Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mobbing er ett tema som alle mener bør bekjempes ,men som ingen gjør noe med!

Min sønn ble mobbet fra 1 klasse,han ble sett på som en som laget bråk,støy og som var vanskelig å være sammen med. Han var litt treig med å løpe og fikk ikke til desse skolefagene.

Jeg sendte han på sfo,da jeg mente dette var god sosial trening.Men nei hvor jeg bommet på det! Gutten ble innesluttet,trist og fagene på skolen ble heller dårlig.

Skolen innkallte meg til møte og mente det var riktig å sende en bekymringsmld til barnevernet.

Her ble jeg sjekket på alt fra rutiner,misshandling og matvaner . Jeg samarbeidet så godt jeg kunne.

Barnevernet fant ikke noe galt i hjemmet,og sendte saken vider til ppt. Her ble det ny runde med testing og utspørring av alt fra amming til økonomi.

Ja,ja.. jeg prøvde å svare på alt. Han fikk ekstra hjelp til fagene i skolen.

Så var dei vist ferdig dei også..hva gjør jeg nå? gutten har forsatt store problemer sosialt. Jo du må gå til fastlegen å be om utreding av bup... ååå javel? jeg oppsøkte fastlegen og fikk henvisning. ventet en evighet og kom til. Her ble det ny runde med utreding,utspørring og avhør av ungen.Har aldri følt meg så elendig som mor noen gang.!!

Så kom bup med konklusjonen sin,gutten din blir mobbet på skolen!

Skolen fikk i glatte lag fra bup!

Her kan min sønn starte å fortelle:alle sier jeg er dum og stygg,lærerene sier ikke noe til elevene. elevene fikk styre klassen! Datter til sfo lederen var blandt dei verste! Hun kunne sitte å si stygge ting en hel time og da han slo henne med en linjal på låret, rakk hun opp hånden i timen og bad om at læreren kunne be sønnen min slutte å slå henne med linjalen! Da ble han sint og veltet pultene i hele klasserommet og slo flere andre medelever. Jo jeg fikk tlf fra lærer at min sønn hadde gjort noe dumt igjen og moren til jenten(sfo-lederen) var opprørt over at datteren hadde nærvær med en slik gutt.

Jeg var vist en dårlig mor som hadde en sint og umulig sønn!

Elevene har nå fått ny lærer,men det hender at det oppstår episoder enda.Men ting er blitt bedre.Vet ikke hva jeg ville oppnå med tråden men måtte få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobbing er ett tema som alle mener bør bekjempes ,men som ingen gjør noe med!

Min sønn ble mobbet fra 1 klasse,han ble sett på som en som laget bråk,støy og som var vanskelig å være sammen med. Han var litt treig med å løpe og fikk ikke til desse skolefagene.

Jeg sendte han på sfo,da jeg mente dette var god sosial trening.Men nei hvor jeg bommet på det! Gutten ble innesluttet,trist og fagene på skolen ble heller dårlig.

Skolen innkallte meg til møte og mente det var riktig å sende en bekymringsmld til barnevernet.

Her ble jeg sjekket på alt fra rutiner,misshandling og matvaner . Jeg samarbeidet så godt jeg kunne.

Barnevernet fant ikke noe galt i hjemmet,og sendte saken vider til ppt. Her ble det ny runde med testing og utspørring av alt fra amming til økonomi.

Ja,ja.. jeg prøvde å svare på alt. Han fikk ekstra hjelp til fagene i skolen.

Så var dei vist ferdig dei også..hva gjør jeg nå? gutten har forsatt store problemer sosialt. Jo du må gå til fastlegen å be om utreding av bup... ååå javel? jeg oppsøkte fastlegen og fikk henvisning. ventet en evighet og kom til. Her ble det ny runde med utreding,utspørring og avhør av ungen.Har aldri følt meg så elendig som mor noen gang.!!

Så kom bup med konklusjonen sin,gutten din blir mobbet på skolen!

Skolen fikk i glatte lag fra bup!

Her kan min sønn starte å fortelle:alle sier jeg er dum og stygg,lærerene sier ikke noe til elevene. elevene fikk styre klassen! Datter til sfo lederen var blandt dei verste! Hun kunne sitte å si stygge ting en hel time og da han slo henne med en linjal på låret, rakk hun opp hånden i timen og bad om at læreren kunne be sønnen min slutte å slå henne med linjalen! Da ble han sint og veltet pultene i hele klasserommet og slo flere andre medelever. Jo jeg fikk tlf fra lærer at min sønn hadde gjort noe dumt igjen og moren til jenten(sfo-lederen) var opprørt over at datteren hadde nærvær med en slik gutt.

