AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Jeg skulle gjerne fått noen treningstips fra andre som er store. Jeg ønsker å gå ned i vekt, men det er jo ikke så enkelt å finne trening som passer, og som samtidig gir god effekt. (Jeg vet det finnes gågrupper etc, og det er jo veldig bra, men jeg er ikke der at det bare handler om å bevege seg. Jeg vil ha en treningseffekt av det) Så da skulle jeg gjerne hørt hvilken trening andre store har hatt god erfaring med. Enten som del av vektnedgang, eller sånn generelt. Anonym poster: f89adf14c7333647c4069fd60d0e9e4d
Gjest Kiara! Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Er du medlem på et treningsenter? Jeg trener mye på Ellipse maskinen. Har en fast runde på 6km som jeg tar så ofte som mulig den tar 45min + + alt ettersom hvor tung belastning jeg har på tråket. Jeg synes det er ypperlig for meg som en for tung til å løpe/jogge, og som kjeder meg lett på tredemøllen med rask gange. Det er også et pluss at jeg holder ut i godt over en time og beveger armene samtidig. Spinning er jo alltid kjek når det er den rette instruktøren. Ketlebell på egenhånd gjør jeg gjerne fremfor timer der det ting går litt for fort for min smak. Mange muligheter bare man setter igang. Jeg er selv altfor stor for øyeblikket, først og fremst tung. Så jeg spiser lavkarbo og trener mye kondisjon det tror jeg er bra for å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Spinning er lavbelastende. Jeg syns selv spinning er aldeles pyton kjedelig, men prøver å få en spinningtime i uken. I tillegg trener jeg bodypump (NB: Riktig teknikk ift. rygg og ikke minst beinstilling er ekstra viktig når man er tung!) og zumba. Anonym poster: 061008d57326e008196ba4852813c91b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Du skal ikke undervurdere gåing som trening! Kjør på med rask gange og litt oppoverbakker. Spesielt hvis du har lyst til å begynne å jogge etterhvert. Lange helgeturer i marka er fantastiske både fysisk og psykisk! Ellers er vel sykkel/spinning, elipse og romaskin bra. I tillegg til styrketrening. Alt som ikke innebærer for mye hopping. Invester i gode sko og lytt til kroppen. Anonym poster: eba3a56bac39fe4c29998dc2501d2a6e
Wiggins Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Jeg skulle gjerne fått noen treningstips fra andre som er store. Jeg ønsker å gå ned i vekt, men det er jo ikke så enkelt å finne trening som passer, og som samtidig gir god effekt. (Jeg vet det finnes gågrupper etc, og det er jo veldig bra, men jeg er ikke der at det bare handler om å bevege seg. Jeg vil ha en treningseffekt av det) Så da skulle jeg gjerne hørt hvilken trening andre store har hatt god erfaring med. Enten som del av vektnedgang, eller sånn generelt. Anonym poster: f89adf14c7333647c4069fd60d0e9e4d Sykling eller spinning gir god treningseffekt og god forbrenning, du må bare holde på en del lenger enn med jogging for å få tilsvarende effekt. Det er veldig gunstig for en som er overvektig å begynne med f. eks. sykling eller spinning framfor jogging, fordi jogging selv for normalvektige gir ganske hard belastning på sener og ledd. Selv synes jeg at å sykle ute er helt topp, mens å sitte på en spinningsykkel er noe jeg bare gjør når det ikke er vær til å hverken sykle ute eller gå langrenn. Det er viktig å bruke riktig gir, spesielt hvis du er overvektig. Sykling gir svært sjelden slitasjeskader (skadene oppstår stort sett om man faller), men det er mulig å få vondt i kneet hvis man bruker for tunge gir i motbakkene. Du skal ha en pedalfrekvens på 70-90 omdreininger per minutt. Alt som får opp pulsen er bra, men husk at du skal ikke ha makspuls hele tida. Hvis du skal sykle en tur så skal du mesteparten av tida ligge under syreterskelen. Det blir gjerne naturlig slik at man går over syreterskelen i korte bakker der man kan tråkke til for å komme fort opp, skal man opp en lengre bakke må man mesteparten av veien ligge under syreterskelen. Husk vann! Mister du 1% av kroppsvæsken, mister du 10% av ytelsesevnen. Ha drikkeflaske med vann på sykkelen (eller hvor du nå enn trener), og ta et par gode slurker hvert kvarter. Svømming er også et godt alternativ for overvektige, siden det gir lite belastning på sener og ledd. Svømming gir veldig mye motstand, og du får dermed både høy treningseffekt og høy forbrenning.
Wiggins Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Her er en som klarte det: Det fins mange veier til Rom. Han brukte Yoga, gange og etterhvert jogging. Det går an å gå, jogge, sykle, svømme, bruke elipsemaskin etc., hovedsaken er at du er i aktivitet hver dag og at du har kontroll på matinntaket. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Jeg har lest flere steder at mosjonister trener for mye høyintensivt og for lite mengde på lav intensitet. Leste om en sprinter som trener 80% på lav intensitet. Jeg tenker på det når jeg er ute på en rolig joggetur. Man skal ikke ta seg helt ut hver gang for da får man ikke maksimalt med fremgang! Anonym poster: eba3a56bac39fe4c29998dc2501d2a6e
Gjest Kiara! Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Jeg tror ikke vi skal være så opptatt av dette med puls og slike ting når vi er tunge og store. Det kan fort bli en hvilepute for å ikke sette opp hardere belastning på ellipsen eller strekke seg litt lenger når vi først er igang. Det viktigste er at når vi er på trening trener vi! Står ikke å tripper mens vi speiler oss eller taster på iphonen, men svetter, puster og fokuserer på å få gjennomført en god treningsøkt! Det er ikke farlig at man blir sliten, det er heller ikke farlig at man presser seg litt.
Gjest Funky Punk Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Sjekk om svømmehallen nær deg har vannaerobic eller lignende. Svømming og øvelser i vannet er lite belastende og god trim
Gjest barista Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Jeg kan ikke jogge, så jeg går mye, høyt tempo, og gjerne med stigning. Dvs. Høyere stigning på tredemølla, eller går i skog og mark. Prøver å sykle til jobb i blant. Ellers blir det styrke. Det er ihvertfall tanken, selv om jeg ikke er sååå flink til å gjennomføre det. :/
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Jeg jogger på tredemølle, går turer med mye oppoverbakker og trener styrke (store muskelgrupper). Fokuserer mer på kondisjonstrening enn styrketrening. Jeg går også til og fra jobb. Hvis du sliter med belastning og smerter, ville jeg satset på svømming eller gange på mykt underlag (skogen). Anonym poster: 7c16a1f0fb1f2fb29221e4e5f860b3ad
Elanore Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Har aldri vært overvektig, men har slitt med belastningsskader, så det går litt på samme prinsippet. - elipsemaskin - spinning - sykling ute med motbakker - rask gange med motbakker - svømming (ta i så pusten går, så er det effektivt nok) - aerobic - zumba - styrketrening (setter opp forbrenningen for en lenger periode)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå