AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Sønnen min på to1/2 år nekter å spise.har gått ned nesten to kilo.Han hater alt jeg serverer.Drikker kun melk.Jeg har prøvd med å ikke gi han noe melk på en hel dag.men han spiser ikke da heller.han kan spise 5mais korn og 4 pomefrits på hel dag.Han er grinete blir fort sint.Da gir jeg meg før han skal legge seg blir nødt til å gi han melk da drikker han 250 ml.klokken 2 på natten drikker han 250 ml til og 6 på morran det samme.har ikke turt å kutte ut melken på natten, men på dagen vil han og ha melk da får han ikke.han veier kun 12.5kg.er det melken som har skylda. Så si meg hvordan skal jeg gå frem til å kutte det helt ut.han er jo sulten hele dagen.får vondtav han når han gråter så sårt for melken om natten.kan jeg ikke avlede han med lek som på dagen.Jeg tror kanskje han har vondt i halsen.har bestilt time hos barnespesialist.men det er lenge til.kan noen komme med noen råd? Foresten han tar ikke mat nær munnen engabg og jeg har lagt merke til han lager ekkle grimaser når han ser andre spise mat.kan han ha fobi mot mat hvis det er noe som eksisterer. Anonym poster: da03ac68e99f492cf1b32c795b74bb08
Lunete Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Man kan ha en fobi mot mat ja. Ellers så kan han jo ha plager i svelg/hals eller andre ting som gjør det vondt å spise. Men ærlig talt, jeg hadde gått til fastlege og fått en innleggelse på barneavd. på sykehus for utredning. Og det umiddelbart. At barnet ikke spiser er ganske alvorlig. Min sønn ble hasteinnlagt via legevakt når han ikke hadde klart å spise på 2 dager. 12
Gjest Marmot Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Veier han 12,5 kg nå? Det er vel ikke faretruende lavt, min sønn som er like gammel veier det samme og han er i tillegg lang for alderen. Har dere vært hos fastlege? Hvor lenge har dette vart?
Redbull Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Veier han 12,5 kg nå? Det er vel ikke faretruende lavt, min sønn som er like gammel veier det samme og han er i tillegg lang for alderen. Signerer dette.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Fastlegen vår tar oss ikke på alvor.hun sier så lenge han løper og ser ok ut er det ikke noen grunn til bekymring. Nå har jeg bestilt time hos volvat barnespesialist., får håpe han hjelper oss.Hva sa legene om sønnen din etter å ha sjekket ham? Anonym poster: da03ac68e99f492cf1b32c795b74bb08
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Han har holdt på slikt i ca.4-5 uker har vært hos fastlege 2ganger.men det jeg reagerer på er at han veide mere før , så da er det noe å bekymre seg for.han spiser virklig ingenting..jeg føler hele dagen min går til å servere han det ene og det andre.jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.Han drikker jo melk da.også gir jeg han trsn, sanason og neofer jern mikstur (legen foreslo etter blodprøver). Anonym poster: da03ac68e99f492cf1b32c795b74bb08
Gjest Marmot Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Sannsynligvis har jo legen din rett; barn som holder på å sulte ihjel, de springer ikke rundt. I følge legen på helsestasjonen er det ikke uvanlig at barn går litt opp og ned i vekt i den alderen, de bruker mye energi på å vokse seg lenger og utvikle seg motorisk. Jeg skjønner godt at du er bekymret, for min sønn sluttet helt å spise da han var 1 år, så jeg vet hvordan det er. Forskjellen er at han også ble slapp, sluttet å leke, sluttet å utvikle seg, sov helt vannvittig mye osv. Det viste seg å være en alvorlig forstoppelse som følge av melkeintolleranse. Han har hatt perioder der han har spist ekstremt lite etter dette også, men så lenge han er aktiv og frisk, bekymrer jeg meg ikke. Men jeg tror du gjør vondt verre om du løper etter ham med mat. Tilby mat til faste tider, ta den vekk om han ikke vil ha. Server alle måltider ved spisebordet, spis sammen med ham, ikke kommenter hva han spiser eller ikke spiser, ta maten vekk når du selv er ferdig dersom han ikke har begynt å spise til da. Også er det virkelig på tide å bli ferdig med den melkeflaska ja. Ikke minst for tennenes skyld.
tingeling Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Vet ikke om melken er problemet, men synes vel at et så stort barn bør slutte med melk på natten. Min sønn elsket flasken sin med mme. Jeg blandet den gradvis svakere og etterhvert smakte det jo ikke så godt. Da begynte han å spise mer mat, og det viste seg at melken hadde mettet veldig. Har du forresten prøvd å slutte å jage ham med mat? Han får jo ekstremt mye oppmerksomhet slik det er nå, og det er jo en belønning for ikke å spise. Hva skjer om du og faren setter dere ved bordet og virkelig koser dere med maten, prater og har det hyggelig. Sett frem en tallerken til barnet og, men ikke gjør noe mer ut av det. Kommer barnet da for å være med?
Gjest Mammatilto Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Burde kanskje prøve å ikke gi fult så mye melk. Skal ikke drikke seg mette på melk, melk serveres kun til måltid frokost og kvelds. Tørstedrikke er vann. Det at du stresser og føyer deg påvirker også barnet. Gjorde selv denne tabben med 1 mann. Forsøkte å leke i henne maten til slutt, ser jo i dag hvor idiotisk det er.... Faste måltider. Spise sammen rundt bordet, spise samme mat. Velger barnet ikke å spise .... Nytt måltid om 3 timer.... Kun vann inneimellom evt. Oppdelt frukt. Neste måltid det samme.... Husk på at man har trassalder og testing av voksne hele veien. Du er den faste trygge voksne. Du må sørge for faste måltider, tydelige rammer rundt måltidet. Barnet blir hvordan du gjør det til. Har du forsøkt dette over en periode på 14 dager ???og det fortsatt ikke viser tegn på å spise da må det undersøkes nærmere av lege. Jeg jublet for hver minste bit jeg fikk lurt inn i munnen hennes, når jeg sluttet med dette og kjørte faste måltider og rammer. Drikke av kopp ikke flaske!!!!!!!!Måtte være hard med meg selv bekymret mor som jeg var. Min gikk ned 1,5 kg...håper det går bra....barnehage er fint der de ser andre som spiser og tar etter.
Gjest Mammatilto Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Burde kanskje prøve å ikke gi fult så mye melk. Skal ikke drikke seg mette på melk, melk serveres kun til måltid frokost og kvelds. Tørstedrikke er vann. Det at du stresser og føyer deg påvirker også barnet. Gjorde selv denne tabben med 1 mann. Forsøkte å leke i henne maten til slutt, ser jo i dag hvor idiotisk det er.... Faste måltider. Spise sammen rundt bordet, spise samme mat. Velger barnet ikke å spise .... Nytt måltid om 3 timer.... Kun vann inneimellom evt. Oppdelt frukt. Neste måltid det samme.... Husk på at man har trassalder og testing av voksne hele veien. Du er den faste trygge voksne. Du må sørge for faste måltider, tydelige rammer rundt måltidet. Barnet blir hvordan du gjør det til. Har du forsøkt dette over en periode på 14 dager ???og det fortsatt ikke viser tegn på å spise da må det undersøkes nærmere av lege. Jeg jublet for hver minste bit jeg fikk lurt inn i munnen hennes, når jeg sluttet med dette og kjørte faste måltider og rammer. Drikke av kopp ikke flaske!!!!!!!!Måtte være hard med meg selv bekymret mor som jeg var. Min gikk ned 1,5 kg...håper det går bra....barnehage er fint der de ser andre som spiser og tar etter.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Jeg er voksen og føler meg fort mett av å drikke melk. Jeg er - dessverre - veldig glad i melk og kan gjerne drikke et glass melk som frokost og ikke spise noe mat, og føler meg mett en god stund. Så at et lite barn blir mett av å drikke såpass mye melk er jo ikke rart. Anonym poster: 6b71b048532b7201657336dae19d8e22
Lunete Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Sønnen min virket grei i almmentillstanden sin når han ble innlagt også. Han hadde reflux fant de ut etter han ble lagt inn. Var derfor han spiste så dårlig og kastet opp etterpå. Min fastlege tok oss heller ikke på alvor. Men ble som sagt lagt inne direkte fra legevakt. Ville gitt han det han klarer å få i seg fram til dere blir utredet iallefall. Er viktig at han får i seg den næringen han kan.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Takk for alle svar og erfaringer.skal kutte ned på melken fra i natt av, deretter kutte det helt. Anonym poster: da03ac68e99f492cf1b32c795b74bb08 1
Harlekin Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Men har han virkelig gått ned 2 kilo på 4-5 uker? Det er MYE. Vekten hans nå er helt grei, men det kan være fare på ferde hvis han plutselig faller ut av kurven sin. Jeg synes ikke du skal la deg avspise av legen, krev å få henvisning videre. 1
Frisørdama Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Hvis du går på apoteket har de to forskjellige smaker på nærings-smoothie du kan prøve få i han på dagtid. Da får han iallefall i seg næring og du kan kutte ut natte melken. Du kan jo også gi vann ved måltider så han ikke heller velger å drikke seg mett, men kan få det etter måltider. Elers kan det være en ide å prøve gi han ting som er enkelt å svelge, yoghurt, fruktmos, grøt, smoothie, mos potet med saus. Prøve friste med kjeks etter måltid. Har selv hatt en liten som hadde litt spisenekt ved sykdom og var hypig syk ved barnehagestart. Da gikk det i å få i han hva enn som fristet, nesten litt sånn uansett hva, til han fikk matlyst igjen og ville ha vanlig mat igjen. Her kan hardkokt egg være en suksess ved laber interesse ved rrokosten hvertfall... ellers så må du ikke gi deg ang lege altså, barn skal jo ha i seg mat!
Missy1 Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Vet du hva? Det er som om du snakker om min sønn. Bare at sønnen min er ikke sånn lenger. Han vr helt avhengig av melka og han spiste ellers dårlig. Ja melka har nok skylda, den fyller magen og gir en mettende følelse så barnet ikke orker å spise stort. Jeg begynte å mistenke refluks allerede når sønnen min var 6mnd gammel, men ble ikke hørt av legen. Han fikk diagnosen 2år gammel og etter at han begynte med medisiner så slutta han å være så avhengig av melka og da begynte han å spise bedre. Jeg er bombesikker på at det er en sammenheng, for melk er syrenøytraliserende og det var nok derfor han var så avhengig av melka. 12,5kg er ikke noe faretruende lite. Gutten min er litt mer enn 2,5år gammel og han veier et sted mellom 11-12kg. Han er en frisk og rask gutt. Jeg skjønner det kan være vanskelig å kutte ut melka, kanskje du skal høre med legen om det kan ligge noe annet bak? Hvordan er han ellers med mat? Klarer han klumper i maten, kaster han opp?
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 prøv å lage tynn veling. babymiddag.. jeg ville kontaktet helsesøster.
Gjest Magdalene Skrevet 30. april 2013 #18 Skrevet 30. april 2013 (endret) Er det i kun fire uker han har hatt vegring mot å spise? Og du har ikke fått i han noe som helst, bortsett fra melk? To kg ned på så kort tid er mye. Har du veid han til samme tid og uten klær? Endret 30. april 2013 av Magdalene
Harlekin Skrevet 30. april 2013 #19 Skrevet 30. april 2013 For meg er det ikke vekten i seg selv eller at han har hatt dårlig matlyst en stund som er foruroligende, men at han har gått ned såpass mye på så kort tid. Jeg ville ha undersøkt dette nøyere. Det kan være f.eks. hovne mandler eller refluks, som nevnt. Det er verd å sjekke ut.
org Skrevet 30. april 2013 #20 Skrevet 30. april 2013 Jeg håper du har kuttet ut melka... Det kan være lurt å gi litt melk på slutten av måltidet, for å forsikre seg om at barnet spiser seg mett, ikke drikker seg mett. Ellers er vann tørstedrikke. Regne med grining og tenners gnissel de første nettene uten koselosemelka, men that's the way it is.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå