Gjest Poirot Skrevet 2. april 2004 #1 Skrevet 2. april 2004 Jeg har hatt et lengre engasjement i en statlig avdeling. Masse ros og skryt, men jeg måtte slutte da engasjementet opphørte og de hadde intern overtallighet. Sjefen min forela en flott attest for meg og spurte om den var ok. Så fikk jeg tilbud om å jobbe litt til, så vi ble enige om at jeg skulle få attesten med justert dato når jeg sluttet. Jeg minnet henne på det før jeg sluttet (da hadde begge sjefene byttet avdeling pga omstillinger). Jada, jeg skulle få. Så sluttet jeg, fremdeles uten å ha fått attest. Han ene sjefen min hadde da begynt i nye jobb i et annet departement. Jeg sendte 2 mail til den andre sjefen, uten respons. I går prøvde jeg på nytt, da fikk jeg automatisk svar, nå har hun også byttet jobb til et annet departement. Dete r mao ingen sjefer igjen i min gamle jobb som kjente meg og kan skrive attest. Jeg er arbeidsløs og i en jobbsøker posess, noe de vet, attesten er svært vikitg for meg. Kan jeg be de skrive attest fra det stedet de nå jobber (men det er strengt tatt ikke deres jobb lenger, dessuten får jo attesten feil brevhode), eller bør jeg kontakte personalsjefen og be han skrive 8men han vet ikke hvem jeg er eller hva jeg har gjort...) Jeg synes dette er en skikkelig DUM situasjon, føler at jeg ikke er blitt tatt på alvor og at dette er dårlig gjort mot meg. Hva gjør jeg nå?
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2004 #2 Skrevet 2. april 2004 Jeg regner med at du ikke har en kopi av den fine attesten?!? Desom du har det ville jeg tatt med den til "dagens" sjef og sagt at dette er hva som er sagt om meg, kan du skrive ihvert fall noe lignende. Høres litt teit ut slik jeg skriver det her, men håper du skjønner hva jeg mener. En eller annen form for attest har du jo krav på, men jeg skjønner at du ikke vil ha en "lapp" hvor det står at Poirot jobbet for oss fra da til da når du kan få noe mye bedre. Jeg skal se om jeg finner ut noe via en venninne som jobber innen dette. Hilsen Lille meg
Gjest Poirot Skrevet 2. april 2004 #3 Skrevet 2. april 2004 Nei, jeg har jo selvfølgelig ikke kopi av attesten, den ligger på jobbmail som jeg ikke har tilgang på nå...
aline Skrevet 2. april 2004 #4 Skrevet 2. april 2004 Du kan jo kanskje ta kontakt med din tidligere sjef der hun jobber nå, uansett for å spør om å få bruke henne som referanse (for det kan hun være selv om hun har byttet jobb). Og da kan du jo i samme slengen nevne at du aldri fikk noen attest og at det ikke er noen der til å skrive den til deg.... (hint hint... det var en kvinne sant?) Kanskje hun kan ta en telefon til personalansvarlig å si hva de kan/bør skrive i attesten? Lykke til uansett.
Gjest Moonchild i.i. Skrevet 2. april 2004 #5 Skrevet 2. april 2004 For en kjedelig situasjon... Jeg tror faktisk jeg ville kontaktet administrasjonsavdelingen der du hadde engasjementet og forklart dem situasjonen og spurt hvordan de anbefaler at du skal gå frem for å få attest. Dessuten ville jeg kontaktet en eller begge de tidligere sjefene og spurt om de var villige til å være referanse for deg. Du kan dessuten prøve å snu dette til noe positivt, ved at du forklarer situasjonen når du ringer potensielle nye arbeidsgivere og spør om denne situasjonen er noe du burde utdype i en søknad. (Jeg har lest et sted tidligere at du har søkt på mange jobber uten å få napp. Pleier du å ringe til potensielle arbeidsgivere før du sender søknad, for å spisse den? Hvilken type jobber søker du på?) Lykke til! Månebarnet
Gjest Poirot Skrevet 2. april 2004 #6 Skrevet 2. april 2004 De er referanser for meg, det har vi avklart. Moonchild: Jeg er jurist, og søker mest jobber i det offentlige. Pleier sjelden å ringe på forhånd, for oftest er det ikke den som vurderer søknadene som svarer på spørsmål, da har det ikke så mye å si. Det er vanseklgi å spisse søknader når de fleste jobber som utlyses ikke har noe som helst å gjøre med det jeg har som valgfag.
Fakse Skrevet 2. april 2004 #7 Skrevet 2. april 2004 Du tar kontat med en av de nye sjefene og forklarer situasjonen. Så ber du om at en av de gamle sjefene eller en annen som kjenner til det arbeidet du gjorde formulerer teksten, som eventuelt kan signeres av en av de nye sjefene.
Gjest Poirot Skrevet 2. april 2004 #8 Skrevet 2. april 2004 Du tar kontat med en av de nye sjefene og forklarer situasjonen. Så ber du om at en av de gamle sjefene eller en annen som kjenner til det arbeidet du gjorde formulerer teksten' date=' som eventuelt kan signeres av en av de nye sjefene.[/quote'] Det er bare det at det ikke er noen "ny sjef", for avdelingen jeg jobbet i er lagt ned.
Moonchild Skrevet 2. april 2004 #9 Skrevet 2. april 2004 Moonchild: Jeg er jurist' date=' og søker mest jobber i det offentlige. Pleier sjelden å ringe på forhånd, for oftest er det ikke den som vurderer søknadene som svarer på spørsmål, da har det ikke så mye å si. Det er vanseklgi å spisse søknader når de fleste jobber som utlyses ikke har noe som helst å gjøre med det jeg har som valgfag.[/quote'] Jeg er også jurist og jobber i det offentlige. På alle de stillingene jeg ble innkalt til intervju på, da jeg var nyutdannet og jobbsøkende, ringte jeg før jeg sendte søknad, nettopp for å spisse søknaden min. Det er ikke nødvendigvis slik at de som står oppført som kontaktperson ikke er de som vurderer søknaden. Det står som oftest oppført to kontaktpersoner - ring til den som har den høyeste stillingen, med mindre det er en ekspedisjonssjef eller tilsvarende. Jeg søkte mange stillinger - også slike som ikke var relevant i forhold til spesialiseringen min (som er temmelig sær) - og ringte i de fleste tilfeller på forhånd. Selvfølgelig kan man da møte personer som ikke nødvendigvis er imøtekommende (noe som kan være temmelig nedbrytende). Mange av de offentlige etatene trenger juridiske generalister, og ser derfor ikke nødvendigvis på valgfagene dine (hva har du spesialisert deg i?) De ser derimot på initiativ og engasjement. (Og innimellom kan fritidinteresser du ikke trodde noen brydde seg om vise seg å være en fordel...) Jeg skjønner UTROLIG godt at du syns din nåværende situasjon er frusterende - men hvis du står på kommer du til å få napp til slutt!
Moonchild Skrevet 2. april 2004 #10 Skrevet 2. april 2004 Et lite tillegg - ta kontakt med IT-avdelingen og be om å få en utskrift av e-posten. Jeg ville tippe at informasjonen fortsatt ligger lagret i systemet ett eller annet sted.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #11 Skrevet 6. april 2004 Kan du ikke ta kontakt med det organet som har overtatt ansvaret for det saksområdet du jobbet med?
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #12 Skrevet 6. april 2004 Kan du ikke ta kontakt med det organet som har overtatt ansvaret for det saksområdet du jobbet med? Det er overført til en annen del av landet og spred på diverse områder.
