Gå til innhold

Hvorfor er så mye mat tilsatt sukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er så mye mat tilsatt sukker? Tenker da spesielt på mat som hadde vært sunn hvis det ikke hadde vært for sukkeret, mat som frokostblandinger av korn og frø og frukt, eller pålegg som makrell i tomat osv. Hvorfor i alle dager puttes det sukker i?

Anonym poster: b07dc33e714b816f65b9b9779b00ed80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Smaksforsterker og tildels konserveringsmiddel.

Tomatbaserte ting smaker bedre med litt sukker i, for eksempel.

Endret av MamaQuilla
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smaksforsterker og tildels konserveringsmiddel.

Tomatbaserte ting smaker bedre med litt sukker i, for eksempel.

Jeg synes ikke det, mat smaker bedre uten så mye dilldall. Uansett er jo sukker på ingen måte bra for kroppen så hvorfor kunne man ikke bruke noe mer naturlig som smaksforsterkning da.

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Jeg synes ikke det, mat smaker bedre uten så mye dilldall. Uansett er jo sukker på ingen måte bra for kroppen så hvorfor kunne man ikke bruke noe mer naturlig som smaksforsterkning da.

Ok, men det er helt vanlig å ha litt sukker eller gulrøtter i tomatsaus for å balansere smaken :) Smaker litt beskt uten.

Det er viktig å ikke bli hysterisk angående mat, makrell i tomat er så vanvittig godt for deg at det lille sukkeret som er i er en bagatell kontra det gode fettet du får i deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi sukker bedrer smaken for folk flest og da øker salgstallene. Det er ikke verre enn å lage alt selv om man vil unngå sukker.

Anonym poster: f321fe747cfbe4b8498e4af1bf26990e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi sukker bedrer smaken for folk flest og da øker salgstallene. Det er ikke verre enn å lage alt selv om man vil unngå sukker.

Anonym poster: f321fe747cfbe4b8498e4af1bf26990e

Nei, men jeg synes det er dumt at å ville unngå sukker (som jo er en uting uansett hvordan man vrir og vender på det) blir til en slags ekstremisme.

Å spise naturlig skulle jo være netopp...naturlig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke man er hysterisk fordi man vil unngå tilsatt sukker. Jeg synes det er hysterisk at folk faktisk aksepterer at matprodusentene tilsetter det og krever at vi skal akseptere det.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg synes det er dumt at å ville unngå sukker (som jo er en uting uansett hvordan man vrir og vender på det) blir til en slags ekstremisme.

Å spise naturlig skulle jo være netopp...naturlig.

Hva ville du ha foreslått som tilsetning?

Anonym poster: 6591ea8ab84c2156e4383951190d575b

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Jeg synes ikke man er hysterisk fordi man vil unngå tilsatt sukker. Jeg synes det er hysterisk at folk faktisk aksepterer at matprodusentene tilsetter det og krever at vi skal akseptere det.

Og da er vi uenige, om jeg vil ha mat uten sukker lager jeg den selv. Jeg trenger ikke ørten spesialprodukter uten sukker for å klare det.

• Liker 1
Skrevet

Og da er vi uenige, om jeg vil ha mat uten sukker lager jeg den selv. Jeg trenger ikke ørten spesialprodukter uten sukker for å klare det.

Er jo de med sukker som er spesialproduktene!

Det andre kalles råvarer.

• Liker 6
Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Nei, makrell i tomat er ikke et spesialprodukt.

Det er en bearbeidet råvare.

Endret av MamaQuilla
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det er jo ikke spesialprodukter når de er naturlige. Det er jo motsatt, de naturlige varene blir "ødelagt" og spesialisert netopp ved at man tilsetter f.eks sukker.

• Liker 4
Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Hæ? Det er jo ikke spesialprodukter når de er naturlige. Det er jo motsatt, de naturlige varene blir "ødelagt" og spesialisert netopp ved at man tilsetter f.eks sukker.

Som allerede nevnt, sukker gjør smaken på mange ting bedre. Jeg er ikke en fanatiker, spiser rent kjøtt og unngår farseprodukter og ferdigmat i stor grad. Da er mye gjort. Det er lov å lese på pakningen og sette seg inn i hva ting inneholder uten å kreve sukkerfrie alternativer til alt sammen. Frokostblanding kommer i mange sunne varianter, faktisk er den billigste i handelen den beste. Så det er verken pris eller utvalg som hindrer noen i å unngå sukker om det er det de vil.

Det ER hysteri å gå løs på makrell i tomat fordi den inneholder ørlite sukker. Det er noe av det sunneste du kan spise.

Endret av MamaQuilla
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som allerede nevnt, sukker gjør smaken på mange ting bedre. Jeg er ikke en fanatiker, spiser rent kjøtt og unngår farseprodukter og ferdigmat i stor grad. Da er mye gjort.

Det ER hysteri å gå løs på makrell i tomat fordi den inneholder ørlite sukker. Det er noe av det sunneste du kan spise.

Men det er unødvendig at man skal finne tilsatt sukker i alt mulig, deriblant slik mat som i utgangspunktet er så sunt.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er så mye mat tilsatt sukker? Tenker da spesielt på mat som hadde vært sunn hvis det ikke hadde vært for sukkeret, mat som frokostblandinger av korn og frø og frukt, eller pålegg som makrell i tomat osv. Hvorfor i alle dager puttes det sukker i?

Også ketchup. Jeg for min del merker at det settes mye salt i så å si alt. Særlig smør. Jeg har sluttet å tilsette salt når jeg lager mat med smør for det er allerede saltet.

Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Men det er unødvendig at man skal finne tilsatt sukker i alt mulig, deriblant slik mat som i utgangspunktet er så sunt.

Det er noe som kalles smak, vet du. Jeg ville ikke kjøpt makrell i tomat uten sukker, om du trenger dette kan du kjøpe makrell og tomatpuré i butikken og lage selv. Et marked for slikt tror jeg ikke eksisterer, om ikke denne ekstreme karbohydratfrykten har bredd seg om mer enn jeg visste.

Endret av MamaQuilla
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Også ketchup. Jeg for min del merker at det settes mye salt i så å si alt. Særlig smør. Jeg har sluttet å tilsette salt når jeg lager mat med smør for det er allerede saltet.

Du kan kjøpe usaltet smør, for eksempel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som kalles smak, vet du. Jeg ville ikke kjøpt makrell i tomat uten sukker, om du trenger dette kan du kjøpe makrell og tomatpuré i butikken og lage selv. Et marked for slikt tror jeg ikke eksisterer, om ikke denne ekstreme karbohydratfrykten har bredd seg om mer enn jeg visste.

Handler ikke om karbohydratfrykt, men om at tilsatt sukker på ingen måte er bra for kroppen.

• Liker 7
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Handler ikke om karbohydratfrykt, men om at tilsatt sukker på ingen måte er bra for kroppen.

Det betyr ikke at man må unngå sukker som var det gift, alle kan spise litt sukker. Man må ikke bli livredd for karbohydrater selv om de er enkle.

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at man må unngå sukker som var det gift, alle kan spise litt sukker. Man må ikke bli livredd for karbohydrater selv om de er enkle.

snakker ikke om karbohydrater/sukker slik det naturlig forekommer i f.eks frukt o.l, men om tilsatt hvitt sukker. Du må gjerne prøve å finne noen som helst positive effekter av å spise slikt sukker, men tror det er vanskelig.

Hva smak angår så er dette med den "avhengigheten" folk har av sukker og den smaken det fører med seg noe som er skapt. Når man ikke spiser sukker og så spiser noe som er tilsatt det så smaker det helt forferdelig.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...