Elevene har nå fått ny lærer,men det hender at det oppstår episoder enda.Men ting er blitt bedre.Vet ikke hva jeg ville oppnå med tråden men måtte få det ut!

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi ei i klassen med høreapparat. Hun ble allerede mobbet fra 1.klasse. Men hele klassen ble en god sammensveiset gjeng (vi var fra 10-14stk fra 1.-7.klasse. ) og da de som gikk på ungdomsskolen virkelig var ute etter å ta henne, tok vi dem tilbake. Husker at hele gjengen stod bak et hjørne der vi visste at de eldre mobberne (10.klassingene) gikk, og da de kom sprang vi etter dem mens vi skrek. Nå høres det ganske teit ut, men etter et par ganger så ga de seg.

Og da vi begynte på ungdomsskolen, ble vi slått sammen med elever fra to andre bygder. Og da var det hele greia om igjen. Men jeg husker at omtrent alle slo veldig hardt ned på dette. Var du en som mobbet, var det du som ble mobbet tilbake. På den tiden var vi omtrent 30 hormonelle ungdommer, så det skulle noen omganger til for å få de til å slutte. Men når alle stod sammen, så hadde ikke de som mobbet noe særlig valg. Og var det så mye som en liten hentydning til en ekkel kommentar, så fikk de jammen høre det.

Alle, både lærere og elever hadde nulltoleranse for mobbing. Så det hjalp jo veldig.

Nå er ikke jeg mor selv, men jeg kjenner jeg blir oppgitt og irritert på dine og sønns vegne.

Når det ikke er noen som reagerer på hvorfor han blir slik som han blir, men heller legger skylder på han.. Det er iallefall helt på trynet, etter min mening.

Du kan jo kanskje snakke med han, dersom han vil da.

Vi var jo nesten en hel klasse som stod både stod imot og ignorerte de som mobbet og da er det jo enklere.

Hva med å konfrontere lærerne og sfo-lederen?

Nå gikk jeg ut ifra at han ble mobbet, uten å være sikker på at det er tilfellet. Men det var det jeg skjønte etter å ha lest. Dersom det er feil, må du bare rette på meg!

Det høres uansett ikke rett ut det skolen driver på med i mine øyne.

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi ei i klassen med høreapparat. Hun ble allerede mobbet fra 1.klasse. Men hele klassen ble en god sammensveiset gjeng (vi var fra 10-14stk fra 1.-7.klasse. ) og da de som gikk på ungdomsskolen virkelig var ute etter å ta henne, tok vi dem tilbake. Husker at hele gjengen stod bak et hjørne der vi visste at de eldre mobberne (10.klassingene) gikk, og da de kom sprang vi etter dem mens vi skrek. Nå høres det ganske teit ut, men etter et par ganger så ga de seg.

Og da vi begynte på ungdomsskolen, ble vi slått sammen med elever fra to andre bygder. Og da var det hele greia om igjen. Men jeg husker at omtrent alle slo veldig hardt ned på dette. Var du en som mobbet, var det du som ble mobbet tilbake. På den tiden var vi omtrent 30 hormonelle ungdommer, så det skulle noen omganger til for å få de til å slutte. Men når alle stod sammen, så hadde ikke de som mobbet noe særlig valg. Og var det så mye som en liten hentydning til en ekkel kommentar, så fikk de jammen høre det.

Alle, både lærere og elever hadde nulltoleranse for mobbing. Så det hjalp jo veldig.

Nå er ikke jeg mor selv, men jeg kjenner jeg blir oppgitt og irritert på dine og sønns vegne.

Når det ikke er noen som reagerer på hvorfor han blir slik som han blir, men heller legger skylder på han.. Det er iallefall helt på trynet, etter min mening.

Du kan jo kanskje snakke med han, dersom han vil da.

Vi var jo nesten en hel klasse som stod både stod imot og ignorerte de som mobbet og da er det jo enklere.

Hva med å konfrontere lærerne og sfo-lederen?

Nå gikk jeg ut ifra at han ble mobbet, uten å være sikker på at det er tilfellet. Men det var det jeg skjønte etter å ha lest. Dersom det er feil, må du bare rette på meg!

Det høres uansett ikke rett ut det skolen driver på med i mine øyne.

Min sønn går i en ganske stor klasse ca 25 elever. Det er klassekameratene som er dei verste mobberne,også jenta til sfo lederen går i denne klassen.

Jeg tror ikke gutten torte å si noe til noen,enda vi snakker mye sammen.

Han ble jo ikke trodd på skolen og hjemme fikk vi altid vinklingen at han var ett problembarn.

Det skal sies at det er flere i denne klassen som har store sosiale problem,noen med adhd,noen med høreproblem og flere med lærevansker. En har alkoholisert far.

Men det er dei flinke elevene som er dei verste mobberne!!! Dei som er god i fotball,god faglig og har foreldre i stillinger en skulle tro slikt ikke ble godtatt! Desverre.. ts

Skrevet (endret)

Hvis han er slik jeg var, så kommer han neppe til å si ifra eller hevde seg mot dem. Jeg husker de gangene jeg prøvde å svare tilbake mot de som mobbet, så ble det egentlig verre.

Veldig kort fortalt fra min side: Mobbet fra jeg startet på barneskolen, til jeg gikk ut av ungdomsskolen. Ikke noe feil med meg, ikke mindre smart enn de andre, ikke et stygt barn (helt vanlig jente) eller noe. Men veldig følsom (så jeg tok til meg ALT dem sa, og trodde jo selvsagt på dem). For å være helt ærlig, så var de årene et rent helvete.

Selv om det er helt feil at mobbeofferet bytter skole, så skulle jeg ønsket jeg ble tatt ut av skolen og fikk muligheten til å starte på en annen skole. For å slippe så mange som hele ti skoleår slik.

Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg kjempet for harde livet for at barnet ikke måtte oppleve det som jeg opplevde (en ting er de årene det pågår, det er noe helt annet hvordan det kan påvirke deg i flere år etter det er ferdig).

Dette ble kanskje ikke så veldig fullstendig svar (det er en fryktelig lang historie hvis jeg skulle tatt med alt), men lykke til! Håper virkelig det blir bedre :) Ingen fortjener å gå gjennom slike ting, uansett hva!

Endret av estrella
AnonymBruker
Skrevet

La meg minne om Kvinneguidens holdning til mobbing og mobbeofre:

"Noen mennesker er som skapt til å bli mobbeoffere".

Anonym poster: c6e998e24b2a95e546f018d4cad4506d

Skrevet

La meg minne om Kvinneguidens holdning til mobbing og mobbeofre:

"Noen mennesker er som skapt til å bli mobbeoffere".

Anonym poster: c6e998e24b2a95e546f018d4cad4506d

skapt til,mobbing skapes som oftest av elever som er tøff utad,har liten selvtilit(egentlig) og hevder seg på det som dei anser som svakere ledd enn seg selv.

Slike "eier" andre ved å true til seg sympati.Hvis du sier at han ikke får leke med oss skal du få stå imål etc..

AnonymBruker
Skrevet

skapt til,mobbing skapes som oftest av elever som er tøff utad,har liten selvtilit(egentlig) og hevder seg på det som dei anser som svakere ledd enn seg selv.

Slike "eier" andre ved å true til seg sympati.Hvis du sier at han ikke får leke med oss skal du få stå imål etc..

Feil, mobbere har stort sett ikke lav selvtillit.

Anonym poster: 8ae77cc20c1b6f5a1e4320face67f9b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

(...)

Disse medelevene, var det noen som hadde mobbet ham eller lot han raseriet gå ut over de som tilfeldigvis var nærmest?

Anonym poster: 8ae77cc20c1b6f5a1e4320face67f9b8

Skrevet

Noe lignende skjedde oss, vi byttet skole- og fikk ett nytt liv, angrer ikke ett sekund, har fått ett nytt barn:)

Ts: virker ikke som om det er optimale oppvekstvillkår grunnet dysfunksjonell skole, vil du ikke vurdere å bytte?

Skrevet

Vet du ts dette er som å lese om min sønn. Han har fått et stempel han ikke kommer bort fra og alle mobber han for dumme ting han gjorde for tre fire år siden. Denne mobbingen er så vanskelig å ta tak i fordi den er mer skjult, men samtidig innprentede mønster og roller som barna vokser inn i. Vi løser dette ved å flytte vår sønn ut av skolen, dette skal han få slippe å oppleve stort lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...