Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har oppdaget av flere av min nærmeste venner er veldig dårlige på dette.

Det kan være alt fra ny hårfrisyre, nytt møbel, et nytt klesplagg, eller at man har prestert eller oppnådd noe. De kan komme på besøk og se forandringer i leiligheten uten å i det hele tatt si noe om det. Det er liksom bare et "åja", samme om jeg har oppnådd eller gjort noe bra, er veldig sjelden et godt ord eller et kompliment å få fra noen.

Grunnen til at jeg reagerer på dette er fordi jeg er nøye med dette selv, synes jeg en venn er fin eller flink til noe, har pussa opp i leiligheten, prestert på skole/jobb, har ny hårfrisyre eller fine klær, så sier jeg det da! "Så fint du har fått det", "så fin du var på håret", "så flink du er" ol.

Synes det er så rar oppførsel, å aldri kunne fortelle noen at noe er fint eller bra! Aldri kunne gi et kompliment.

Så tenker jeg, kommer dette av misunnelse? At noen andre har fått til noe de ikke har klart selv? Jeg føler det er viktig å unne andre noe, derfor blir jeg ikke sjalu når noen har noe jeg selv ikke har. Hyggelig å kunne "se" andre mennesker på den måte og vite at de setter pris på å få høre at ting blir lagt merke til og beundra av andre. Føler det er med på å løfte de litt opp!

Faller seg helt naturlig for meg.

Noen andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg er dårlig til å gi komplimenter. Årsaken er enkel, jeg liker ikke å få komplimenter selv...

Anonym poster: 4718acf2305c58da58c3036f4044cc2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg Ts. :) irriterer meg veldig over at familien bare kritiserer og aldri er positive. Vi bor feil, gjør feil, tar feil osv.

Neste gang de klager så skal jeg si at det er så utrolig koselig med positive tilbakemeldinger!

Anonym poster: 23be8e26b038f949bfe8ef5559f94cec

Skrevet

Kanskje det er typisk norsk? Å være litt "innesluttet" når det kommer til komplimenter - litt på samme måten som smalltalk? Vet at det typiske i mange andre land går på at de er gode på å gi komplimenter.

Gjest molecules
Skrevet

Sjalusi eller så er de ikke så hyggelige mennesker og bryr seg lite om å rose andre.

Skrevet

Ikke rart at enkelte føler seg ukomfortable med å motta komplimenter, når det er så sjelden det skjer!

Synes man burde bli flinkere til å rose og se hverandre i hverdagen. Bare små ting, hvor hyggelig er det ikke å høre hvor fin man er når man kanskje har gjort en liten innsats for å se ekstra bra ut! Eller at en liten forandring blir lagt merke til.

Er virkelig trist at man ikke er flinkere til dette, for jeg tror det kan bety mye for enkelte. Kan gjøre noens dag litt bedre :)

Skrevet

Ikke rart at enkelte føler seg ukomfortable med å motta komplimenter, når det er så sjelden det skjer!

Synes man burde bli flinkere til å rose og se hverandre i hverdagen. Bare små ting, hvor hyggelig er det ikke å høre hvor fin man er når man kanskje har gjort en liten innsats for å se ekstra bra ut! Eller at en liten forandring blir lagt merke til.

Er virkelig trist at man ikke er flinkere til dette, for jeg tror det kan bety mye for enkelte. Kan gjøre noens dag litt bedre :)

Ja, det er helt sant. Spurte ei venninne om dette nå nettopp, og hun sa at hun var bekymret for å virke "for positiv" eller litt falsk. Er det flere som tenker sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir nesten automatisk komplimenter om jeg ser at noen f.eks. har klippet håret, kjøpt et nytt møbel, kjøpt et nytt plagg eller at man i det hele tatt ser at de har gått inn for å pynte seg - det skjer faktisk selv når jeg ikke synes frisyren/stolen/plagget er spesielt fint!

Sånn trodde jeg de fleste var, når jeg tropper opp med ny hårfarge eller hva det skulle være så vet jeg at det blir masse komplimenter. Så føler folk er flinke på det, jeg. Går vel nesten ikke en dag uten et kompliment, enten det er for neglelakken eller skoene eller at jeg har giddet å flette håret eller noe. Eneste jeg merker er at menn kanskje er hakket dårligere på det.

Men siden komplimentene kommer uansett (iallefall med ny frisyre, det er jo et must å kommentere) så vet man jo ikke alltid om det faktisk var fint, hehe. Som så mange andre kvinner så setter jeg gjerne derfor ekstra pris på et (utseende-)kompliment fra en fremmed kvinne/homse, for da vet man det er fullstendig genuint :fnise:

Anonym poster: b03437944ce67604bfc0ab6e46778952

AnonymBruker
Skrevet

Misunnelse og misunnelse fru Blom. Jeg er oppvokst i en familie hvor komplimenter ikke er vanlig, derfor har jeg hatt litt problemer med å gi det. Ble fort litt ååjaaa. Heldigvis har jeg relativt høy EQ så kan se at personen gjerne behøver litt ros eller oppmerksomhet, nå begynner det å bli trent inn å alltid kommentere.

Anonym poster: 10d724e8b57818c1b9effa893e23bf7b

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg kan være litt dårlig på å gi komplimenter.Jeg tenker gjerne "så fin hun er på håret" inni hodet mitt,og så blir jeg distrahert av noe slik at jeg glemmer å si det høyt. Må prøve å skjerpe meg!

Skrevet

Mine venner er flinke til det, og det er jeg også =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir ikke komplimenter veldig ofte. For meg handler det om å være ekte. Jeg gir komplimenter når jeg synes noen har en pen ny frisyre, men jeg ser ikke poenget i å kommentere det dersom frisyren er omtrent den samme som før eller ukledelig. Jeg synes det er overfladisk å alltid skulle gi komplimenter på alt mulig, så jeg sparer mine til jeg virkelig mener dem.

Anonym poster: 650e9972e882e4b6a27a7a3d4f2254d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir absolutt ikke automatisk komplimenter om du har kjøpt et nytt plagg, vært hos frisøren eller gjort endringer hjemme. Det kan faktisk være sånn at jeg overhode ikke synes det er fint. Det jeg iallfall prøver på er å finne noe positivt. En detalj om ikke helheten er fin i mine øyne. Jeg kan si noe om at den fargen kler du og så holder jeg kjeft om at frisyren eller plagget syntes jeg var helt for j***. At jeg anerkjenner jobben du har gjort ved å pusse opp selv om smak eller utførsel ikke er helt i min lei.

Anonym poster: 571579d467bd39463f88e797422a6059

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir ikke komplimenter veldig ofte. For meg handler det om å være ekte. Jeg gir komplimenter når jeg synes noen har en pen ny frisyre, men jeg ser ikke poenget i å kommentere det dersom frisyren er omtrent den samme som før eller ukledelig. Jeg synes det er overfladisk å alltid skulle gi komplimenter på alt mulig, så jeg sparer mine til jeg virkelig mener dem.

Anonym poster: 650e9972e882e4b6a27a7a3d4f2254d3

Enig med deg. Det er veldig hyggelig både å få og gi komplementer, men jeg ser ikke poenget med å gi et komplement dersom jeg ikke mener det. Da synes jeg det blir litt falskt, og det er også lett å gjennomskue.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir komplimenter når jeg mener det, og det er ofte i grunn det. Feks jeg kommer hjem til ei venninne og det er virkelig shinet og ryddet så sier "oi så flott det er her!".

Venninne har fått seg nytt plagg som kler henne "den der kledde du veldig altså!"

Osv.

Anonym poster: 97885c12f348a7d258ffc368921b378a

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det. Dessuten legger jeg veldig sjelden merke til om folk har nye sko, marginalt endret frisyre eller et nytt møbel. Dersom de har presterte noe, blir situasjonen en annen, da gir jeg gjerne komplimenter.

Anonym poster: b37f79ad1f53aca7de3f0a3147ed6017

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er rart med folk som ikke kan gi positiv oppmerksomhet,jeg har en søster som er slik, jeg har aldri fått kompliment av henne,hverken for nye frisyrer, nye klær,nye møbler gjennom årene. Hun sier ingenting negativt heller, hun sier bare ingenting.

Men hjemme hos henne, så viser hun frem sine ting "var ikke det fint?!" og forteller om skryt hun selv har fått, om sjefen har sagt hun var flink eller komplimenter hun har fått på jobben om f.eks nye buksa si.

Vi er i 40 årene.... jeg og min tredje søster synes bare det er så rart.

Anonym poster: 88bba2f1da21a8d08c60c573b9f57f03

AnonymBruker
Skrevet

ikke gi dem noen komplimenter da vel!!! er det noe problem???

Anonym poster: 1ffb4c4d86174e00a852a686efc2866f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...