såpass mye på såpass kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen binder visst mye vann når man begynner å trene styrke. Kan det være dette?

Om du ligger i overskudd vil du vel uansett gå opp i vekt..

Anonym poster: 0caea7947c40a6c48cb7855bcf6ec245

Skrevet

Jeg ligger ikke i overskudd nei, samlet sett hele uken blir det litt i underskudd.

Jeg har også lest dette med vann og håper jo at det er det som foregår. Har generelt vært mindre på do i det siste, så det er jo en mulighet. Får bare holde på en stund til og se hva som skjer. På jobb i dag drakk jeg noen kopper grønn te, og det hadde iallefall en liten effekt på systemet.

Skrevet

Det er en hårfin balanse å skulle bygge muskler og samtidig gå ned i fettprosent uten å endre vekta... Er det egentlig mulig? Det er jo klart du øker i volum når muskulaturen blir trent, og med mindre du gjør noe aktivt for å senke fettprosenten (kosthold, intervaller) så vil jo muskulaturen bygge seg opp under underhudsfettet.

Turene med hunden har ingenting å si fra eller til; det er hverdagsaktivitet. Om du ligger i underskudd etter konvensjonell kaloritelling vil jo underskuddet bli større når du bygger mer, men det kommer jo til et punkt der kroppen ikke kan eller vil bygge fordi den får for lite mat. Regner med du har en plan der?

Jeg synes du skal prioritere å bygge muskler og få en sterk kropp helt uavhengig av centimeteren rundt låret. Helseeffekten er så endelig mye større.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om turer med hund er hverdagsaktivitet eller ikke spiller da ingen trille så lenge kroppen jobber og pulsen er høy, så å si at det ikke har noe å si fra eller til er feil. For 4 år siden gikk jeg ned 20 kg kun ved å gå, og de kiloene har holdt seg av siden på tross av at turene har vært eneste aktivitet. Vi snakker ikke tusling her, vi snakker harde oppoverbakker og vassing i lyng til knærne. Det er klart det ligger en helsegevinst i det. Jeg har da også skrevet at jeg ligger i kaloriunderskudd totalt sett hver uke, så kosten er i orden, har også økt proteininntaket en del. Og jeg har selvfølgelig en plan på det om det skulle komme dit hen at kroppen ikke klarer bygge mer før jeg er fornøyd, det er da ikke verre enn at da øker man inntaket av kalorier.

Spørsmålet er jo om det i det hele tatt er mulig med den økningen i masse på så kort tid, eller om det kan være vannretensjon som jeg ofte opplever om jeg endrer kosten mye. Har som sagt lest at noen kan oppleve det når de begynner med styrke, så derfor lurer jeg.

Red: Og som sagt blåser jeg i hva vekta viser så lenge klærne mine sitter som de skal. Det er ikke vektreduksjon jeg er ute etter.

Endret av Bonito
Skrevet

Slapp av da. Er ikke ute etter å ta deg. At turene dine er annet enn tusling er ny info, så gi litt slækk her...

Det er visstnok mulig for en kvinne å bygge maks 450 g på en måned med optimal trening og optimalt kosthold. Underskudd er ikke optimalt for bygging, så jeg vet ærlig talt ikke hva du kan oppnå. Det kommer gjerne an på hvor flink du er til å sette sammen kostholdet ditt. Har du peiling og er målbevisst skal det ikke være umulig å bygge på underskudd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror heller ikke du er ute etter å ta meg, det er bare irriterende når det virker som folk ikke leser det som faktisk står.

Ettersom jeg har lest meg frem til nå er det visst fullt mulig å bygge på underskudd om man er utrent, noe jeg jo må sies å være når det kommer til styrkedelen.

Skrevet (endret)

Eller at du tror du har kommet med mer info enn du egentlig har ;)

Vi er ikke inni hodet ditt vet du. Vi svarer utfra det vi leser og slik vi tolker det.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Det kan også være. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...