Gå til innhold

18 åring + klesvask - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg har lest litt forskjellig informasjon på flere nettsider, men jeg tenkte at jeg bare skulle samle mine spørsmål og min tvil i denne tråden!

Slik er det jeg har vasket klær og diverse hittil:

Skjorter, gensre og bukser (jeans, joggebukser / slacks): 40* i vaskemaskinen

Undertøy, sokker, håndduker, putevar, laken, dynetrekk osv: 60*

Jeg har ikke vasket klær lenge, så jeg håper at jeg ikke ødelegger klærne mine ved å vaske dem slik som jeg har forklart ovenfor.

Ser dette bra ut, eller bør jeg endre noe?

Kan noen vær så snill hjelpe en udugelig kar? :biggrin:

Anonym poster: 371e3d7450a45081d9c0292af0278240

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det ser helt greit ut. Så sånn kan du fortsette uten problem :)

Anonym poster: a68d97f5d64175fec135530f1a6241d1

• Liker 1
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Ja, men husk noen ting. Vreng klærne, det sliter mye mindre på farger/mønstre. Husk iallfall å vrenge dongeribukser. Sorter i farger, vasker du sorte klær med kun sorte fanger klærne opp pigmenter fra hverandre. Det samme gjelder for farget tøy. Separer hvitt og vask det for seg.

Sikkert flere tips, men det var basisen.

• Liker 1
Skrevet

Du vet de hvite tøylappene som gjerne henger på vrangsida av klærne dine? Det står der hvordan man skal vaske plaggene. RTFM!

• Liker 3
Gjest Sitrondrops
Skrevet

RTFM! (read the fu**ing manual)

Å det innspillet kommer fra en mann! :laugh:

Skrevet

Å det innspillet kommer fra en mann! :laugh:

En mann som kan lese.

Skrevet

En annen ting er å holde hudfarger for seg selv. Er i tillegg forskjell på mørke og lyse farger.

Skrevet (endret)

Jeg vasker det slik, fungerer fint :) Men hvis du bruker tøymykner kan det være lurt å vaske jeans for seg selv. Fikk høre av ei butikkdame at tøymykner ødelegger strechen.

Endret av awesome.
Skrevet

Sånne små ting... Noen ting som man vasker på 40grader ønsker å bli vasket på 30grader, da står det på lappen i så fall ;) Ull skal ikke vaskes på 40 grader, det skal vaskes på 30 grader og helst med milo! Ikke tøymykner til jeans, de blir ødelagt. Lyst og mørkt hver for seg. Skulle du glemme vaskes i maskinen så ha i litt eddik ;) Eddik kan du også bruke når du vasker jeansene dine :) Jeg syns personlig at jeg vasker nok tøy så sjeldent jeg vasker noe på 60 grader, det tar dessuten så lang tid på maskinen min så det meste går på 40 grader her..

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Sånne små ting... Noen ting som man vasker på 40grader ønsker å bli vasket på 30grader, da står det på lappen i så fall ;) Ull skal ikke vaskes på 40 grader, det skal vaskes på 30 grader og helst med milo! Ikke tøymykner til jeans, de blir ødelagt. Lyst og mørkt hver for seg. Skulle du glemme vaskes i maskinen så ha i litt eddik ;) Eddik kan du også bruke når du vasker jeansene dine :) Jeg syns personlig at jeg vasker nok tøy så sjeldent jeg vasker noe på 60 grader, det tar dessuten så lang tid på maskinen min så det meste går på 40 grader her..

Undertøy, sokker og sengetøy vasker du vel på 60 grader?

Skrevet

De fleste ullkær kan godt vaskes på 40 grader, dersom vaskemaskinen har 40 graders ullprogram. Og det er et must med barn i hus! :) Gallesåpe skal vistnok funke godt sammen med milo dersom ullkærne er flekkete. Ødelegger ikke ullfibrene, men jeg synes det var oppskrytt.

Skrevet

Husk at klær med mye pynt (som feks perler osv) bør håndvaskes.

Det er dødskjedelig når de fine toppene blir ødelagt og mister all pynten etter en runde i vaskemaskinen.

Og husk at ull egentlig må håndvaskes, men kan til nød vaskes på 30 grader på ullprogram. Ull skal aldri-aldri-aldri i tørketrommel (med mindre du har lyst på nye barneklær...). Derfor må ull tørke flatt (spenn opp tørkestativet, og legg ullgensern oppå der). Skjorter og lignende kan du som regel bare henge opp på kleshengeren og la de tørke hengende i dusjen, feks. Da blir det som regel litt mindre jobb å stryke dem også.

• Liker 1
Skrevet

Husk at klær med mye pynt (som feks perler osv) bør håndvaskes.

Det er dødskjedelig når de fine toppene blir ødelagt og mister all pynten etter en runde i vaskemaskinen.

Og husk at ull egentlig må håndvaskes, men kan til nød vaskes på 30 grader på ullprogram. Ull skal aldri-aldri-aldri i tørketrommel (med mindre du har lyst på nye barneklær...). Derfor må ull tørke flatt (spenn opp tørkestativet, og legg ullgensern oppå der). Skjorter og lignende kan du som regel bare henge opp på kleshengeren og la de tørke hengende i dusjen, feks. Da blir det som regel litt mindre jobb å stryke dem også.

Hvorfor ikke mer enn 30 grader? De aller fleste ullkær, spesielt til barn er merket med 40 grader. Har til og med noen som er merket med 50 grader.

Skrevet

Hvorfor ikke mer enn 30 grader? De aller fleste ullkær, spesielt til barn er merket med 40 grader. Har til og med noen som er merket med 50 grader.

Tror det har med behandlingen ullen har fått. Slik jeg har forstått det blir ofte plagg til barn superwash-behandlet for å tåle friksjonen bedre. - I tillegg så blir ofte ikke skitt på barneklær (hva i alle dager er den flekken der!?) så lett borte på lavere temperaturer - og det er nok nettopp derfor ull til barn får denne superwash-behandlingen.

Ull kan faktisk kokes uten å bli ødelagt, men når du putter den i maskinen, så er det en kombinasjon av varme og friksjon (når maskinen går rundt) som gjør at plaggene kan begynne å loe eller krympe.

Veldig mange ullplagg er heller ikke ren ull - og om plaggene skulle krympe, så er det jo kun ullen som krymper - de andre materialene (ofte syntetiske) forblir som de er.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Heisann!

Jeg har lest litt forskjellig informasjon på flere nettsider, men jeg tenkte at jeg bare skulle samle mine spørsmål og min tvil i denne tråden!

Slik er det jeg har vasket klær og diverse hittil:

Skjorter, gensre og bukser (jeans, joggebukser / slacks): 40* i vaskemaskinen

Undertøy, sokker, håndduker, putevar, laken, dynetrekk osv: 60*

Jeg har ikke vasket klær lenge, så jeg håper at jeg ikke ødelegger klærne mine ved å vaske dem slik som jeg har forklart ovenfor.

Ser dette bra ut, eller bør jeg endre noe?

Kan noen vær så snill hjelpe en udugelig kar? :biggrin:

Anonym poster: 371e3d7450a45081d9c0292af0278240

høres greit ut. og så er det lurt å sortere farger. Hvite/lyse klær for seg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...