Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet mange 'guider' for boligkjøp, men alt handler om finansiering og BSU og egenkapital og boliglån og renter og slikt.

Jeg har finansieringen i boks. Det jeg derimot ikke forstår er alt det tekniske rundt boligkjøp. Får jeg vite om alle andre som legger inn bud? Det har kommet inn bud på en leilighet jeg er interessert i, kan jeg vente til 11.30 i morgen før jeg eventuelt byr over? Er det noen grunn til å legge inn bud før? Er det sånn at megler oppdaterer meg i mellomtiden på eventuelle andre bud? Føler meg litt dum hvis jeg fakser inn et bud også får jeg til svar at nei, nå har den steget en halv million for lengst, lille dumme jente. Og når er det man 'beviser' at man finansieringen i boks? Når man byr eller senere? Vet at reglene er ulike for f.eks. OBOS og selveier, så jeg er litt forvirret. Jeg har aldri bydd på noe før og er veldig usikker på selve budrunden, når man gjør hva og hvordan man gjør det.

Anonym poster: 28b5595bd1bd04f3a55a1b532ca9aa45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et godt tips til deg når du skal se på boliger, ta med deg en klinkekule eller sprettball eller noe sånt og sjekk hvor gulvet på badet heller.

Anonym poster: 3771e03c862fe6d1aa4c28c72bec4551

• Liker 2
Skrevet

Dersom du står på meglerens interessent-liste for boligen, skal du bli informert om alle inkomne bud. Noen meglere ringer til alle på listen og informerer, andre sender sms. Uansett skal du være med i loopen hvis du skriver deg opp på interesselisten på visning.

Du informerer om finansiering sammen med det første, skriftlige budet ditt. Det vil si at du oppgir navn på kontaktperson i banken, og megleren sjekker gjerne dette mot banken din før budet ditt blir akseptert.

Hvorvidt det er lurt å vente til like før fristen går ut før du byr over, er det ingen fasitsvar på, her må du bare følge magefølelsen. Men om det er en halv time til fristen går ut og ingen andre har lagt inn bud, er det kanskje sannsynlig å tro at det ikke er så mange om beinet.

Om du har flere praktiske spørsmål til budrunden, ta gjerne kontakt med megleren og spør.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke har bankfinansiering, legger jeg ved papirer på finansiering ved første bud uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke har bankfinansiering, legger jeg ved papirer på finansiering ved første bud uansett?

Om det er private lån eller egenkapital du tenker på, så har i hvert fall vi gjort det slik at vi bare har skrevet opp det vi har tenkt å bruke av vår egenkapital. Dvs. om vi byr f.eks. 1.000.000,- for en bolig, skriver vi 1.000.000,- under feltet hvor man kan føre opp egenkapital - hvordan man skal finansiere budet.

Anonym poster: f37fb12d153410c3da4da67c15c30ce9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...