AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Jeg trenger litt hjelp med å få en mer variert kost! Vanligvis er jeg utrolig flink til å gi kostholdsråd til andre, men når det gjelder meg selv går det heller dårlig. Er veldig interessert i kosthold og ernæring, men jeg er dessverre kresen av meg. Det har jeg vært helt siden jeg var liten, men nå kutter jeg også ut matvarer. Jeg føler meg generelt mye bedre uten så mye karbohydrater, og prøver derfor å unngå brød/potet/ris/pasta/sukker i så høy grad som mulig, men er ikke superstreng heller. Jeg spiser veldig sjelden frukt og bær, fordi jeg er "redd" for karbohydratene i det(egentlig fordi jeg blir fort sulten etterpå, og jeg prøver å holde vekten, hvilket KAN være vanskelig da jeg nettopp er ferdig med å gå ned i vekt). Spiser litt grønnsaker daglig, men i det store og det hele - veldig lite. Det er fordi jeg ikke klarer å spise store mengder grønnsaker om gangen. En typisk dag kan se sånn ut: Frokost: 1 kyllingfilet(enten ovnsbakt uten fett, eller i pannen med litt meierismør eller rapsolje) med noen cherrytomater/ruccola/rød paprika(snakker toppen 100 gr grønnsaker) Lunsj: Her kan det variere. Omelett(2 egg) med skinke, ost og litt paprika/tyrkisk yoghurt med litt honning/kjøtt med litt grønt Middag: 200 gr torsk/laks/svinefilet/biff/kyllingfilet, ofte med saus/kremost(av alle ting). Litt salat, men ikke mye. På søndager kan det bli en potet. Snacks utenom kan være litt nøtter/faktisk grovt flatbrød om jeg får litt ekstra lyst på karbohydrater/om sommeren blir det friske jordbær daglig Noen ganger kan jeg unne meg mer karbohydrater, men stort sett prøver jeg å holde det nede. Som dere ser, er det veldig ensidig. Jeg føler meg ikke dårlig, og tok nylig en blodprøve hos legen for å se om jeg hadde noen mangler. Tror hun kun sjekket for B-vitamin og D-vitamin, vet ikke hvorfor, men de prøvene var fine, samt jern og det andre hun testet(som ikke var vitaminer)+++. Likevel føler jeg jo at jeg spiser veldig ensidig. Når jeg ser ned på tallerkenen min, er det jo det jeg tenker. Får i meg mye protein, nok fett, passelig mengde karbohydrater. Men fiber!! Fiber er det lite av, og det merker jeg når jeg er på toalettet. Da jeg spiste mer brød, pasta m.m. gikk jeg på do hver dag, nå er det ca. annenhver dag og lite kommer ut... Ja, hyggelig info, men sånn er det nå. Vet ikke om det gjør noe egentlig, har jo ingen plager med magen, men kan til tider være litt forstoppet, kanskje(rart, siden jeg spiser så lite fiber). Det sies at man skal spise minst 25 gr fiber om dagen, men jeg skjønner IKKE hvordan det skal gå. På en vanlig dag får jeg sikkert i meg toppen 5.... Tips, uten at det krever mye kalorier og inntak av karbohydrater? Haha. Har nettopp gått til innkjøp av chiafrø(i samme gate som linfrø), og tenkte jeg kunne ta litt av dette hver dag(skal være bra fiberinnhold)? Og dette med "grønn smoothie/juice", som er så populært om dagen - kunne jeg ha laget det, med litt frukt/bær(for å gjøre smaken bedre)? Likevel vil jeg jo måtte drikke veeeldig mye av det... På forhånd takk! Anonym poster: 481efa3876966432982c3f3fe60b0dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå