chewbacca Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Dette blir min første 17 mai hvor jeg skal stelle i stand frokost og middag. Og lurer på hva dere pleier å ha på 17 mai? Pleier dere å pynte noe særlig? Takk for alle svar
sunshine93 Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Frokost kan jo være varme baguetter, masse godt pålegg, fersk juice og servietter og pynt i flagg-fargene? Hørtes utrolig koslig ut!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 til frokost høres nystekte baguetter eller rundstykker med eggerøre, skinke og masse godt passende ut Kanskje flere forskjellige juicer, mye grønt, og oppkuttet frukt i tillegg for å gjøre det litt vårlig? Her i min region i Rogaland er lapskaus 17. mai-mat nr. 1 !! Mmmm. Ingenting sier fest som lapskaus! Ellers så er jo grilling helt topp! Eller kald buffet? Anonym poster: 161032e3b76736e455e61c8e32ba76c4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Frokost: Baguetter/rundstykker, eggerøre, laks, skinke, reker, majones, salater, frukt, juice, smoothies, leverpostei, syltetøy. Til middag spiser vi rømmegrøt med spekeskinke og flatbrød til. NAMMM! Anonym poster: 4f76de4147f19508b66c0a61aec439bc
KaDust Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Frokost er som regel en god baguette på 17 mai (når jeg blir servert) og til middag blir det som regel grillmat, namnam! Det pleier å være litt pynta hos de jeg har vært hos, men ikke mye
Gjest Funky Punk Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Frokost: nystekte rundstykker, forskjellig pålegg og frukt og bær. Lunsj: smørgåstårta Middag: her varierer det fra år til år hva vi har. Håper det blir grillvær i år. Blir det vær til det så blir det nok grillspyd, fisk og diverse salater Også kaker til dessert. Gjerne friske kaker med mye bær
Gjest halebein Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Heldige deg med så god tid! :-) her blir det nok ei brødskive i hånda, før man får barna på plass i toget:-) og middag=pølse m brød :-) hørtes koselig ut! Stemmer og for frokostene som er foreslått, og kanskje lapskaus, gryterett m godt brød og salat, eller finnebiff til middag. Noe som du kan forberede på forhånd, og som lager seg selv. Og bløtkake til dessert:-)
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Skrevet 2. mai 2013 Her blir frokosten nystekte rundstykker, eggerøre, masse forskjellig pålegg, jordbær og frukt, juice, kaffe/te - og champagne Middag blir enten rømmegrøt og spekemat eller helst grillmat. Anonym poster: 9e91e53de4e8cda3f106f4aaaab414d6
Wonders Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Går på Nille eller Europris, servietter og lys og bånd. Og plukker løv dagen før i skogen som står på trappen som en liten velkomst. Med flagg i. Rett oppi vaskebøtta. De står ute over natten med vann i , og flagget putter jeg i på morgenen klokken 08.00. Utrolig koselig å se på bilder tilbake på slike dager, og det er ingen tvil at det er selveste 17. mai som feires.Har du verandflagg så heng det ut ! Lykke til. Mine egene; Jordbær, hvit sjokolade, og ytterst kokkos med blå konditorifarge. Endret 2. mai 2013 av Wonders 1
RPirateNN Skrevet 2. mai 2013 #10 Skrevet 2. mai 2013 Vi hadde før, da oldemor og oldefar levde, pølser og stappe etter barnetog for så grilling på kvelden. Nå er det blitt standard med lapskaus på dagen og fortsatt grilling på kvelden om været er snillt Frokosten med varme baguetter og masse frukt osv hørtes topp ut. Trenger ikke pynte mye. Holder igrunn kanskje med noen egen plukkede vår blomster rundt omkring og kanskje servietter i norske flagg eller no
Gjest Vinglepetra Skrevet 6. mai 2013 #11 Skrevet 6. mai 2013 hos oss har vi som regel masse godt pålegg, nybakte rundstykker, bløtkake, eggerøre, røkt laks til 17. mai frokosten. Middagen varierer fra år til år, blir ofte grilling vis været tillater det ellers er ofte invitert bort, det hender også at vi spiser ute Gleder meg! Utrolig koselig å få høre hvordan andre feirer 17. mai
Gjest Teora Skrevet 6. mai 2013 #12 Skrevet 6. mai 2013 Vi har hatt vennefrokost/brunsj hos oss de siste årene, litt spleiselagbasert, så noe av maten kommer andre med. Vi pleier å kjøpe inn godt grovbrød og surdeigsbrød fra bakeri som vi skjærer opp på forhånd og legger frem. Av pålegg pleier det typisk å bli røkelaks, eggerøre, diverse oster (jarlsberg, brie, ++), diverse spekemat, gjerne god skinke fra ferskvaredisken, brunost og syltetøy/marmelade. I tillegg har vi alltid et fat med oppskåret paprika, agurk, tomat og diverse frukt/bær. Utover dette er det som regel minst en kake (pavlova er vel min favoritt til denne dagen) eller muffins, i fjor var det en som hadde laget croissanter, det var veldig godt til kaffen. De årene det har vært brunsj etter toget og litt bedre tid har vi også hatt ting som kyllinglår som varmes i ovnen, pastasalat, potetsalat og generelt mer tapas-aktige innslag. God juice, kaffe og gjerne farris av noe slag hører også med, og vi har alltid en skål i musserende vin før vi sprer oss for å se på tog, besøke familie etc. Jeg har ikke så mye pynt, men pleier å ta inn bjørkekvister som jeg har i en vase med bånd i rødt, hvitt og blått rundt. Pleier også å sette flaggene våre i en vase slik at de pynter opp, og kjøper servietter som passer dagen. Ja, også har jeg noen billige duker i nervøs fløyel som kan klippes til som man vil, og som heldigvis tåler en runde i vaskemaskinen
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #13 Skrevet 6. mai 2013 Så koselige tradisjoner dere har! Hos oss er som regel gråting og barneskrik om morgenen, stresse med å gjøre ungene klare og kjøre dem til skolen for toget. Etter toget ender vi korpsforeldre ofte opp med å stå og grille pølser til langt ut på ettermiddagen, kommer trøtte og slitne hjem rundt 10- tiden om kvelden, da er vi klare for ta kvelden for å si det sånn Hva mat angår, rekker jeg sjeldent frokost, blir evt. en banan en skive i bilen, middagen blir so, regel noen pølser i brød. Anonym poster: 15b80b16fb5a31e3d0a262a0c4aca512
Gjest Teora Skrevet 6. mai 2013 #14 Skrevet 6. mai 2013 Jeg glemte helt å si noe om middag. Vi har faktisk ikke hatt skikkelig middag de siste årene, spiser så mye pølse og vårruller fra bodene i byen på ettermiddagen. Men hjemmenfra har vi tradisjon med rømmegrøt, med fenalår og vannkringler til. Siden ikke alle er like glade i rømmegrøt vil jeg kanskje foreslå rømmegrøt som en del av et fornorsket tapasbord? Utvid med ideer/rester fra frokosten, samt kanskje litt ekstra av det varme? Eller oppgrader pølse i brød til kvalitetspølser fra slakter med ulike salater til, og kanskje en god mos? Bacalao, lapskaus eller en god gryte, gjerne en slik som lager seg selv i ovnen mens du koser deg med gjestene er andre ideer jeg tror kan fungere bra, så slipper du å svette over maten fremfor å kose deg
Kraula Skrevet 7. mai 2013 #15 Skrevet 7. mai 2013 (endret) Jeg ELSKER 17.mai (det er my favorite holiday!), og hadde store planer om å dekorere leiligheten min masse i år, helt til jeg fant ut at jeg må jobbe.. Men om du går på Europris/Nille og lignende så finner du masse flott pynt, veldig billig, men som også kan holde i flere år (man bruker det jo bare en dag eller to i året, så det holder greit). Masse flagg, servietter.. Av mat har vi pleid å ha frokostbaguetter, rundstykker og oppskjært brød - både fint og grovt. Smør (skikkelig type, jeg liker best setersmør, men har også vanlig smør til de som liker det). Vi har også alt mulig av pålegg, som spekeskinke, vanlig skinke, greddost, edamer, vanlig ost, smørost, kreps (gjerne i aioli), reker, majones, kreolsk kylling++.. Gjerne også med salat som "pynt" å ha ved siden, og til å ha på maten. Vi har også oppskjært frukt (melon, jordbær, druer...). Pleier også å kjøpe Asti (relativt billig sprudlevin) for de festglade og cider (de har en veldig god på Europris!) for de som kjører - pynt gjerne med jordbær i champagneglass. Vi har også pleid å bake kaker (brownies, ostekake, marsipankake..) til kaffe etter frokost. Som gjerne også blir brukt til etter middag (som består av grillmat) senere på dagen, man kan vel aldri spise for mye kake på 17.mai? Kjøper også en boks is (helst pinneis, slik at de slipper å ha skåler) om det kommer barn. Endret 7. mai 2013 av jolia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå