Gå til innhold

Boligkjøp og bud. Haster! :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la inn bud på en leilighet i dag. Vi har kun to som var interesserte. Hun andre trakk seg etterhvert. Selger ville ikke selge under takst, så jeg la inn bud lik takst. Megler ringer meg og gratulerer med kjøpet. Etter ca. 30 min får jeg telefon fra megler igjen som opplyser om at selger likevel ikke vil selge. Selger vil ha 200.000 over takst. Jeg sier at jeg ikke vil by mer.

Men er ikke selger bundet av avtalen etter avtaleloven?

Nå er boligen lagt ut på finn igjen med samme prisantydning. Men jeg har hørt at når boligen legges ut for andre gang må prisantydningen være lik det høyeste budet selger avviste i første omgang. Kan dette stemme?

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Anonym poster: 0e302b688581c8ad189ac7808988dfa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt til advokat, jussbuss eller liknende? Selger har ikke lov å trekke seg etter å ha akseptert budet på samme måte som kjøper ikke kan trekke tilbake budet etter aksept.

• Liker 5
Skrevet

Hvis megler har videreformidlet selgers aksept av budet ditt, har du i utg.pkt. en god sak. Hva sier megler om dette? Benekter han/hun at du fikk tilslag?

Jeg kjenner ikke til regelen som du sikter til, men kanskje noen andre vet. Synes uansett at det er rart å ikke aksptere et bud til takst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt til advokat, jussbuss eller liknende? Selger har ikke lov å trekke seg etter å ha akseptert budet på samme måte som kjøper ikke kan trekke tilbake budet etter aksept.

Juss Buss? Du vet at Juss Buss hjelper svake grupper, ikke mennesker som sliter med boligkjøp? :ler:

Anonym poster: 854b93ccc0d9d3932b7d5a90a9d88f7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la inn bud på en leilighet i dag. Vi har kun to som var interesserte. Hun andre trakk seg etterhvert. Selger ville ikke selge under takst, så jeg la inn bud lik takst. Megler ringer meg og gratulerer med kjøpet. Etter ca. 30 min får jeg telefon fra megler igjen som opplyser om at selger likevel ikke vil selge. Selger vil ha 200.000 over takst. Jeg sier at jeg ikke vil by mer.

Men er ikke selger bundet av avtalen etter avtaleloven?

Nå er boligen lagt ut på finn igjen med samme prisantydning. Men jeg har hørt at når boligen legges ut for andre gang må prisantydningen være lik det høyeste budet selger avviste i første omgang. Kan dette stemme?

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Anonym poster: 0e302b688581c8ad189ac7808988dfa5

Nei, prisantydning må ikke være lik budet selger avslo.

Men, dersom megler formidlet bud til selger har du kjøpt boligen, og vedkommende kan da naturlig nok ikke trekke seg fra avtalen. Megler skal ha en budlogg, be om å få kopi av den.

• Liker 3
Skrevet

Juss Buss? Du vet at Juss Buss hjelper svake grupper, ikke mennesker som sliter med boligkjøp? :ler:

Ja, men det er jo greit å ta en telefon til de bare for å være sikker på at man har en sak før man går til advokat. Skjønner ikke hva som er så morsomt med det.... (har jobbet på advokatkontor og ingen gidder å bruke tid på sånne småspørsmål uten at de vet at de får saken)

AnonymBruker
Skrevet

Høres VELDIG mistenkelig ut. Tipper megler er ganske redd nå, for at du finner ut at han har gjort en grov feil, og klager. Du fikk jo tilslaget!

Jeg ville ringt noen med peiling på slikt -et annet meglerkontor, for eksempel, for å sondere litt, og hvis de mener at dette er feil, ville jeg gått videre til advokat.

Meglerbusinessen er ganske skitten, etter min erfaring. Kanskje du kan si at du går med på å trekke deg fra salget mot en pen sum... (For å ta et triks som er i deres ånd...)

Anonym poster: 9d42a948ead3a72fccea9aae21cf4c91

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Meglerbusinessen er ganske skitten, etter min erfaring. Kanskje du kan si at du går med på å trekke deg fra salget mot en pen sum... (For å ta et triks som er i deres ånd...)

For kr 200.000 kan jo du glatt kjøpes fri ...

Jeg tror at selgeren her lever i en fantasiverden og at megler tar en rå sjanse på at du er like blond som selgeren. Du har fått tilslaget - be megler om budlogg samt at salgsprosessen settes i gang.

AnonymBruker
Skrevet

Fyttirakkern så frekt! Det er mange griske selgere (og meglere...) der ute. Vi var på visning i et rekkehus som lå ute til takst. De fikk til slutt inn et bud på takst, men det takket selger nei til - de ville ha mer enn prisantydning! Trodde ikke det var lov... Så da måtte de holde en tredje visning, og boligen ble da solgt. Aner ikke hva den gikk for, vi gav beskjed om at vi ikke var interessert etter at vi fikk vite om budet på takst.

Anonym poster: 49b2f4c8fd982308a76bbf19efbb818d

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Fyttirakkern så frekt! Det er mange griske selgere (og meglere...) der ute. Vi var på visning i et rekkehus som lå ute til takst. De fikk til slutt inn et bud på takst, men det takket selger nei til - de ville ha mer enn prisantydning! Trodde ikke det var lov... Så da måtte de holde en tredje visning, og boligen ble da solgt. Aner ikke hva den gikk for, vi gav beskjed om at vi ikke var interessert etter at vi fikk vite om budet på takst.

Det er avtalefrihet for selger og kjøper. Dvs at selger kan la være å selge hvis han ikke vil. Og kjøper kan sette en tidsbegrensning på sitt bud. Men ingen av dem kan gå tilbake på en avtale de har inngått. Personlig synes jeg ingenting om lurepris, lokletilbud og kunstig prissetting - men enn så lenge er det altså lov å lokke med en pris en ikke har tenkt å selge for. Alle selgere ønsker mest mulig for boligen - det vil også gjelde dere når dere en gang skal selge den boligen dere har kjøpt.

Har man imidlertid budt på en leilighet som kjøper så har en bundet seg til å vedstå dette budet inntil fristen er utløpt. Har selger akseptert ditt bud eller megleren akseptert bud på vegne av selgeren så er det inngått en bindende avtale. Da er salgsprosessen i gang og befrielse fra forpliktelsen er egentlig helt og holdent i motpartens hender. I trådstarters tilfelle betyr det at salget må gjennomføres eller at trådstarter kjøpes fri. Dersom megler har gått utover sine fullmakter er det en sak mellom megler og selger (selger kan kreve dekning for sitt påståtte tap hos megler).

Det er imidlertid ingen slike forpliktelser fra selgere side til å selge før aksept er gitt.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Det er avtalefrihet for selger og kjøper. Dvs at selger kan la være å selge hvis han ikke vil. Og kjøper kan sette en tidsbegrensning på sitt bud. Men ingen av dem kan gå tilbake på en avtale de har inngått. Personlig synes jeg ingenting om lurepris, lokletilbud og kunstig prissetting - men enn så lenge er det altså lov å lokke med en pris en ikke har tenkt å selge for. Alle selgere ønsker mest mulig for boligen - det vil også gjelde dere når dere en gang skal selge den boligen dere har kjøpt.

Har man imidlertid budt på en leilighet som kjøper så har en bundet seg til å vedstå dette budet inntil fristen er utløpt. Har selger akseptert ditt bud eller megleren akseptert bud på vegne av selgeren så er det inngått en bindende avtale. Da er salgsprosessen i gang og befrielse fra forpliktelsen er egentlig helt og holdent i motpartens hender. I trådstarters tilfelle betyr det at salget må gjennomføres eller at trådstarter kjøpes fri. Dersom megler har gått utover sine fullmakter er det en sak mellom megler og selger (selger kan kreve dekning for sitt påståtte tap hos megler).

Det er imidlertid ingen slike forpliktelser fra selgere side til å selge før aksept er gitt.

Vi har både kjøpt og solgt bolig fire ganger tidligere, så vet meget godt at man som selger vil ha mest mulig for boligen. MEN: Det kunne ikke ha falt oss inn å sette prisantydning til en sum vi ikke er villige til å selge for! Er man så grisk/naiv/forhåpningsfull osv. at man vil ha mye over takst, så setter man da ikke prisantydning takst. Har man i tillegg hatt to visninger uten å få bud over prisantydning, da blir det enda verre. Joda, jeg vet at mange gjør det, men det er så jævlig frekt at jeg skulle ønske slike mennesker ikke fikk solgt til takst engang.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er jo greit å ta en telefon til de bare for å være sikker på at man har en sak før man går til advokat. Skjønner ikke hva som er så morsomt med det.... (har jobbet på advokatkontor og ingen gidder å bruke tid på sånne småspørsmål uten at de vet at de får saken)

Ehm, sett deg inn i hva du sier før du svarer. Kjæresten min jobber der, og nei, de svarer ikke på hva som helst, kun saker som angår saksområdene deres;)

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Vi har både kjøpt og solgt bolig fire ganger tidligere, så vet meget godt at man som selger vil ha mest mulig for boligen. MEN: Det kunne ikke ha falt oss inn å sette prisantydning til en sum vi ikke er villige til å selge for! Er man så grisk/naiv/forhåpningsfull osv. at man vil ha mye over takst, så setter man da ikke prisantydning takst. Har man i tillegg hatt to visninger uten å få bud over prisantydning, da blir det enda verre. Joda, jeg vet at mange gjør det, men det er så jævlig frekt at jeg skulle ønske slike mennesker ikke fikk solgt til takst engang.

Veldig enig i dette - og det burde gå inn under lokkeprislovgivningen. Jeg ville heller aldri gjort dette selv - hvis taksten blir så lav at en ikke vil selge for den så har man i utgangspunktet lurt seg selv med tanke på verdien. Har man kjøpt ny bolig før man solgte med grunnlag i sin fantasi om verdi så gambler en og er avhengig av flaks for å selge til "rett" pris.

I et stigende marked kan det være vanskelig for en megler eller takst å henge med på marledsutviklingen nok til å fastslå rett prisantydning/takst, men det er likevel ikke noen god grunn til å sette en prisantydning en ikke vil selge for. Og spesielt når en kommer til flere visninger uten betydelig interesse.

AnonymBruker
Skrevet

TS, hold oss gjerne oppdatert! Er nysgjerrig på hva som skjer i saken din.

Skrevet

Dette blir jo helt feil! Håper du tar affære!

Skrevet

Hvis selger har akseptert, blir det vanskelig å trekke seg som bare det.

Selger har nemlig ikke noe god grunn i å trekke seg.

Snakk med en advokat så fort som mulig. Men jeg mener du har en god sak der. Selger har akseptert tilbudet ditt.

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :) Jeg ringte megler men han satt opptatt med en kunde. Han ringer meg tilbake. Holder dere oppdatert.

Anonym poster: 9de140488b743ffb13654185edbdda92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom megler har formidlet en aksept til deg, er boligen solgt til deg. Men da må du være 100% sikker på at du fikk en aksept i den samtalen.

Be om budlogg - og informer megler om at du kommer til å forhøre deg hos klagenemda

http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no/

Lykke til!

Anonym poster: a16915ef726315ef52c135e76d72f14f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :) Jeg ringte megler men han satt opptatt med en kunde. Han ringer meg tilbake. Holder dere oppdatert.

Anonym poster: 9de140488b743ffb13654185edbdda92

Hold oss oppdatert, du. :) Det blir sikkert nyttig for flere å vite hva gjør man i slike tilfeller. Men har megler formidlet til deg selgerens aksept og du vet at selger har akseptert tilbudet ditt, skal det veldig, veldig mye til før selger kan trekke seg. :) Et ønske om litt høyere pris er ikke god nok grunn til det. :)

Stå på for retten er på din side.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis selger har akseptert, blir det vanskelig å trekke seg som bare det.

Selger har nemlig ikke noe god grunn i å trekke seg.

Snakk med en advokat så fort som mulig. Men jeg mener du har en god sak der. Selger har akseptert tilbudet ditt.

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Avtalelovens § 36 har absolutt ingenting med denne problemstillingen å gjøre. Overlat jussen til folk som kan det.

Anonym poster: 0a3ea1a22345ed924b18729c37ecf932

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...