Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan ME-pasienter i forskjellige fylker får så forskjellige svar på søknadder om ung ufør?

Det er en gruppe på Facebook der ME-pasienter skriver om sin sykdomshistorie, at de trenger hjelp til å dusje og spise, og at de får avslag med begrunnelse i at det ikke er alvorlig nok. Mens andre ME-pasienter som skriver at de er på skole, cafe osv nestem hver dag, men sliten på kvelden får det innvilget. Jeg spør fordi jeg ikke forstår, ikke for å være ekkel. Jeg har lest en del om ME og har forstått at det er en alvorlig sykdom. Når leger sier at ME-pasienter er like syke eller sykere enn mange kreft- eller Aids-pasienter så skjønner jeg ikke hvordan Nav kan være så splittet.

Anonym poster: cdea740013dfebac4634d6c0fab7ee6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis skyldes det at NAV mangler felles retningslinjer og at saksbehandlerne rundt om i landet derfor tolker reglene forskjellig.

Anonym poster: 7f0572bda13d21f8275e4281cf0b7285

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det kommer vel an på hvem søknaden havner hos når nav sender den inn til hovedkontoret.

Jeg kjenner til/leser om mange som har fått uføretrygd og som har samme sykdom som meg.

Jeg personlig har vært i systemet i 12 år og bare blitt sykere, men de er fortsatt imot at jeg skal få uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvem søknaden havner hos når nav sender den inn til hovedkontoret.

Jeg kjenner til/leser om mange som har fått uføretrygd og som har samme sykdom som meg.

Jeg personlig har vært i systemet i 12 år og bare blitt sykere, men de er fortsatt imot at jeg skal få uføretrygd.

Ok, så det gjelder andre sykdommer også? Tidligere har jeg hatt inntrykk av at Nav har visse krav som gjelder nesten uansett hvilken sykdom man har. Som f. eks. hvis man bare klarer å gå i matbutikken to ganger i måneden, og det er alt man har krefter til å forlate huset.

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Ja, det gjelder vel nesten alle sykdommer vil jeg tro.

Man skal gjennom masse arbeidsutprøving, møter, leger osv. Og gjerne ta samme runden ørten ganger om man er uheldig

Noen av de jeg kjenner lever nesten tilnærmet normalt liv med uføretrygd. Jeg lever et svært begrenset liv, men likevel står jeg fast i systemet

Endret av Funky Punk
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjelder vel nesten alle sykdommer vil jeg tro.

Man skal gjennom masse arbeidsutprøving, møter, leger osv. Og gjerne ta samme runden ørten ganger om man er uheldig

Noen av de jeg kjenner lever nesten tilnærmet normalt liv med uføretrygd. Jeg lever et svært begrenset liv, men likevel står jeg fast i systemet

Det er dette siste her jeg ikke skjønner! Hvorfor er det så vanskelig for noen, men så enkelt for andre? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så store forskjeller.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også ann på om man har en lege eller andre profesjonelle som står på for en.

Anonym poster: 95d517e29778deb058d3a2bbc895c0d6

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det kommer også ann på om man har en lege eller andre profesjonelle som står på for en.

Anonym poster: 95d517e29778deb058d3a2bbc895c0d6

Ikke i mitt tilfelle.

Leger, spesialister, saksbehandleren min på nav...alle sloss for at jeg skal få uføre, men søknaden kommer ikke gjennom på hovedkontoret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...