Gå til innhold

Feil i lønns- og trekkoppgaven for 2012

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I min lønns- og trekkoppgave for 2012, har arbeidsgiver lagt inn ett høyere beløp i felter 'lønn' enn det jeg faktisk har tjent. Jeg har prøvd å ringe dem helt siden jeg mottok den, men har ikke fått tak i noen som kan svare på hvorfor det har blitt gjort slik.

Når jeg nå skal levere selvangivelsen, kan jeg gå å endre dette der og så er alt ok? Eller må arbeidsgiver først sendte riktig beløp til skattekontoret, for at min endring i selvangivelsen skal 'gå igjennom' ?

Første gang jeg leverer selvangivelse, så håper noen kan hjelpe meg!

Anonym poster: 588484032193f0690f68ef5902c7e653

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din lønn + fjorårets feriepenger de har påført? Stemmer det ikke da?

AnonymBruker
Skrevet

I lønnsboksen har de oppført: Lønn+skattepliktig del av ulykkesforsikring etc.

Fikk ikke feriepenger i fjor.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer ikke fordi den posten er høyere enn det jeg fikk utbetalt i lønn (og da har jeg selvsagt tatt høyde for at de har inkl skattepliktig del av forsikringen) :)

Skrevet

Får du dekket telefon av arbeidsgiver? Fått gaver over kr. 1000,-? Dekket arbeidstøy eller andre naturalytelser? Dette skal også innberettes som lønn.

Skrevet

Går vel an å endre det til det du mener skal være riktig beløp, og å forklare hvorfor du har gjort endringen.

Har du alle lønnsslippene for i fjor? Hvis summen av lønn + trekkpliktige godtgjørelser ikke stemmer med lønns og trekkoppgaven så er jo det litt merkelig. Det er vel knapt noen som gjør dette manuelt lenger, så tallet på lønns- og trekkoppgaven bør jo stemme med lønnsslippene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun sommerjobb der, så fikk ikke lønnslipper (etter det jeg kan huske iallefall). Har sjekket alle innbetalinger fra arbeidsgiver og lagt disse sammen, og det er slik jeg kom frem til den totale lønnen min for 2012 (er student, så jobber ikke ellers). Har heller ikke fått dekket tlf, arbeidstøy eller annet.

Lurer egentlig bare på om jeg faktisk kan gå inn å endre dette selv. Er så redd for å gjøre feil, og ende opp med å måtte betale masse skatt og sånn.

Siden jeg kun hadde sommerjobb, så brukte jeg frikort i fjor. Det jeg tjente er under frigrensen, mens det de har oppført går over..

Ts

Skrevet

Lønnsslipper skal du ha fra arbeidsgiver. Arb.miljøloven §14-15: 5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Hvis de ikke er sendt ut hadde jeg kontaktet dem og bedt om kopi. Dette haster jo litt da, siden fristen for endringer er i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bruttoinntekt og ikke nettoinntekt som skal oppføres, så det er nok riktig.

Anonym poster: 6a0f778c0c37e0194308aa8dc683e40e

Skrevet

Så lenge du ikke har sett lønnsslippene dine så har du ikke noe grunnlag for å si at lønns- og trekkoppgaven er feil.

Står det noe om forskuddstrekk på oppgaven da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...