Gå til innhold

Skrytetråd! Hundelivets gleder

Anbefalte innlegg

Gjest Lolita8
Skrevet (endret)

Ja, jeg tenkte at dette kanskje kunne være en fin tråd, for både litt selvskryt og å lære bort, gi tips o.l!

Hvilken triks kan din hund, og er det noe h*n er kjempeflink til(eks. agility, spor..)

Min kan desverre ikke så mange triks, for han blir fryktelig fort lei! Men han kan det grunnleggende: sitt, gi labb, ligg, bli, bak, "din side"(holde seg til grøftekanten), snurr rundt, sitte pent, sitt opp, stå..

Han er fryktelig flink når det kommer til spor, og vi vurderer sterkt NRH i fremtiden :-)

Noen tips til hva vi kan lære oss? :-)

Endret av Lolita8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen triks å "skryte" av fordi jeg ikke er så opptatt av nettopp det - og anser ikke det at hundene mine kan triks e.l. som en del av hundelivets gleder.

Det som derimot gir meg stor, stor glede langt inne i hjerteroten - er når jeg ser hundene ligge tett inntil hverandre, lykkelige og trette etter en lang deilig tur i skogen eller på fjellet. Det å se hvordan hundene løper fritt i naturen og koser seg på tur gir meg også stor glede og lykke. Men triks kan vi ikke i dette huset altså :-)

Gjest Roskva
Skrevet

Er nok bare de "vanlige" triksene det går i her også, men så har vi ikke prøvd å lære dem mer heller :)

Det beste med å ha hunder er jo at de ALLTID blir glad for å se deg, uansett om du bare har vært borte et kvarter :)

Å så er det så utrolig gøy å se hvordan de koser seg når de får løpe fritt i skauen, eller når de bare koser med hverandre.

Minste jenta har jeg ofte med når jeg skal ut på fotograferingstur, og da må jeg jo skryte av noen fantastiske motiver ;) hun er ei livlig bølle som bidrar til noen artige motiver :)

Ellers er begge veldig kosete, får de ligge på fanget er de jo i ekstase...men med tanke på at det er en border collie og en schnauzer, så kan det fort bli litt tungt, selv om det er utrolig kos :)

Skrevet

Etter mye jobb har ENDELIG spetakkelet skjønt at når vi går lineføring eller fri ved fot, skal hun SETTE seg når vi stopper... :hoppendeglad::fnise:

Driver nå og kobler ligg/vent og sitt/vent, det går faktisk ganske bra når jeg skjønte at jeg ikke kunne ha samme kommandoen på sitten, for da bare la hun seg.

Ellers har jeg hatt mye glede av avstandskommandoer på gamletispa, og driver litt innlæring av det også nå, stans og sitt.

Gjest Lolita8
Skrevet

Ja, triks er ikke must her heller gitt :) Men har en kar som er veldig glad i å få bruke hodet sitt når vi er inne også, dermed er triks en fin måte å få brukt han på :D

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes å trene triks er noe av det beste jeg vet av kvalitetstid med snuppa mi. Hun er også ekstremt flink, og lærer glatt et nytt triks på en kveld med særdeles få repetesjoner, selvom rasen ligger langt ned på listen over smarte hunder :fnise:

Hun er 1 år og 3 mnd, og kan:

Sitt, bli, kom, ligg, ligg på rygg, rull rundt, high five, teddy, spin, kyss på nesa, danse på bakbena, hoppe gjennom armene mine formet som en ring, gå sikksakk mellom bena mine mens jeg går fremover, godbit på snuta og kaste den opp og ta imot med munnen, rydde bort alle lekene sine selv oppi en kasse, hun vet navnene på ca 4 forskjellige leker og kan hente dem på kommando, hun kan på kommando gå til 2 forskjellige av hennes egene senger, og til to forskjellige rom, gå til pappa og gå til mamma, gjøre "business" på kommando, spiser ingenting som hun ikke får kommando på å spise (feks. ting som faller på gulvet rører hun ikke), går på plassen sin når hun hører lyder eller det ringer på...

Har sikkert glemt noe, men :laugh: Ja, jeg er veldig stolt av henne! :rodmer:

Gjest Lolita8
Skrevet

Jeg synes også det er fin kvalitetstid, dette med å lære triks, så der er du ikke alene :-)

Om han ikke kan alt, så er ikke det verdens undergang, men så lenge han liker det og jeg liker det, kjører vi på med triksing :D

Hvilken rase er det? Og bruker du henne i noen hundesport? :-)

Skrevet

Jeg synes også det er fin kvalitetstid, dette med å lære triks, så der er du ikke alene :-)

Om han ikke kan alt, så er ikke det verdens undergang, men så lenge han liker det og jeg liker det, kjører vi på med triksing :D

Hvilken rase er det? Og bruker du henne i noen hundesport? :-)

Nei, helt enig, hadde aldri planlagt å trene så mye triks, men det er jo kjempegøy og veldig god hjernetrim! Og jo mer hunder kan jo fortere lærer de, og de lærer at det lønner seg å være lydig. Så det er jo et kjempepluss.

Hun er en Malteser :) Ingen hundesport nei. Tilbudet er ikke så bra her vi bor, i tillegg synes jeg bare det er morro å holde på på privaten for nå. Tenkte å kjøpe litt utstyr til en like leke-bane meg agility i hagen, så får vi starte med det. Føler jo at jeg må pushe grensene hele tiden, så hvem vet, kanskje vi begynner med noe om noen år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...