Gå til innhold

Problemer med å bli gravid, svangerskap, fødsel, etterpå?

Problemer eller ikke?  

57 stemmer

1. 1. Hadde du problemer med å bli gravid, i svangerskapet, fødsel eller etterpå?

• Ingen problemer med å bli gravid
      36
    • Problemer med å bli gravid
      15
    • Ingen problemer i svangerskapet
      27
    • Problemer i svangerskapet
      21
    • Ingen problemer under fødsel
      25
    • Problemer under fødsel
      18
    • Ingen problemer etter fødsel
      28
    • Problemer etter fødsel
      15
    • Vet ikke/ har ikke vært gravid/ annet
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sett på "Beretninger om begynnelser" i dag, ble jeg veldig takknemlig over hvor enkelt jeg har hatt det i forhold til å stifte familie.

Jeg har på ingen måte tatt det for gitt, da de fleste i min familie har hatt ulike problemer. Min mor hadde problemer med å bli gravid og mistet flere barn tidlig i svangerskapet. Min ene søster hadde problemer i svangerskapet med forgiftning der det var fare for barnet. Min andre søster fikk problemer med underlivet etter fødsel på grunn av total ruptur, selv om fødselen føltes ok ut for henne.

Hvordan har det vært for deg?

- Prosessen å bli gravid

- Svangerskapet

- Fødsel

- Tiden etter fødsel

Dette blir selvsagt en veldig uhøytidelig "undersøkelse" da ingen vil ha likt syns på hva som er problemer. Noen vil si de hadde problemer med å bli gravide fordi det tok 7 mnd, mens andre hadde problemer fordi de brukte flere år og måtte til med ivf. Osv! Så svar det du føler og tenker selv :)

Hvis du har flere barn, ta utgangspunkt i ditt første.

Anonym poster: d7a03ddeb0c0445be879a04480691c59

Anonym poster: d7a03ddeb0c0445be879a04480691c59

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Brukte nesten 1 år på å bli gravid, (1 Sa underveis). Svangerskapet var problemfritt og jeg var i toppform hele veien.

Fødselen ble igangsatt 1 uke over termin. Fødselen gikk i grunn raskt og greit. Følte rier og smerter som helt overkommelige, men som vanlig er med igangsatte fødsler, ble det litt problemer på slutten.

Babyen stod fast og jeg hadde dårlige pressrier, så han måtte tas med vakuum.

Babyen viste seg å være stjernekikker, så derfor stod han fast. Han var noe medtatt, hadde bl a svelget fostervann, så måtte ha litt starthjelp en halvtimes tid.

Morkaken brukte tid på å komme ut og når den endelig kom ville ikke livmoren trekke seg sammen, så jeg fikk styrtblødning. Mistet nesten 1 liter blod.

Pga blodtapet var jeg noe medtatt et par dager. Klipping og sting i underlivet var heller ikke særlig godt de første 14 dagene. Men når det ga seg var jeg i kjempefin form igjen. Ammingen gikk som en drøm og babyen var stort sett grei å ha med å gjøre.

Og bare for å nevne det, ved neste graviditet klaffet det på første forsøk, litt tyngre svangerskap, men hadde ingen nevneverdige plager. Fødsel var som en drøm, unnagjort på 1 1/2 time. I kjempefin form etterpå.

Endret av Merlion
Skrevet

Jeg har ikke født ennå, men jeg var sykemeldt fra uke 8 til uke 18 pga ekstrem kvalme. Jobbet en uke, så slo bekkenet seg fullstendig vrangt. Så ble sykemeldt i uke 19, og er det forsåvidt ennå i uke 24.

Skrevet

Vært gravid 6 ganger....4 sa og to fødte. Svangerskapsforgiftning med nr 1...igangsatt fødsel og mye drama underveis.... depresjoner etterpå...Igangsatt med nr 2 også, men der var svangerskap og fødsel normal...4 sa, 3 ukompliserte og 1 med mye drama.

AnonymBruker
Skrevet

Brukte rett over et halvt år på å bli gravid med vesla. Mistet en gang. Hadde blødninger i første trimester med henne.

Svangerskapet var tungt. Var mye trøtt, sliten, kvalm, hoven og hadde bekkenløsning.

Fødselen var uhyre smertefull og jeg revnet en god del. Men det var åpningsriene som var verst. Den tok et døgn fra første rie til henne var ute.

Hadde problemer med amming og gav opp etter jeg fikk min tredje betennelse på de tre ukene jeg forsøkte. Hun slet med å få tak også.

Stingene klødde mye da det grodde og jeg sliter ennå med rifter og hemoroider endetarmen etter fødselen, 7 mnd etter.

Fikk også fødselsdepresjon, det tror jeg har med ammingen å gjøre. Jeg var så dårlig av betennelsene og vi fikk en hardere start enn nødvendig.

Men vi fikk ei nydelig jente og jeg koser meg masse med henne nå.

Anonym poster: d75121af1fb2b3d9b1baa06d55295219

Skrevet (endret)

To år med prøving før spiren satt. Flere skumle blødninger men alt var bra. Fikk bekkenløsning tidlig og var sykmeldt store deler av svangerskapet. Fødselen var helt fantastisk! Kort fødsel, de første 9 cm. merket jeg nesten ikke en gang. Kom ikke på sykehuset før da. Resten av fødselen gikk kjempebra og vi fikk en frisk og fin liten jente.

Tiden etter fødselen har gått over all forventning. Babyen sover igjennom hele natta og har gjort det siden hun var en uke gammel. Nå er hun 4 måneder og jeg stortrives i mammarollen :) :)

Endret av Maiava88
  • Liker 1
Skrevet

2, 5 år med ivf-behandling. Lyktes på 3.og siste forsøk. Greit sv.skap. ble igangsatt 10 dager før termin grunnet høyt blodtrykk. Ble keisersnitt etter 27 timer da riene ble for svake.fikk kun 6 cm åpning. Fikk en velskapt jente for 6 mnd siden. Første barn. Ingen store problemer i ettertid.

Skrevet

Bli gravid gikk greit, brukte eggløsningstest og traff på 4. Pp på førstemann, 3. pp på andremann. Svangerskap flott, svært lite plager begge gangene. Noe smårusk med bekken, men helt ok. Fødslene var lette og greie, fikk problem i første med forgiftnings-komplikasjon hellp syndrom. Men det var også overkommelig. Var temmelig utmattet etter første fødsel pga komplikasjon, som også ga problemer med ammestart i en slags domino-effekt. Kroppen prioriterte å heles, melka kom ikke. Men det gikk seg også til med litt tid og ekstra innsats. Etter andre fødsel veldig god form.

Skrevet

Kort oppsummert:

-Uplanlagt gravid.

-Livmorhalssvikt i uke 24, med sykehusinnleggelse og forbud mot mer bevegelse enn absolutt nødvendig.

-HELLP-syndrom 4,5 uke før termin med 1,5 døgn på intensiven for meg og 5 dager på nyfødtintensiv for knerten, og totalt 10 dager på sykehus som nybakt familie.

-Dårlig form den første måneden pga komplikasjoner grunnet HELLP'en.

Ikke akkurat noe drømmesvangerskap, med andre ord...

Skrevet

Raskt og uplanlagt gravid men ikke uvelkomment.

Ok form til uke 23, da bekkenløsningen ble verre og bekkenlåsninger i tillegg ble mange kiropraktor turer etter dette.

økende væske i kroppen fra uke 25 ca.

Konstantert begynnende preeklampsi i uke 31,sykemeldt og med ta det med ro ordre og hyppige turer til sykehuset for oppfølging. Fikk tett oppfølging av fastlege, jordmor og poliklinikk frem til sykehusinnleggelse.

Innlagt den siste uken før fødselen ble satt igang i begynnelsen av uke 37, pga preeklampsi. Hadde en rask og tøff fødsel. Mistet litt over 1000ml blod og revnet en del, hadde en del ubehag de første ukene etter fødsel pga bekkensmerter, svimmelhet pga lav HB og vondt i de 20 stingene der nede.

Baby hadde det bra omtrent hele veien og var i god form etter fødselen.

Skrevet

Ble gravid innen et år da jeg sluttet på p-pillen, hadde et problemfritt svangerskap og fødselen og tiden etterpå har vært fantastisk :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

.....

Endret av Kardinal
Gjest pysepusen
Skrevet

Brukte fem måneder på å bli gravid med første, fire måneder med andre. Har hatt to grusomme svangerskap med kvalme, bekkenløsning osv... Fin fødsel sist og ingen problemer etterpå :)

Skrevet

Brukte over 2 år på å bli gravid. Hadde vært i kontakt med lege for henvisning for å utrede ufrivillig barnløshet, men ble gravid på egenhånd :)

Veldig enkelt og fint svangerskap; veldig trøtt og sliten etter jobb, men jobba helt frem til fødselen. Tok meg kanskje litt for mye ut, for vannet gikk 3 uker før termin. Babyen kom ett døgn senere. Veldig fin og udramatisk fødsel, babyen var ute etter 2 timer på sykehuset. Fikk lystgass. Ingen komplikasjoner i ettertid.

Skrevet

Førstemann: store problemer med å bli gravid, vi måtte ha 4 IVF-forsøk for å klare det. Totalt 3 år med prøving før jeg ble gravid. Ikke noen store problemer under svangerskapet (''normale'' ting som utmattethet, bekkenløsning og mye vann i kroppen), men ble satt i gang pga. begynnende svangerskapsforgiftning en uke over termindato. Fødselen var veldig fin, men som mange igangsatte fødsler endte den i tangforløsning. Morkaken måtte rives ut og jeg mistet nesten en liter med blod, samt at jeg revnet mye. Hadde vondt i den utvendige riften helt til neste fødsel 19 måneder senere.

Andremann: fremdeles problemer med å bli gravid, men det klaffet på første IVF-forsøk bare 10 mnd etter forrige fødsel. Var i god form (sett bortifra bekkenløsningen og søvnproblemer) og hadde en drømmefødsel. Mistet en del blod denne gangen også, men ikke mer enn at jeg følte at jeg kunne løpe et maraton etterpå. :ler: Heller ingen problemer med riftene jeg fikk - som mest sannsynligvis ''fikset'' vondtene jeg hadde etter den første riften.

Skrevet

Jeg hadde et nokså problemfritt svangerskap med unntak av svangerskapsforgiftning i uke 36. Endte med igangsettelse, men var en kjapp og grei fødsel. Har ikke hatt noen problemer ifht fødselen i ettertid. Hadde noe ammeproblemer, men det gikk seg til innen 2 uker.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ingen problemer med å bli gravid, problemfrie svangerskap (bortsett fra litt kvalme/trøtthet i starten som man må regne med), og tiden etter fødslene var problemfri fysisk. Fødslene var derimot ganske tøffe, spesielt den første.

Skrevet

- Prosessen å bli gravid: Ingen problemer, satt på 7.pp

- Svangerskapet: "Bare" problemer. Bekkenløsning og ungen i tverrleie. Mye stress frem mot KS.

- Fødsel: Ingen problemer. Planlagt KS, gikk helt fint

- Tiden etter fødsel: Ingen problemer, bortsett fra at amminga var strevsom.

Skrevet

Ingen problemer med å bli gravid, perfekte svangerskap.

Fødselen varte i 2 døgn med regelmessige rier, endte i vakum og total ruptur. Fæl barseltid pga det, jenta sov som en stein, hun ville ikke ha pupp noe jeg syns var helt perfekt!

Skrevet

Vet ikke om jeg kvalifiseres helt til å svare på denne, men jeg gjør det likevel :P

Vi ble ikke helt planlagt gravide.. Det ble bare et svangerskap, og ikke en baby, så fikk bekreftet en MA i uke 9 i mars i år..

Vi har planer om å prøve igjen med tid og stunder, så fort samboer er klar og vi har alt i orden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...