Gå til innhold

9- åringen nekter og legger seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kommet inn i en forferdelig slitsom karusell. Sønnen min har plutselig fått det for seg at han IKKE skal legge seg (?!!) Det merkelig er at dette aldri før har vært noe problem, ikke da han var helt liten en gang! Jeg sier i fra 5 minutter før leggetid, som alltid. Han sier det er greit, men når tiden er inne, slår han seg helt i vranglås. Han nekter, ganske enkelt. Sier han ikke vil. Fordi han ikke er trøtt. (Han legger seg halv ni i hverdagen). Etter gjentatte "nå er det leggetid", sier jeg at "da må jeg løfte deg". Han svarer at det får jeg IKKE lov til, han vil ikke sove. Men jeg kan jo ikke bare la han sitte foran TV heller, slik han vil. Jeg har skrudd av TV, men han forsøker da og skru på, går bort og forsøker ta fra kontrollen, ler og forsøker og "erte". Jeg gir han den ikke, og han begynner da og bli sint. Går bort til dekoder, til TV og forsøker skru på. Når han forstår at han ikke kommer noen vei, setter han seg bare ned og smiler. Hva skal jeg gjøre da??? Helt fortvilet, blir så sliten av dette. Det varer i opptil to timer, og jeg føler meg totalt utslitt. Han blir for øvrig helt vill om jeg forsøker å løfte han opp til rommet, han kommer rett ned igjen, og setter seg i stua. Har forsøkt å snakke med han om dette på dagtid, han sier det er kjedelig og legge seg, han vil være våken like lenge som oss, men han lover da bot og bedring. Jeg trenger tips for å løse denne situasjonen.

Anonym poster: 8a1fa8969ec70412fb265940640fcf25

Videoannonse
Annonse
Gjest Møremor
Skrevet

Hm, vanskelig dette. Men kanskje han kan få være med å bestemme hvordan leggingen skal foregå, og når? Innen rimelighetens grenser, selvfølgelig...

Skrevet

Den tiden han bruker til tulling og krangling med deg, mister han tilsvarende av tv/spill-tid dagen etter....

Må forklares på forhånd så klart, at konsekvensene endres, også må du stå på dem uansett hva han sier og gjør....

Sånn oppførsel er ikke greit!

Du vet sånn ca hvor lang tid han bruker fra han går på badet til han er i seng. Se på klokka når du ber ham gjøre seg klar for senga, og trekk fra "normal tid".... All annen tid notererer du deg bak øret, og trekker fra i tv-tid dagen etter. Til slutt har han kanskje ingenting ;) Men jeg vil tro det snur etter hvert!

• Liker 4
Skrevet

Vi har en 9-åring selv og enkelte ganger så kan han være umulig og få i seng. Han står gjerne opp igjen, leker med lego, putler med mobilen, skal tegne, lese bok osv.

Og dette varer gjerne i 1-2 timer. Vår 9-åring legger seg kl 21:00.

Vi gikk på et foreldrekurs og lærte en god del derfra. Men har også fått et par tips fra helsesøster på skolen:

- Avslutt all bruk av datamaskin, mobil og tv 1 time før leggetid. Dette for at kroppen skal roe seg ned

- Timen kan brukes til, bortsett fra kvelds selvfølgelig, å lese eventyr, spille et brettspill, snakke sammen med barnet om hva som helst o.l.

- En ting er veldig viktig: Gi skryt. Masse skryt... for å ha pusset tenner, kledd av seg og lagt klærne på plassen sin, lagt seg fint ned i sengen osv.

Dette virket for oss og leggetiden ble roligere for oss.

Men enkelte ganger så blir det jo tull og slutter ikke 9-åringen med tullet, men fortsetter og blir vrang og vrien, så blir goder som f eks datatid neste dag tatt vekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 9-åring selv og enkelte ganger så kan han være umulig og få i seng. Han står gjerne opp igjen, leker med lego, putler med mobilen, skal tegne, lese bok osv.

Og dette varer gjerne i 1-2 timer. Vår 9-åring legger seg kl 21:00.

Vi gikk på et foreldrekurs og lærte en god del derfra. Men har også fått et par tips fra helsesøster på skolen:

- Avslutt all bruk av datamaskin, mobil og tv 1 time før leggetid. Dette for at kroppen skal roe seg ned

- Timen kan brukes til, bortsett fra kvelds selvfølgelig, å lese eventyr, spille et brettspill, snakke sammen med barnet om hva som helst o.l.

- En ting er veldig viktig: Gi skryt. Masse skryt... for å ha pusset tenner, kledd av seg og lagt klærne på plassen sin, lagt seg fint ned i sengen osv.

Dette virket for oss og leggetiden ble roligere for oss.

Men enkelte ganger så blir det jo tull og slutter ikke 9-åringen med tullet, men fortsetter og blir vrang og vrien, så blir goder som f eks datatid neste dag tatt vekk.

Men blir det ikke veldig feil å skryte av at en 9-åring har pusset tennene? Dette er jo en selvfølge, ikke en bragd. Kan ikke skjønne at helsesøster oppfordrer til skryt av ting som MÅ gjøres, selvfølger. På en toåring, kanskje... Men ni? Vel.

Anonym poster: b30ad4fcdc8c1df54d8aebc4baa080b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men å gi skryt for å gjøre noe er viktig, uansett om det regnes som en selvfølge eller ikke. Og skryt er jo kjekt å få uansett hvor gammel man er.

Barnet blir glad for skrytingen og det slutter forhåpentligvis å tulle seg veldig nettopp pga skrytingen.

Jeg tenkte sånn som deg i begynnelsen, men jeg ser hvordan barna mine lyser opp når de får skryt. Selv ved å gjøre dagligdagse ting :)

AnonymBruker
Skrevet

Lær ham å lese tegneserier på senga, jeg ville heller aldri legge meg, men la meg hvis jeg fikk lese Donald.

Man sovner ganske kjapt når man ligger og leser.

Anonym poster: 6e9672a4419725cc2c5c4757cc645cbf

Skrevet

Har selv en 9-åring som kan tulle til tider når hun skal legge seg. Det som fungerer her, og som vi har lenge hatt faste rutiner på er;

-Ikke tv/data/dataspill siste timen. Spiser kveldsmat i 19-tiden, og etter det er det å roe ned til natta.

-Lekser er unnagjort på ettermiddagen.

-Fast leggetid er 20.30

-Lesing på sengen, lyset blir slukket kl 21. Faren eller meg er alltid innom henne og sier godnatt og gir henne en nattaklem når lyset slukkes.

Rutiner er uansett supre om kvelden, da vet ungen rytmen i det, og hva som er å forholde seg til, selv om såklart grenser blir testet:)

Skryt er som skrevet over her kjempebra, selv om det er for småting som vi voksne ser på som selvfølgeligheter. Her kan det skrytes av f.eks; "Så flink du er til å ikke somle på badet!", "Så langt du har lest i kveld", " Nå var du jammen flink til å rydde sammen legoen din!" osv osv.

Skrevet

Eller velg helt motsatt strategi..... La han være oppe hele natten, og vær sammen med han å pass på så han ikke sovner. Og han må selvsagt på skolen dagen etter. Ikke la han sove når han kommer hjem fra skolen heller, men finn på artige ting med han da. Du må selvsagt informere lærerne om dette da. På kvelden kan han få legge seg til vanlig tid. Kanskje dette kan hjelpe, for da ser han at det faktisk er veldig slitsomt å ikke få ordentlig nattesøvn.....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men å gi skryt for å gjøre noe er viktig, uansett om det regnes som en selvfølge eller ikke. Og skryt er jo kjekt å få uansett hvor gammel man er.

Barnet blir glad for skrytingen og det slutter forhåpentligvis å tulle seg veldig nettopp pga skrytingen.

Jeg tenkte sånn som deg i begynnelsen, men jeg ser hvordan barna mine lyser opp når de får skryt. Selv ved å gjøre dagligdagse ting :)

For nye skryt for alt som er er jo ikke bra det heller ;)

Barna her får skryt de også, men de får skryt for ting de utretter som er positivt, ikke for ting de SKAL gjøre i hverdagen, som å pusse tenner, vaske seg osv.

Anonym poster: b30ad4fcdc8c1df54d8aebc4baa080b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert her jeg. Hvem er forelderen? Hvem bestemmer når en 9 åring skal legge seg?

Vi har selv en 9 åring og hun legger seg når vi sier, ikke fordi hun alltid har lyst, men fordi vi bestemmer.

Dere må innføre konsekvenser, om de nekter å legge seg og bare trøbler, vel da mister de feks Tv dagen derpå.

Unger er unger, men de trenger faktisk oppdragelse.

Selvfølgelig kan man ikke bære en så stor unge i seng, men man kan jammen det fjerne TV, data, DX, lørdagsgoderi osv. i dagene etterpå. Voks opp og ta ansvar for deres egne barn.

Her har vi ikke naziregime altså. Men ting har konsekvenser.

Anonym poster: 846d0a8609232c2113bf39a06dd928ae

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...