Litago Skrevet 6. april 2004 #13 Skrevet 6. april 2004 Dete r mao ingen sjefer igjen i min gamle jobb som kjente meg og kan skrive attest. Jeg er arbeidsløs og i en jobbsøker posess, noe de vet, attesten er svært vikitg for meg. Kan jeg be de skrive attest fra det stedet de nå jobber (men det er strengt tatt ikke deres jobb lenger, dessuten får jo attesten feil brevhode), eller bør jeg kontakte personalsjefen og be han skrive 8men han vet ikke hvem jeg er eller hva jeg har gjort...) Har det løst seg ennå? Hvis ikke så anbefaler jeg deg å ta kontakt med den sjefen som lagde den første attesten. Ring eller møt opp på kontoret. Spør om h*n kan skrive attesten på et brevark fra det riktige kontoret og tilbakedatere attesten. Hvis h*n sier ja til dette er problemet løst. Hvis sjefen ikke vil skrive på gammelt brevark, bruk plan B: Be om å få attesten på brevark fra det kontoret sjefen jobber på nå, eller på et brevark uten hode. Lederen din kan skrive på attesten at h*n ikke jobber på avdelingen lengre og derfor bruker feil brevhode, evnt. blankt ark. I tillegg ber du om en standard attest fra personal-avdelingen (eller den som lager standard attester) i det departementet du jobber. På den måten har du både en formell korrekt attest og en attest som forteller om deg som person. Lykke til! :-)
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #14 Skrevet 6. april 2004 Det er ikke bare bare å stikke innom i et departement. Man må gjennom en vaktbod som ringer opp den du skal til. Og sjefen har svært mange reisedøgn og møter.
punkyB Skrevet 6. april 2004 #15 Skrevet 6. april 2004 De har vel telefon ? Det beste er jo å få snakket med de direkte. Evnt. sende et brev - ikke mail. Vil jo tro de har litt system på mail slik at de blir journalført o.l. og da kanskje må følge de opp. Da hadde jeg vært så frekk å skrive noen punkter om hva du har jobbet med o.l. som gjør jobben med å skrive attest lettere. For selvfølgelig bør jo en av de sjefene du hadde da skrive attest. EVnt. hvis du får de i tale så har jo de en kopi av attesten de har skrevet liggende.
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #16 Skrevet 6. april 2004 Nei, de har ikke kopi av attesten, for de jobber jo nå et annet sted. Ser det an til over påske, kan jo hende de er på ferie. (Har tilbudt dem at jeg kan skrive et utkast) Uansett så gir jeg meg ikke!
punkyB Skrevet 6. april 2004 #17 Skrevet 6. april 2004 Nei' date=' de har ikke kopi av attesten, for de jobber jo nå et annet sted. Ser det an til over påske, kan jo hende de er på ferie. (Har tilbudt dem at jeg kan skrive et utkast) Uansett så gir jeg meg ikke![/quote'] Jeg hadde laget et utkast jeg - for det sparer dem for jobben. Du husker vel litt hva den første attesten gikk ut på så du kan lage den litt lik. Facts er det jo like greit at du skriver uansett. Det er jo en selvfølge at du skal ha attest. Er vel sikkert bare sommel at du ikke har fått ny - siden de faktisk laget en bra tidligere. Er jo megaviktig med en skikkelig attest - spes. i din situasjon. Så stå på!
Gjest Bøllefrøet unplgged Skrevet 7. april 2004 #18 Skrevet 7. april 2004 Så lenge jobben har vært i det offentlige er det eneste du har krav på en attest som sier: "Poirot har vært ansatt her fra da til da." Alt annet er velvilje fra sjefen...
Gjest Poirot Skrevet 7. april 2004 #19 Skrevet 7. april 2004 Så lenge jobben har vært i det offentlige er det eneste du har krav på en attest som sier: "Poirot har vært ansatt her fra da til da." Alt annet er velvilje fra sjefen... Jeg vet det. Men de har som sagt sagt at ejg skal få en attest, den var sågar skrevet ferdig tilogmed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå