AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Ble inspirert av den gamle tråden, og spør: Hvor mye skal steforeldre bidra økonomisk på ferieturen med stebarna? Skal alt tas fra felleskassa eller skal den som har særkullsbarn betale for sine? For min del er det helt uaktuelt å betale flere tusner for min manns barn. Vi har to felles og de deler utgiftene på. Anonym poster: ad5460979e8e55d545e1cf6a1c1292a7 2
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Alt felles selvsagt.... Involverer man seg i en familie, så må man også ta de "negative" sidene...
Gjest Magdalene Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Vi har fellesøkonomi, så da blir det jo på fellesen. 6
Heisenberg Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Det kommer vel an på hvordan man har lagt opp økonomien. Vi har felles økonomi og dermed betales alt sånn av felleskassa. 10
plix Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Er man gift, er hans utgift "min". Så den veien ville vi brukt felleskassen. Langvarige forhold, med godt forhold til barn, samme som over. Nytt forhold, ikke blitt kjent med barna, eller andre ting som dårlig råd, så ville jeg ikke tatt den store utgiften. Heller spandert litt mat og kos. 10
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Vi har vært gift i mange år, jeg har et barn fra før, og vi har et felles. Her telles begge barna likt, og de får like gaver og ferier. Alt går av felleskassa. Er glad mannen min ikke gnuger på pengene og ikke vil betale noe for stebarnet sitt, og for at han behandler begge barna likt, både når det kommer til det økonomiske og i hverdagen. Jeg vet det er akkurat likedan hos eksen også. Stemor behandler barnet mitt på lik linje med egne barn. Anonym poster: 2ed75cb95603c5788da8c4da3f7e18e4 20
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Det skal ikke gå utover barna at de voksne ikke klarer å lage seg et felles hjem, i hvert fall, så her går det selvfølgelig av felleskassa. Det valget tar man når man blir sammen med noen med barn fra før og velger den typen samliv. Anonym poster: b2d875b99de6d49f8366e68a6e44317d 6
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Felles. Alt går i en stor pott og det er ingen forskjell på barna. De kaller stefaren pappa også.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Det går på felleskassa, selvsagt. Å gjøre forskjell på "mine, dine og våre" er den beste oppskriften på familieproblemer. Blir det for dyrt å dra på sydentur med alle for deg, får du vurdere andre feriealternativer. Anonym poster: 7cdf926dc6563fd54486314d3b6bfec2 3
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Felles, selvfølgelig. Noe annet synes jeg er en meget smålig innstilling til familielivet og en ikke-inkluderende holdning overfor hans barn. Du virker gjerrig ut fra det du skriver, og da blir det dessverre fort sånn at man tolker det til at du er nokså ukoselig som menneske. Det tror jeg barna til mannen din også fort vil komme til å mene og andre som hører om din innstilling.
Gjest Miranda2011 Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Ble inspirert av den gamle tråden, og spør: Hvor mye skal steforeldre bidra økonomisk på ferieturen med stebarna? Skal alt tas fra felleskassa eller skal den som har særkullsbarn betale for sine? For min del er det helt uaktuelt å betale flere tusner for min manns barn. Vi har to felles og de deler utgiftene på. Anonym poster: ad5460979e8e55d545e1cf6a1c1292a7 Velger du en mann som har barn fra før, velger du hele familien. Synes det er veldig smålig av deg å ikke inkludere barna hans i familien. Jeg synes synd på dem faktisk. Tenk deg litt om, hvis de barna var dine, hadde du synes det var greit at deres stemor behandlet dem sånn? 4
Gjest Violetta Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Velger du en mann som har barn fra før, velger du hele familien. Synes det er veldig smålig av deg å ikke inkludere barna hans i familien. Jeg synes synd på dem faktisk. Tenk deg litt om, hvis de barna var dine, hadde du synes det var greit at deres stemor behandlet dem sånn? Hvorfor skal stebarn blandes inn i hvem som betaler for ferien? Det er selvsagt at de er med, men er det virkelig en selvfølge at det går av felleskassen? En steforelder har ikke forsørgeransvar for sine stebarn. Det har ingenting med om man er glad i dem eller ikke. Det er foreldre som skal forsørge sine barn, ikke steforeldre. 10
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Kommer an på hvor lenge man har vært sammen og om man har felles økonomi, fellles barn, etc.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Hvorfor skal stebarn blandes inn i hvem som betaler for ferien? Det er selvsagt at de er med, men er det virkelig en selvfølge at det går av felleskassen? En steforelder har ikke forsørgeransvar for sine stebarn. Det har ingenting med om man er glad i dem eller ikke. Det er foreldre som skal forsørge sine barn, ikke steforeldre. Ts her! Veldig enig med deg, Violetta!! Så til dere andre: For det første så er barna definitivt inkludert i familien fordi om jeg ikke betaler for ferien deres. Hvordan kan du ta slike slutninger? Barna har ingen formening om hvordan vi fordeler økonomien. Så det at de kan oppfatte meg som en lite hyggelig person fordi jeg ikke betaler 10-20000 i ferie synes jeg høres rart ut. Mitt forhold til barna har ingenting med økonomi å gjøre. Vi har et nært og godt forhold. Jeg bidrar med mitt i hverdagen, både med mat, kjøring etc etc.,, det har ingenting med denne saken å gjøre. Men jeg har ikke forsørgeransvar for barna. Det har de to foreldre som har. Hadde mine barn hatt en stemor så hadde jeg absolutt ikke forventet at hun skulle betalt for at mine barn skal på ferie. Anonym poster: ad5460979e8e55d545e1cf6a1c1292a7 4
Kittykat Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 Jeg synes at så lenge man bor sammen med "dine, mine og våre" så går alt på fellesen. Stebarn er en del av familien og hvis det er du, samboer, egne barn + stebarn som skal reise, så er det helt klart at det går av fellesen. Jeg personlig kunne ikke tenkt meg noe annet fordi jeg synes det er smålig hvis/når det ikke skal gå av felleskassen, når man tross alt skal reise på tur sammen som en familie. Synes det blir for dumt med dine og mine penger når man er samboer og har barn sammen. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #17 Skrevet 29. april 2013 Tenker at om man har felles økonomi, så spiller det ingen rolle hvem som betaler .. Har man seperat økonomi så skal selvfølgelig den med særkullsbarn betale for sine, og du for dine..
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #18 Skrevet 29. april 2013 Hvorfor skal stebarn blandes inn i hvem som betaler for ferien? Det er selvsagt at de er med, men er det virkelig en selvfølge at det går av felleskassen? En steforelder har ikke forsørgeransvar for sine stebarn. Det har ingenting med om man er glad i dem eller ikke. Det er foreldre som skal forsørge sine barn, ikke steforeldre. Men man gjør det jo lettere for forelderen som har barn, økonomisk sett. Når begge bidrar like mye får man jo også råd til bedre ferier, og det gagner vel også bonusforelderen
Gjest Violetta Skrevet 29. april 2013 #19 Skrevet 29. april 2013 Men man gjør det jo lettere for forelderen som har barn, økonomisk sett. Når begge bidrar like mye får man jo også råd til bedre ferier, og det gagner vel også bonusforelderen Ja, forutsatt at den som har barn har dårligst råd. Men dette bør være frivillig og etter evne, ikke en plikt. Hvem gidder ellers å bli sammen med en eneforsørger? Det må være grenser for ideologi... 4
Løvetanten Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 Ja, forutsatt at den som har barn har dårligst råd. Men dette bør være frivillig og etter evne, ikke en plikt. Hvem gidder ellers å bli sammen med en eneforsørger? Det må være grenser for ideologi... Helt enig. Barna har to foreldre, og det er de som sammen setter de økonomiske rammene for barna. Jeg betaler for mine barn, min mann betaler for sine barn- stort sett. Såklart det går litt hit og dit, men i store trekk sørger vi for våre egne. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå